Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

strar

strar

16-02-2015 om 16:41

groeicurve en gewicht

Over de groeicurve:

Mijn kind volgt zijn eigen lijn maar zit wel continu flink boven de + 2 lijn is er nu wel of niet sprake van overgewicht

Barvaux

Barvaux

16-02-2015 om 18:28

uitrekenen

Dat moet je uitrekenen met de kinderbmi: http://www.zuivelonline.nl/?PageID=968

Hanne.

Hanne.

16-02-2015 om 21:52

lengte?

Alleen een gewichtscurve zegt niets. Gewicht op +2 en lengte op -2 geeft een heel ander beeld dan gewicht én lengte op +2.

Bmi geeft inderdaad (een) beter beeld dan alleen een gewichtscurve

Barvaux

Barvaux

17-02-2015 om 07:08

hanne

Een gewichtscurve gaat op gewicht en lengte...

Barvaux

Barvaux

17-02-2015 om 07:10

alleen

Alleen lengte gaat op leeftijd.

Hanne.

Hanne.

17-02-2015 om 07:52

niet altijd

Gewichtscurve gaat niet altijd op lengte. Hier geeft het CB tot 2 jaar zowel lengte als gewicht naar leeftijd.

Bettie

Bettie

17-02-2015 om 07:55

Leeftijd

Hangt ook af van leeftijd. Bij babietjes is de gewichtscurve en de lengte curve allebei naar leeftijd, dat gaat ergens rond de anderhalf meen ik over in gewichtscurve naar lengte.
Een baby met borstvoeding kan tot een paar maanden oud of nog langer best op gewicht boven +2 zitten dat trekt dan later weer bij. Een kind van zeg acht jaar dat flink boven de +2 zit moet je idd BMI maar eens uitrekenen.

Barvaux

Barvaux

17-02-2015 om 08:14

ja ok

Dat is vooral om te zien of een kind in de tijd aankomt. Later gebruiken ze die niet meer want dat heeft totaal geen zin.

Deze gebruiken ze: http://home.versatel.nl/duplodocus/groeicurve/groeicurve_jongen.jpg

Kijk naar de bouw in zijn geheel

Er is een schema voor BMI voor jongens tot 16 jaar en een schema voor jongens ouder dan. Maar als je zoon een ronde brede borstkas van vader heeft geerfd, kan je zoon op een overgewicht uitkomen volgens de BMI onder de 16 jaar, terwijl bij een jaartje ouder volgens het tabel, je kind in het gezonde gebied terecht komt.

In het BMI-grafiek staat ook het woord normaliter; over een grote groep jongens vastgesteld. Ik denk dat TS beter de bouw van haar zoon kan meenemen in de vraag of hij last heeft van overgewicht. De grafiek is een leidraad, maar de verhouding in de bouw is voor ieder kind een mate van wel/niet overgewicht.

Eens zei ik tegen mijn zoon dat hij moest opletten met wat hij at omdat ik vond dat hij in zijn t-shirt een buikje had.
Toen hij zijn buik in hield, zag ik een groot contrast met de brede ronde borstkas. Ik moest even aan de stripfiguur Jerommeke denken. Ik zei: ' Doe snel je buik weer gewoon.' Dus de omvang van de buik wordt voor een deel beïnvloed door de omvang van de borstkas. De t-shirts voor pubers met herenmaat M, heeft een getailleerde snit. Ook hier gaat men uit van een normaliter postuur waardoor sommigen sneller een buikeffect krijgt.

Om te beoordelen of iemand last heeft van overgewicht, kijk je met kritische blik naar het geheel en hou je in je achterhoofd hoe veel chips en cola je kind naar binnen werkt.
Zelf vind ik dikke bovenbenen die tegen elkaar schuren een signaal.

Als je overweegt je kind op dieet te doen, neem dan de leeftijd mee. Een kind kan na de groeispurt een postuur tevoorschijn toveren die niet meer 'te' dik is. De gezonde jongens van voor de groeispurt, zijn na de groeispurt, zelfs vaak ongezond broodmager en hebben het koud of ze hebben van die striae op de rug omdat ze niet ruim in hun vel zaten door het ontbreken van een zwembandje.

Dus TS, je kind volgt een eigen lijn en jij weet wat hij eet. Bij een minder gezond eetpatroon steekt de aanleg voor overgewicht de kop op.

Bettie

Bettie

17-02-2015 om 11:16

Dieet?!

Alsjeblieft niet. Tenzij je je gewoon gezond en genoeg eten een dieet noemt.
Overgewicht komt niet alleen van chips en cola hoor, ook als je elke dag een boterham meer dan nodig, een banaan teveel, een groter bord gezond warm eten dan nodig eet, raak je te zwaar. Eten zoveel als je verbruikt klinkt makkelijk maar is best lastig in onze maatschappij, de maat is vaak weg en er is heel veel voedselaanbod. Ook kijken naar wat anderen eten helpt niet want de een heeft aan 4 boterhammen niet genoeg en de ander aan 3 teveel. Helaas niet eerlijk nee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.