Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Meetlat

Meetlat

24-12-2017 om 16:31

Groeispurt

Hoe lang duurt een periode van extra groei bij een jongen ongeveer? Zoon (16) heeft een medische geschiedenis waardoor er in de baby-peutertijd veel groei gemist is. De afgelopen 2 jaar is hij respectievelijk 7 en bijna 10 cm gegroeid. Zou hij de snelste groei nu gehad hebben?

Zeetakje

Zeetakje

24-12-2017 om 17:00

Herkenbaar

Onze zoon heeft ook een groeiachterstand gehad. Maatje 80/86 op de basisschool. Uit onderzoek bleek dat zijn botontwikkeling erg achterliep, maar dat hij wel voldoende groeihormonen aanmaakte.

De kinderarts zei destijds dat het er dus wel in zat, maar dat het er door allerlei medische toestanden nog niet uitgekomen was. Dat zou in de puberteit alsnog wel komen en hij heeft gelijk gehad.

Vanaf zijn 15e begon hij wat sneller te groeien en dat ging het hardst tussen zijn 16e en 17e jaar. Tot een jaar of 19 is hij nog wel doorgegroeid. Minder hard, maar toch wel een flink aantal centimeters per jaar. Hij is nu 1.79 m en uitgegroeid.

Meetlat

Meetlat

24-12-2017 om 17:23

Zeetakje

Uit literatuur weten we dat bij deze aandoening vaak langer nog een beetje doorgegroeid wordt. Mijn zoon was, na 54 cm buj de geboorte, inderdaad ook een wandelende baby. Na jaren van zorgen gaat het super goed en ik ben gewoon benieuwd of ik een inschatting kan maken wat er " In het vat zit". Dat is iets wat hem ook bezig houdt.

Zeetakje

Zeetakje

24-12-2017 om 18:44

Meetlat

Fijn dat het nu goed gaat met je zoon! Onze zoon groeide het hardst tussen zijn 16e en 17e. Hij moest elk half jaar op controle en hoogtepunt was -toen hij net 17 was geworden- 9 cm in iets meer dan een half jaar. Dieptepunt wat knieën betreft trouwens. Die konden de groei niet bijbenen. Pijn! Later groeide hij toch nog zeker een centimeter of 5 per jaar door. Hij is nu 20,5 en uitgegroeid, volgens mij. Je zoon kan dus nog best behoorlijk doorgroeien.

Ik kan me goed voorstellen dat jullie benieuwd zijn. Zo herkenbaar! Toen iemand op de basisschool aan onze zoon vroeg wat hij later wilde worden zei hij: "Groot. Ik probeer het al jaren, maar het is me nog steeds niet gelukt". Was toch wel een dingetje voor hem. Hij is nu dik tevreden met zijn 1.79 m.

Zoon hier

Heeft zn groeispurt gehad tussen 16 en 17 Dat scheelde wel een cm of 15 denk ik. Je zag m gewoon groeien, van 183 tot 197. Nu is hij 18 en sinds die groeispurt wordt ie nu wat breder.

Triva

Triva

25-12-2017 om 10:56

meetlat

Hoe lang is je zoon nu?
Gemiddeld vlakt de curve enorm af na het zestiende jaar maar ja dat is gemiddeld https://www.tno.nl/media/4754/njcx1.pdf Het goede nieuws is dat er ook gemiddeld nog 5 cm bijkomt ná de 16de verjaardag.

Meetlat

Meetlat

25-12-2017 om 21:45

Leeftijd

We weten dat zijn leeftijd geen goede graadmeter is. Hij komt van -3, jarenlang op ongeveer -1,5 /-2en nu is hij in 2 jaar tijd doorgeschoten naar -1. Zijn target height is 1.83.

Triva

Triva

26-12-2017 om 00:28

bijzonder

een draadje over lichaamslengte zonder lichaamslengte.

Verder zitten de kinderen met een groeiachterstand ook in het gemiddelde, je kunt juist mooi zijn curve er naast leggen en kijken of je er zo uit komt. Hoe is die target bepaalt en waarom heb je daar geen vertrouwen in?

Zeetakje

Zeetakje

26-12-2017 om 08:18

Langer puberen

Kinderen met een groeiachterstand, waarbij de botontwikkeling achterloopt, groeien vaak wat langer door. Bij onze zoon was de botontwikkeling toen hij 5,5 was gelijk aan die van een net 3-jarige. Wij schrokken daarvan, maar het was goed nieuws volgens de kinderarts, omdat het er dus wel inzat, maar nog niet uitgekomen was. Er is nog wel een groeihormoononderzoek gedaan, omdat de arts de achterstand wel heel erg groot vond, maar daar werd geen afwijking in aangetroffen.

De verwachting op basis van de lengte van mijn man en mij was dat hij ergens tussen de 1.75 en 1.83 zou worden. Hij is precies daartussenin geëindigd. Dat hadden we echt niet meer verwacht. Hij zat nl. altijd onder de laagste lijn van de groeicurve. Maar toen zijn vrienden niet of nauwelijks meer groeiden, ging zijn groei, tot zo'n beetje zijn 19e, nog gestaag door.

Meetlat, is er bij jouw zoon ooit onderzoek naar botstructuur en groeihormoon gedaan? Bij ons kwam de voorspelling die de kinderarts aan de hand van die onderzoeken deed, helemaal uit. Hij zei dat onze zoon de 2,5 jaar groeiachterstand die hij op 5,5-jarige leeftijd had, vrijwel zeker in zou gaan lopen, door later en langer te puberen.

Meetlat

Meetlat

26-12-2017 om 11:36

Zeetakje

Nee, want we weten wel wat de oorzaak is en dat heeft niets met groeihormonen te maken. Naar het groeiverloop is onderzoek gedaan, maar wel in een prriode dat de aandoening nog niet zo optimaal behandeld werd als nu. Het enige dat we konden doen was een optimale conditie nastreven en afwachten.
Het heeft niet zo veel zin om een verband te zien tussen leeftijd en huidige lengte, omdat deze afwijkt van de bekende groeicurven. Hij heeft op dit moment een versnelling in zijn groei in zijn eigen groeicurve. Zijn conditie is zo goed dat hij hier volledig gebruik van kan maken. Ik vraag me dus af hoe lang zo'n periode van snelle groei omgeveer duurt, want dat kan je in een standaardcurve niet aflezen.
De target height wordt berekend volgens de methode genoemd in de groeicurve link, maar deze mag volgens mij nig een afwijking van 10 naar boven of onderen hebben.

Triva

Triva

26-12-2017 om 12:05

meetlat

Precies, uitgaande van een rekensommetje heb je niets aan die targetlengte. Die kun je zonder dat sommetje ook wel bepalen.

Nogmaals: als je de groeicurve van jouw kind invult in het schema van de gemiddelde kun je zien hoe die loopt en kun je de curve een beetje doortrekken. Daar heb je meer aan dan aan die targetlengte. Je krijgt dan toch een soort curve waar je wat mee kan.

Waarom houd je de lengte nu geheim?

Zeetakje

Zeetakje

26-12-2017 om 13:14

Meetlat

"Ik vraag me dus af hoe lang zo'n periode van snelle groei omgeveer duurt, want dat kan je in een standaardcurve niet aflezen."

In geval van onze zoon tot zo'n beetje zijn 19e dus. Eerst een gigaspurt tussen zijn 16e en 17e en de laatste paar jaar toch ook nog met ongeveer 5 cm per jaar.

Meetlat

Meetlat

26-12-2017 om 15:12

Zeetakje

Misschien om de vraag van triva te kunnen beantwoorden. Heb je jouw zoon in de standaardcurven kunnen plaatsen?

Botsamenstelling

Alseen kind te maken heeft met een botontwikkelingsachterstand, is het voor de bouw toch beter dat de groei niet te hard gaat. Het is fijn dat ze nog een paar jaar door kunnen groeien. Maar een goed bottenstelsel is belangrijker dan de uiteindelijke lengte.

Soms hebben medicatie invloed op de groei. Vaak spelen erfelijke factoren een rol. Maar de kwaliteit van het bot is bepalend voor het snel iets breken .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.