Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Groene kikker

Groene kikker

24-08-2015 om 17:32

GGD onderzoek 10 jaar

Een week voor de zomervakantie begon, kwam kind (9 jr) thuis met een formulier voor een onderzoek.
Dat is in de vakantie volledig op de achtergrond geraakt en terwijl ik de vakantiebende en vakantiepapieren doorzoek, vind ik de brief terug. Onderzoek was vandaag, blijkt.

Ik bel de GGD en krijg te horen dat het onderzoek is afgenomen. Ik zeg dat ik daar geen toestemming voor heb gegeven. De mevrouw die dit onderzoek op school heeft afgenomen, belt mij terug: er lag geen bezwaar tegen het onderzoek op haar tafel dus dan gaat het door. Zo gaan ze te werk (maar de formulieren lagen dus ook niet op tafel, die waren nl niet ingevuld en meegegeven) want ja, anders kon ze haar werk niet doen. Toen ik vroeg waarom ze bij twijfel dan niet even belt, schoot ze helemaal in de verdediging. Ze deed namelijk heel goed werk.

Wat een argument. Ben ik nu gek? De vraag is niet of zij goed werk mag doen of niet (of fout werk) maar of ze het überhaupt mag doen!

En het gekke is dat ze na het onderzoek mijn man tijdens zijn werk wel kon bellen vanwege de uitkomst van 1 onderdeel. Dan kan er wel gebeld worden.

Er zit er ook een 'toestemmingsformulier' bij maar dat is zo vreemd geformuleerd (de layout kan er ook wat mee te maken hebben). In het onderste deel van dit formulier staat 'Bezwaar tegen onderzoek' met direct er onder 'Ik geef hierbij toestemming om het gezondheidsdossier van mijn kind op te vragen bij de GGD in: '

Mag dit zomaar?

Angela67

Angela67

24-08-2015 om 17:36

vraag is: is het een opt out constructie?

als het een opt out constructie is, dan kan je helaas ze nergens op aanspreken. Niet dat ik het er ook maar enigszins mee eens ben (ik heb de kinderen ruim van te voren afgemeld via telefoon etc), maar dan is het zoals het is.
Als het er niet staat, dus als er expliciet toestemming moet zijn dan zou ik nu beginnen met een formele klachtbrief naar haar manager. Onderzoeksresultaten verwijderen is het minste wat ze kunnen doen én aanpassing werkwijze . .
Ik denk dat als je een uurtje eraan besteed, je goed je mening en eisen duidelijk kunt maken en dan is het aan hen om daarop te reageren. Het is even wat lange adem, maar het zou goed zijn om te doen. Zo wordt hen duidelijk dat ze zich aan de regels moeten houden.
MAar nogmaals: als zij opt out hanteren dan kun je niet zo makkelijk een klacht indienen . . .
gr Angela

Dees

Dees

24-08-2015 om 17:41

Mag niet

Poeh he moeilijke stelling hoor. Want als je er echt zo op tegen was had je alle tijd om een bezwaar in te dienen toch? Ik denk dat ik de dame van de ggd wel begrijp, heel veel ouders zullen het formulier niet hebben ingeleverd en als ze dan vervolgens eerst een halve dag bezig zijn om ouders te bellen kunnen ze geen onderzoek doen.

Maar goed het komt erop neer dat je wettelijk gezien toestemming moet verlenen en ze mag je kind dus niet zomaar onderzoeken.

Nee mag niet

Maar ze doen het wel.
Hier gaan we morgen voor de eerste schooldag weer het verbod in de agenda plakken zodat dochter dit kan laten zien.
Ze hebben volgens de WGBO je positieve toestemming nodig, opt out is niet voldoende. Maar dat proberen ze je wel aan te smeren.
Dan kun je als weigeraar geregistreerd worden en hoeven ze je gegevens er niet bij te zoeken om dat te doen die staan op de streepjescode van het formulier dat zogenaamd prive is maar niet heus.
Maar ik heb het vandaag ook weer met de mentor besproken.

https://www.voordejeugd.nl/ondersteuning/ondersteuning/veelgestelde-vragen/verhouding-wgbo-met-nieuwe-jeugdwet

Groene kikker

Groene kikker

24-08-2015 om 17:47

Goed punt

Dank je Angela, voor je snelle reactie.

Opt-out of opt-in, goed punt. Aangezien er een vragenlijst bij zit, lijkt het een opt-out.
Stel dat het een opt-out is, dan klopt dat 'toestemmingsformulier' niet. Het komt over als een vreemde constructie.

Groene kikker

Groene kikker

24-08-2015 om 17:53

Annej

Dank je Annej. Die link zal ik vanavond rustig doornemen.

Ondertussen vraag ik me af wat ik nu het beste kan doen?
Als ouder wil je natuurlijk niet als weigeraar te boek staan.

Laat gaan

Je kunt het ook gewoon laten gaan. Het is al gebeurt.
Toch geen kruid tegen gewassen. En inderdaad wil je ook niet als weigeraar geboekt worden.
Voortaan gewoon voorkomen door de school te waarschuwen, briefje of mail, en je kind een briefje in de agenda dat als ze toch iets willen dat ze jou maar bellen. Je geeft geen toestemming voor onderzoek.
Maar je vult geen formulieren in.

Het zou natuurlijk handiger zijn als meer mensen wel zouden protesteren maar dan krijg je dat. Ben je weer een weigeraar.

Verdere contacten?

Zijn er nog verdere contacten aan verbonden? Dan denk ik aan het telefoontje naar je man. Blijkbaar is ze toch iets opgevallen.
Dan zou ik daar verder niet in meegaan. Maar als je toch niets meer verwacht is het jammer maar helaas.

Op het voortgezet onderwijs wist ik wel te voorkomen dat er na het onderzoek nog een 'leefstijlgesprek' zou volgen.

Angela67

Angela67

24-08-2015 om 18:01

natuurlijk kun je best als weigeraar te boek staan

waarom niet? als niemand protesteert verandert er nooit wat .. .
En ja ik lees al jaren op dit forum dus alle risico's zijn me bekend en ja ook een kind met wat gebruiksaanwijzingen . . . maar daarom heb ik ze juist zoveel mogelijk uit het systeem gehouden.
gr Angela

Moni

Moni

24-08-2015 om 18:06

Juist wel als weigeraar staan

Dat doe ik ook al zo'n 8 jaar nu. Er is bij ons niets bijzonders aan de hand. Het is juist goed als mensen weigeren om duidelijk te maken dat het niet gewenst is om mensen op deze manier te volgen.
Medisch volgen heb ik geen moeite mee maar dat vond ik na de kleuterklas niet meer nodig. Dan kunnen ouders en huisarts een kind voldoende volgen.

Wel Angela

Dat is ook wel een aarzeling om dat wel te doen en de onderzoeksgegevens van je kind te laten vernietigen.
Van mijn gezin ligt er al een heel dossier, dat gaat niet meer weg, dus ik laat dat ook verder links liggen.
Hulpverleners kijken daar, is mijn ervaring, toch niet in, teveel moeite.

Maar als je dat nog niet hebt heeft het misschien wel zin om dat te doen. Dan maar een weigeraar.

Ook niet goed hoor want het wordt gepresenteerd als 'zorgweigeraar' alsof je het af laat weten hulp te accepteren voor je kind waardoor instanties wel zouden moeten kunnen 'ingrijpen'.

Ze zien het niet als proteststem. Want ze doen toch zulk goed werk?

Jessica O

Jessica O

24-08-2015 om 18:09

hier

Hadden we ook geen toestemming gegeven, maar mijn man werd mooi wel gebeld, want het was heel belangrijk. Yeah right..
geen toestemming, dan ook geen onderzoek.

Welke leeftijd doen ze eigenlijk op VO? Dan nml zoon even instrueren dat hij dat niet hoeft.

Angela67

Angela67

24-08-2015 om 18:11

2e klas vo

dus ik begon eind eerste klas al met mailtje naar onderbouwleiding en ik heb zelf ggd gebeld. Geen boeh of bah aan de telefoon, gewoon genoteerd zonder vragen. . .
en op het moment supreme op school ging het ook goed.
gr Angela

tweede en vierde klas

http://www.ggd.amsterdam.nl/jeugd-0/jeugdgezondheidszorg/

Maar het kan ook zo maar veranderen of mogelijk zijn er regionale verschillen. Handig is om een briefje elk jaar voor in de agenda te doen.
Xje heeft geen toestemming voor onderzoek van de GGD of andere hulpverleners. Daarvoor heeft u beider positieve toestemming nodig volgens de WGBO.

Geen toestemming

De school wist dat ik geen toestemming gaf maar de medewerker nam toch mijn dochter mee en de mentor fronste wel even haar wenkbrauwen maar dacht dat het mogelijk toch goed gekomen was met de toestemming.
Die wist nog niet hoe fanatiek ik was.
Dochter meldde dat ze geen toestemming gaf maar de medewerker was onverbiddelijk: dan had de ouder het formulier terug moeten sturen met de weigering.
Op speciaal onderwijs. Denk je dat je van ongewenste intimidatie af bent waar dochter helemaal niet tegen kan en dan toch braaf gaat doen wat ze niet wil want ze wil vooral geen discussie waar ze geen tekst bij heeft of iets verkeerds kan zeggen waaruit blijkt dat ze het niet snapt en opvalt en dan weet men dat ze 'niet normaal' is.

Mixer

Mixer

24-08-2015 om 18:26

Niet-ingrijpend

Jullie zijn van tevoren ingelicht, hebben alle kans gehad te reageren, maar reactie is uitgebleven. Ze hebben dus aangenomen dat jullie toestemming hebben gegeven. De wet zegt daarover het volgende:

"Een volgens de artikelen 450 en 465 vereiste toestemming mag worden verondersteld te zijn gegeven, indien de desbetreffende verrichting niet van ingrijpende aard is."

Dat lees ik als: voor niet-ingrijpende behandelingen/onderzoeken is géén expliciete toestemming nodig. De constructie die de GGD hanteert zou dan dus mogen.

Hier doen ze trouwens nooit moeilijk over mijn weigeringen. Er worden geen vragen gesteld en kind mag tijdens het onderzoek, het invullen van de vragenlijst en het bijbehorende praatje gewoon in de bieb aan het werk.

Opvallend: in de klas van mijn oudste waren we de enige weigeraar. Bij de jongste waren er 5 (van de 23).

Ali

Ali

24-08-2015 om 18:27

Een telefoontje

Naar de GGD was voldoende, er werden absoluut geen vragen gesteld, maar alleen een 'prima, dank voor het doorgeven' en bij beide kinderen tot nu toe goed gegaan.

Ik verwacht ook geen toekomstige problemen, noch van de school, noch van de GGD. Intimidatie niet aan de orde. Ik heb echt compleet andere ervaringen dan jij AnneJ.

Dat klopt Brandweervrouw

Ze hebben ons namelijk al eens te pakken gehad en daarna denk je niet meer dat ze zulk goed werk doen.
Bovendien zullen er ook beslist medewerkers zijn die die werkinstructie: alle kinderen veilig, maximaal binnenhalen van die enquetes, niet zo letterlijk uitvoeren en die daar wel de bezwaren tegen kennen. Zitten ook ouders onder.

Geen behandelrelatie

#16 even ter toelichting: je verwijst naar artikelen in de Wgbo.
Het citaat komt uit de memorie van toelichting. "Een volgens de artikelen 450 en 465 vereiste toestemming mag worden verondersteld te zijn gegeven, indien de desbetreffende verrichting niet van ingrijpende aard is."

Je legt het verkeerd uit. Toestemming kan verondersteld worden als er een behandelrelatie is. De eigen huisarts hoeft niet voor elke aanraking toestemming te vragen.
Het wil niet zeggen dat zorgverleners toestemming hebben om bij iedereen en lukraak niet ingrijpende verrichtingen te doen.

Tussen de GGD en schoolkinderen bestaat geen behandelrelatie, Tenzij er toestemming is.
Die toestemming kan niet via Opt out worden verkregen.

laat je niet in de war brengen

Je hebt gelijk hoor Groene kikker. Dat kan zomaar niet.

Bedankt Miriam

Toch wordt dat ook door de GGD wel eens als argument gehanteerd. Omdat ze eerder ook je kind mochten onderzoeken, ogen, oren of CB, bestaat er wel een behandelrelatie.
Maar ja, je kunt natuurlijk van alles in je voordeel uitleggen. En dat gebeurt dan ook.

Hoe gaat de school om..... folder stichting KOG

http://www.stichtingkog.info/media/schoolfolderKOG2015_20150603.pdf

"Een gezinsvoogd, medewerker van Veilig Thuis, lid van het Zorg (en Advies) Team of wie dan ook, (in een zorgteam werken de jeugdverpleegkundige en de schoolmaatschappelijk werker samen met de intern begeleider van de school) wil soms een kind spreken onder schooltijd of in het schoolgebouw na schooltijd.

Een school kan daar niet gewoon toestemming voor geven, maar is verplicht contact op te nemen met de ouders. Alleen als zij (liefst schriftelijk) toestemming geven kan het gebeuren.

En dan nog: zorgt u er altijd voor dat een kind zich kan voorbereiden op zo’n gesprek, en het niet in zijn eentje hoeft te voeren. Het kind moet zelf een volwassen vertrouwenspersoon kiezen om mee te nemen. Als dat niet allebei kan, hoort het gesprek niet door te gaan."

Behandelrelatie

Kan het zijn dat de GGD vindt dat er een behandelrelatie is als je ooit met je kind naar het consultatiebureau gaat of je kind door de GGD hebt laten vaccineren?

skik

Mijntje

Mijntje

25-08-2015 om 09:45

wat onderzoeken?

Ik heb nog geen oproep gehad (zoon is 10), maar wat gaan ze bij dit onderzoek onderzoeken? Ogen, oren , gewicht, lengte, gedrag? Voor mijn gevoel is het nog maar zo kort geleden dat dit gedaan is
Ik vind het eerlijk gezegd nu niet meer zo nodig, alles doet het, bij twijfel ga ik naar de huisarts.

Dees

Dees

25-08-2015 om 09:51

Dit onderzoeken ze

Zij controleert bij uw kind de ogen, het kleurenzien, de lengte en het gewicht. Uw kind hoeft hiervoor alleen de schoenen en zware bovenkleding uit te doen.

Het is dus niet zoveel. Ik zou het wel willen weten of mijn kind qua lengte en gewicht op de lijnen zit, kleuren kan hij prima zien dat weet ik nu al. Ik zou me er zelf geen zorgen om maken als mijn kind dit onderzoek krijgt. Ik hoor met het cb ook vaak mensen die het onzin vinden en kwaad worden over de gekregen opvoedtips, ik vind het persoonlijk wel fijn dat nog iemand even naar mijn kind kijkt.

It takes two....

#23 "Kan het zijn dat de GGD vindt dat er een behandelrelatie is als je ooit met je kind naar het consultatiebureau gaat of je kind door de GGD hebt laten vaccineren?"

Voor een relatie heb je twee partijen nodig. De GGD kan niet eenzijdig verklaren een relatie met je te hebben. Ook niet als er ooit een (moment van) contact met het bureau is geweest.
Stel je voor zeg. Dan zou je alle zorgverlenende instanties die je je leven lang aan je lijf gehad hebt alsnog ongevraagd tegen kunnen komen.

Er moet een overeenkomst zijn tussen jou en de natuurlijke persoon die zorgverlener is.
Er bestaat geen relatie met instanties als het GGD.

Definitie uit de wet clientenrcht.

k behandelrelatie: de relatie tussen de cliënt en de zorgverlener met wie de cliënt een behandelingsovereenkomst als bedoeld in artikel 7:446, eerste lid BW heeft, of degene die rechtstreeks betrokken is bij de uitvoering van die behandelingsovereenkomst, of degene die optreedt als vervanger van degene die een behandelingsovereenkomst heeft met de cliënt;
l. zorgverlener: natuurlijke persoon die in een register als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg staat ingeschreven of die een beroep uitoefent waarvan de opleiding krachtens artikel 34, eerste lid, van die wet is geregeld of aangewezen.

SDQ lijst

http://www.vggm.nl/ufc/file2/hgm_internet_sites/unknown/6e65d59d9b8e3d71e8247a249b573362/pu/SDQnederlands.pdf

Het is niet alleen meten en wegen. Het is ook de vragenlijst.

Dat wil je niet in een dossier hebben wat daarop het antwoord is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.