Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gemengde gevoelens Femoston..? Ervaringen?

Dag allemaal
Ik slik Femoston sins nu een maand en heb er gemengde gevoelens over. De eerste helft van de strip (de witte pillen met alleen oestradiol) sliep ik geweldig, waren de opvliegers voor 90% weg en voelde ik me lekker. Sinds ik aan de grijze pillen begonnen ben (oestradiol met dydrogesteron) merk ik dat mijn humeur veel slechter is, ik ben enorm emotioneel. Er is geen reden voor de veranderende emoties, geen bijzondere levenservaringen of problemen.
De huisarts zegt dat ik het drie maanden moet gebruiken voordat de balans opgemaakt kan worden. Ik ben toch benieuwd of andere gebruiksters hier zo’n degelijke wisseling hebben gemerkt.
Sini

@Emma

@Emma

13-05-2019 om 20:29

Femoston

Ik heb het een paar maanden geslikt tegen opvliegers. Het hielp goed en ik sliep ook fijn. Grootste nadeel vond ik die maandelijkse bloedingen aan het einde van de strip, alsof je weer 20 bent: ik was echter 56
Ik kreeg daar zo'n weerstand tegen dat ik ben gestopt. Liever een paar opvliegers dan dat.
De opvliegers vallen wel weer mee, het slapen ook. Een slecht humeur heb ik er nooit van gehad, ook niet door de overgang. Ik heb wel verschrikkelijk verkrampte en pijnlijke spieren. Is iets met oestrogeen, maar daar helpt Femoston ook niet tegen (magnesium ook niet, nee ik heb echt van alles geprobeerd)

@Emma

@Emma

13-05-2019 om 20:31

Nog iets

Als je stopt moet je het wel afbouwen. Niet zomaar ineens stoppen, je krijgt echt een soort rebound-effect.

Sinilind

Sinilind

13-05-2019 om 20:58 Topicstarter

@emma

Van de bloedingen heb ik nog niets gemerkt maar ik moet vanavond weer de eerste witte pil van de volgende strip nemen, gisteren de laatste grijze. Nu weet ik van mezelf dat ik erg gevoelig ben voor hormonen schommelingen: de ene pil maakte me vroeger depressief, de andere dik, de derde weer iets anders, ik heb altijd enorm veel last van PMS gehad, dus het blijft een item bij mij. Ik ben alleen verbaasd dat het nu zo nauw lijkt te hangen met de toevoeging van een stofje. Maar wat de opvliegers en slapen betreft is het echt een wonder, dus ik hoop dat het zich regulariseerd. Bedankt voor je reactie, ik hoop op meer.
Sini

Marie

Marie

14-05-2019 om 12:42

Facebookgroep

Ik heb zelf geen ervaring hiermee, maar wellicht vind je ook herkenning in deze Facebookgroep https://www.facebook.com/groups/Overgang.Menopauze/

Sinilind

Sinilind

14-05-2019 om 17:41 Topicstarter

Bedankt voor de tip Marie

Ik ben lid geworden.
Sini

Plens

Plens

17-05-2019 om 00:12

Pas 1 keer

Je hebt pas 1 x de strip doorlopen. Een volgende keer kan anders zijn. Je moet dingen toch wel wat langer proberen dan 1 maand om écht te zeggen of het werkt.

Ik ben ongeveer even oud als jij(?), 52 en merk het laatste half jaar ook zonder iets van een pil precies wanneer ik over de rand van mn cyclus ga. Het is een rotperiode en ik denk dat je gedurende die periode ook echt je slechte momenten blijft houden..

Guppie

Guppie

17-05-2019 om 16:01

Keuze

Kan een keuze zijn om het via natuurlijke weg bij te sturen, wat doen aan oorzaken, of kunstmatige hormonen te gebruiken. PMS kan te maken hebben met oestrogeendominantie, bijnieruitputting en tekorten aan voedingsstoffen. Pilgebruik versterkt de oestrogeendominantie en zorgt voor verlies aan voedingsstoffen. Verstoorde hormoonhuishouding kan ook stemmingswisselingen geven. Zelf veel minder pms bij gebruik van progesteroncrème op natuurlijke basis. Misschien minder wetenschappelijk maar geen nare bijwerkingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.