Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mirthe

Mirthe

06-09-2016 om 14:03

Heel laat tanden wisselen

Hoi

Ik heb een vraag. Mijn oudste zoon is 14 1/2. Hij heeft net weer een melktand gewisseld. Wisselen kun je het niet noemen want de hoektanden die eruit zijn, die komen maar niet door. Het duurt wel heel lang allemaal. Er zit wel wat, dat hebben we een half jaar geleden gezien op een röntgenfoto. Ze komen alleen niet door.
Hij is sowieso laat met tanden, was 11 maanden toen zinn eerste tandje pas kwam. Grote zorgen maak ik me er niet over. Inzet altijd maar, iemand moet de laatste zijn!. De tandarts houdt het in de gaten en maakt steeds een foto. Alleen mijn zoon begint er echt last van te krijgen. Welke knul in de derde klas wil nou met gaten in zijn gebit zitten?

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Bijvoorbeeld wat ze kunnen doen? De tandarts is redelijk afwachtend en ziet nog geen probleem. Min zoon wil graag vooruit met zijn gebit en eventueel een beugel omdat er een flinke spleet tussen zijn voortanden zit (ja logisch, plek zat met die gaten!)

Iemand ervaring?

Groetjes Mirthe

Overigens is volgende week de halfjaarlijkse controle dus wie weet.

jep

hier ook late wisselaars. Althans een deel van mijn kinderen. De jongste van 7 heeft die van 12 tot haar grote plezier al ingehaald…

Je kunt er helemaal niets aan doen, behalve afwachten. Er bestaan geen manieren om de boel te versnellen. Mijn oudste is 15 en een half en daar is nu net de eerste hoektand doorgekomen…

Ik denk altijd maar: dan gaan ze vast ook langer mee

Overigens zijn het verder ook late groeiers, is dat bij jouw zoon ook?

mijk

mijk

06-09-2016 om 14:51

Ik ook

en al 41 en nog steeds geen gaatjes. Volgens de tandarts omdat er veel meer glazuur op mijn tanden zit vanwege het lang verblijf in mijn kaak. Zelf was ik met bijna 16 klaar. Zoon is nu 14 en ook nog vollop aan het wisselen...

Jay

Jay

06-09-2016 om 14:55

Hier ook

Mijn oudste twee, en vooral middelste, wisselen ook erg traag. Middelste vindt dit ook erg vervelend want daardoor kan ze ook pas op haar 15/16e (en het zal eerder 16e zijn) aan een beugel beginnen.
Maar helaas....niks aan te doen inderdaad.

Wat betreft late groeiers: middelste was altijd wat aan de kleine kant, maar nu ze 14 is, is ze net zo groot als ik (1.70m), dus niet klein meer. Wel licht, kilo of 45 denk ik

Ook.

Zoon was ook laat met wisselen, maar groeide wel hard, dus dat stond los van elkaar.

Misschien dat het spleetje tussen de voortanden vanzelf nog dichtgaat als de hoektanden gaan dringen?

ah

Het hoeft dus niet samen te hangen (groei en wisselen). Ik vond het best plausibel klinken. De oudste (van 15 en een half) heeft sinds een jaar een beugel. De ortho heeft echt gewacht op het moment dat hij eindelijk helemaal een beetje begon te groeien.
Hij had een enorme overbeet, dat staat nu allemaal heel netjes. Alleen die hoektand komt nu ergens door waar hij niet helemaal hoort. Ik denk dat het nog een langdurig en kostbaar proces wordt voor hij de hele boel een beetje op een rijtje heeft

Zijn verstandskiezen zijn alleen nog kiemen, maar die gaan er toch vast uit over een paar weken. Dat schijnt dan wat minder ingrijpend te zijn dan als het al elementen zijn.

Het wisselen ging hier trouwens ook bepaald niet vanzelf. Best veel elementen heeft de tandarts er uiteindelijk maar uit gehaald (soms in brokjes omdat ze al wel uit elkaar vielen maar toch niet loslieten). Ik herinner me ook een paar melkkiezen die eruit gehaald zijn om de vaste kiezen daaronder wat ruimte te geven, waar echt nog enorme wortels aan zaten. De boel is er echter niet sneller van gaan doorkomen...

Mirthe

Mirthe

06-09-2016 om 22:50

Dank

Fijn om wat meer te lezen, dus dank voor jullie reacties.
Mijn zoon zal dus geduld moeten hebben. In dit tempo is hij inderdaad op zijn 16e uitgewisseld.
Hij is ook nog niet echt in zijn groeispurt, hoewel hij nooit klein is geweest (dankzij lange papa).
Dus met groeien staat hij ook niet vooraan.
Hij heeft nog twee broertjes, daar gaat t ook langzaam.
De tweede is 13 jaar, net klaar met wisselen en ook nog niet in zijn groeispurt.
Volgende week gaan we naar de tandarts dus dan horen we meer.

Juno

Juno

06-09-2016 om 23:00

Tadaa

Dochter heeft nu net zo'n tien minuten geleden haar laatste tand eruit! Veertien.
Ik doe het haar niet na, ik heb nog een melktand .

Daisy

Daisy

07-09-2016 om 01:56

Toevallig net 4 tanden laten trekken vandaag

Hier een dochter van 13.5 jr. met nog 10 melktanden. De orthodontist heeft aangegeven 3 hoektanden en 4 kiezen te willen laten trekken. Vandaag hebben ze 1 kant gedaan. 2 kiezen en 2 hoektanden er uit. Flink lachgas, verdovende crème en spuiten. Ze was enorm flink, vond ik, want het was niet eenvoudig. Ze zijn eruit met idd alle 4 nog flinke wortels. Die hadden er denk ik nog een hele tijd in gezeten. Maar als deze 7 eruit zijn kan de orthodontist vooruit met z'n werk. Dan is ze hopelijk rond haar 16-de uitgebeugeld. Dit is wel in de VS, dus wellicht gaan ze hier wat voortvarender te werk.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

07-09-2016 om 08:27

Vanmiddag

Vanmiddag moet mijn jongste (11) naar de tandarts. Haar nieuwe hoektanden staan gezellig boven de oude, die nog muurvast zitten. Ik ben benieuwd of ze daar iets mee gaan doen. Ze is niet zo laat met wisselen als sommige van jullie kinderen, maar mijn oudste was tegen die tijd wel zo'n beetje klaar.

Daisy

Reken er niet te hard op dat nu de melktanden weggehaald zijn, de rest opeens sneller door gaat komen. Dat was hier ook de theorie, maar helaas niet de praktijk...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.