Gezondheid
Zwelgje
09-05-2013 om 20:10
Geen waterpokken, wat dan wel?
Mijn dochtertje van 3,5 heeft een paar maanden geleden een wondje aan de onderkant van haar bovenarm, zo vlakbij haar oksel, gehad die snel uitgroeide tot een grote, open vochtige zweer. Hoe dat wondje toen ontstaan is hebben we nooit geweten - opeens was 'ie er. Een dag of 3 later zagen we een ander klein blaasje ernaast, en de dag erna nog een, toen uitslag aan de zijkant van haar borst.. Het leken echt op waterpokken maar die heeft ze lang geleden al gehad. We zijn er toen mee naar de dokter geweest, Daktarin erop, ging niet weg, Fucidin erop en toen langzaam is het genezen. Eergisteren ondekte ik op ongeveer dezelfde plek, een zelfde soort rondvormig wondje en moest meteen denken aan hetzelfde verhaal. Fucidin opgedaan en vandaag toch weer een blaasje ernaast ontdekt. Nu klaagt ze er nog niet over maar als dit wondje open blijft en groter wordt, gaat ze weer haar arm krampachtig hoog houden.
Natuurlijk ga ik eerst weer een paar dagen smeren en de dokter raadplegen als het niet overgaat, maar klinkt iemand dit bekend in de oren?
Tijgeroog
09-05-2013 om 23:24
Impetigo
Oftewel krentenbaard of kinderzeer.
De fucidin zalf zou snel moeten werken, binnen een dag moet je echt wel verbetering zien. Als dat niet is hoef je het niet langer aan te kijken (het breidt ook snel uit, dus dat is ook niet handig), maar kun je beter morgen even bij de huisarts langs gaan. Dan krijg je waarschijnlijk een andere antibiotica zalf, bactroban ofzo. Daktarin werkt niet, dat is tegen schimmels.
Marie
09-05-2013 om 23:39
Muggenbult
Hoi
Krentenbaard begint vaak door het met (vieze) nagels openkrabben van een muggenbult. Vandaar dat krentenbaard soms op de gekste plekken zit en niet in het gezicht.
Kijk ook eens hier:
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Krentenbaard.aspx?mId=10701&rId=68
En natuurlijk goede hygiëne in acht houden, vooral geen handdoeken van elkaar gebruiken, etc.
cqcq
10-05-2013 om 12:11
Orale antibiotica
Als een antibioticazalf niet helpt, is het volgens mij het meest doeltreffend om over te gaan op orale antibiotica.
Het is in elk geval niet iets om te negeren, een dergelijk infectie kan heel hardnekkig zijn.
(en als er toch gekozen wordt om te behandelen met zalf: vooral nog even doorsmeren, nadat het genezen is, zodat de infectie niet gelijk opnieuw de kop op steekt)
Karin*
10-05-2013 om 18:57
Gordelroos?
Als het op waterpokken lijkt en die heeft ze al gehad, dan kan het gordelroos zijn.
Lies
10-05-2013 om 19:41
Krentenbaard
De beschrijving die je geeft lijkt inderdaad op krentenbaard. Mijn kinderen hadden het een paar jaar geleden allebei tegelijkertijd. Fucidin hielp onvoldoende, waarop de huisarts orale antibiotica voorschreef.
Daarmee waren ze er snel vanaf.
Tasja123
11-05-2013 om 05:44
Wassen
En na het wassen insmeren met zinkzalf en tussendoor met talkpoeder in poederen, dan droogt het snel in. Vergeet niet dat krentenbaard erg besmettelijk is dus kleding er overheen doen zodat ze er niet aan kan zitten, handen vaak wassen, handdoeken meteen in de was. Niet afdekken met pleisters en dergelijke.
Antibiotica hielp hier niet.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.