Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaboutersok

Kaboutersok

05-09-2016 om 17:35

geheimhouding bij jeugdzorg door gemeente

Mijn kind is doorgestuurd naar een psycholoog. Nu maak ik mij zorgen over de privacy door de gemeente. Zijn die zorgen terecht en kan ik beter geld bij elkaar schrapen voor zelfbetaalde hulp? Of valt dat mee?

Vraag je huisarts

Stel deze vraag aan je huisarts. Betaling kan per gemeente verschillend geregeld zijn. Soms moet je alsnog via jeugdzorg voor een toewijzing of zoiets. Maar als je een verwijzing hebt via je huisarts wordt de informatie/diagnose/behandeling naar de huisarts teruggerapporteerd en niet naar jeugdzorg. En tot nu toe gaan de huisartsen beter om met privacy. Ze kennen de wet beter en zijn nog niet verplicht gebonden aan meldingssystemen van jeugdzorg.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

06-09-2016 om 10:20

Instelling

Wij hebben bij instellingen gevraagd hoe ze met de info richting gemeente omgaan. Daar kwam de tweede instelling een bevredigend antwoord op. Er wordt door hun alleen naam adres en geboortedatum gedeeld met gemeente.
Een heel grote instelling vond ik te vaag. En de plaatselijke vrijgevestigde psychologe schreef op haar website dat ze zo fijn samenwerkt met de gemeente (aaargh). Die viel op grond van de website al af dus.

Verwijzing hebben we natuurlijk via de huisarts gedaan. Die is helemaal actief met het beschermen van de privacy van zijn patiënten.

Ik zou nooit naar de gemeente gaan voor een verwijzing.

En verder natuurlijk nooit toestemming geven voor het delen van gegevens met derden. Dat staat vaak op de formulieren van de schoolarts, school of instelling, als een gezellig zinnetje vlak voordat je moet tekenen. Net als het 'akkoord gaan met de voorwaarden' bij het installeren van een computer programma. Niet aanvinken in dit geval dus.

Kaboutersok

Kaboutersok

06-09-2016 om 10:45

Huisarts

De verwijzing is van de huisarts maar met de verhalen die rondgaan over de 'niet'privacy ben ik huiverig.
Wij hebben het geld niet om het zelf te gaan betalen helaas maar ik kan al wat met jullie tips Annej en Pimpelpaars.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

06-09-2016 om 11:21

Angst

Erg is dat. Maar angst voor dat geneuzel bij de gemeenten weer houdt een hoop mensen van het zoeken van hulp ben ik bang. Zelf ervaren wij dat ook als een extra drempel. Slogans als ' een gezin, een plan' maken mij bang. Vooral omdat er hier in het gezin meerdere kinderen zijn met een diagnose. Het is echt mijn nachtmerrie dat wij hulp zouden krijgen van de plaatselijke gemeente. Geen enkel vertrouwen in die populistische rechtse halve garen uit de gemeenteraad. Het plaatselijke sufferdje leest als een slecht soap. Ik ga mijn kinderen niet blootstellen aan zulke 'verantwoordelijken'.

Maar toch, wij zijn goed geholpen hoor. Dus ga op zoek naar een psycholoog, met die vraag. Hoe kan ik voor mijn kind een zorgvuldige diagnose van haar problemen krijgen, met een behandeling, zonder dat de gemeente op de hoogte wordt gesteld.

Bij de tweede instelling vertelden ze mij gelijk aan de telefoon dat deze instelling het ook zorgelijk vindt, de gemeente bemoeienis en de gevolgen ervan voor de privacy van kind en gezin. Die erkenning van het probleem maakte mijn angst een stuk kleiner. Dus als ik jou was, zou ik gaan rondbellen. Ik vond het trouwens ook moeilijk om aan adressen te komen. Op de website van jeugd en gezin vond ik de instelling waar dochter werd behandeld. Het was helemaal niet duidelijk dat zij ook een kinderpsychologe in ons dorp hadden zitten een keer per week. Maar dat was wel zo.

Mijn achterdochtige aard maakt dat ik vermoed dat het expres onduidelijk is gemaakt, zodat mensen zich gedwongen voelen om toch maar hulp te vragen bij een gemeenteloket. Dan kunnen zij je fijn helpen met zoeken en gelijk een dossier aan leggen (gruwel).

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

11-09-2016 om 14:02

Jeugdzorginformatie lekt weg

@Kaboutersok: je zorg is terecht. We hebben daar net een artikel over gepubliceerd. Zie:

Jeugdzorginformatie lekt weg
https://www.ouders.nl/artikelen/jeugdzorginformatie-lekt-weg

Wat dit voor je persoonlijke situatie betekent (dus: het risico nemen, of zelf betalen) kunnen we helaas niet beoordelen...

Vriendelijke groet,
Henk Boeke (Redactie Ouders Online)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.