Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

grote teen niet recht

Mijn zoon (10) heeft zijn beide grote tenen niet recht staan. Het bovenste gewricht steekt uit en dat wrijft in zijn schoenen waardoor de huid gevoelig en rood is geworden. Ik heb inmiddels een afspraak voor as. maandag, maar heeft iemand al een idee wat geadviseerd gaat worden?
Gr.

Goede schoenen?

Is je zoon hamertenen aan het maken? Misschien helpt het als hij een betere kwaliteit schoenen aan kan doen met meer ruimte in de neus.
Verder heb ik ook een paar van die tenen, toevallig niet de grootste. Met een paar goede schoenen en zomers open sandalen is het goed te doen.

Marie

Marie

18-02-2015 om 16:05

hamerteen

Klinkt inderdaad als hamertenen of Hallux valgus:

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hallux_valgus

Pen in teen

Nu is de voet nog in de groei maar over een x aantal jaar kunnen ze een pen in de teen aanbrengen zodat de wrijving stopt. Mijn zwager heeft dit laten doen met de tweede teen en is zeer tevreden; hij had het veel eerder moeten doen.
Als kind altijd ruime en zachte schoenen gedragen. Jammergenoeg werd die techniek toen nog niet toegepast.

Zwelgje

Zwelgje

19-02-2015 om 13:53 Topicstarter

nog niet het juiste plaatje gevonden

Hmmm...even op google image gekeken maar daar zie ik geen foto's die op zoon's grote teen lijken. Zijn tenen staan allemaal recht, alleen zijn grote teen, daar zit een zijwaardse knik in (teen wijst naar binnen). Hij ligt niet over de teen ernaast. Het bot ter hoogte van het bovenste kootje (gewrichtje) steekt uit naar de zijkant, niet naar boven.
Maar goed, ik dacht zelf ook al dat men i.v.m. de leeftijd waarschijnlijk nog even wacht met pinnen e.d.

Manog

Manog

19-02-2015 om 19:57

aha

het bovenste kootje als in aan het eind van de voet of halverwege de teen?
Bij mij door doorgezakte voeten staat het botje bij het begin van de teen (dus einde voet, begin teen) uit het lood. Daardoor de teen naar binnen en het botje naar buiten.
Al wat ik kreeg was eerst een siliconenstukje tussen de grote en de teen ernaast. Tegenwoordig lossen ze dat op met een zooltje waarbij je op de bal van je voet een verhoging krijgt waardoor het voetbed weer omhoog komt en de teen recht staat.
Het is wel een hulpmiddel, geen zaak die het oplost; op blote voeten staat je teen zonder zooltje gewoon scheef. Schoenen kopen die breed genoeg zijn is een goed begin.
http://www.podotherapie-beverwijk.nl/file/img/web/rte/hallux1.jpg

hier een wat extremer voorbeeld. Nog extremer en de teen komt over of achter de andere teen.
Als het dit is kun je (kijk even in je verzekeringspolis) gewoon naar de podoloog. Google even op hallux rigidus of hallux valgus

Manog

Manog

19-02-2015 om 19:59

oeps marie

ik had jouw posting over het hoofd gezien of alleen het woord hamertenen opgeslagen.

Zwelgje

Zwelgje

19-02-2015 om 22:09 Topicstarter

Manog

De knobbel zit halverwege de teen. Niet op het einde van de voet.

Tango

Tango

19-02-2015 om 22:22

Ook

Zoon hier, ook 10 jaar, heeft een zelfde probleem alleen dan bij zijn middelste tenen. Deze staan ook scheef en deels onder de tweede teen. Met ruime schoenen heeft hij er geen last van en gelukkig zelfs met voetbalschoenen ook niet. Ik ben er ook een keer mee bij de huisarts geweest en die zei dat er niets aan gedaan wordt zolang zoon er geen last van heeft en zijn voeten nog niet uitgegroeid zijn.
Maar in het geval van jouw zoon, die wel last heeft, is dat misschien anders.
Ik zou zeker ruime schoenen proberen, dikkere sokken en inderdaad in de zomer zo snel mogelijk open schoenen. Moet hij dat wel willen want is helemaal niet hip natuurlijk

Zwelgje

Zwelgje

21-02-2015 om 10:32 Topicstarter

Nieuwe schoenen

Gisteren maar naar de Brantano geweest. Daar hebben ze een apparaat waar ze voeten scannen en advies geven in type schoen, maat, etc. Zoon heeft dus brede voorvoeten en dus adviseerde de verkoopster mij schoenen van Clarks. Ik durfde niet meteen naar de prijzen te kijken, wetende dat die vaak over de 75 euro kosten. Gelukkig had ze nog een left-over van het winterseizoen en daar lag nog een paar voor 50 euro. Zoon was enthousiast over de pasvorm dus hup, inpakken die handel. De verkoopster zei dat je beter 1 goed paar schoenen aanschaft, dan 2 minder goeie. Ja, dat weet ik ook wel...maar het doet toch altijd pijn als je zo veel geld neerlegt voor 3 maanden comfort. Ik kocht daarom altijd maar sportschoenen voor 40 eur.
Wat ben ik toch een slechte moeder.

Barvaux

Barvaux

21-02-2015 om 12:08

zwelgje

Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn kinderen na 3 mnd uit een paar schoenen zijn gegroeid. Dan zijn ze je ook te klein verkocht. Het kán natuurlijk een keer voorkomen maar in mijn ogen alleen als je kind net voor een groeispurt zat met voeten maar dan waren de vorige schoenen al versleten denk ik zo? Of heb ik hele bijzonder kinderen? Vanaf 2008 kon ik altijd in okt een paar sportschoenen kopen die oudste dan eerst in de zaal en dan op het veld gebruikte in de zomertijd en dan in okt weer een nieuw paar. Dit is met een groeispurt maar 1x fout gegaan en toen had ik halverwege een nieuw paar nodig, dus met 6 mnd. Dat zijn altijd schoenen van 60-80 euro.

Mijntje

Mijntje

21-02-2015 om 12:27

duur

Ik doe ook altijd veel langer met een paar schoenen, zeker geen 3 maanden.
Je kan ook op marktplaats of op internet kijken in vervolg, zeker nu je weet naar wat voor merk je zoekt.
Kinderen zijn duur ja

Zwelgje

Zwelgje

21-02-2015 om 12:58 Topicstarter

Slijtage

Voor mijn dochter koop ik minder vaak nieuwe schoenen, maar mijn zoon verslijt ze gewoon erg snel (kapotte zolen, voorkant laat los,... ) Zijn voeten groeien niet veel sneller dan die van jullie kinderen, neem ik aan
Mijn dochter's schoenen (en kleren) zijn na 6 mnd. vaak nog goed voor Spullenhulp!

Barvaux

Barvaux

21-02-2015 om 19:28

tja

verslijten kan ook aan de prijs liggen natuurlijk

Zwelgje

Zwelgje

22-02-2015 om 08:30 Topicstarter

Barvaux

Kan zijn Barvaux, maar dochter draagt schoenen van dezelfde kwaliteit en als ik na 2 maanden de 2 paar naast elkaar houd, zie ik een verschil van dag&nacht. Dan kan je toch wel stellen dat mijn zoon gewoon veel meer rent, stoot, raspt, ravot, door de modder loopt,...dan zijn zus. Altijd al zo geweest hoor. Hij heeft regenlaarzen maar 'vergeet' die aan te doen als 'ie met z'n vriendje in het bos gaat banjeren. Tja, dan heb ik gewoon weinig zin om dure schoenen te kopen.

Gene

Gene

11-01-2017 om 22:23

zwelgje

Ben jij hier nog? Ik heb namelijk een zoon met precies hetzelfde probleem en ik was even nieuwsgierig hoe het bij jou is afgelopen.

Pen

Eertijds had ik geschreven over een pen in de teen omdat ik iemand kende die dit gedaan heeft.
Onlangs vertelde die persoon daar toch wel spijt van te hebben omdat dit met hardlopen de beweging belemmert..
Meer dan hem lief is.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-01-2017 om 14:15

Los van de schoenen... sokken

De teen naast mijn rechter grote teen, is wat krommer dan zou moeten, waardoor het kootje tegen mijn huidige schoenen aanwreef. Ik heb de schoen daar soepel proberen te maken, maar dat hielp niet. Opeens merkte ik dat mijn kousen wel wat strak over de tenen gespannen waren. Sindsien hou ik wat ruimte voor mijn tenen in de kousen, waardoor bij het aantrekken van de schoenen, de kousen niet strak over de teen getrokken worden. Dat helpt. Geen idee of het bij je zoon ook helpt, maar hij kan het proberen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.