Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Heel erg droge huid en jeuk na het douchen

Dag allemaal
Ik heb vaak last van jeuk na het douchen, ongeacht of ik me met zeep of zonder zeep was. Ik probeer alleen de "vieze" plekken met hypoallergene zeep te wassen (oksels/euh de rest en voeten) maar dan nog heb ik na het douchenvaak last van heftige jeuk, voor 15 a 20 mn. Het is geen wereldprobleem maar wel vervelend. In de zomer is het erger. Mijn huid is hee eeg deoog en reageert heftig op sommige cremes dus ik durf niet zo veel te proberen. Ooit heb ik de wasgel van Uriahe geprobeerd, werkte prima, maar à 25€ per flesje... ahum.
Heeft iemand een goede tip? Het gaat dus niet zozeer om de zeep denk ik maar om het water. Ik heb geprobeerd helemaal zonder zeep te douchen en het komt op hetzelfde neer: jeuk.
Sini

Half a twin

Half a twin

21-07-2017 om 17:09

water droogt de huid uit

Dat geeft dan jeuk. Wassen met een vettige douchegel zoals Dove kan jeuk verminderen of een doucheolie. Ik heb zelf een tijdje op recept eucerin doucheolie gebruikt. Werd gedeeltelijk vergoed door mijn verzekering toen. Is wel 10 jaar geleden.
Sinds ik vettige zepen gebruik is de jeuk minder. Pas was ik door de voorraad heen en wilde ik even wachten op de aanbieding die dinsdag begon. 2 dagen alleen water gebruikt en dus jeuk.

Li

Li

21-07-2017 om 17:22

hier

heb ik er een tijd ook last van gehad, nu gek genoeg niet meer. Een tijd lang heb ik me aan de wastafel gewassen, dat maakte wel uit. En als je het goed doet word je er net zo schoon van.

Sukke

Sukke

21-07-2017 om 18:18

Vraag

Vraag bij je huisarts om calmurid creme. Door de dosering ureum zorgt deze crème dat de huid toegankelijker wordt voor de opname van vocht. Daardoor minder droog en geen jeuk. Heb het zelf ook in huis en ben er groot fan van.

Jasmijn

Jasmijn

21-07-2017 om 18:39

Misschien niet te heet douchen?

Dat heb ik ook wel eens gehoord, dat te heet douchen je huid droger maakt dan wat lauwer douchen (maar misschien doe je dat al hoor)

40er

40er

21-07-2017 om 20:36

Hier

Man gebruikt in shower bodylotion of babyolie onder de douche. Werkt voor hem prima.

Sukke

Sukke

21-07-2017 om 22:09

40er

Even nieuwsgierig, ik hoor het vaker, maar ben je niet bang voor je leidingen als al die vettigheid bij het doorspoelen de leiding langzaam dichtslibt?

40er

40er

22-07-2017 om 07:55

Sukke

Nee hoor, er gaat geregeld soda doorheen, een enkele keer wat ontstopper (en natuurlijk liters douchegel van puber kind )

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-07-2017 om 12:29

In shower spul

Of iets op olie basis of wassen met vaseline lanettecrème of vaseline cetomacrogolcrème.

Superspul.

Ik smeer na het douchen mijn huid vaak in een een vette crème.

Ureum...

... is inderdaad een van oudsher bekend middeltje om de huid te vrijwaren van overdreven uitdrogen.
Vandaar allicht ook de volkse wijsheid dat het geen slecht idee is om af en toe eens op de handen te plassen, als men daar last heeft van kloven.

Een ander van oudsher bekend middeltje is lanoline (schapenwolvet/schapenwololie), maar een klein deel van de bevolking is er allergisch voor.

Waar ik werk zijn onze handen, armen enz. constant bedekt met fijn polyesterstof. Dat fijne stof heeft een sterk wateronttrekkend vermogen en de meesten hebben dus last van een erg droge huid op die plaatsen.
Mijn moslimcollega's zweren bij hun eigen huismiddeltje: hun gewone douchegel, waaraan ze per fles enkele druppels olijfolie toevoegen. En dat werkt dus inderdaad erg goed.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-07-2017 om 00:28

Supertip Yvan

!

Niki73

Niki73

04-08-2017 om 13:42

Dank Yvan!

Ik ga dat proberen: wat olijfolie door mijn douchegel (en de handzeep).

Niki73

Niki73

04-08-2017 om 13:45

Huisarts of dermatoloog

Sinilind, de huisarts en de dermatoloog kunnen je verder helpen. Er zijn douchegels en cremes met ureum die op recept verkrijgbaar zijn, dan zijn ze ineens een stuk betaalbaarder.
Ik gebruik zelf een bodymilk van La Roche Posay met ureum. Geweldig spul, maar het kost wel wat.

Balneum

De prodkten van balneum zijn net alleen geschikt voor baby's maar ook voor volwassenen met een hele droge huid.
Ik vnd het in de babytijd heel fijn spul, niet vet.

Misschien ook interessant

om eens uit te kijken naar de huidverzorgingsproducten van het merk Stoko.
Stoko maakt een hele reeks producten voor de "professionele huidvezorging". Ik ben ze nog nooit tegengekomen in de gewone handel, maar via internet is alles te krijgen, dus...

Hun "Stokolan Classic" ken ik: die wordt ter beschikking gesteld op het werk. Het is een erg "vette" crème die slechts langzaam door de huid opgenomen wordt (in tegenstelling tot wat de bijsluiter belooft), maar eens opgenomen is het resultaat prima. Het product is geschikt voor het hele lichaam, maar wij gebruiken het vooral als handcrème.
zie: http://stoko.debgroup.com/nl/producten/huidverzorging.

Ik heb geen enkel belang in Stoko.

Marjonneke

Marjonneke

23-08-2017 om 16:48

Olie

Zelf heb ik ook een droge huid. Ik douche dan ook niet elke dag (ook omdat ik dat gewoon niet altijd nodig vind), en was me dan bij de wastafel. Verder smeer ik mijn huid na het douchen regelmatig in met pure olie, bijv. kokosolie. Het nadeel is dat het niet heel erg snel/goed intrekt, maar aan de andere kant heb ik het gevoel dat dat olielaagje bij de volgende douchebeurt juist weer een beetje bescherming biedt. Er zullen overigens wel oliesoorten zijn die bijv. beter worden opgenomen, maar daar heb ik me nooit heel uitgebreid in verdiept.

libelle

libelle

27-08-2017 om 16:33

kalk

in het water kan ook de oorzaak zijn. De hardheid van het water verschilt erg per woonplaats en waar ik vroeger woonde had ik ook altijd een droge huid en schilfers..waar ik nu woon is het water heel zacht en heb ik nergens last van. Je kunt iets op de hoofdkraan daarvoor aansluiten..wat de kalk uit het water haalt.

Fruitella

Fruitella

28-08-2017 om 15:39

alleen vet?

Mijn zoon heeft een hele droge huid (hij douchet daarom om de dag, kort en niet te warm).

Een paar jaar geleden had hij ook veel last van eczeem, en dus een nog drogere huid. Vette crèmes smeren maakte dat niet veel beter, in onze ervaring. Ik had het idee dat het soms juist erger werd, vooral crèmes die de huid afsluiten of te lang op de huid blijven. Iets dat vocht en vet inbrengt, lijkt mij beter. Ondertussen is de eczeem over maar weet ik niet meer waar wij uiteindelijk op uitgekomen zijn: het was een witte tube bij de Apotheek, eigen merk, via de huisarts. Het was een lang verhaal maar het hielp uiteindelijk wel.

Charis

Charis

29-08-2017 om 10:34

Minder douchen

Water droogt de huid uit. Ik zou tijdelijk gewoon even niet douchen en alleen de oksels/euh de rest en voeten wassen bij de wasbak om te kijken of je klachten verminderen. Afhankelijk daarvan kun je je doucheroutine wellicht aanpassen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.