Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Geprikt met Pfizer, Moderna, Astra Zeneca of Janssen vaccin


Volgens onze huisarts (die mijn man gevaccineerd heeft) reageren de gemiddelde man en de gemiddelde vrouw anders op de eerste dan wel de tweede prik. Mannen zouden (gemiddeld dus) meer last hebben van de tweede prik dan vrouwen. Mijn man was niet gemiddeld, had minder last van de tweede. Ik hoop dat ik een gemiddelde vrouw ben, want al nauwelijks last van de eerste!

Ali

Ali

01-06-2021 om 07:19

A-nick schreef op 31-05-2021 om 22:14:

Sammy70

Twee artsen hebben dat in twee kranten uitgelegd. Ik zal even kijken of ik ze kan terugvinden.

En ik schreef meestal. Niet altijd.

Ben wel benieuwd want ik kan het antwoord niet vinden op internet.

Sammy70

Sammy70

02-06-2021 om 10:52

A-nick schreef op 31-05-2021 om 22:14:

Sammy70

Twee artsen hebben dat in twee kranten uitgelegd. Ik zal even kijken of ik ze kan terugvinden.

En ik schreef meestal. Niet altijd.

Met andere woorden: niet gevonden? 

Sammy70 schreef op 02-06-2021 om 10:52:

[..]

Met andere woorden: niet gevonden?

google: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5226674/corona-update-coronavaccin-bijwerkingen-na-besmetting-virus



Geen ziekenhuisopnames

Twee belangrijke kanttekeningen: de deelnemers aan het onderzoek hadden vaccins gehad van Pfizer of Moderna, die beide worden gemaakt volgens de relatief nieuwe mRNA-techniek. Mogelijk zijn de bijwerkingen anders bij mensen die zijn ingeënt met het AstraZeneca-vaccin (het vaccin van Janssen was ten tijde van het onderzoek nog niet in gebruik). Punt twee: niemand had last van bijwerkingen die zo ernstig waren dat hij of zij in het ziekenhuis moest worden opgenomen. Het was dus hooguit een kwestie van thuis uitzieken.

Ben van der Zeijst, emeritus hoogleraar vaccinontwikkeling, zegt: "Het is bekend dat mensen die al geïnfecteerd zijn geweest, vrij krachtig kunnen reageren op de eerste vaccinatie en dat bij hen vaker sprake is van bijwerkingen." Hij schrijft het toe aan een 'heel hoge antilichaamrespons', die veel krachtiger is dan bij andere mensen.”

Google: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2101667


Interessant Rhonda! Ik vraag me dan af: is het in het algemeen zo dat iemand die meer bijwerkingen ervaart meer antistoffen aanmaakt? Dat zou ik wel goed nieuws vinden met mijn mini-griepje. Iemand daar toevallig iets over gelezen?

Mija schreef op 02-06-2021 om 20:02:

Interessant Rhonda! Ik vraag me dan af: is het in het algemeen zo dat iemand die meer bijwerkingen ervaart meer antistoffen aanmaakt? Dat zou ik wel goed nieuws vinden met mijn mini-griepje. Iemand daar toevallig iets over gelezen?

Ja, maar daar is geen verband tussen. Ik zoek de link even.

Dankjewel Chrono!

Poezie

Poezie

03-06-2021 om 08:59 Topicstarter

Pffff, wat een gezeur zeg, over dat Janssen vaccin. Ik snap dat ze hem niet meer aan willen bieden aan jongere mensen omdat die meer kans hebben op (die hele zeldzame) bijwerkingen, maar het is verder gewoon een prima vaccin. Er wordt nu net gedaan alsof het een of ander tweederangs vaccin is. 

Ieder vaccin heeft bijwerkingen (van de website van Lareb): 

VaccinMeldingen overlijdens
na 1ste vaccinatieMeldingen overlijdens
na 2e vaccinatieTotaalPfizer/BioNtech20575280Moderna vaccin221335AstraZeneca29231Janssen vaccin0-0Vaccinmerk onbekend415

Poezie

Poezie

03-06-2021 om 09:00 Topicstarter

O jammer, hij pakt het lijstje niet goed.

Hierbij de link: https://www.lareb.nl/pages/update-van-bijwerkingen

"Per 9 juni kunnen mensen vrij voor Janssen kiezen, zolang de voorraad strekt. Hoe dat precies werkt en wie dat dan wel/niet mag, is nog onbekend. De Jonge stuurt daar nog een brief over naar de Kamer."

Rhonda schreef op 02-06-2021 om 19:10:

[..]

google: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5226674/corona-update-coronavaccin-bijwerkingen-na-besmetting-virus


“Ben van der Zeijst, emeritus hoogleraar vaccinontwikkeling, zegt: "Het is bekend dat mensen die al geïnfecteerd zijn geweest, vrij krachtig kunnen reageren op de eerste vaccinatie en dat bij hen vaker sprake is van bijwerkingen." Hij schrijft het toe aan een 'heel hoge antilichaamrespons', die veel krachtiger is dan bij andere mensen."

Dank je, ik was even offline.

"Punt twee: niemand had last van bijwerkingen die zo ernstig waren dat hij of zij in het ziekenhuis moest worden opgenomen. Het was dus hooguit een kwestie van thuis uitzieken."

Ik sprak toevallig afgelopen week iemand die met het hele gezin ziek was geweest. Zou natuurlijk kunnen dat die dit bericht had gelezen.

Ik heb hem, zonder dit te weten, voorgelegd om wel te gaan prikken, hij wist al dat het om 1 prik zou gaan. Alleen als je vooraf al niet lekker of grieperig bent dan stel je de prik uit. Dit wist ik niet.

Zou dus kunnen zijn dat mensen al zo'n krachtige respons hebben dat een 2e prik niet eens nodig is?

 Nee, want de heftigheid of hoeveelheid van de bijwerkingen zeggen niets over hoe goed het vaccin bij iemand aanslaat.

Gelukkig maar trouwens, anders zou ik me nu zorgen moeten maken wegens weinig bijwerkingen 

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.