Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

29-05-2014 om 14:29

groene smoothies

Zijn hier mensen die ervaring hebben met groene smoothies? (smoothies met fruit en veel verschillende soorten groene bladgroenten; met water of met groene thee)

Ik ben benieuwd naar recepten van anderen en lichamelijke ongemakken die hiermee minder worden en o9f mensen zich inderdaad beter gaan voelen in het algemeen?

bibi63

bibi63

29-05-2014 om 15:02

wat ideeen

Uiteraard zitten er veel vitaminen in, maar of je je direct beter voelt..?
Maar goed, het is lekker. Hier wat tips:
Wat erg lekker én gezond is om boerenkoolbladen te gebruiken met daarnaast wat vers sinaasappelsap en dan nog een ander soort fruit (aardbeien, banaan (geeft wat dikkigheid, gebruik ik vaak er door). Die bladen vind je helaas alleen in de winter (en dan nog vaak alleen op de markt). Het lekkere ervan is dat het geen 'boerenkool' smaak geeft, met de smoothy lekker pittig maakt en niet te zoet. Je proeft alleen het fruit.
Verder is heel handig om die vers ingevroren vruchten te gebruiken, goedkoop en altijd verkrijgbaar. Je hebt blauwe bessen, frambozen, aardbeien, mangostukjes en combi's. Dat doe ik vaak en zeker in de zomer lekker, want dan is de smoothy heerlijk koud (je gooit het er bevroren en al in).
De combi's die ik maak is altijd met groenten (boerenkool, bleekselderij, sla, bieten, spinazie), dan sinasappelsap evt met citroen en/of grapefruitsap aangelengd met wat water. En dan 1 of 2 soorten fruit erdoor. Bijna alles kan. Proberen maar.
Gr. Bibi

bewijzen

Het is nogal een subjectief onderwerp. Moeilijk te bewijzen of je je nou dan beter gaat voelen door de smoothies of dat je net in een wat mildere fase van je ziekte zit.
Ik heb zelf nogal wat gehobbied maar inmiddels is mijn doel steeds op te letten of ik iets kan verbeteren en gezonder kan gaan eten.
Als dat door smoothies zou zijn zou ik dat best willen overwegen maar groene smurrie staat mij tegen. Eten moet wel plezierig zijn, hoewel je natuurlijk ook kunt wennen aan andere smaken.
Toch het simpele feit om door 1 ding je dieet gezonder te maken, dat idee staat mij wel aan.
Ik weet echter dat in de verpakte sapjes, fruit en groente, genoeg vitaminen zitten en dat het vers persen hooguit wat vezels toevoegt en misschien een subjectief gevoel over jezelf dat je goed bezig bent. Kan ook belangrijk zijn.
Ik heb een tijdje dure bijenspullen als Propolis gebruikt. Imkers zouden immers geen reuma hebben? Maar de medepassagier waarmee ik dagelijks in de bus naar het werk ging had een man die imker was en reuma had. So much voor dat verhaal.
Dus als criterium zou ik toch vooral hanteren of je er blij van wordt en je subjectieve welzijn verbetert, heel belangrijk.

allergie

In tegenstelling tot allergie. Als mocht blijken dat je ergens allergisch voor bent en je kunt inname stoppen dan kun je vaak een opmerkelijke verlichting meemaken.

Brianna F

Brianna F

29-05-2014 om 15:17

hier

Altijd 1 banaan en 1 avocado, nog een of 2 stuks fruit, spinazie of sla, boerenkool, andijvie. Soms nog wat bleekselderij erbij en wat lijn of chiazaad met voldoende water.

Sukran

Sukran

29-05-2014 om 16:09

Spinazie

Wat AnneJ al schrijft, het is natuurlijk subjectief. En over het algemeen komt het maken van (groene) gezonde smoothies, zelf brood bakken, etc. als pakket, gaan mensen in het geheel kijken naar wat er gegeten en gedronken wordt, al dan niet in combinatie met (meer) sporten, stoppen met roken.. en ja, als je dat doet, dan voel je je al snel wat beter.

Ik ben in de loop der jaren steeds meer zelf gaan maken, inclusief broodbakken, eet meer groenten dan fruit, nauwelijks suiker, kortom: het pakket. Voel ik me beter dan voorheen? Ja. Over het algemeen een gezond gezin? Ook. Maar of je je nou beter gaat voelen als je alleen die groene smoothie nuttigt...? Hoe dan ook, favoriet hier, ook bij kind: diepvriesspinazie met een banaan, stukje gember, evt. sla en/of lepel yoghurt. Minder groen maar wel lekker: peer, wortel, sla, komkommer, of courgette.

O, AnneJ, het is geen groene smurrie hoor, gewoon een groen sapje

@AnneJ

[Quote: Ik heb een tijdje dure bijenspullen als Propolis gebruikt. Imkers zouden immers geen reuma hebben?]

Het is ook niet de Propolis maar het gif van de steek van een bij wat bekend staat als medicijn tegen reuma.

(ws een heel voorzichtige imker, die nooit geprikt werd)

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

30-05-2014 om 14:08

sommige dingen

kunnen niet in de smoothies al weet ik niet precies waarom niet. Dit geldt voor wortel, bieten en peulvruchten.
Weet iemand waarom niet? Sommige dingen zoals prei lijken mij ook niet echt een aanrader..... doet iemand dit wel?
En het schijnt dat komkommer de fruit niet goed laat; dat het ervan gaat gisten. Dus?

bibi63

bibi63

30-05-2014 om 16:00

bulletje

Bieten kunnen prima! Maar wel gekookte bieten natuurlijk. Wortel (rauw) denk ik te hard? Geen idee. En peulvruchten kun je niet rauw eten.
Bibi

Sukran

Sukran

30-05-2014 om 16:20

Bieten niet?

Ik gebruik om en om een sapcentrifuge, zo'n snelle juicer, en de blender. Met de juicer gebruik ik heel vaak rauwe rode biet, gaat prima, met een peer en wortel en courgette. Biet en wortel gaan ook goed in de blender, ongekookt. Ook nog nooit problemen gehad met komkommer bij de juice, maar drink dat wel altijd meteen op. Geen idee wat er gebeurt als je het zou laten staan. Peulvruchten inderdaad niet rauw maar waarom geen prei? Ik doe het niet, denk dat ik dat niet zo lekker zou vinden, net als ui, maar alles wat je rauw kan eten, kan in principe ook door de juicer of in de smoothie. Net zoals verse kruiden als peterselie, koriander, lekker!

waar heb je tanden voor?

Ik snap die smoothierage en saprage niet. Hoe jan dst nou gezond zijn?
Je slaat een belangrijk deel van de spijsvertering nl. kauwen en dr inwerking van speeksel over.

Mijntje

Mijntje

31-05-2014 om 15:59

dirksmama

klopt, een sinaasappel zo uit het vuisje is het gezondste, met alle vezels eraan. Maar een smoothie is ook erg lekker!

bibi63

bibi63

31-05-2014 om 16:18

klopt

Moet je ook niet drinken ipv groente en fruit eten. Maar het is errug lekker en je krijgt op een makkelijke en lekkere manier heel wat vitaminen en mineralen naar binnen.

bertje1

bertje1

01-06-2014 om 17:14

moah

ik denk dat die 'gezondheid' van smoothy's nogal overdreven wordt. Het hangt er uiteraard van af wat je er in doet. Super veel sap lijkt mij ook niet heel goed (tenzij je misschien normaal geen fruit eet) en je moet ook opletten wat je wel en niet rauw mag eten. Ook veel spinazie, sla steeds lijkt me ook niet goed (ligt er ook weer aan hoe lang je dit doet) vanwege de nitraat. En daarbij: rauw is niet altijd beter; uit gekookte groente haalt de mens veelal meer voedingsstoffen dan uit rauwe groenten..

bibi

"en je krijgt op een makkelijke en lekkere manier heel wat vitaminen en mineralen naar binnen."

Ik geloof dat de gemiddelde Nederlander niet snel tekort aan vitamines of mineralen heeft. Behalve misschien vitamine D, en dat zit niet in groene smoothies (of wat voor smoothies dan ook). Mensen die serieus over het maken van groene smoothies nadenken hebben iha al helemaal geen tekort aan wat voor voedingsstoffen dan ook.

Als je het lekker vindt, nou ja, doe wat je niet laten kan. Maar de gezondheidswinst lijkt me nul. Althans, qua voedingsstoffen. Als mensen zich beter voelen omdat ze het idee hebben dat ze gezond bezig zijn levert dat vast ook wel weer enige gezondheidswinst op

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

01-06-2014 om 21:22

Blegh

Ik ben voor mijn werk eens bij een macrobiotische 'niets mag' gezondheidswinkel geweest. Daar kon ik kiezen tussen groene thee (met stevia) of een groene groentesmoothie. Ik heb voor het laatste gekozen maar heb me de hele tijd afgevraagd of ze me niet stiekem aan het vergiftigen waren om onder de aanslag uit te komen

Ely

Ely

02-06-2014 om 10:42

Niet groen maar rood

Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n fruiteter en daarom maak ik geregeld een fruit smoothy met veel rood fruit, soms kiwi, banaan en scheutje jus. Zo krijg ik toch fruit binnen en ik vind het lekkerder dan losse stukken fruit.

De groene sappen trekken mij totaal niet, ik vind groentes juist wel lekker as they are dus zonde om te versappen .

Maar het is natuurlijk gewoon persoonlijk en wat nou echt gezond is en wat niet zal denk ik eeuwig punt van discussie blijven. En wat gezond is voor de een is niet gezond voor de ander, niet in grote lijnen maar wel in details, dat geloof ik ook.

bibi63

bibi63

02-06-2014 om 23:34

Klopt temet

Ala je een b'tje normaal eet, wellicht niet nodig. Maar als je een karige groente en fruit eter bent, en een dergelojke smoothy wel wegkrijgt, heeft het toch wel wat winst.
Bibi

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

03-06-2014 om 12:28

ik ben het gaan

`doen omdat ik ook aan het lijnen ben. Ik gebruik de smoothies naast mijn gewone maaltijden dus het is allemaal extra. Inderdaad, het zou niet gezond zijn als je alles alleen maar gemalen binnenkrijgt.

Ik heb trouywens gisteren enorme last van mijn darmen gehad. Zo veel pijn dat ik bijna flauw viel van het toilet af... Zou dat te maken kunnen hebben met spinazie?

Sukran

Sukran

04-06-2014 om 03:03

Bulletje

Last van je darmen kan natuurlijk van van alles komen en als je lichaam niet gewend is aan (veel) vezels dan is het al snel teveel. Een beetje zoals we vroeger 1x per jaar naar de zuidelijke landen gingen en ons daar te buiten gingen aan olijfolie: de eerste paar dagen op het toilet, alle verstoppingen verholpen . Nu wordt olijfolie ook gewoon in Nederlandse huishoudens gebruikt dus is de overgang niet zo groot in Griekenland.

Dus tja, hoeveel heb je gebruikt, alleen spinazie, of meerdere stukken fruit en groente? Het is een beetje uitproberen als je begint met dit soort dingen. Ik gebruik bijvoorbeeld: 1 banaan, 5 'klompjes' diepvriesspinazie en stukje gember + 2 eetlepels yoghurt voor 3 personen, en leng dat aan met water als het echt veel te dik is. Maar ja, ken ook iemand die dit in d'r eentje wegwerkt over een dag. Sinaasappel valt hier meestal niet zo goed, peer en appel wel. Trial and Error dus. En opbouwen.

Brianna F

Brianna F

08-06-2014 om 12:05

vezels

Volgens mij maakt het niks uit of je de sinaasappel heel eet of 'm in stukjes in de blender doet met groente en ander fruit. de vezels blijven erin zitten. Als je een sapcentrifuge gebruikt is het een heel ander verhaal, dan blijven de vezels achter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.