Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gebruik van gezondheids apps

Dag mensen,

Ik ben als hoofd jeugdgezondheidszorg en ouder, nieuw op dit forum. De reden hiervoor is dat ik van mening ben dat we als jeugdgezondheidszorg stappen moeten zetten om te moderniseren en dat kan alleen als we in gesprek zijn met, en luisteren naar wat ouders ons vertellen. Ook als dat soms geen leuke kritiek is. (zie ook de column van Sheila Sitalsing eerder deze week in de volkskrant)
Binnen de GGD Twente (waar ik werk) zijn we in gesprek met ouders om deze modernisering vorm te geven. Een van de opmerkingen uit deze groepen was de behoefte aan betrouwbare 'apps'. Een aantal ouders gaven daaraan behoefte te hebben maar niet goed te weten waar op te letten. Er is veel te krijgen. Daarom mijn vraag; zijn er ervaringen met apps op gebied van gezondheid en opvoeding? Zijn deze positief of negatief? Waaraan is behoefte? Waar moeten apps aan voldoen?
Het zou me/ons ontzettend helpen om hier tips en adviezen op te krijgen. Alvast bedankt!
Groet
Samantha Dinsbach

Samantha

Helaas kan ik je niet helpen, want ik heb geen smartphone en dus ook geen apps. Ik vind het wel erg goed dat je je hier meldt. Ik vind het ook erg te waarderen dat je je openstelt voor kritiek. En in dat verband wil ik toch even opmerken dat ik het werkelijk he-le-maal eens was met die column die jij noemt (en die ik helaas op internet niet terug kon vinden, want ik wilde dezelfde dag nog een link plaatsen op dit forum).

Voor meelezers die de column van Sitalsingh niet gelezen hebben: die ging over de vragenlijsten van het consultatiebureau waarin je het hemd van het lijf wordt gevraagd over van alles wat je kind aangaat.

Dit, Samantha, is een even hinderlijke als zorgelijke tendens en als je wat langer op dit forum komt - wat ik hoop - zul je merken dat steeds meer ouders zich er boos of bezorgd over maken. Waarbij er dan - ik ben nu begonnen, nu ga ik ook maar door - onder deze mensen twee stromingen zijn: zij die sociaal wenselijke antwoorden geven omdat ze bang zijn gelazer te krijgen als ze niet antwoorden, en zij die principieel medewerking weigeren.

Als jeugdzorg daadwerkelijk ouders en kinderen wil helpen zal men iets met deze zorgen moeten, want er is nu een heel grote groep ouders serieus bezig met de vraag 'hoe ontduik ik de nieuwsgierigheid van Jeugdzorg en houd ik ons privéleven privé'. Ook mensen die "niets te verbergen hebben".

Groeten,

Temet

ps en ik hoop dat je nog echte inhoudelijke antwoorden op je vraag krijgt ook, ik dreig nu dit draadje te laten ontsporen, sorry

De Column van Sheila Sitalsing

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6264/Sheila-Sitalsing/article/detail/3635194/2014/04/14/Jeugdgezondheidszorg-wij-vermoeden-dat-U-lijdt-aan-de-illusie-van-controle.dhtml

"Wij hebben wel een vermoeden. Wij denken dat U lijdt aan de illusie van controle. Dat U denkt dat U, als U maar voldoende Big Data verzamelt, de risicokindjes er al uit kunt vissen ver voordat de eerste klap is gevallen of de eerste kilo's te veel eraan zitten. Dat U, als U maar alle niet-pluissignalen documenteert, bijdraagt aan een heerlijke nieuwe wereld.

Wij zijn daar niet zo zeker van. Waar we wel zeker van zijn: als U ziet wat we met Uw vragenlijst hebben gedaan, komt er een dik niet-pluissignaal boven ons dossier te hangen."

De reacties zijn ook zeer leesbaar.

Wat gebeurt er met ouderbetrokkenheid? Wordt het daarmee nog makkelijker om ouders te controleren?
Ik ben altijd maar weer blij als er individuele jeugdartsen en andere gezondheidswerkers zijn die echt deskundig zijn en ouder en kind echt willen helpen ook als de politiek, de waan van de dag, organisatiebelangen, samenwerkingsbelangen, regelgeving en het protocol anders gebieden.

Wat er mis is met het jeugdhulpverleningsveld is te lezen in het proefschrift van Rene Clarijs. We wachten tot de problemen de pan uitrijzen en dan nemen we de regie over en maken er een drama van. En dat is een onuitroeibaar probleem.
http://www.artsennet.nl/Kennisbank/Proefschriften/Promotie/139528/Tirannie-in-de-jeugdzorg.htm

Dan twijfel ik. Op locaal en individueel niveau kan er een prachtige samenwerking ontstaan tussen hulpverleners en gezinnen met kinderen.
Maar door een slechte rechtspositie en de terreur van de kindermishandelingsmaffia kun je op allerlei manieren te maken krijgen met dwanghulpverlening en justitie. Hoe meer data, geholpen door behulpzame meedenkende ouders, hoe meer controle en overheidsterreur ten koste van je gezin.

Rafelkap

Rafelkap

17-04-2014 om 18:55

handige apps

Ik vond het een zeer vermakelijk artikel.
Toen ik gisteren met mijn zoontje naar de ggd ging voor de 9 jarenprik werd hem nog gevraagd; en jij gaat straks zeker lekker buiten spelen?

Later bedacht ik dat ik had moeten zeggen: nee, hij gaat lekker de hele middag naar een beeldschermpje agressieve spelletjes spelen met een grote zak chips want dat heeft hij wel verdiend!

Ik heb zelf geen behoefte aan apps, ik kijk altijd wel op de computer wanneer ik bij bepaalde klachten naar de huisarts moet. Zo'n soort app zou handig zijn, want er zijn veel verschillende sites.
Of een ehbo app, met gifwijzer (maar zoiets bestaat vast al)
Gewoon zakelijk en niet betuttelend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.