Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pien

Pien

09-02-2015 om 13:53

Handen wassen.....hoe vaak?

Hoe vaak en wanneer moeten jullie kinderen hun handen wassen?

Mijn jongens van 7 en 5 moeten dat als ze naar de wc zijn geweest. Dat hoeven ze dan alleen als ze gepoept hebben en ik let daar ook op, anders vergeten ze het. Ze moeten hun handen dan wassen met zeep. Op school gaan ze alleen naar de wc om te plassen, daar wassen ze hun handen niet, weet ik zeker (ze vinden het teveel moeite...)
Ook moeten ze (en zusje van 2 ook) hun handen wassen voordat we aan tafel gaan. Soms alleen even snel met water, maar als ze buiten hebben gespeeld, dan ook met zeep.

Ik vraag het, omdat sommige vriendjes me hier nogal raar aankijken als ik ze vraag om hun handen te wassen voor we aan tafel gaan. Doen ze thuis nooit, zeggen ze dan. Hoe is dat bij jullie?


Nastia

Nastia

09-02-2015 om 13:58

Plassen

Waarom hoeven ze na het plassen hun handen niet te wassen?

Pien

Pien

09-02-2015 om 14:03

Tja

Eigenlijk omdat ik er dan teveel achteraan moet zitten, ze doen het helaas echt niet uit zichzelf. En op school zeker niet...

amk

amk

09-02-2015 om 14:03

viespeuken

wij zijn nogal viespeuken.

Na toilet gebruik handen wassen, en ik was mijn handen ook als ik eten ga koken. Maar niet voor ik ga eten. Ik stop mijn eten tenslotte niet met mijn handen in mijn mond maar met bestek dat schoon uit de kast komt. En die boterham wordt ook niet zo heel snel besmet.

Ook handen wassen na het bezoek aan de kinderboerderij en het aaien van andere onbekende beesten. Als ze alleen onze eigen kudde heeft aangeraakt voegt het niet veel toe, die bacterie en ander gespuis zwerft toch al door het huis.

Zijn we ziek of verkouden dan wordt er wel vaker handen gewassen. Meer om verspreiding te voorkomen.

Dya

Dya

09-02-2015 om 14:19

plassen

is toch ook niet zo vies? Poep wel.
Heb zelf wel nogal een tik, was mijn handen best vaak. Maar zit er niet zo achteraan bij de kinderen. Eigenlijk is het hier ook handen wassen voor eten maar ik vergeet dat meestal.

Half a twin

Half a twin

09-02-2015 om 14:24

Vaak

Handen wassen verplicht bij:
Thuiskomen uit school/werk/buiten gespeeld
Voordat er wordt (geholpen met) eten gekookt.
Voordat we aan tafel gaan
Na ieder toiletbezoek.

meegekomen, en vriendjes draaien mee in dit regime al dan niet onder protest.

Ik heb hier 8 jaar geleden spoedopnames meegemaakt met kinderen die te ernstig aan de diarree waren om nog thuis te blijven, wil dat koste wat kost voorkomen dat we nog een keer zo erg ziek worden.

Nur

Nur

09-02-2015 om 14:36

Vaak

Mijn oma was erg van het handenwassen en mijn moeder en ik nu ook hebben dat overgenomen. Handen wassen dus altijd na het toilet bezoek, voor en na het eten, na het buitenspelen, sowieso na elke keer dat je buiten bent geweest, zeker nadat je geld hebt aangeraakt of van het openbaar vervoer gebruikt hebt gemaakt, eigenlijk gewoon elke keer als je thuis komt, voor het koken/na het koken, voor/na het eten van fruit of iets anders met je handen...

Limi

Limi

09-02-2015 om 14:47

Niet zo vaak

Uit zichzelf doen ze het alleen als ze zien dat hun handen vies zijn.

In andere gevallen kan ik het wel zeggen, maar doen ze het meestal niet. Ik trek ze wel eens onder de kraan als ik vind dat het nodig is.

Maar met vriendjes zou ik me echt niet bemoeien.

Katniss

Katniss

09-02-2015 om 14:52

Gemiddeld

Hier hoeft het alleen na toiletbezoek en voor het koken, maar zelf doe ik het ook als ik thuis kom uit mijn werk of met het OV ben geweest. Als het vriest springen er kloven in mijn handen dus dan beperk ik het aantal wasmomenten omdat het anders te pijnlijk wordt. We zijn zelden tot nooit ziek, dus het zal wel voldoende zijn.

Ook best vaak

Maar het gebeurt minder dan ik zou willen. Inderdaad bij thuiskomst, na toiletbezoek en voor het aan tafel gaan. En in verband met allergieën ook na het knuffelen/stoeien met de hond. Na het eten van iets plakkerigs (fruit) en wat vaker als er verkoudheden en andere ziektekiemen rondwaren.
Ik heb altijd wel bezoekende kinderen meegenomen in ons wasritueel. Omdat ik geen zin heb in andermans ziektekiemen (heb verder geen smetvrees of zo hoor), maar vooral gewoon omdat ik vind dat iedereen gelijk is voor de wet, dus allemaal op een rijtje voor de gootsteen.

Juno

Juno

09-02-2015 om 15:48

Hier

Voor het eten en koken, na het sporten, na ieder wc-bezoek (hoezo na plassen geen handen wassen, ze hebben toch aan hun piemel gezeten, of plassen ze handsfree?), als ze aan de prullenbak/kliko heb gezeten, voor ze een boek lezen, nadat ze krant of biebboek heb gelezen, als ik ze betrap op neuspeuteren. Eigenlijk best vaak.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-02-2015 om 15:49

Vies

Ai, ik denk dat wij viespeuken zijn. Ik was mijn handen als ik ze vies vind en voor het koken. Verder eigenlijk nooit.
Mijn kinderen wassen hun handen ook alleen als er zichtbaar vuil aan zit( zand, klei, poep etc.)

Maar we zijn zelden ziek, dus zo erg zal het wel niet zijn.

Inconsequent

Ik wil dat mijn kinderen altijd na wc-bezoek hun handen wassen, maar voor het eten hoeft het dan weer niet, terwijl ze net zo makkelijk eten met hun handen pakken.

Ik was mijn handen nooit voordat ik ga koken, maar wel tussendoor als ik met rauw vlees of ei bezig ben geweest. Keukengerei dat ik daarbij gebruikt heb houd ik strikt gescheiden en was ik direct grondig af. Groenten en fruit was ik daarentegen zelden voor consumptie.

Wormpjes, e.coli en salmonella vind ik echt naar en eng, huis-, tuin- en keukenviezigheid niet zo.

skik

Hadewich

Hadewich

09-02-2015 om 15:59

Hier...

Na wc-bezoek, voordat er eten gemaakt wordt en als de handen duidelijk vuil zijn. Eigenlijk niet zo vaak dus. We zijn zelden ziek.

Christel

Christel

09-02-2015 om 16:28

Hier

wast iedereen die thuis komt zijn/haar handen. Verder na ieder wc-bezoek, voor het eten en voor je kookt/boterham smeert o.i.d.

Tegen vriendjes in de basisschoolleeftijd zeg ik gewoon dat ze hun handen moeten wassen als we thuiskomen uit school of als ze bij mij naar toilet gaan. Als er nu vrienden binnenwaaien van mijn pubers dan ga ik ze niet zeggen dat ze hun handen moeten wassen (hoewel ik dat wel graag zou willen).

guera

guera

09-02-2015 om 17:25

bijna nooit

Ik Let er bij de kinderen nooit op. Geen idee of en wanneer ze hun handen wassen. Meestal na het knutselen of als ze gebak of iets hebben zitten knoeien. Ikzelf Was ook weinig mijn handen. Handen wassen in openbare gelegenheden vind ik Niet speciaal heel schoon. Ik vind mezelf schoner dan de knop vd kraan hihi. Hier ook nooit ziek. Jep viespeviespeuken zijn wel...

Handontsmetting

Bij ons toilet staat er handontsmettingsmiddel, wordt net wat sneller gebruikt dan handenwassen: kraan open, zeep pakken, handen afdrogen duurt ons te lang en wat handontsmetter op je handen en handen wrijven-klaar wordt wel gedaan. Verder mag men hier niet aan tafel voor de handen gewassen zijn en begin ik het etenkoken met handenwassen.
Maar eigenlijk zou ik ook mijn handen moeten wassen/ontsmetten als ik aan het toetsenbord van mijn computer heb gezeten want die stikt ook van de bacterien, nog meer dan bij 't toilet naar het schijnt:

http://gom.nl/wist-u-dat-er-op-een-toetsenbord-meer-bacterien-zitten-dan-op-een-toiletbril

Pien

Pien

09-02-2015 om 20:02

Jeetje

Wat een verschillen. Daar was ik dus benieuwd naar.

Nur,was jij écht altijd je handen als je van buiten naar binnen komt? En je kinderen ook? En als je geld hebt aangeraakt? Dus je bent in een winkel, betaalt en dan ga je je handen wassen? Hoe doe je dat als je naar meerdere winkels gaat? Ik ben er gewoon benieuwd naar hoor, no offense naar wie of welke gewoontes dan ook. Ik kan me dit alleen niet voorstellen. Ik kom zo vaak op een dag buiten, dat ik me niet kan voorstellen altijd m'n handen te gaan wassen zodra ik binnenkom. Om over mijn kinderen nog maar te zwijgen

Nee Juno, ze plassen hier niet handsfree . Je hebt gelijk dat ze natuurlijk hun piemel aanraken bij het plassen. Ik denk alleen dat er bij poep miljoen keer meer bacteriën vrijkomen dan bij plassen en daarom vind ik dat veel belangrijker. Onze kinderarts zei ooit, toen mijn babyzoon hem onderplaste: 'ach, in feite is urine steriel, je kunt er je handen in wassen.' Dat vinnik nou ook weer niet nodig, maar het is duidelijk.

Verder ben ik ook van de regel: bezoek is in mijn huis en houdt zich dus ook aan de regels in mijn huis. Handen wassen voor het eten doet dus iedereen, ook wie op bezoek is. Ze kijken me af en toe raar aan, maar miepen er verder niet over.

hier

Wassen de kinderen hun handen als ze naar de wc zijn geweest (tenminste, dat is de bedoeling) en als ze buiten hebben gespeeld/buiten zijn geweest. Voor het eten eigenlijk niet, want dat hebben ze dan toch al gedaan (aangezien ze meestal kort daarvoor danwel buiten hebben gespeeld, danwel een wc hebben gezocht).

Verder vind ik van dat ontsmettende spul dus juist helemaal niet schoon voelen: je doodt misschien wel bacteriën, maar verder smeer je het vuil alleen maar uit ipv het weg te spoelen.

Nur

Nur

09-02-2015 om 20:11

Pien

Ik denk dat we een verschillende definitie hebben van buiten. Ik bedoelde buiten het huis als in buiten mijn eigen terrein. Als ik even in de tuin ga zitten dan was ik niet mijn handen. Wel na tuinieren of nadat ik de kippen verzorgd heb. Niet als ik gewoon even naar buiten loop of zo.
Met buiten bedoel ik buiten huis/tuin dus bijvoorbeeld als ik de kinderen na school breng, naar werk ga, van werk terug kom, even naar de winkel of postkantoor ga... Dus elke keer als ik buiten huis/tuin ben geweest.
Ik was mijn handen ook niet na elke keer betalen als ik naar meerdere winkels ga maar wel na afloop dus als ik weer thuis kom. Het stond er denk ik wat onduidelijk.

Of de kinderen elke keer hun handen wassen weet ik niet. Ik stuur de jongste kinderen wel heel vaak per dag om hun handen te wassen. Elke keer als ze thuis komen dan roep ik handen wassen (als ze er zelf niet om denken)
Maar niet elke keer als ze even naar de tuin gaan of zo. Wel als ze daar echt gaan spelen natuurlijk.
En het zal me vast ook vaak ontglippen of dat ik het niet zie bijvoorbeeld.

vaker dan vroeger

inderdaad altijd als ik thuis kom, van wat dan ook.

Kinderen leer je altijd handen te wassen na toiletbezoek, wat ze daar ook doen. Al is het maar omdat andere kinderen het wellicht vergeten, en de doorspoelknop en deurknop zijn sowieso geen schone dingen.

Computertoetsenborden in openbare gelegenheden/scholen zijn wellicht nog viezer dan wc's.

Ulla

Ulla

10-02-2015 om 15:08

Hier ook vaak

en als het eenmaal gewoonte is, dan hoef je er helemaal niet meer achteraan te zitten. Vrienden van puberleeftijd zeg ik het ook niet meer. Zou ik eigenlijk ook wel willen. Ze zitten later wel met z'n allen in de chipsbak te graaien...
Toetsenbord en andere apparaten/afstandsbedieningen maak ik regelmatig schoon, net als deurkrukken e.d.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2015 om 17:32

Na de wc en als ze vies voelen

Mijn man vindt dat ik mijn handen vaak was. Ik spoel regelmatig en gebruik lang niet altijd zeep. Zeep gebruik ik als ik tijdens het koken vlees heb aangeraakt en vette vingers heb of ui en knoflook gesneden heb. Ik heb mijn kinderen altijd gezegd dat ze na toiletbezoek hun handen moesten wassen. Of dat gebeurde betwijfel ik. Mijn jongste doet het nu wel, dus het is goed gekomen. Verder als ze buiten gespeeld hadden. Voor de rest niet zo consequent.

Ik lees bij een aantal dat gebrek aan handen wassen op een hoop wordt gegooid wordt met "toch zelden ziek", maar is het niet omgekeerd? Als je altijd maar smetteloos door het leven gaat is iedere vies bacterietje een aanslag op je weerstand.

Tango

Tango

10-02-2015 om 20:45

Te weinig

Wij wassen ongetwijfeld ook veel te weinig onze handen. Zelf doe ik het wel altijd als ik naar het toilet ben geweest en probeer het te doen voor het koken, maar dat vergeet ik regelmatig. De kinderen doen het nu ook als ze naar het toilet zijn geweest. Bij zoon heb ik daar tijden achteraan moeten zitten want die vergat dat altijd. Vaak spoelt hij alleen af. 's Avonds voordat hij gaat slapen moet hij het van mij met zeep doen. Eigenlijk een rare regel, maar dan gebeurt het in ieder geval 1 keer goed
Mijn moeder is er veel strenger in, die vindt dat mijn kinderen ook altijd hun handen moeten wassen voordat ze gaan eten. Zelf vraag ik dat alleen als ze buiten hebben gespeeld en zelfs dat vergeet ik weleens en dan vraag ik het pas als ik eentje met vieze vingers aan tafel zie zitten.
En nog even een andere vraag, hoe doen jullie het met douchen en bijv. gezicht wassen. Vroeger moest ik me altijd 's morgens wassen, gezicht, oksels en van onderen. En dan 's avonds douchen. Zich wassen doen mijn kinderen nooit 's morgens. Hooguit eens een doekje over het gezicht als ze chocolade pasta hebben gegeten. Ze douchen ook niet elke dag, vaak om de dag. Volgens mij zijn wij echt een vies gezin

Hanne.

Hanne.

10-02-2015 om 21:08

ook vies

Wij zijn minstens net zo vies hier

Handenwassen na toiletbezoek en voor het eten. Zelf doe ik het tijdens het koken okk regelmatig al blijft het dan vaak bij grondig afspoelen (tenzij ik rauwe kip heb aangeraakt).

Meer handenwassen zit er ook niet in. Zelfs met dit niet al te frequente handenwassen heb ik al heel erg droge handen en kloven.

Douchen is leedftijdsafhankelijk. Volwassenen dagelijks, kleine kinderen 2× per week en vanaf dat ze echt gaan zweten ook op dagen dat er gesport is. Wassen moeten de oudere kinderen eigenlijk dagelijks, maar als ik er niet bij ben 'vergeten' ze het en dan doe ik regelmatig alsof ik het niet merk. De kleinsten probeer ik wel 1x per dag een washand overheen te halen (gezicht/ billen). Vooral in het stadium dat ze net wel-net niet hun billen zelf kunnen afvegen...

Pien

Pien

10-02-2015 om 21:11

Nou...

...dan zijn wij dat zeker ook

Hier gaan de kinderen twee doordeweekse avonden onder de douche en op zondagochtend in bad. De overige avonden wassen we alleen hun gezicht en handen met een washand zonder zeep.
's Morgens wassen we de kinderen niet. Zelf douchen we wel 's morgens en wassen 's avonds alleen nog onze handen.

Tango, ik ben het met je eens, er bestaat ook 'overhygiëne'.

Hier

handen wassen na toiletbezoek, en na het buitenspelen als ze direct daarna iets te eten krijgen, anders voor we gaan eten.
Ikzelf was verder mijn handen voor ik eten ga koken, en als ik boodschappen heb gedaan en daarna meteen iets eet, was ik ze ook. Er hebben heel veel mensen aan mijn karretje, boodschapjes en geld gezeten voor ik ze in mijn handen heb, dus ik neem dan liever het zekere voor het onzekere.

Juno

Juno

11-02-2015 om 17:21

Okee, even iets héél vies vertellen

Ik heb regelmatig te maken met kinderen van een jaar of zes, zeven, acht. Wat ik vertel gaat voornamelijk op voor de jongetjes en in mindere mate voor meisjes. Als die jongetjes naast me staan terwijl ik zit dan ruik ik vieze piemel. Gewoon, door spijkerbroek heen. Jongetjes met haren in de gel en gewassen toet. Echt, een doekje over het gezicht en oksels en niet douchen 'want ze zweten niet' is niet fris. Ook onder de randjes Edgar!

Katniss

Katniss

11-02-2015 om 17:39

Juno

Dat herken ik (gelukkig!) niet, maar heb je wel eens een kolonie 11-jarige meisjes binnen gehad na een fietstocht? Dan kun je ook wel even het huis luchten daarna

Ik denk

dat ik alle vieze verhalen wel kan toppen met wat verhalen over mijn werk....
Maar die zal ik jullie besparen.

Juno

Juno

11-02-2015 om 18:17

Katniss

Ja, maar dat zijn prepubers! Die stijgen bijna op in hun eigen walm, zeker na lichamelijke inspanning of stress. Het erge is nog dat ze het vaak wel doorhebben maar nog geen deo van hun ouders mogen omdat ze te jong zijn. Zielig hoor.
Wat ik bedoel zijn kinderen die er schoon uitzien waar een boterham in is gegaan, de tanden zijn gepoetst, de haren verzorgd zijn en er schoon líjken uit te zien. Die kinderen zijn net te oud om nog gewassen te worden maar vergeten zelf de kritieke onderdelen. Dit was een reactie op de mensen die denken dat een vochtige lap er langs zwieren en tweemaal in de week douchen voldoende is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.