Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Albertje

Albertje

05-10-2016 om 19:19

Geen kinderziektes gehad

Hallo,

Het is haast niet te geloven, maar ik heb als kind niet 1 vd alom bekende kinderziektes gehad. Hartstikke leuk allemaal, maar nu ben ik vader geworden en vraag ik me af wat te doen. Het risico is zeer aannemelijk dat mijn kind over n tijdje thuiskomt en mij evt kan besmetten.

Ik weet dat als je als volwassene een kinderziekte krijgt je niet gezegend bent. Dus... wat moet ik hiermee?

Alvast bedant en mvg albert.

Alsnog

Je kunt je alsnog voor een aantal kinderziektes laten vaccineren. In overleg met je huisarts.
En verder is het ook gewoon een feit dat je als ouders ook vaak mee blijkt te deinen op de ziektes die je kinderen oplopen. Al is het alleen maar een verkoudheid, griep of luizen.

angel3

angel3

05-10-2016 om 19:47

afweer

De kans is zeer groot dat je voldoende afweer hebt aangemaakt waardoor het zich nooit geuit heeft anders had je het vast allang gehad. Of wellicht in een mildere vorm die niet herkend is. Misschien es checken bij je huisarts of ze dat kunnen meten want waterpokken wil je niet hebben als volwassene

Waterpokken

Je zou kunnen overleggen of je je laat vaccineren tegen waterpokken. Dat geeft op volwassen leeftijd wel wat meer narigheid. De

Wilgenroosje

Wilgenroosje

05-10-2016 om 20:20

Ook nooit gehad

Ik heb ook nooit kinderziekten gehad. Wel waterpokken van mijn (toen nog) kleine neefje toen ik in de 30 was. Ben behoorlijk ziek geweest, met een long- en oorontsteking op de koop toe.
Raar dat je als kind de waterpokken niet krijgt van je broertjes en zusjes en als volwassene wel van een neefje.

Heb de mazelen en rode hond daarna weleens aangekaart bij mijn huisarts, maar die zag niet echt reden om me in te enten. Had wel gekund als ik erop had gestaan. Niet gedaan en ook (nog?) nooit gekregen.

V@@s

V@@s

05-10-2016 om 21:00

maar ouders van nu

Zijn toch wel ingeent tegen mazelen en rode hond? Die inentingen worden toch al best lang gegeven? Ik weet nog dat bij ons een inhaalactie gedaan werd tegen mazelen (ik hoefde niet, want was al ziek geweest). Rode hond kregen we destijds in de zesde klas volgens mij, alleen de meisjes, de jongens werden dan ingeënt tegen de bof.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

05-10-2016 om 21:20

Rode hond

Ja, rode hond ben ik inderdaad wel tegen ingeënt. Even snel inentingenboekje erbij gepakt. Mazelen en bof niet. Geen idee naar het waarom van die mazelen. Iets oudere broer ook niet en iets jongere zus wel. Zal dus wel met een leeftijdsgrens te maken hebben gehad.

Geschiedenis

http://rijksvaccinatieprogramma.nl/Over_Rijksvaccinatieprogramma/Geschiedenis

Jaartal Vaccinatie
1953 Vaccinatie tegen difterie
1954 Combinatievaccin tegen difterie, kinkhoest en tetanus
1957 Start Rijksvaccinatieprogramma
1957 Vaccinatie tegen polio
1962 Combinatievaccin tegen difterie, kinkhoest, tetanus en polio voor baby's
1965 Combinatievaccin tegen difterie, tetanus en polio voor 4- en 9-jarigen
1974 Vaccinatie tegen rodehond voor 11-jarige meisjes
1976 Vaccinatie tegen mazelen
1987 Combinatievaccin tegen bof, mazelen en rodehond (jongens en meisjes)

Vogel

Vogel

05-10-2016 om 21:26

Rode hond

Daar worden meisjes al sinds mensenheugenis tegen ingeënt inderdaad, dus de kans is klein dat je dat nog krijgt.
Bovendien zijn al die kinderziektes als bof, mazelen en rode hond juist door die vaccinaties min of meer uitgeroeid, tenzij je in de biblebelt of in de buurt van een antroposofische hotspot woont.
Ik heb als kind alleen waterpokken gehad, werk al 25 jaar met kinderen en meer dan verkoudheden heb ik er nooit aan overgehouden. Stagiaires en nieuwe collega's zijn 's winters wel significant vaker ziek dan vast personeel, dus blijkbaar bouw je ook weerstand op als je langdurig tussen de snotneusjes zit.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

05-10-2016 om 21:46

BMR

Die ziekten heb ik allemaal gehad, dus de lichting '72 werd daar in ieder geval niet tegen ingeënt.

Lente

Lente

05-10-2016 om 21:51

Dat staat toch ook hierboven in het schema Vesper?

Ik heb die inentingen ook niet gehad. Geen idee of ik die ziekten wel heb gehad. Maar het lijkt me niet zinvol om die inentingen alsnog te doen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

05-10-2016 om 21:56

Lente

Vogel had het over sinds mensenheugenis. Dat klopt niet want ik ben nog hartstikke jong

Tango

Tango

06-10-2016 om 23:36

Rode hond

Heb ik volgens mij gehad toen ik heel klein was. Mazelen niet en de bof ook niet. Mijn zusje had het wel en ik was toen ook wel ziek met koorts maar had geen opgezette klieren. Waterpokken heb ik ook gehad.
Inenting tegen mazelen, rode hond en bof zou ik niet meer doen. Die ziekten komen nog maar zelden voor. Waterpokken is misschien zinvol. Is volgens mij echt niet leuk als je dit als volwassene krijgt.

Yura

Yura

07-10-2016 om 12:50

Misschien toch immuun?

Ik heb als kind mazelen gehad en rode hond ben ik inderdaad rond een jaar of 11 tegen ingeënt. Bof heb ik nooit gehad. Mijn moeder heeft er erg haar best voor gedaan om mij het te laten krijgen. Het is bekend dat het erger is als je het als volwassene krijgt en daarom wilde ze dat ik het als kind al gehad zou hebben. Ik ging dus bij iedereen op bezoek die het gehad had. De laatste epidemie die ik me bewust herinner was in de 6e klas (nu groep 8), de halve klas was geveld en ook het meisje waar ik naast zat had het. Ik heb het niet gekregen. Ook als volwassene ben ik er nog eens mee geconfronteerd. Ik denk dus eigenlijk dat ik er in de loop van jaren toch immuun voor geworden ben.
Waterpokken komt nog veelvuldig voor tegenwoordig, dus daar zou ik inderdaad eens naar vragen. Op het oplopen van mazelen, bof en rode hond loop je veel minder kans, omdat de meerderheid om je heen wel ingeënt is en/of het ooit gehad heeft. Als je op vakantie gaat naar bepaalde landen of in de bible-belt woont is het een overweging om wel in te enten. Wij gaan dit jaar naar Indonesie en daar wordt inenting tegen mazelen wel aangeraden als je niet bent ingeënt en het ook niet zelf gehad hebt. Ik moet dat voor mijn echtgenoot dus nog even navragen bij schoonmoeder, want hij heeft zelf geen idee.

Zorgeloos

Zorgeloos

12-10-2016 om 16:21

Geen zorgen maken

Als je ze als kind niet hebt gekregen is de kans zeer klein dat je het alsnog gaat krijgen. En zo erg zijn die ziektes niet hoor, dat wordt zwaar overdreven. Het lichaam van een gezonde volwassene kan dat makkelijk afweren. Niet teveel nadenken over dingen die mogelijk nooit gaan gebeuren is mijn advies.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

12-10-2016 om 16:47

Zorgeloos

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Als kind geen waterpokken gehad. Broer en zus wel, nooit besmet. Als dertiger een neefje met waterpokken in de buurt gehad en niet eens aangeraakt. Ik dacht dat ik een pijnlijk puistje tussen mijn wenkbrauwen kreeg, maar dat was de eerste waterpok. Er volgden er nog vele.

Ik ben echt behoorlijk ziek geweest. En als bonus kreeg ik er een oor- en longontsteking bij. Schijnt bij volwassenen toch echt eerder te gebeuren dan bij kleine kinderen.

pia

pia

12-10-2016 om 16:57

Tsja

"En zo erg zijn die ziektes niet hoor, dat wordt zwaar overdreven"
Weer zo een. Dan hier even:
van bof kunnen jongens steriel worden (geen nageslacht dus) en hersenvliesontsteking/hersenontsteking
rode hond tijdens de zwangerschap kan oogafwijkingen (prinses Christina, zus van prinses Beatrix), beschadiging van gehoorzenuw (doofheid) en hartafwijkingen veroorzaken
mazelen kan hersenontsteking veroorzaken en zelfs de dood.
En nee, de zwaarste complicaties komen niet vaak voor maar het zal jou of jouw kind maar overkomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.