Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bellefleur

Bellefleur

14-11-2013 om 09:58

gebroken neus en bril gaan niet samen. En nu?

Mijn zoon heeft bij gym zijn neus gebroken. Hij heeft een pleisters op zijn neus en een forse beschermkap. Daardoor kan hij zijn bril niet meer dragen. En die heeft hij echt nodig. Hoe lossen we dat op?

Het eerste wat ik denk....

....is naar een opticien gaan en laten berekenen welke sterkte hij aan lenzen nodig heeft, dit schijnt af te wijken van de brilsterkte en met een formule om te rekenen zijn. De opticien kan hem vervolgens uitleggen hoe hij de lenzen in moet doen en dit ook met hem oefenen. Waarschijnlijk zal wel afgeraden worden om de lenzen de hele dag in te houden, maar misschien is het een oplossing voor die periode van de dag dat ze het hardst nodig zijn. Ik zou voor deze gelegenheid overigens eendagslenzen kopen, dan hou je de kosten ook in de hand. Als het allemaal kan natuurlijk he, want als je kind nog erg klein is, gaat het natuurlijk niet werken, wat ik zeg.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

14-11-2013 om 12:08

nou....

wat dacht je van een paar dagen eens rustig aan doen? Dan ga ik ervan uit dat het allemaal niet zo lang duurt...
Hoe lang moet die beschermkap erop blijven?
Ik zou voor zoiets geen lenzen aanschaffen. Deze zijn best moeilijk in te brengen als ja dat niet gewend bent en dan met zon toeter op je neus lijkt me niet handig.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

14-11-2013 om 12:09

en misschien

heeft de opticien wel een idee om zijn bril tijdelijk aan te passen.

Bellefleur

Bellefleur

14-11-2013 om 12:37

Soldeerbout

Ik heb de opticien gebeld. Ze zei dat we langs moesten komen, zodat de bril gerepareerd kon worden. Ik zei tegen haar dat niet de bril van mijn zoon stuk was, maar zijn neus. Ze antwoordde een beetje geirriteerd dat we toch langs moesten komen, want de neus moest gesoldeerd worden. Dat dacht ik toch niet... Toen we elkaar eindelijk begrepen, zei ze dat lenzen de enige mogelijkheid waren. Maar mijn man vindt het een heel eng idee, en wil liever niet dat kind lenzen krijgt. Om uit deze impasse te komen heb ik de vraag maar op Ouders.nl gegooid.
Kind is 16. Kan denk ik wel zorgvuldig met lenzen omgaan. De beschermkap moet er zeker nog 10 dagen op blijven zitten. Rustig aandoen vind ik ook wel een goed idee. Maar hij heeft het erg druk op school, en staat er niet zo geweldig voor. Hij wil zelf graag naar school.

Rafelkap

Rafelkap

14-11-2013 om 12:45

monocle

Voor 10 dagen hebben lenzen niet zoveel zin. Daar moet je ook aan wennen en idd met zo'n toeter wordt dat niks.
Hoe kippig is hij? Het wordt gewoon 10 dagen behelpen vrees ik.

Wat wel nog kan is een monocle, met 1 glas. Het is wel wat ouderwets, maar hij ziet er nu toch al raar uit Die kan hij aan een ketting hangen en voor z'n oog houden als hij iets scherpers wil zien/lezen. Ik weet alleen niet of ze dat bij Hans Anders en consorten verkopen.

Gewoon interesse

Gewoon uit interesse: wat is het bezwaar van je man tegen lenzen bij een 16-jarige?

'Rustig aan' zou voor mij dan weer niet zomaar een optie zijn. Tenminste, als dit zou betekenen geen bril oid. Maar dat heeft vooral te maken met enorme hoofdpijnen/misselijkheid als er geen bril gedragen wordt. Als kind er verder geen klachten aan had, dan wel.

een vergrootglas?

Zou dat een idee zijn? Je kunt ook vergrootlinealen kopen bij de boekhandel.

Tijgeroog

Tijgeroog

14-11-2013 om 13:03

Wel lenzen

Ik was binnen een uur aan m'n lenzen gewend hoor. Ik mocht ze meteen de hele dag in houden. En als het om een of twee dagen zou gaan, okee, maar tien dagen zonder bril zou ik niet willen.
Even kijken: dan kan ik niet meer aan het verkeer deelnemen, niet meer televisie kijken of iets met een computer doen. Lezen lukt nog wel, maar dat komt omdat ik de letters van m'n e-reader heel groot kan zetten. Is niet comfortabel, en om dat 10 dagen te moeten doen... En verder gaat alles niet prettig, niet fijn, hoofdpijn inderdaad van het inspannen en knijpen met m'n ogen. En een vergrootglas is geen oplossing, dat helpt alleen voor dingen dichtbij terwijl de meeste mensen (ik ook) juist verder weg slecht zien.

En 16 lijkt mij een prima leeftijd voor lenzen, zelfs als je wat behoudend bent met lenzen.

Angela67

Angela67

14-11-2013 om 13:06

vanaf 12 jr / en meteen gewend

hoi,
oudste wilde hier heel graag lenzen ipv bril en dat was geen bezwaar vanaf een jaar of 12. en hij was meteen vanaf dag 1 gewend!!
gr angela

lenzen

Hij is 16? Dan denk ik ook meteen: lenzen. Maar wel zachte, geen harde/zuurstofdoorlatende. Aan die laatste moet je inderdaad wennen en dat is onaangenaam en duurt lang. Zachte lenzen daarentegen voel je niet zitten. Je haalt ze uit je oog door ze gewoon met duim en wijsvinger uit het oog te plukken.

Als iemand bijziend is - ik neem aan dat dat geldt voor jou zoon - dan geldt iha dat de lens een kwart of een half punt minder sterk moet zijn dan de bril.

Ik zou naar Kruidvat gaan, een paar eenmaandslenzen kopen op een kwart punt (of half punt) minder dan de bril, lenzenhouder en vloeistof en klaar. Kosten zijn dan beperkt tot 2 tientjes in totaal ofzo.

Enige andere mogelijkheid lijkt mij dat hij met zijn niet-schrijfhand de bril vasthoudt voor zijn neus. Of je moet er een extra verticaal pootje aan improviseren, zodat hij m als een lorgnet kan gebruiken.

Beterschap voor je zoon (hij zal er ook wel mooi uitzien nou...)

Groeten,

Temet

sportbril

Ik weet niet of je daar wat aan hebt. Maar zoon had vroeger een sportbril, dan waren de 'pootjes' stukjes leer met een gaatje voor over het oor. Misschien valt daar wel mee te knutselen.

Temet (ot)

Als iemand bijziend is - ik neem aan dat dat geldt voor jou zoon - dan geldt iha dat de lens een kwart of een half punt minder sterk moet zijn dan de bril.

Dus wat betekent dit voor een +bril en een -bril? (Mijn opticien wil het me niet uitleggen, alleen als ik mij lenzen laat aanmeten, maar ik wil gewoon af en toe een eendagslensje van kruidvat kopen). Zou eigenlijk even langsmoeten bij een andere opticien, maar als jij het weet is dat net een beetje sneller/makkelijker.

amk

amk

15-11-2013 om 08:18

bijziend

is een - bril, verziend is +.
Bijziend zie je dichtbij scherp, verziend in de verte.

http://www.eyewish.nl/service/oogmeting/verziend-en-bijziend.html

Emine

Wat amk zegt. En ik bedoel dus dat als je bijziend bent en een bril hebt met glazen van -3.5 je voor lenzen iha -3 of -3.25 zou moeten nemen. Of zo'n correctie ook geldt voor verziendheid (plusglazen) weet ik trouwens niet.

Groeten,

Temet

uitproberen bij de action?

Dar hebben ze daglenzen voor een prikkie, gewoon een half minder pakken, t kijkt toch anders dan een bril en hij zal toch moeten wennen. Ik vind 16 niet jong voor lenzen,tegenwoordig krijgen ze ze al met 10-11 jaar?. Ik was zelf 14....30 jaar geleden en toen was t wel jong.

Marie

Marie

15-11-2013 om 16:25

ook lenzen

Hier hebben de meiden sinds ze 14 / 15 jaar ook lenzen.

Wel aan laten meten bij de Specsavers. Het zijn maandlenzen en ze willen echt nooit meer anders.

Ik zou niet zomaar lenzen bij de Action of drogist ofzo halen.

Ik ben erachter gekomen dat niet alleen de sterkte belangrijk is, maar ook de vorm (bolling) van de ogen. Jongste heeft bijvoorbeeld 3 keer nieuwe gehad (gratis) voordat ze lenzen had die goed bij de vorm van haar ogen passen (ze viel eigenlijk net tussen 2 maten in en moest er dus wat uitgeprobeerd worden).

Mijn vraag is ook wat het bezwaar van je man tegen lenzen is.

nooit aan gewend

Het is mij nooit gelukt om aan lenzen te wennen.
En ik kan me voorstellen dat je, als je al een pijnlijke neus hebt, je niet zit te wachten op ook nog eens de ongemakken van lenzen.

Ik zou zeggen, kijk bij opticien wat er mogelijk is qua aangepaste bril.

Bellefleur

Bellefleur

18-11-2013 om 08:37

Vervolg

Zoon en man zijn samen naar de opticien geweest, en hij heeft maandlenzen gekregen. Zachte. De opticien heeft een heel vriendelijk prijsje gerekend. Dat vond ik sympathiek! Zoon was er direct aan gewend. Hij had de dag er na twee feesten, een etentje, bioscoopbezoek en een logeerpartij. (echt waar, op één dag!) Toen hij de dag er op ergens in de middag weer eens op kwam dagen, was hij.... een lens kwijt. Zucht. Bij de Etos nieuwe gekocht. Met de waarschuwing dat elke volgende verdwenen lens zelf vergoed moet worden. Al met al valt het mee. Hij heeft geen pijn aan zijn neus, de neus is best recht gezet, en hij kan weer zien. En feesten. Bedankt voor de tips!
O ja, de bezwaren van papa: Hij griezelt van lenzen. Dat ze verdwijnen achter de oogbol en zo. verder vond hij het idee dat er alleen al naar de neus werd gewezen al griezelig. En ik voelde met hem mee.
Bellefleur

Bellefleur

Voor zover ik weet kunnen lenzen helemaal niet achter de oogbol verdwijnen. Je oog zit niet los in de kas ofzo. Wel kan een lens in een ooghoek schieten, dat is irritant maar uiteindelijk pulk je ze d'r altijd wel weer uit.

Maar ik denk dat jouw man net zo'n type is als mijn vader, die vond dat soort dingen ook maar griezelig ... Fijn dat je zoon nu een oplossing heeft in elk geval.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.