Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pluisje

Pluisje

12-04-2018 om 22:16

Grrr die luizen

Dochter van acht is geloof ik een paradijs voor luizen, althans haar hoofd. Ik kam twee a drie keer per dag met een elektrische luizenkam, heb (tegen de adviezen) meerdere middeltjes geprobeerd maar helpt niet, van de geur van tea tree oil wordt ze misselijk. Soms is het even rustig maar naar mijn idee zijn we wel vaak de klos. Dochter is heel knuffelig, ik ben bang dat ze zo elke keer weer ze oppikt. Ze knuffelt natuurlijk ook met mij dus dat is ook vaak raak en ik kam mezelf dus ook de hele tijd. Onze mannelijke gezinsleden zijn blijkbaar minder aangenaam want die hebben nergens last van.....

Ben ik nou de enige die hier zo mee worstelt?

Dora

Dora

12-04-2018 om 22:42

Wil je niet moedeloos maken

Maar die beesten gaan ook gewoon mee naar de middelbare school. Net nog dochter (17) in het luizenspul gezet. Aaargh....

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-04-2018 om 22:45

Te erg!!!

Ik snap je frustratie. Heel herkenbaar.

Hier heeft één van de kinderen ook iedere keer luizen. Ik krijg ze wel weg en dan is ze een tijdje luizenvrij, maar dan pikt ze weer nieuwe op. Zo waardeloos. Zeker dik over de 10 keer heeft ze luizen gehad.

Ik gebruik naast kammen wel xt-luis en samen werkt dat als een tierelier bij mijn dochter. Verder mag ze van mij geen losse haren naar school en mag ze heur haar niet te vaak wassen want luizen schijnen van schoon haarvaten houden. Op schooldagen spuit ik ook veel gel op haar vlecht.

Aagje

Pluisje

Pluisje

12-04-2018 om 22:58

Gedeelde smart

Is halve luis, I wish
Maar goed om te horen dat ik niet iets idioot fout doe ofzo. Wassen doe ik bij dochters haar vaak slechts één keer per week, bij mezelf lukt dat niet, ik sport minimaal twee keer in de week waarna ik mijn haar *moet* wassen en hecht ook wel aan beetje respresntatieg uiterlijk. Daarbij kan ik bij dochter makkelijker pluizen, bij mezelf niet en de jongens zien t niet (zeggen ze) dus ik ros met die kam aardig over mijn hoofdhuid in de hoop zo meer te pakken, met als gevolg vetter haar.
Haarlak spuiten heb ik ook als tip gehoord maar als je t daarna borstelt of kamt breekt het toch enorm af? Of gebruiken jullie speciaal merk?

Het enige voordeel is dat ik inmiddels bekend sta om mijn kunstige vlechten want ik maak maar van een nood een deugd en creeer allerlei vlechtwerken. Dochter baalt want wil los haar maar dat weiger ik.

Xt luis ga ik proberen. Had spulletje van de apotheek maar dat hielp niet echt en ik kreeg de vettigheid niet uit het haar gewassen, pas na twee of drie keer wassen. Knap je ook niet van op.
Morgen haarlak en xt luis kopen dus, ik hou hoop

Lente

Lente

13-04-2018 om 09:50

Ik vermoed dat jij zelf de bron bent

Als je jezelf niet goed kunt pluizen, dan is de kans groot dat je luizen mist. En wandelen ze ook weer naar je dochters hoofd.

Kun je iemand zoeken die jou kan helpen?

Levina

Levina

13-04-2018 om 10:02

Artikel Volkskrant - Luizenkliniek

Pluisje, zelf heb ik er (godzijdank) nog geen ervaring mee, en toch houdt het onderwerp me bezig, ik krijg al kriebels als ik eraan denk. De Volkskrant had
laatst een interessant artikel over de luizenkliniek:

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/kammen-uitdrogen-en-verstikken-zo-win-je-de-strijd-tegen-hoofdluis~a4572189/?hash=1c22144a009a1820f5e3e13600cf987a8f8ebc7a

Daarnaast lees ik steeds vaker dat alles wat we lang over luizen hebben geleerd, niet blijkt te kloppen. Schoon of vies haar blijkt niet uit te maken (ik smeerde de hoofden van mijn jongens ook altijd flink in met gel, maar blijkbaar zinsloos). En ook dat luizen van jas op jas springen of lang overleven op knuffels zou niet waar zijn: het gaat om hoofden en niets anders. Toch stop ik zelf ook alles trouw in een luizenzak hoor...

Sterkte!

guera

guera

13-04-2018 om 11:12

pluisje

Sja 2 a 3 keer wassen na de lotion is niet raar hoor.
Wat ik altijd deed is inderdaad kind in die vette lotion (weet de naam even niet). Lekker badderen en lang laten zitten. Dan goed wassen tot vet eruit is. Dan in de conditioner en kammen.
Ik was dan echt wel tijdje bezig maar goed.
Dochter heeft heel fijn klithaar tot bijna op haar billen, dus enorme klus. Maar vooral kammen met conditioner helpt als een tierelier. We doen dan gemiddeld 1 week met een fles conditioner
Herhalen is ook belangrijk. Dus volg echt de aanwijzing op de lotion verpakking.

En als je zelf inderdaad niet goed behandeld bent heeft je kind ze ook zo weer.
Mijn dochter had ze ook regelmatig. Ze zit nu in een andere klas en daar zijn NOOIT luizen. Heel apart.

Dora

Dora

13-04-2018 om 13:51

het hoeft er maar eentje te zijn die er niks aan doet en de hele klas zit weer onder. Of iemand die kleinere broertjes en zusjes heeft, dat gaat ook vaak lekker.

Pluisje

Pluisje

14-04-2018 om 10:32

Zelf

Dat ik zelf de bron ben en blijf was ik ook bang voor. Daarom vriendin gevraagd te checken nadat ik al geruime tijd met de luizenkam niks vond. Zij vond toen ook niks. Ik gebruik expres een elektrische luizenkam omdat je dan ‘hoort’ als t ding op een luis stuit, dus ik kam net zo lang tot ik niks meer hoor, boven een witte oppervlakte zodat ik ook zie wat ‘eruit komt’. Dat meerdere malen per dag en als ik dagen achter elkaar niks vind kam ik stug door zodat evt uitgekomen eitjes ook meteen geëlimineerd worden. Dan is t weer een poosje rustig maar nooit lang genoeg naar mijn smaak.

Dochter rits ik ook neten bij en ik heb herhaaldelijk gehad dat ik sochtends met een zaklantaarn haar hele hoofd had gecheckt, pluk voor pluk en ze smiddags met grote, volgroeide luizen op haar hoofd uit school kwam.

Dat spul wordt mijn haar zo broos van dat het afbreekt en stro-achtig wordt, ijdel misschien maar daar baal ik enorm van.

Nu lijkt t weer rustig, ik blijf kammen en ga toch maar weer alvast dat spul kopen voor de volgende ronde :/
Dank allen, meer tips (en medeleven/lotgenoten haha) zijn welkom

V@@s

V@@s

14-04-2018 om 14:58

vooral consequent behandelen

Dus de behandeling met dimeticon een aantal keren herhalen. Mijn ervaring is dat dimeticon niet slecht is voor je haar, het is juist heel vettig, dus brengt weinig schade toe. Alleen goed uitwassen is lastig.

De levenscyclus van de luis moet doorbroken worden, dus de behandeling herhalen voordat de neten volwassen luizen worden na ongeveer een week.

Guera

Guera

15-04-2018 om 09:48

Conditioner

Gebruik conditioner om te ja. Niet op droog haar kammen. Dochter had in tijden van luizen juist prachtig glanzend haar. Veel conditioner en veel kammen.

luizen zijn geen groot probleem

Je kamt ze makkelijk weg met een luizenkam.
Maar die rotbeesten hebben wel het recept om hun neten vast te kleven met een lijm, die zich nauwelijks laat oplossen.
Het is te zeggen: die lijm is nogal makkelijk op te lossen. Maar enkel met producten die niet compatibel zijn met een mensenhoofd.
Veel van de trukjes die je leest (azijn, conditioner, wasverzachter, ...) maken de lijm enigszins week, waardoor de neten wat makkelijker weg gekamd kunnen worden.
Het belangrijkste is inderdaad, zoals hier al gezegd, om de levenscyclus te doorbreken door de luizen weg te halen, gevolgd door een periode waarin elk "pasgeboren" luisje zonder genade ook weg gekamd wordt.
O en luizen "springen" niet van de ene jas naar de andere en zo. Eigenlijk zijn het erg tamme, trage, nogal hulpeloze wezentjes. Eens ze een "goed hoofd" gevonden hebben blijven ze daar liefst zo lang mogelijk. Ze kunnen ook niets anders.
Ik veronderstel dat de "springverhalen" hun oorsprong hebben in de verwarring met andere vervelende beestjes: de vlooien.
Ook hier is het om de zoveel weken/maanden prijs en heeft dochterlief "meeëters" in haar haar.
Voor mij is het simpel: ik neem mijn tondeuse en ik scheer mijn hoofd kaal. Opgelost.
Maar om een of andere reden ziet mijn dochter het niet zitten om te kiezen voor die eenvoudige methode .

Luisje

Luisje

04-05-2018 om 12:43

Verstikkend middel

Sinds wij dat spul gebruiken dat de luizen en neten verstikt, zijn ze altijd na één behandeling weg. We behandelen trouwens wel het hele gezin, behalve papa met geschoren hoofd. Dus ook degenen zonder jeuk/zichtbare luizen. Het heeft wel wat gezelligs, met zijn allen met een handdoek om ons hoofd om het spul te laten inwerken. Daarna inderdaad drie keer wassen, maar achteraf prachtig glanzend haar.

Tine Winkel

Tine Winkel

04-05-2018 om 13:23

maar Pluisje

als jij je dochter schoon op school aflevert en ze komt met grote luizen thuis, dan krijgt ze ze dus gewoon op school van een medeleerling.
Advies is dan om 's avonds dus weer te kammen. Ik heb ooit begrepen dat luizen 's nachts eitjes zouden leggen, dus dan ben je nog op tijd voor ze met een volgende generatie beginnen. Maar dan moet je dus wel dagelijks kammen.

Doet me zo denken aan die ene vakantie op een camping, waarbij ik dochter om 9 uur luizenvrij gekamd had en zij, na een uurtje spelen bij haar vriendin, weer superdikke luizen in haar haar had zitten. Brrr. Was erg blij dat vriendin een dag later naar huis ging...

Pluisje

Pluisje

07-05-2018 om 08:46

Tine

O ja alleen snachts eieren leggen? Dan zet ik extra in op savonds kammen, deed t nu vaak sochtends, voor t vlechten :/
Deze vakantie weer raak maar met xt luis (lijkt wel reclame haha) na één keer weg! We blijven wel kammen natuurlijk
Ik hoorde en las overal, en dan vooral ook van kappers, dat geen enkel spul zoden aan de dijk zou zetten, nou ik vind dit echt wel een verschil Ha!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.