Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Liz

Liz

14-10-2015 om 12:52

Griepprik?

Ik kan een gratis griepprik krijgen (via vrijwilligerswerk dat ik doe).

Ik ben 48, gezond, fit, leef gezond, maar ben 1 of 2x per jaar wel (een beetje/paar dagen) niet zo lekker. Zware verkoudheid of griep?

Zal ik nou wel of niet zo'n griepprik doen?

Wat zijn de voordelen/nadelen voor mezelf en anderen om het wel te doen?

Klopt het dat als ik zo'n griepprik krijg, ik andere mensen minder snel aansteek met griep (zelfs als ik er zelf niet/weinig last van heb)?


Jamie

Jamie

14-10-2015 om 13:18

Liz

Jij hebt dus de afgelopen tijd geen griep gehad. Griep is toch bijna een week met enorme spierpijn en hoge koorts in bed, je bent vaak tot veel minder in staat dan in het kraambed.

Ik krijg al ruim 40 jaar de griepprik en ik kan mij maar 2x herinneren dat ik de echte griep had, de laatste een jaar of 3 geleden. Ik was zo flink ziek, dezelfde symptomen als al mijn collega's maar ik was er veel sneller bovenop en ik ben blij dat ik de griepprik krijg.

Wat meer informatie: http://www.skepsis.nl/blog/2012/09/de-griepprik-veertien-domme-redenen-om-hem-niet-te-halen/

Wat

Wat

14-10-2015 om 13:55

hier ook

ivm met mijn werk in de gezondheidszorg, ik ga m zeker halen, de griep verloopt minder hevig, minder lang en minder kans op complicaties. Ik kom door mijn werk veel in aanraking met mensen die de griep krijgen dus loop ik meer risico influenza te krijgen of zelf mensen te besmetten. Dus uit bescherming voor mijzelf én anderen haal ik de griepprik en zo ook onze artsen in de praktijk. Zie de link van Jamie.

Marie

Marie

14-10-2015 om 14:08

niet

Ik zou het niet doen als ik jouw verhaaltje zo lees. Zelf zou ik het ook niet doen bijvoorbeeld, moet eerst maar eens griep krijgen.
Trouwens sommige mensen krijgen griep van de griepprik!
Mij opa bijvoorbeeld. Was nooit ziek en op een gegeven moment kwam de griepprik "in de mode". Vanwege zijn hart aan de griepprik. Elke winter zwaar de griep. Daar baalde hij dus behoorlijk van.
Toen besloten de griepprik niet meer te nemen en nooit meer griep gehad!

Angela67

Angela67

14-10-2015 om 14:16

yeah sure Marie

effe terug naar school, naar biologie enzo. Eerst even lezen wat een vaccineren is en dan kun je een mening vormen op basis van feiten.
En als je dat niet wilt prima, maar post dan geen onzin.
gr Angela

Marjoleine64

Marjoleine64

14-10-2015 om 14:24

Ik wel

Ik krijg hem ook via mijn werk, dat doet het bedrijf volgens mij puur uit eigenbelang, minder ziekteverzuim etc. Ik doe er aan mee omdat ik gewoon geen zin heb in griep, en omdat ik mijn gezin niet wil aansteken (en mochten die er wel last van krijgen, dan steken ze mij niet aan). En inderdaad ik heb dus nooit de griep (de rest van het gezin overigens ook niet). Wel eens een flinke verkoudheid, soms een bronchitis, en 15 jaar geleden een longontsteking. Maar echt nooit griep. Bijwerkingen bij mij zijn alleen een pijnlijke plek op de plaats van de prik, een paar dagen. En dat hangt er dan nog vanaf hoe voorzichtig ze geprikt hebben. Van de meeste collega's (zowel ouder als jonger) hoor ik precies hetzelfde.

Marie

Marie

14-10-2015 om 14:45

mening

Ik mag mijn mening toch geven? Daar vraagt ze toch om? Daar mag ik toch wel een "praktijkervaring" bij vermelden? En ja natuurlijk weet ik wel hoe het met vaccineren werkt. Heb zelf alle vaccinaties gehad en kinderen ook (ook HPV). Maar alleen dus de griepvaccinatie niet, zelfs al komen mijn dochter en ik ervoor in aanmerking. En toch zijn we allemaal nooit ziek (nou ja vorige winter 1 dagje verhoging gehad en daarvoor 16 jaar niet).

Angela67

Angela67

14-10-2015 om 14:47

Marie / als je weet hoet het werkt

waarom doe je dan alsof er een causaal verband bestaat wat niet klopt?
gr Angela

Jamie

Jamie

14-10-2015 om 14:47

bah marie

Wat kun jij een onzin verkondigen en dan hebben we het nog niet eens over de vraag of je opa wel weet wat griep is.

Mijn vader was vroeger buschauffeur en hij haalde alles naar binnen in ons gezin, elk jaar deed hij mee aan de griep (iedereen hoestte over hem heen bij het instappen) en toen ik de griepprik kreeg kreeg hij hem daarom ook en in die ruim 40 jaar 'mode' heeft hij ook maar 1x de griep gehad!

Ad Hombre

Ad Hombre

14-10-2015 om 14:47

Ook

Ik krijg hem ook en ik haal hem ook. Ik heb niet de illusie dat ik zelf kan bepalen of het helpt of niet. Je kunt griep krijgen met prik en geen griep krijgen zonder. Noem het een motie van vertrouwen in de medische wetenschap c.q. het idee van vaccinatie.

Krullevaar

Krullevaar

14-10-2015 om 15:05

oproep

Ik krijg elk jaar een oproep om de griepprik te mogen halen maar heb het nog nooit gedaan. Als ik een zwakker gestel had en elk jaar de griep zou krijgen zou ik het doen, maar als je in goede gezondheid verkeert en je lichaam het zelf aankan: waarom zou je? Ik heb misschien weleens een verkoudheid maar nooit de griep.

Overigens heb ik die ervaring die Marie heeft ook in mijn familie mogen ervaren. Maar dat waren mensen met een broze gezondheid, dus ja...

Marie

Marie

14-10-2015 om 15:09

vertrouwen - we dwalen af

Natuurlijk heb ik vertrouwen in de medische wetenschap en ik vind de griepprik nuttig voor mensen met een grotere kans op complicaties als ze griep krijgen. En mijn opa wist heel goed wat griep was (helaas 16 jaar geleden overleden aan longkanker na zijn hele leven gerookt te hebben....).
Zelf heb ik gelukkig geen ervaring met griep en hopelijk blijft dat ook heel lang zo zonder de griepprik.
Maar we dwalen af, wat één ervaringsverhaal al niet kan uitlokken.

mijk

mijk

14-10-2015 om 15:11

mijn man

Moet hem voor expeditie van zijn werk. Was fit kreeg zaterdag veel spier en botpijn. 's Avonds hoofdpijn en hoge koorts. Begint nu weer wat op te knappen. Zo zwaar als echte griep was het niet maar hij zal hem niet snel nog een x laten zetten.

Mijk

Angela67

Angela67

14-10-2015 om 15:12

nou op zich

vind ik het niet afdwalen, Marie. Liz vraagt zich af of zij het moet doen en jij zegt: niet doen. Met een of ander vaag verhaal, met gesugereerde verbanden tussen oorzaak en gevolg.

Dus: als jij je postings niet wil laten afdwalen, leg dan uit aan Liz wat jouw inzicht is, en als het een mening is dan is het verstandiger om geen foutieve oorzakelijke verbanden te noemen. Ze mocht eens denken dat het bewezen is wat je suggereert

gr Angela

mijk

mijk

14-10-2015 om 15:12

ze hadden prik dus vrijdagmiddag gezet...

En 24 uur later lag ie in bed.

Mijk

Marie

Marie

14-10-2015 om 15:21

moeilijk

Mijn eigen inzicht (dus mijn mening, dat is dus niet wetenschappelijk bewezen) is dat als je nog nooit griep hebt gehad en eigenlijk ook nooit ziek bent je dan niet ineens aan de griepprik hoeft te beginnen.
Blijkbaar heeft Liz nooit eerder bedacht om de griepprik te nemen, maar nu het gratis wordt aangeboden wel.
Probleem is natuurlijk dat je nooit weet wat er kan gebeuren en daar ben ik me heel goed van bewust. Dit vind ik gewoon een hele lastige om advies over te geven, maar ik wilde toch wel een tegengeluid laten horen. Blijkbaar was een eigen ervaringsverhaal niet de juiste keuze.
Maar nogmaals ik wilde niemand tegen de haren strijken. Vind het soms gewoon lastig om iets op te schrijven.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-10-2015 om 15:26

Marie

Ik ben hem ook pas gaan 'nemen' nadat ik kinderen in de creche leeftijd kreeg en ik 's winters wel erg vaak op bed terecht kwam. (om over verkoudheden nog maar te zwijgen, daar helpt ie zeker niet tegen). Daarvoor zag ik het nut er niet zo van in.

Een vaccin tegen verkoudheid. Dat zou wat zijn!

Marie

Marie

14-10-2015 om 15:51

Ad hombre - nog steeds?

Je kinderen zijn nu toch al groter? Nooit eens gedacht om eens een griepprik over te slaan om te zien of je nog steeds ziek wordt?

Ik lees net de posting van Mijk. Gelukkig ben ik niet de enige met een ervaringsverhaal over griep krijgen met de griepprik. Ik ken er trouwens wel meer hoor in mijn omgeving met dezelfde ervaring.

Jamie

Jamie

14-10-2015 om 16:04

Marie

Ja, iedereen kent die verhalen maar bij de meeste verhalen gaat het gewoon om een flinke verkoudheid. Overal op internet kun je bij (betrouwbare websites) vinden dat het niet kan wat bij jou opa gebeurde. Ja je kunt er even wat last van hebben, zeker als het je eerste keer is:

"Kun je ziek worden van de griepprik? Ja, maar de kans hierop is heel klein. Heel soms voelen mensen zich de dag na de griepprik niet lekker. Ze hebben hoofdlijn, weinig energie en lichte koorts. Dit gebeurt dan vooral bij kinderen die nog nooit eerder griep of een griepprik hebben gehad. De plaats van de prik op uw arm kan de eerste dag pijnlijk, rood of dik zijn. Dit gaat binnen één tot twee dagen vanzelf over. Van de griepprik kunt u géén griep krijgen Als u besmet bent met een verkoudheidsvirus, kunt u daarvan ziek worden en zich grieperig voelen. De griepprik beschermt alleen tegen griepvirussen, niet tegen virussen die verkoudheid veroorzaken."

https://medischcentrumbeilen.praktijkinfo.nl/pagina/44/meest-gestelde-vragen-omtrent-de-griepprik/

Verder:

Van de griepprik krijg je juist influenza. En als je nooit ziek bent, hoef je ook geen griepprik. Nursing bespreekt misverstanden over de griepprik, met uitleg van deskundigen.
4 misverstanden over de griepprik
1. Ik heb nooit ziek, dus ik hoef ook geen griepprik.

Bij ongeveer de helft van de besmettingen met het influenzavirus verloopt de griep asymptomatisch. Dan merk je niets van de griep omdat je geen klachten hebt. Maar je kunt wel andere mensen (bijvoorbeeld je patiënten) besmetten. 'Door je te vaccineren is de kans op het doorgeven van het virus verminderd en hebben andere mensen dus minder de kans om ziek te worden', zegt Josien Riphagen, arts-onderzoeker die deze maand promoveerde op onderzoek naar de griepvaccinatie. In Nursing oktober 2012 legt professor in de vaccinologie Anke Huckriede uit dat je als drager van het griepvirus wel kunt bijdragen aan de verspreiding van het virus, ook al voel je jezelf niet ziek. 'Virusdeeltjes verspreiden via hoesten, niezen of via besmette handen. Ook op oppervlaktes, bijvoorbeeld een nachtkastje, kan het virus 24 tot 48 uur actief blijven en via hang-oog- of hand-neuscontact de patiënt bereiken. Het is belangrijk om kwetsbare patiënten te beschermen én om voldoende verplegend personeel beschikbaar te hebben als de griep uitbreekt. Verpleegkundigen hebben daarom een belangrijke verantwoordelijkheid, die ze niet te licht moeten opvatten.'
2. Ik krijg juist griep door de griepprik.

De griepprik kan geen influenza veroorzaken. Je kunt je wel de dag na de griepvaccinatie niet lekker voelen. 'Dan heb je bijvoorbeeld klachten als lichte hoofd- of spierpijn of wat verhoging. Dat betekent niet dat je griep krijgt, maar juist dat je afweersysteem aan het werk is gezet', zegt arts-onderzoeker Josien Riphagen. 'Daarbij vermindert de griepvaccinatie wat in de volksmond 'griep' wordt genoemd met 20 tot 30 procent. Dat komt omdat slechts een deel van het griepachtige ziektebeeld ook daadwerkelijk veroorzaakt door het influenzavirus. In de andere gevallen wordt de ziekte dus veroorzaakt door andere virussen zoals het Respiratoir Syncitieel Virus (RSV), die vergelijkbare klachten veroorzaken. Als die virussen rondgaan tijdens de vaccinatieperiode, dan kun je wel besmet raken en je ziek en grieperig voelen. Maar van de griepvaccinatie kun je geen echte influenza krijgen.'

Overigens kun je wel griep krijgen als je de griepprik te laat hebt gehaald. Het duurt twee weken voordat het lichaam voldoende afweerstoffen heeft gemaakt om voldoende te beschermen tegen griep. Als je binnen die twee weken met het griepvirus besmet wordt, kun je wel griep krijgen. Daarom start de griepvaccinatiecampagne ook altijd tussen half oktober en half november, want in die periode zijn er meestal nog geen griepvirussen in de lucht.
3. Ik werk altijd volgens de hygiënemaatregelen, dan is de griepprik niet nodig.

Het influenzavirus wordt overgedragen via aanraking, bijvoorbeeld door een besmet persoon een hand te geven of via deurknoppen. Hygiënemaatregelen zoals handdesinfectie beschermen hiertegen. Maar het influenzavirus wordt ook overgedragen via de ademhalingsroute: door hoesten, niezen en praten komen virusdeeltjes in de lucht. 'En dat is moeilijker tegen te gaan met hygiënemaatregelen', zegt Josien Riphagen. Na besmetting vermenigvuldigt het virus zich in het slijmvlies van de luchtwegen. Na een incubatieperiode van één tot drie dagen waarin je weinig merkt van de besmetting kunnen de eerste ziekteverschijnselen optreden. Griep is besmettelijk van één dag voor de eerste ziekteverschijnselen tot 6 dagen na het begin van deze verschijnselen. Maar zoals bij misverstand 1 al uitgelegd, krijg niet iedereen die besmet is met het influenzavirus lichamelijke klachten dus kun je je kwetsbare patiënten wel besmetten met het influenzavirus. Dit kan betekenen dat ze langer in het ziekenhuis liggen of op de intensive care terechtkomen.
4. Er zijn zoveel verschillende berichten over de griepprik. Ik doe er geen goed aan om me te vaccineren.

Epidemioloog dr. Luc Bonneux zegt in het artikel in Nursing oktober 2012: 'Er is geen twijfel dat het vaccin werkt bij gezonde mensen. En het is onzin dat de vaccinatie je immuunsysteem in de war zou brengen. Daarnaast moet je je realiseren dat de griepprik een voorzorgsmaatregel is. Voor een voorzorgsbeleid heb je geen harde evidence nodig. In theorie is het zo dat je gemiddeld een keer per 10 jaar griep krijgt. Met een vaccinatie zou je van drie griepaanvallen er eentje kunnen voorkomen. Dus: om één klinische griep niet te krijgen, moet je je dertig jaar laten vaccineren. Maar stel dat je er wel een krijgt en op jouw ouderenafdeling overlijdt iemand aan een pneunomie die anders nog een paar jaar geleefd zou hebben, dan is dat toch erg spijtig. Als verpleegkundige heb je nauw contact met de patiënt en daarom is het belangrijk om gevaccineerd te zijn. Daar moet je niet over zeuren, dat is onderdeel van de beroepsethiek.'

http://www.nursing.nl/Verpleegkundigen/Achtergrond/2013/11/4-Misverstanden-over-de-griepprik-1402875W/

Half a twin

Half a twin

14-10-2015 om 16:05

Voorspelling

De grieppril wordt samengesteld op basis van een verwachting, welke mutant van het influenza virus langs zal kunnen kunnen komen. Soms zitten ze goed, soms niet. Afgelopen winter zaten ze goed fout en heb ik ondanks de prik ook griep gehad maar die liep veel milder dan andere grieppen. Sinds ik aan bepaalde anti-epileptica zit ben ik vatbaarder voor keel neus en aanverwante virussen. Het eerste jaar 3 keer echt griep gehad voor een week tot 10 dagen per griep.
Daarna ieder jaar ingeënt en alleen vorig jaar griepje gehad.
Als er een reden is, werken met mensen die makkelijk griep krijgen, zelf behoorlijk ziek worden van griep, omdat je in een risico groep zit (astma patiënt, oudere enz). Zou ik altijd laten inenten.

Angela67

Angela67

14-10-2015 om 16:05

ja maar marie

het is toch logisch? Vaccineren doe je met een klein beetje virus.
Zodat je niet ziek wordt, maar wel beschermd bent.
En ja dat kan dus in klein percentage vd gevallen tot bijverschijnselen leiden die op griep lijken (zoals wel vaker zware verkoudheid met griep verward wordt).

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/G/Griep/Griepprik/Wat_zijn_de_bijwerkingen

Heeft de griepprik bijwerkingen?
Sommige mensen voelen zich na de griepprik een aantal dagen wat minder lekker. Van de griepprik kunt u geen griep krijgen. Klachten als lusteloosheid, hoofdpijn en verhoging kunnen voorkomen op de dag nadat de griepprik is toegediend. Dit gebeurt dan vooral bij kinderen die nog niet met een griepvirus in aanraking zijn gekomen. In zeer zeldzame gevallen worden mogelijke ernstige bijwerkingen gemeld.

gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

14-10-2015 om 16:10

Marie

"Je kinderen zijn nu toch al groter? Nooit eens gedacht om eens een griepprik over te slaan om te zien of je nog steeds ziek wordt?"

En wat zou dat bewijzen? (ik word trouwens nog steeds ziek)

"Ik lees net de posting van Mijk. Gelukkig ben ik niet de enige met een ervaringsverhaal over griep krijgen met de griepprik. Ik ken er trouwens wel meer hoor in mijn omgeving met dezelfde ervaring."

Ik voel een verkapte antivaxxer opkomen die denkt dat de cumulatieve subjectieve ervaring in haar omgeving een betere indicatie is dan wetenschappelijk onderzoek.

Marie

Marie

14-10-2015 om 16:19

Uitzonderingen bevestigen de regel

Interessant verhaal, toch zal ik de griepprik niet nemen. Eigenwijs? Ja wat dat betreft wel. Ben verder over het algemeen vrij volgzaam trouwens.
En mijn opa kreeg geen griep direct na het zetten trouwens, maar toen hij stopte met de griepprik had hij nooit meer griep. Gevalletje "uitzonderingen bevestigen de regel"?

Verder werk ik niet met ouderen, zieken en kleine kinderen. Dus daarom hoef ik het ook niet te doen.

Jamie

Jamie

14-10-2015 om 16:30

Marie

Er bestaat helemaal geen gevalletje 'uitzondering bevestigt de regel'.

http://www.opinieleiders.nl/techlog/pivot/entry.php?id=5154

Marie

Marie

14-10-2015 om 16:33

Weer wat geleerd

O, weer wat geleerd dus.

Juno

Juno

14-10-2015 om 18:12

Ik wel

Ik heb astma die niet onder controle is, een verkoudheid wordt bij mij een longontsteking. Met een beetje pech heb ik een paar longontstekingen achter elkaar en ben ik van Sint tot Pinksteren uit de running.
Als ik helemaal gezond zou zijn maar met kwetsbare mensen zou werken zou ik hem ook nemen.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-10-2015 om 19:25

Jamie

"Er bestaat helemaal geen gevalletje 'uitzondering bevestigt de regel'."

Het is een grap, jongens. Een grap!

mijn moeder doet niet meer mee

Mijn moeder, 70 jaar en in goede gezondheid, weigert sinds twee jaar de griepprik. Ze krijgt er standaard een zeer pijnlijke arm van, en anders dan in het stukje hierboven wordt vermeld duurt dat bijna een week. Ze heeft er geen trek meer in en neemt de gok, wat ze zich ook kan veroorloven, want zoals gezegd goede gezondheid, geen longlijden etc. en geen hordes besmettelijken in de omgeving.
Verleden jaar lachte ze natuurlijk in haar vuistje, want toen bleek de prik ook nog eens minder effectief dan normaal.

Als ik m aangeboden zou krijgen zou ik m accepteren, ik heb eigenlijk nooit nare bijwerkingen van vaccinaties en een echte griep is geen lolletje. Maar hij wordt mij niet aangeboden. Partner krijgt m wel, niet vanwege zijn beroep of gezondheid, maar zoals iemand anders ook al zei omdat die werkgever m standaard aanbiedt. Kennelijk vindt men dat een goede investering (en dat zal het ook wel zijn, anders schaften ze het wel af lijkt me).

Groeten,

Temet

Niki73

Niki73

15-10-2015 om 10:23

Ik doe het wel

Ik krijg/kreeg eigenlijk nooit griep. Als mensen in mijn omgeving griep hebben, ben ik een of twee dagen niet lekker, dat is alles. Ik krijg sinds een paar jaar een griepprik aangeboden op mijn werk en ik neem hem wel. Ik wil als alleenstaande moeder liever niet een of twee weken doodziek in bed liggen. Nu ik gelezen heb dat de griep vaak asymptomtisch verloopt (wat prachtig is: niet ziek, wel weerstand opbouwen) en dat je dan wel besmettelijk bent voor anderen, zie ik nog meer voordelen. Ja, ik voel me naderhand altijd een halve dag niet lekker, maar dat is voor het goede doel.

Ja, ik zie regelmatig mensen die verkouden zijn en dan roepen dat ze griep hebben. Voor die mensen zal de griepprik inderdaad niet helpen

Christel

Christel

15-10-2015 om 11:56

Eerste keer

Ik kreeg voor het eerst een oproep en ben gegaan. Door bepaalde medicijnen ligt mijn weerstand plat en kan ik van alles oplopen. Ik ben eigenlijk nooit ziek, ook niet sinds ik geen weerstand heb, maar ik neem liever het zeker voor het onzekere.

Overigens is mijn arm al twee dagen heel zwaar, dat had ik niet verwacht.

mama2

mama2

15-10-2015 om 11:56

No way een prik hier

Hier krijgen wij alle 4 een oproep voor een prik, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt hem te gaan halen. Kan natuurlijk stront toevallig zijn, maar we hebben hier een proefje gedaan in 4 jaar. 2x een prik gehaald met als resultaat bijna 2 weken vreselijk de griep, 2x niet gehaald en geen griep gehad in huis....Ook ik werk in de gezondheidszorg, maar blijf thuis als ik ziek ben

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.