Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vera

Vera

08-02-2015 om 12:48

Gek van de hoest

Ik heb nu een paar dagen griep, al erg genoeg.

Maar ik word vooral gek van de hoest. Vreselijk drukkend gevoel op de borst (hoewel op dit moment iets minder dan gisteren) en soms zulke erge hoestbuien dat het lijkt alsof ik erin blijf.

Overdag al vervelend, maar vooral als ik ga slapen (of juist als ik weer wakker wordt) vreselijk. Slaap waardeloos, en vooral te kort.

Het is nu zondag, heb geen puf naar buiten te gaan naar (weekend) apotheek of wat dan ook, maar heeft iemand nog huis tuin en keuken tips die goed (kunnen) helpen?

Oja, medicinale tips (of iets dergelijks) zijn ook wel welkom (voor morgen dan), maar voor nu dus graag die andere tips.

Ik merk dat als ik water drink (maar dan moet ik eerst uit zo'n hoestbui zijn) dat dat de pijnlijke schuurpapierkeel verzacht.

Alle tips dus welkom.

marie

marie

08-02-2015 om 12:52

Tracheotomie en codeïne

Voor de rauwe keel kun je Trachitoltabletjes opzuigen. Voor de hoest zou je om codeïnetabletjes bij de huisarts kunnen vragen. Maar dan moet het wel om kriebelhoest gaan. Je kunt natuurlijk bij de huisarts langs gaan om naar je longen te laten luisteren om uit te sluiten dat het toch geen longontsteking is (hoor om me heen van veel mensen die dat hebben).

Lusithania

Lusithania

08-02-2015 om 12:58

zonnatura

Wat mij helpt (na tip van iemand) is om de 20 kruiden (korrel)thee van de zonnatura te drinken. Het verzacht de keel en werkt bij hoest ook goed, doordat het iets van de irritatie wegneemt dat ook weer voor een hoestprikkel kan zorgen. Het zorgt bij regelmatig drinken voor een 'laagje'.
Voor normale thee doe ik twee theelepels in een mok maar voor medische doeleinden dan is het ruim twee keer zoveel aan korrels. Drink het ook niet te heet.
Hitte irriteert ook de keel.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-02-2015 om 15:52

Goed uithoesten

Ik heb de indruk dat heel Nederland met hetzelfde virus te maken heeft. Allemaal hoesten, kriebelhoest, benauwd, veel slijm. Mijn ervaring was, dat ik vooral goed moest uithoesten, zodat het slijm ook daadwerkelijk naar buiten kwam. Geen beleefde kuchjes dus, maar ongegeneerd doorhoesten.

Ik heb voor het eerst van mijn leven zo'n enorme hoestbui gehad dat ik bijna moest overgeven. Akelig. Na een kleine drie weken was het weer normaal.

Mijntje

Mijntje

08-02-2015 om 17:34

rust

Onze huisarts gelooft niet in middeltjes tegen hoest. Gewoon belachelijk vroeg naar bed (20 of 21 uur!) en rust houden, dat is het enige wat je kan doen.
Er heerst een nare griep, die gewoon erg lang duurt en die hoest kan ook nog wel (weken) aanhouden.

Overgang koud/warm en net in bed gaan liggen verergert de hoest even.

beterschap!

Angela67

Angela67

08-02-2015 om 17:36

symptoombestrijding

fijn zo'n huisarts. Hij kan toch antihoestmiddelen voorschrijven als het echt aanhoudt? Beter dat je goed slaapt, dat komt genenezing ten goede.
gr Angela

Mijntje

Mijntje

08-02-2015 om 18:01

angela

O als het echt naar is schrijft hij mij alles voor, maar of het echt dan eerder over is..

Angela67

Angela67

08-02-2015 om 18:09

daar gaat het niet om

het hoeft niet eerder weg te gaan maar dat je beter slaapt, minder uitgeput raakt . . . daar zijn medicijnen toch ook voor?
grAngela

Bronchitis

Soms wordt je gedwongen zelf te dokteren wanneer je geen koorts hebt.
Hier een geval van voorhoofdsholteontsteking, geen koorts dus was niet zwaar genoeg voor de dokter, volgens de assistente. Lekker uitzieken was het devies.
Na weken gekwakkel, volgde een pijnlijke hoest wat leidde tot hoofdpijn. Gelukkig had kind nu wel koorts. Nadat de dokter naar de longen luisterde, bleek dit een geval van bronchitis te zijn. Hup aan de antibiotica.

Het is jammer dat de patiënt vandaag de dag eerst een telefoonteam moet passeren voordat de dokter naar de longen luister. Vroeger was dat vaste prik; was je verkouden en had je pijn, dan luisterde de dokter altijd naar de longen.

Tip; temperatuur meten en naar de dokter.
en hier sliep de zieke met de handen boven het hoofd anders weer hoesten.

Nachtvlinder

Nachtvlinder

08-02-2015 om 18:43

al 2 maanden

Ik hoest me al ruim 2 maanden helemaal kapot. Ik weet natuurlijk niet of je hetzelfde hebt als ik, dus ik geef maar even de tips die bij mij eerder wel hielpen.
Bij de apotheek kun je Daromefan of Darolan krijgen; hoestprikkeldempende capsules. Die genezen niet, maar zorgen ervoor dat je een paar uurtjes rust hebt en ongestoord kunt slapen. Verder kun je aan de huisarts codeïne vragen. Zelfde verhaal.

Bij mij hielp het deze keer absoluut niet en omdat ik maar blééf hoesten, tot overgeven en stikkens aan toe ben ik dan toch maar naar de ha gegaan. Die verwees me naar de longarts. Ws een forse luchtweginfectie of kinkhoest. Ik denk zelf het laatste. Kreeg ontstekingsremmers (in de vorm van pufjes) mee. Dit lijkt een beetje te helpen, in elk geval tegen het "stikken".
Sterkte, het is nogal uitputtend en ook eng! De longarts heeft me ervan verzekerd dat ik écht niet kan stikken, ook al lijkt het zo. Daar moet je je dan ook maar aan vasthouden, angst en paniek maken het erger.

Tine Winkel

Tine Winkel

08-02-2015 om 19:18

mijn 2 centen

ik merk dat ik, als ik hoestprikkeldempende medicijnen slik, idd 's nachts in eerste instantie wel beter slaap, maar dat dat bij mij regelmatig resulteert in 'diepzakkende' hoest. Soms blijft hoest vooral boven in de luchtwegen hangen en kun je de zooi nog wel uit/ophoesten. Maar als ik die medicijnen heb geslikt lijkt het dieper in mn luchtwegen te komen. Van de 3 keer dat ik dergelijke medicijnen heb geslikt ben ik 2 keer uitgekomen op een longontsteking. Ik ben er nu dus een beetje huiverig voor geworden.

Marie (ot)

Misschien wil je de spellingscorrector of wat het ook is eens tot de orde roepen. Dat trachitol een goed idee is wil ik aannemen. Een tracheotomie lijkt me een tikje drastisch

Groeten,

Temet

Charis

Charis

09-02-2015 om 11:38

Antihoestmiddelen

Ik heb altijd begrepen dat je alleen prikkeldempende middelen zoals codeïne mag nemen als je een droge hoest hebt. Bij een productieve hoest, dus als je echt slijm ophoest, kan dit gevaarlijk zijn omdat het slijm dan in de longen blijft zitten en niet wordt opgehoest omdat je geen hoestprikkel ervaart.

Hoor het ook veel om heen nu. Sterkte ermee.

marie

marie

09-02-2015 om 15:59

weet het

Dat krijg je met tablets en automatische woordcorrecties.....

En als het er eenmaal staat krijg je het er niet meer weg.

Zal er nog beter op gaan letten.

Nachtvlinder

Nachtvlinder

09-02-2015 om 16:17

Slijm

Ja, inderdaad, Tine/Charis hebben gelijk: als je slijm ophoest, mag je in principe geen hoestprikkeldempende medicijnen gebruiken. Als het goed is, zal de apotheek/huisarts daar ook naar vragen.
Maar als je geen of nauwelijks slijm produceert, kun je het overwegen om eens een rustige nacht te hebben.

Barvaux

Barvaux

09-02-2015 om 17:12

marie

automatische woordcorrectie kun je gewoon uitzetten...

Jamjo

Jamjo

09-02-2015 om 17:12

Hier ook

Veel hoesten door onder ander hooikoorts.
Ik neem bij erge kriebelhoest wel de tabletjes met codeine.
Je hebt dan niets op te hoesten en continue blijven hoesten prikkelt/irriteert de keel in dien mate dat je in een cirkel van hoesten terecht kunt komen.

Marie

Marie

09-02-2015 om 17:27

Barvaux - weet ik - geleend tablet

Dat weet ik, maar was tablet van een ander

Wat te doen bij hoest

Afhankelijk van wat voor soort hoest je precies hebt, zijn de oplossingen iets afwijkend. Ik heb er hieronder enkele op een rij gezet.

Hoest algemeen -> https://www.mijnklachtenassistent.nl/symptomenzoeker/116916/hoest

Droge kriebelhoest -> https://www.mijnklachtenassistent.nl/symptomenzoeker/177049/kriebelhoest-droge-hoest

Vastzittende hoest volwassenen -> https://www.mijnklachtenassistent.nl/symptomenzoeker/691402/vastzittende-hoest-volwassenen

Vastzittende hoest kinderen -> https://www.mijnklachtenassistent.nl/symptomenzoeker/676512/vastzittende-hoest-kinderen

Fruitella

Fruitella

28-12-2015 om 12:34

mijn tip

voor een zachtere keel: als je sap drinkt, drink alleen sap van fruit met een zachtvelletje. Dus wel appelsap, geen sinaasappel-, ananas-, lycheessap etc.

Vwb het advies van de huisarts: hoe kan je nu goed slapen als je moet hoesten? Vooral als je ligt, drukte het op je longen. Althans, bij mij wel. Ik zou toch iets zoeken dat de slijm uit je longen losmaakt. Dan hoest je even veel maar het lucht wel op.

De vorige keer dat ik zo moest hoesten, bleek het kinkhoest te zijn.

Beterschap!

Natterman

Ik gebruik altijd Natterman als ik last heb.

Ze hebben producten voor verschillende soorten hoest, slijm en zelfs keelpijn geloof ik.
Als je veel slijm hebt kan je het best broomhexine nemen die heb ik ook wel is gebruikt. Werkte prima.

Als je heel veel last blijft houden, zou ik toch even langs de huisarts gaan.
Blijven rondlopen met die hoest lijkt me niet fijn.

Beterschap en succes.

Sukke

Sukke

06-06-2016 om 16:58

Elisa offtopic

ik mag hopen dat haar hoest nu wel over is, het topic is van februari 2015

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.