Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Camilla

Camilla

01-03-2016 om 18:46

GGZ in basisverzekering?

Ik heb een vraag en krijg het niet gegoogeld. Mijn kind maakt (veel) gebruik van GGZ. Hij heeft ASS en een angststoornis, maar gebruikt geen medicijnen. Alles wordt nu vergoed door de gemeente. Tenminste, dat neem ik aan, ik zie nooit een rekening. Binnenkort wordt hij 18 dus dan gaat dat veranderen. Zit psychologische zorg helemaal in de basisverzekering? Het lijkt erop van wel, maar ik hoor toch regelmatig dat mensen kosten niet vergoed krijgen.

Via de huisarts

http://www.ggznederland.nl/themas/basis-ggz

Dat is de beruchtte knip die al voorspeld werd bij de transitie. Ineens moet je kind gebruik maken van andere financieringskanalen.
Ik zou in elk geval aan eventuele behandelaren van je kind vragen hoe voor hen de financiering geregeld is als je kind 18 jaar wordt. Behandelaren zijn zelf vaak goed op de hoogte omdat het om hun eigen inkomsten gaat.
Anders naar de huisarts.

Volgens het schema in de link verwijst de huisarts door en dat wordt dan vergoed.
Het meeste wordt nu vergoed in de zorgverzekering.

"Alle geestelijke gezondheidszorg (ggz) die gericht is op genezing valt onder de Zorgverzekeringswet, de basisverzekering. Er is één uitzondering: verblijf in een ggz-instelling valt alleen het eerste jaar onder de Zorgverzekeringswet. Is een langer verblijf nodig, dan valt dit onder de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)."

Kaaskopje

Kaaskopje

02-03-2016 om 00:18

Jeugd en ggz

Vergoeding van ggz onder de 18 jaar valt onder jeugdzorg en dus de gemeente. Boven de 18 valt het onder de basis(zorg-)verzekering. Wel naar gecontracteerde zorg gaan bij naturaverzekeringen. Anders betaal je 25 procent zelf. Bovenop het eigen risico.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.