Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


Zo hier een reisje en nog 1 dag te gaan, te vaak ongezond gegeten (pizza, friet etc) maar dit wist ik dat zou komen meestal gebeurd dit tijdens de vakanties en weekenden weg. Ik heb zo goed als het kan mijn maaltijden bijgehouden en ondanks dat het bij elkaar toch wel wat calorieën waren heb ik er volgens de Google Fit app meer verbruikt dan binnen gekregen. Maandag weer normaal eten en dus dinsdag maar eens kijken wat de schade is. 

Isabella70

Isabella70

20-05-2023 om 23:09 Topicstarter

Decembermama, dan heb je het toch goed gedaan, als je alsnog meer verbruikt hebt! Hier ook nog niet helemaal zoals ik wil. Maar wil wrs te veel te snel. Ik zit al op de goede weg, en bijv bewegen gaat echt zoals ik het wil: nog steeds 11000 gemiddeld voor mei, meer dan in april. (alleen vorig jaar mei en juni en dit jaar januari meer dan 11000, de andere maanden fors minder.)
Ik wil dit vasthouden en liefst nog opbouwen. 
Morgen nog een feestje, zal wrs ook niet helemaal verantwoord gaan. 
Maandag weer frisse start! 
Dan, wat goed dat je begonnen bent! Hoe beviel het? 

dan

dan

21-05-2023 om 07:41

Decembermamma schreef op 20-05-2023 om 19:31:

Zo hier een reisje en nog 1 dag te gaan, te vaak ongezond gegeten (pizza, friet etc) maar dit wist ik dat zou komen meestal gebeurd dit tijdens de vakanties en weekenden weg. Ik heb zo goed als het kan mijn maaltijden bijgehouden en ondanks dat het bij elkaar toch wel wat calorieën waren heb ik er volgens de Google Fit app meer verbruikt dan binnen gekregen. Maandag weer normaal eten en dus dinsdag maar eens kijken wat de schade is.


Als je ook veel calorieën verbruikt hebt, is het al heel netjes want tijdens een reisje of weekend weg eet je toch vaak meer of anders dan thuis en dat moet ook kunnen. Al probeer ik op bepaalde momenten wel keuzes te maken. Geen croissants maar een lekkere volkoren boterham tijdens het ontbijt met roerei bijvoorbeeld. Wel voldoende eten maar niet volproppen (soms wel wat lastig). 

dan

dan

21-05-2023 om 07:52

Isabella70 schreef op 20-05-2023 om 23:09:

Decembermama, dan heb je het toch goed gedaan, als je alsnog meer verbruikt hebt! Hier ook nog niet helemaal zoals ik wil. Maar wil wrs te veel te snel. Ik zit al op de goede weg, en bijv bewegen gaat echt zoals ik het wil: nog steeds 11000 gemiddeld voor mei, meer dan in april. (alleen vorig jaar mei en juni en dit jaar januari meer dan 11000, de andere maanden fors minder.)
Ik wil dit vasthouden en liefst nog opbouwen.
Morgen nog een feestje, zal wrs ook niet helemaal verantwoord gaan.
Maandag weer frisse start!
Dan, wat goed dat je begonnen bent! Hoe beviel het?

Ik vind het al een hele prestatie met al die stappen die je zet, daar geraak ik echt niet aan hoor. Toch wat genieten van het feestje, zo vaak gebeurt dat vast niet en anders proberen wat bewuster te kiezen waar mogelijk.

Het sporten vond ik best leuk eigenlijk, eerst 10 minuten opwarmen op fiets of loopband maar zou ook de crosstrainer kunnen gebruiken als ik zou willen. Langer opwarmen zal vast ook geen probleem zijn tijdens mijn vakanties, denk ik zo. Daarna rondje toestellen gehad, was weer wennen maar leuk. Ik hoop deze week de eerste spinningles te hebben maar ik hoorde van de coach dat er tijdens de zomer minder groepslessen gegeven worden omdat mensen in die periode toch vaker buiten sporten/bezig zijn. Ik vraag nog wel even na per wanneer dat ingaat en welke lessen er komen te vervallen in die periode. Zo kan ik er rekening mee houden al hoop ik dat niet net de les vervalt die juist goed te volgen is na mijn werk en ik in de namiddag of avond terug moet komen, ben geen avondmens namelijk. En deze sportschool zit vlakbij mijn werk dus dat is echt ideaal. 

dan

dan

21-05-2023 om 08:05

Ik hoop dat het makkelijker zal gaan om gezonder te (blijven) leven nu het sporten erbij komt. Over ongeveer een maand zal ik weer zo'n analyse laten maken van gewicht, spieren, vetmassa ed en hoop toch zeker een verbetering, al is het maar een kleine, te zien. 

Isabella70

Isabella70

21-05-2023 om 12:12 Topicstarter

Je leeft sowieso al een stuk gezonder als je sport! Dat is gewoon al winst, los van je eten.
Ook goed voor je lijn, spieren verbruiken meer energie en hebben al die vervelende bijwerkingen van vet (hormoonverstorend etc) niet. 
Vooral extra eiwitten eten! 
Ik ben ook blij met mijn stappen, er zit gewoon echt vooruitgang in en dat voelt zo fijn. Blijft altijd spannend of het kan met mijn klachten. Had over 2022 gemiddeld 9000 (2021 8000) en tot nu toe dit jaar 10000, dus echt wel stijgende lijn. 
Ik tel wel echt alles mee, ook bij fysio fitness (al lukt me dat nu slecht en sla ik ook vaker over) Het enige dat ik niet tel is mijn zwemmen. (Heb geen horloge) en natuurlijk komt het weleens voor dat ik mijn telefoon niet heb. 
Ik begin me een klein beetje sterker te voelen 

Focus me even op maandag, daar wil ik beginnen met echt goede start, veel meer groente gaan eten bijv en meer tijd nemen om goede oefeningen (voor klachten) te doen. 
Maar vooral meer rust nemen/ vinden en me niet gek laten maken door de drukte en vele werk dat blijft liggen etc. 

dan

dan

21-05-2023 om 13:33

Isabella70 schreef op 21-05-2023 om 12:12:

Je leeft sowieso al een stuk gezonder als je sport! Dat is gewoon al winst, los van je eten.
Ook goed voor je lijn, spieren verbruiken meer energie en hebben al die vervelende bijwerkingen van vet (hormoonverstorend etc) niet.
Vooral extra eiwitten eten!
Ik ben ook blij met mijn stappen, er zit gewoon echt vooruitgang in en dat voelt zo fijn. Blijft altijd spannend of het kan met mijn klachten. Had over 2022 gemiddeld 9000 (2021 8000) en tot nu toe dit jaar 10000, dus echt wel stijgende lijn.
Ik tel wel echt alles mee, ook bij fysio fitness (al lukt me dat nu slecht en sla ik ook vaker over) Het enige dat ik niet tel is mijn zwemmen. (Heb geen horloge) en natuurlijk komt het weleens voor dat ik mijn telefoon niet heb.
Ik begin me een klein beetje sterker te voelen

Focus me even op maandag, daar wil ik beginnen met echt goede start, veel meer groente gaan eten bijv en meer tijd nemen om goede oefeningen (voor klachten) te doen.
Maar vooral meer rust nemen/ vinden en me niet gek laten maken door de drukte en vele werk dat blijft liggen etc.


Voldoende rust is van groot belang en groente eten is ook prima natuurlijk, kan ook al door wat rauwkost te eten bij de lunch (daar probeer ik zelf wel wat meer op te letten).

Ja, die eiwitten probeer ik wel binnen te krijgen, al ben ik geen vleeseter maar ik eet wel yoghurt en regelmatig eieren in allerlei varianten, ook noten. 

dan schreef op 21-05-2023 om 13:33:

[..]

Voldoende rust is van groot belang en groente eten is ook prima natuurlijk, kan ook al door wat rauwkost te eten bij de lunch (daar probeer ik zelf wel wat meer op te letten).

Ja, die eiwitten probeer ik wel binnen te krijgen, al ben ik geen vleeseter maar ik eet wel yoghurt en regelmatig eieren in allerlei varianten, ook noten.

Hier eet ik skyr daar zitten veel eiwitten in. Sporten kan heel gezond zijn maar hangt wel af van de sport en hoe intensief je sport.

Ikzelf vind wandelen dus fijn omdat je het helemaal zelf kunt inplannen en je er niemand mee in de weg loopt. Ik heb een tijd gezwommen maar dan zit je echt aan de openingstijden van het zwembad vast en dan zit je ook nog met de drukte. Wandel ik ergens waar ik zie dat het druk is dan steek ik over of ga een andere straat in.

Op weersomstandigheden kun je je prima kleden. Ik heb een tijdje een sportschool bezocht en daar liep ik dus er tegenaan dat je 19:30 binnen moest zijn anders was je al te laat, nou ja net na het eten gaan sporten is niet handig (wandelen kan dan makkelijk).

dan

dan

21-05-2023 om 15:06

Decembermamma schreef op 21-05-2023 om 14:19:

[..]

Hier eet ik skyr daar zitten veel eiwitten in. Sporten kan heel gezond zijn maar hangt wel af van de sport en hoe intensief je sport.

Ikzelf vind wandelen dus fijn omdat je het helemaal zelf kunt inplannen en je er niemand mee in de weg loopt. Ik heb een tijd gezwommen maar dan zit je echt aan de openingstijden van het zwembad vast en dan zit je ook nog met de drukte. Wandel ik ergens waar ik zie dat het druk is dan steek ik over of ga een andere straat in.

Op weersomstandigheden kun je je prima kleden. Ik heb een tijdje een sportschool bezocht en daar liep ik dus er tegenaan dat je 19:30 binnen moest zijn anders was je al te laat, nou ja net na het eten gaan sporten is niet handig (wandelen kan dan makkelijk).


Aan wandelen zitten inderdaad veel voordelen maar ik vind er weinig aan om in mijn eentje te wandelen (heb geen hond en ga er ook geen nemen alleen om deze reden). En veel mensen werken de hele dag en kunnen alleen 's avonds. Heel soms wandel ik 's avonds wel eens met een vriendin als het echt mooi weer is. Kleine stukjes doe ik zoveel mogelijk lopend ipv met de fiets. Verder ben ik een uitgesproken ochtendmens, dat speelt ook mee. 

Wat de sportschool betreft, zelf werk ik alleen in de ochtend en daardoor is het wel een stuk makkelijker om even binnen te stappen na het werk. Het lijkt me dat het doordeweeks overdag rustiger is dan in het weekend of 's avonds. 

In de ochtend kun je prima wandelen en in de middag ook. Op mijn vrije dag loop ik met zoon naar school en loop via een omweg naar de supermarkt om daar een lekkere lunch voor mezelf mee te nemen. Ik hou het leuk door op sommige avonden iemand te bellen en dan kletsen we lekker een eind heen, of ik luister naar een cabaretier via Spotify, soms spreek ik met iemand af, soms leen ik het buurhondje of de hond van een familielid, soms neem ik mijn zoon op de step mee (bij zulke wandelingen hebben we vaak goede gesprekken). Soms wandel ik met een doel, vandaag een uur gewandeld voor wat boodschappen, soms breng ik de boeken terug naar de bieb, of een pakket naar een pakketpunt. 

Nou ja dat soort dus. 

dan

dan

21-05-2023 om 20:15

Ik ben wat sommige dingen betreft misschien een apart figuur maar vind het fijner om dingen als boodschappen doen en bewegen gelijk na het werk te doen, niet eerst naar huis en vervolgens weer de deur uit. 
Ik heb jaren geleden wel vaak 's avonds met iemand gewandeld maar ze had een langzamer tempo en dat was voor mij niet fijn. Toen had ik het ook nog een stuk drukker dan nu dus ben ermee gestopt. 

Ah ja dat snap ik! Ik woon op 900 meter van mijn werk ging eerst fietsen tegenwoordig ga ik ook regelmatig lopen en dan loop ik een flink stuk om naar huis.

dan

dan

22-05-2023 om 11:13

Decembermamma schreef op 21-05-2023 om 20:37:

Ah ja dat snap ik! Ik woon op 900 meter van mijn werk ging eerst fietsen tegenwoordig ga ik ook regelmatig lopen en dan loop ik een flink stuk om naar huis.

Op zich valt het ook te lopen maar ik neem meestal de fiets omdat ik al erg vroeg in de ochtend moet beginnen. Maar heb wel gehad dat ik lopend morst ivm lekke band, dan ongeveer kwartier onderweg 

Isabella70

Isabella70

22-05-2023 om 11:17 Topicstarter

Decembermamma schreef op 21-05-2023 om 14:19:

[..]

Hier eet ik skyr daar zitten veel eiwitten in. Sporten kan heel gezond zijn maar hangt wel af van de sport en hoe intensief je sport.


Is er een sport die niet gezond is dan? 
Volgens mij is sporten alleen ongezond als je er teveel mee over je grenzen gaat. 

Leuk  dat je het wandelen zo gevonden hebt! 
Ik hou ook wel erg van wandelen, zit ook wel erg in mijn systeem omdat ik al erg lang honden heb. (Toen kinderen klein waren paar jaar niet) 

Ik sport nu eigenlijk nooit in die zin dat hartslag echt verhoogd etc.
Ik denk steeds dat ik er geen tijd voor heb maar dat is natuurlijk onzin. Je kunt natuurlijk een hoop activiteiten ook op ‘sport-tempo’ doen. Heel soms doe ik dat met wandelen maar echt maar heel soms. Ik moet ook nog wel oppassen met mijn klachten (harder lopen belast toch net meer) maar ik wil dit wel vaker gaan proberen. En zelfs het huishouden doen kan hier en daar best sportend. Ook maar gewoon een mindset!

Isabella70

Isabella70

23-05-2023 om 13:40 Topicstarter

Gaat goed hier!
Heb vrij en moet eigenlijk 100000 dingen doen, lukt me om dat zonder al te veel stress redelijk te laten liggen en er niet constant aan te denken 😎
Ik focus echt even op gezondheid, rust, ontspanning, eten, bewegen. 
(hard nodig ook want veel stress nu) 
Gister tijdens wandeling met hond 20 minuutjes vrij straf tempo, dat was lang geleden! Zorgde er wel voor dat ik gelijk belachelijk veel stappen had gister. 
Zorgt er ook voor dat ik nu weer wil! 
Voelt allemaal heel goed maar blijft afwachten of mijn lijf het trekt, vooral niet teveel te snel, dat doe ik nogal eens 

Voel me ook een stuk slanker! (Werd echt weer dik) Snoep nu niet, op feestje zondag wel ongezond gegeten (geen gezond aanbod) maar taart en alcohol geskipt! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.