Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Juno

Juno

05-04-2015 om 23:11

gaatje voortand

Tot mijn grote schrik heb ik een gaatje tussen mijn voortanden. Dat moet gevuld worden. Nu ben ik bang dat het heel lelijk gaat worden of me een tand gaat kosten. Ik heb wel eens een gaatje in mijn kies gehad maar nog nooit eerder zo in het zicht.

Kan iemand mij geruststellen of maak ik me terecht zorgen?

Komt helemaal goed

Als kind stonden mijn voortanden wat scheef, dus na mijn beugel moest er ook iets bijgewerkt tussen mijn voortanden. Daar zit dus al bijna 40 jaar een vullingen dat ook al zeker 2 keer vervangen is. Misschien wel vaker. Volledig onzichtbaar. Perfect op kleur.

Dus geen stress!!

Juno

Juno

06-04-2015 om 08:04

Bedankt Ingridt

Voor je snelle en geruststellende reactie. Had ik even nodig.

Joker

Joker

06-04-2015 om 10:19

Hier ook

Gaatje tussen de twee ondertanden, wel aan de binnenkant trouwens.
Hij heeft het zoveel mogelijk netjes en verspreid overlopend aangebracht en het kleurt met de tijd gewoon helemaal mee met de rest; in het begin was er een pietsje kleurverschil.
De ruimte tussen je tanden blijft gewoon vrij.

Juno

Juno

06-04-2015 om 22:01

Ik ben

blij met jullie reacties. Ik baal nog steeds ontzettend maar ik kan nu misschien wel weer slapen. Hopelijk kan mijn tandarts het ook een beetje netjes oplossen en valt de schade mee. Ik was al aan het oefenen op een lach met dichte mond. .Het zit trouwens inderdaad ook aan de binnenkant, het gaatje.

Juno

Zal ik je nog iets ruigers vertellen? De tand naast mijn voortanden is een jaar of 10 geleden spontaan wat verkleurd. Bleek dat de zenuw asn het doodgaan was. Wortelkamaalbehandeling gehad ( ook een eitje trouwens) en de tand keurig gebleekt tot precies de goede tint. Tand is dan wel iets zwakker. Ging 10 jaar goed. Toen hapte ik een stuk chocolade af en was erve het een enorme hoek van die tand af. Zeg maar 30 % of zo. Het zag er vreselijk uit. Ik de volgende dag gelijk naar mijn tandarts. Had al allemaal visioenen van bruggen, kronen, stifttanden, weet ik veel. Hij kijkt er even naar, gaat aan het werk, en binnen een uur ston ik met een perfecte tand weer buiten. Gewoon met vullingmateriasl er aan vast geplakt. Je ziet er echt helemaal niks van. Tandarts zegt dat het gerust 10 jaar mee kan als ik mijn tanden maar niet als blikopener ga gebruiken.

Zo goed zijn ze dus tegenwoordig.....

inderdaad

ik heb ook jarenlang met zo'n aangemaakt stuk gelopen, zag je echt niets van,heb nu kronen sinds 3 maanden. OOk bij de kinderen waar bij ze allebei een stuk van hun tand afvielen (net als mams ) is het echt heel mooi gemaakt.
Geen zorgen dus.

mama2

mama2

07-04-2015 om 14:18

Echt geen zorgen

De meeste tandartsen kunnen dit perfect vullen hoor. Composiet is er in verschillende tinten en het front heeft weer een ander composiet soort dan de kiezen.

Succes!

Afbrokkelende tanden

Het ligt er wel aan hoe stevig de tanden zijn. Twee van mijn ondertanden hadden er aan de bovenkant een hoek af, en zijn regelmatig bijgevuld. Die vullingen braken telkens af, dus nu zijn ze door de tandarts bijgevijld en korter dan de hoektanden.
Als het gaatje aan de onderkant is, kan je dit verhaal verder vergeten.

Ja hoor

Heb ik ook gehad, eerst een vulling en enkele jaren later in dezelfde voortand een wortelkanaalbehqndeling, allemaal prima gegaan, zie je niets van!

En...

Ik heb ook nog wel een verhaal, maar dat vertel ik pas nadat je geweest bent, want ik wil je geen angst aanpraten, maar nogmaals alles is keurig gedaan, je ziet er niets van.

Juno

Juno

07-04-2015 om 22:24

Ik was redelijk gerustgesteld, totdat ik het laatste bericht las.... ik houd me voorlopig even vast aan de verhalen van Ingridt. Ik moet donderdag naar de tandarts. Hopelijk kan ik daarna gewoon weer lachen.

Juno

Juno

07-04-2015 om 22:26

en nog wat...

Bedankt allemaal. Voor het delen.

Succes donderdag

......je laat nog wel even wat horen hè?

Enne... Jij hebt alleen een gaatje. Niks geen afgebroken hoeken of wat dan ook. En ook nog eens aan de Binnenkant....appeltje eitje voor de tandarts.

Geen stress

Het is wel een grappig verhaal, tenminste ik kan er om lachen!

Maar ook bij mij mooi gemaakt, geen pijn, ziet er keurig uit!

Juno

Juno

08-04-2015 om 11:51

Geen stress

Oké, oké, ik hoef dus niet als een soort Robbie Kerkhof door het leven na donderdag? Fijn. Thanks again. Ik zal jullie zeker op de hoogte houden.

Thursday Next

Thursday Next

08-04-2015 om 22:26

nou

je kan het natuurlijk ook anders doen en er een mooi figuurtje in laten slijpen of zo. Misschien wordt het wel een trend!
(en sterkte morgen, komt vast goed!)

De donderdag is bijna voorbij

Dus hierbij dan nog mijn verhaal:

Ik lig in de stoel en de tandarts is aan het boren in mijn voortand. Hij heeft een stagiaire die mee kijkt. Zegt zij: ben je nu niet bang dat je er doorheen boort?

Zegt hij: dan mogen ze mij opsluiten in een klein kamertje! En wil je zulk soort vragen noooooit meer stellen waar de patiënt bij is!

Gelukkig ben ik niet bang en bleef ik netjes stil liggen.....

Haha.

Leuk!

En nu nog even horen hoe het met Juno is afgelopen.....

Juno

Juno

09-04-2015 om 18:26

Update

Het ging niet door. Zieke tandarts. Hopelijk zit hij niet opgesloten in een klein kamertje. Over een kleine twee weken weer een poging.

Ojee

Nou hopelijk heeft mijn verhaal je geen angst opgeleverd.

Succes nog!

Jip

Jip

09-04-2015 om 19:56

Juno en MarSy

Dit is echt wel hilarisch. Maar zo'n klein gaatje valt echt wel mee. Succes over twee weken.

Beterschap voor de tandarts

Ik heb een tandarts gehad die snipverkouden en duidelijk niet in orde een tand en een kies gevuld heeft. Ik was 19, en was nog niet zo mondig dat ik dan opstapte.
De volgende dag brak er al wat van de tandvulling af en van de kies heb ik heel lang last gehouden...
Dus check of je tandarts alweer gezond en fit overkomt!

Joker

Joker

10-04-2015 om 17:44

Moedermop

Ik denk niet dat een tandarts die verkouden/ziek is meteen iets aan zijn handen, ogen en denk- en handelwijze mankeert?
Er zal dan iets misgegaan zijn dat normaal gesproken ook mis had kunnen gaan. Soort toevallig.

An.

An.

11-04-2015 om 23:22

al sinds mijn jeugd

Ik had een slecht gebit vroeger. Heb een aantal vullingen in mijn voortanden en ik zie ze wél. Denk ook dat als ik in de zon sta en breed lach, men dat ook echt zie. Dus ik overweeg facings ofzo. Even kijken wat dat kost...

in dit geval...

Geloof ik niet in toeval. De tandarts was echt ziek van een zeer zware verkoudheid. Details volgen als TO behandeld is.

Juno

Juno

20-04-2015 om 11:59

Done!

Het is gebeurd. Het vullen zelf was een eitje en je ziet er niks van. Ik voel het wel een beetje. Alsof er iets tussen mijn tanden zit, zeg maar. Nu maar hopen dat het blijft zitten...

Met een fitte tandarts?

Hier het beloofde detail:
Als ik op mijn werk verkouden ben, worden hooguit mijn toetsenbord en monitor eronder geniesd. Niet fijn voor mijn kamergenoten, die ik misschien zo aansteek, maar verder geen ramp.
Maar dat de tandarts tijdens het boren opeens de boor uit mijn mond trekt om daarna te niezen en daarna gewoon verder te gaan met boren, vond ik niet geruststellend.
Ook hoe de behandeling werd afgerond vond ik vreemd: opeens liep de tandarts weg, zonder "spoelt u maar" en zonder de vulling die tegen mijn tand was geplakt glad te strijken. Normaal probeert de tandarts of er een flosdraadje langs kan, maar toen niet. Na een poosje kwam de assistente die zei dat ik weg mocht gaan. Op de voortand zat een dikke laag vulling waardoor ik niet kon flossen, en een deel brak later af. Ik ben toen teruggegaan, maar kreeg te horen dat het mijn eigen schuld was, omdat ik niet goed floste!
Dat was de druppel en ben op zoek gegaan naar een andere tandarts.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.