Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dochter

Dochter

21-12-2014 om 13:01

Gesprek met de huisarts van mijn vader

Kan ik alleen een gesprek aanvragen met de huisarts van mijn vader om mijn zorgen over hem te bespreken? Dat het technisch gezien kan, snap ik maar mag de huisarts met mij spreken over mijn vader zonder hem erbij?

Barvaux

Barvaux

21-12-2014 om 13:29

interessant

Dat vroeg ik mij eigenlijk ook af. Volgens mij mag jij altijd een gesprek aanvragen en tegen hem of haar 'aanpraten'. Dat zou je overigens ook in een mail kunnen doen. Kost beide personen minder tijd.

Suze

Suze

21-12-2014 om 14:16

Barvaux

Hangt van de lengte van de e-mail af

Maar overigens: e-mail is eenrichtingverkeer. Gesprek biedt vaak toch meer flexibiliteit om in te gaan op een evt. reactie van een ander.

Als je je zorgen maakt over je vader, zou ik het gewoon vragen. Als je zelf niet bij dezelfde huisarts zit, of als de assistente vraagt waarom je langs wilt komen, leg je dat uit en merk je vanzelf hoe ze reageert. En als ze afhoudend doet, maar jij je echt zorgen maakt, zou ik gewoon erop aandringen.

Of evt. bellen tijdens het telefonisch spreekuur (ik kom dan direct bij de huisarts uit).

Sterkte.

amk

amk

21-12-2014 om 14:32

ja dat mag

alleen mag de huisarts niets over de toestand van je vader tegen jou zeggen, tenzij je vader daar toestemming voor heeft gegeven en je als contactpersoon genoteerd bent.

Per mail is niet zo handig omdat er dan veel meer tijd overheen gaat. Een gesprek neemt makkelijker wendingen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

21-12-2014 om 14:37

Ja dat kan

volgens mij. Het is alleen zo dat het kan dat de huisarts niet al te veel kan zeggen over wat hij/zij weet of vindt van de situatie, omdat dat het beroepsgeheim schendt. Maar luisteren en op basis daarvan actie ondernemen kan wel. Ik moet zeggen dat ik het altijd getroffen heb met de huisartsen van mijn moeder, die maakten nooit bezwaar als ik bel(de) of kom(kwam) om over de situatie van mijn moeder te praten. Het is wel zo dat die huisartsen mij ook kennen (kenden) omdat ik zelf in hun praktijk zit (zat).
Ik weet wel zeker dat huisartsen vaker bezorgde kinderen van hun patiënten op het spreekuur of aan de telefoon krijgen. Maar het hangt uiteindelijk natuurlijk wel af van de betreffende huisarts af of hij/zij daar welwillend mee omgaat of het bv vooral lastig vindt dat hij/zij er dan weer wat mee moet....

Aagje

Barvaux

Barvaux

21-12-2014 om 16:29

Tja

Als je dus uitgaat van 'tegen de huisarts aanpraten' dan vind ik een mail zinvoller. Het gaat dan toch niet van heen en weer dus dan is juist eenrichtingsverkeer handig.

De meeste kinderen zullen niet meer bij dezelfde huisarts zitten als hun vader overigens.

thomas

thomas

21-12-2014 om 20:10

WGBO

Wet WGBO houdt onder andere in dat een zorgverlener alleen informatie aan derden mag geven als de betreffende patiënt daar toestemming voor geeft.

amk

amk

21-12-2014 om 20:37

barveaux

dat een huisarts niets mag zeggen wil nog niet zeggen dat er niets gevraagd mag worden, zo kan het gesprek wel gestuurd worden. Dat gaat makkelijker in een telefoon of direct gesprek dan per mail.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-12-2014 om 21:05

kan

Het kan zeker, en ik zou het dan ook gewoon doen. Persoonlijk vind ik de mail zeer ongeschikt voor dit soort situaties. Juist omdat je zorgen hebt, zou ik voor een echt gesprek gaan. En ook al mag de arts niets over jouw vader zeggen, hij kan wel naar je luisteren, vragen stellen én adviezen of tips geven. Mogelijk kun je afspraken maken: wanneer bel je hem, waneer belt hij jou?
Sterkte!

Dochter

Dochter

22-12-2014 om 06:29

Huisarts

Ik ken de huisarts want ik zit altijd bij de gesprekken die mijn vader daar heeft. Daarom wil ik ook met de huisarts apart spreken. Mijn vader laat zich thuis heel anders zien dan bij de huisarts. En ik vind zijn gedrag zorgwekkend en denk dat er meer gedaan moet worden dan nu gebeurt.
Maar ik begrijp dus dat het in principe kan. Ik ga de huisarts bellen en dan er naar toe. Dit is te ingewikkeld om per mail of telefoon te doen.
Ik weet niet of het lukt om dat allemaal dit jaar nog te regelen. Het is ook weer niet heel dringend en ik heb nog heel wat in de planning. Ik doe wel verslag als ik geweest ben.

Doktersvrouw

Doktersvrouw

22-12-2014 om 08:17

Dat kan

Je kunt een afspraak maken met de huisarts en je zorgen neerleggen, dat jij thuis dingen ziet die de huisarts niet weet omdat je vader dat niet vertelt of aan hem niet laat zien. Maar als je vader niet mag weten dat jij dat met de huisarts bespreekt dan breng je de huisarts in een lastig parket. Die 'weet' dat dan immers officieel niet en kan er dan ook niet veel mee doen.
Het is het beste als je je vader vertelt wat jij de huisarts gaat vertellen, dan kan de huisarts er wel wat mee doen als hij dat op grond van jouw aanvullende info nodig vindt.

Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 09:45

verschil

Ik denk dat de zaken die ik wil bespreken overigens wel beter per mail gaan, daar kan ook het verschil liggen natuurlijk.

Tink

Tink

25-12-2014 om 20:21

Dochter

Ik zou dan wel een dubbel consult aanvragen. 10 minuten is erg kort voor zoiets (eigen ervaring van lang geleden).
Overigens de huisarts mag idd niets zeggen over de gezondheid van je vader maar ik heb het zelf als prettig ervaren dat ik mijn zorgen daar kon delen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-12-2014 om 21:16

voordeel

De huisarts kent je dus al omdat je altijd met je vader meegaat? Dat maakt het denk ik alleen maar makkelijker!

waarom niet samen?

Waarom zou je niet samen met je vader naar de huisarts gaan? Mag je vader niet weten wat je zorgen zijn? Ik denk dat je beter het maximale er uit kunt halen om je vader er wel bij te betrekken. Zonodig respectvol confronteren.
Soms is het voor mensen juist een geruststelling dat iemand zaken opengooit waar zij nog niet aan willen of om andere redenen afhouden.

Schoondochter

Schoondochter

26-12-2014 om 11:45

Hier kregen we het niet voor elkaar

De assisitente wiegerde afspraak te maken ze,fs. Heel frustrerend

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.