Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moniek

Moniek

09-12-2013 om 22:15

gebroken ribben

Ik weet sinds afgelopen vrijdag dat ik sinds een brommer ongeval op 6 sept. niet alleen de gekneusde ribbenkas had, maar ook 3 GEBROKEN ribben waarvan er nu één is geheeld (6-7-8).
Alle aandacht is gegaan naar mijn in drie stukken gebroken sleutelbeen en de operatie om dit vast te zetten met een plaat van 18 cm en 6 schroeven die daarop volgde. Mijn ribben zouden gekneusd zijn.
Door terugkerende heftige pijnklachten (wie heeft ooit beweerd dat kneuzen zeerder doet als breken, als je bovenop je ribben valt is het trouwens èn spier/pees/vliesletsel én breukletsel) nu ingestuurd voor foto's met ribdetail. Die waren nooit gemaakt.
Advies: over 6 wk weer foto's, kalm aan (niet tillen, stofzuigen, sporten ed), ik slik nu ontstekingsremmers en als de pijn niet zakt orthopeed en nagaan of vastzetten met een plaatje nodig zou zijn.
Wie heeft er ervaring met gebroken (NIET gekneusde) ribben en hoe ging jouw genezing?

Ik heb ruim 20 jaar geleden met skiën een rib gebroken. Ik ging er destijds vanuit dat hij gekneusd was, ik had wel pijn en was kortademig en redelijk beperkt in lopen en zitten, maar ik had net als jij wel eens gehoord dat een breuk minder zeer zou doen dan een kneuzing. Een hele tijd (jaar?) was ik bij de huisarts voor iets anders en vertelde ik dat die rib nog zo gevoelig was dat ik niet op die zij kon slapen, voelde hij dat die rib gebroken was geweest. Volgens de huisarts maakte het niet uit dat het destijds niet geconstateerd was omdat er aan een gebroken rib toch weinig tot niets te doen is. Het eerste halfjaar na de breuk heb ik het meeste last gehad, daarna ging het wel weer.

Mijn moeder heeft een paar maanden geleden een rib gebroken maar had nog een flink aantal breuken. Aan haar rib is niets gedaan, vanwege de pijnstilling voor haar andere breuken en het feit dat ze een week platgelegen heeft en daarna beperkt mobiel was heeft ze van die rib geen last gehad.

skik

Dalarna

Dalarna

10-12-2013 om 08:01

Gebroken vs gekneusd

Ik kan dat stomme fabeltje ook niet aanhoren, het is vooral in de wereld gebracht denk ik, omdat je, als er eenmaal gips om het gebroken iets zit je daar snel veel minder pijn hebt dan als het gekneusd is maar het herstel is natuurlijk veel langer en als je iets gebroken hebt is het maar zelden daaromheen NIET gekneusd!

Tigress

Tigress

10-12-2013 om 10:29

Ook ik

Door een val 6 jaar geleden zijn er bij mij 5 ribben gebroken. Ik kon meteen niet goed doorademen en dacht dat ik dat niet kon door de pijn. Ik ben toen naar de HA gegaan voor iets als diclofenac. Ik was erg kortademig en hij heeft mijn longen beluisterd. Ter plekke heeft hij met het ziekenhuis gebeld om een afspraak te maken voor een foto. Ik kon er meteen naar toe. Ik moest bijna met één arm de auto besturen van de pijn. Er werden longfoto's gemaakt. En ik moest meteen blijven! Ribben gebroken en een doorboorde long! Na 5 dagen mocht ik naar huis en ik kon alleen halfzittend slapen. Een andere houding was te pijnlijk. Ik heb al met al bijna 8 weken pijn gehad maar daarna kon ik wel weer op de andere zij slapen.
Ook bij mij is er aan de ribben niets gedaan. Een paar jaar lang heb ik nog wel gehad dat ik bij een bepaalde beweging mijn schouderblad als het ware over een oneffenheid voelde schuren. (Onaangenaam, maar niet pijnlijk) Dat is nu ook weer voorbij. Ik heb nooit vervolgfoto's gehad nu ik erover nadenk.

Monique D*

Monique D*

10-12-2013 om 14:24

Hoe worden gebroken ribben genezen?

Hoe worden gebroken ribben genezen? Moet je in het ziekenhuis een aantal dagen wachten totdat ze aan elkaar groeien of gaat men je opereren?

Tigress

Tigress

10-12-2013 om 15:55

Ehh

Ik moest in het ziekenhuis blijven wegens een longperforatie (klaplong) maar niet voor mijn ribben, die zijn nooit behandeld.
Volgens mij wordt er ook niets aan gedaan. Ik heb er zelfs geen strak verband voor gekregen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.