Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Flossen- doen jullie dat dagelijks?

Met flosdraad of met zon waterstraalding, een waterpik? Ik doe geen van beiden, diecdraadjes vind ik vervelend, onhandig en viezig, en die waterpik - duur ding, maar als het echt fijn zou werken is het een optie want zo geweldig is mijn gebit niet
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Katniss

Katniss

11-10-2014 om 20:53

Gewetensvraag

Ik heb wel een doosje flosdraad in huis, maar dat gebruik ik alleen als ik eens een appel heb gegeten of iets anders wat tussen mijn tanden blijft zitten.
Nee dus

Nastia

Nastia

11-10-2014 om 20:58

Nee

Op advies van mijn tandarts ben ik een tijd geleden ragertjes gaan gebruiken... Ook zoon kreeg ze mee van de ortho. Mijn tanden staan dicht tegen elkaar aan, maar dicht bij m'n tandvlees zit er toch nog wel wat ruimte tussen m'n tanden en vooral kiezen. Dat rag ik 3-4x per week schoon met zo'n borsteltje. Voor stukjes appel en velletjes van popcorn heb ik wel flosdraad en dunne tandenstokers.

Ely

Ely

12-10-2014 om 01:29

Ook raggertjes

En wel dagelijks. Ik ben een soort verslaafd. Vind het veel schoner voelen. Heb ook flos in huis wat ik gebruik als ik t gevoel heb dat raggertje iets niet wegkrijgt. Als het goed schoon is sta ik smorgens ook met een veel frissere mond op, wel zo lekker, vind ik. Heb altijd wel raggertje bij me

Mijntje

Mijntje

12-10-2014 om 07:58

O dan ben ik heel braaf. Ja, eigenlijk wel. Maar soms even met zo'n stokertje, dat gaat sneller (al past die niet overal).

Nee

Ik flos alleen de dag voordat ik naar de tandarts ga voor controle om vervolgens van hem te horen 'dat mijn gebit er keurig onderhouden uitziet'

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-10-2014 om 10:47

Ja. Net als ragertjes en tandenstokers, daar kan ik helaas niet meer zonder. Heb altijd wel wat in mijn tas mee.

Marjoleine64

Marjoleine64

12-10-2014 om 11:42

Ja altijd

eigenlijk meestal wel na iedere maaltijd, ook op het werk. Er blijft bij mij vaak voelbaar wat tussen mijn kiezen zitten, en zichtbare stukjes tussen mijn voortanden vind ik ook niet ideaal. Dus ik floss 2-3 keer per dag.

Ik flos en stoker en rag

voor zover ik erbij kan, mijn tanden en kiezen staan erg dicht op elkaar, dus de ragger past maar op enkele plaatsen. Volgens de mondhygieniste de enige methode om mijn tandvlees gezond te houden. Ik vind het overigens nog knap dat als ik al geflost en gestokerd heb, dat dan met een raggertje er toch nog troep tussen kiezen vandaan kan komen. Begin in met raggen, komt er met flossen nog weer troep vandaan, etc.
Volgens mijn mondhygieniste werkt de waterpik niet, daar wil ik wel graag meer meningen over horen. Want flossen ben ik ook geen fan van, een flosdraad wordt rafelig en blijft dan tussen mijn kiezen hangen, dat is een werk om er weer tussen vandaan te peuteren. Of een flosdraad is heel scherp of juist weer te dik. Dus als hier iemand met de ultime oplossing komt, die het tussen de tanden in 1x schoonmaakt, zonder problemen, hou ik me van harte aanbevolen!

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

12-10-2014 om 12:04 Topicstarter

Die waterpik werkt niet?

He jammer... Leek me zo handig ( al isie wel duur)

Astrid

Astrid

12-10-2014 om 13:37

nee

Nee idd die werkt niet. Ik heb er eentje gehad, veel te weinig kracht. Als de kracht er uit zou moeten komen om restanten weg te spoelen werd je tandvlees gezandstraald.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-10-2014 om 14:50

Nooit

Net als Nausicaa gebruik ik een raggertje vlak voordat ik naar de tandarts ga en die is altijd heel tevreden

Barvaux

Barvaux

12-10-2014 om 16:34

hier

Mijn tandarts vindt alleen stokers goed, al dat andere spul werkt niet voldoende.

Barvaux

Barvaux

12-10-2014 om 16:34

hier

Mijn tandarts vindt alleen stokers goed, al dat andere spul werkt niet voldoende.

Monique D*

Monique D*

12-10-2014 om 17:24

Flossen

Bij het laatste bezoek heeft mijn tandarts gezegd dat ik moest flossen, want er blijft volgens hem wel wat tussen mijn tanden en kiezen hangen. Deze raad is mij nooit gegeven en heb zelf nog nooit geflost. Ik heb een flosdraad gekocht en heb het geprobeerd. Het flossen tussen mijn voortanden lukt het redelijk, maar tussen mijn kiezen gaat het echt moeilijk of het lukt niet, ik kom er niet bij.

Wat is de oplossing?

En wat is een waterpik?

jds

jds

12-10-2014 om 17:36

Ik ben parodontitis-patient

En kom (helaas) al 3 jaar lang 4x per jaar bij de parodontoloog. Waterpik (sproeit een harde straal die het tandplak zou verwijderen) helpt niet voldoende, en flosdraad ook niet, volgens de parodontoloog en zijn mondhygienistes.
Het enige wat afdoende helpt om tandplak goed te verwijderen zijn ragertjes.
Tandenstokers zijn wel redelijk goed, maar je moet ze goed weten te gebruiken (en goed gebruik ervan is behoorlijk pijnlijk), dus mijn voorkeur gaat uit naar ragers. Bij de apotheek zijn ze ook in de niet gangbare maten te verkrijgen (ik koop ze zelf altijd bij de paro), waardoor ik alle ruimten tussen mijn tanden kan rageren. Er zijn maar 2 plekjes waar geen flosdraad o.i.d. tussen kan, maar 4 seconden met de electrische tandenborstel daarop, werkt gelukkig ook afdoende.
Overigens gebruik ik de ragers na iedere poetsbeurt, dus 2x per dag. En als het mogelijk is, 3x per dag.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-10-2014 om 18:15

hangt toch ook van je gebit af?

Het hangt toch ook van je gebit af wat het beste is? In het verleden had ik alleen flosdraad nodig. Toen mijn tandvlees wat begon terug te trekken, adviseerde de tandarts ook tandenstokers. Inmiddels zijn we weer wat verder en 'moet' ik ook ragertjes gebruiken. Die had ik vroeger én niet nodig én ik zou er niets mee kunnen, want zo'n ding paste niet tussen mijn kiezen.
De tandarts heeft mij geadviseerd alle drie te gebruiken, want het doet/kan allemaal net iets anders. Het is dus (bij mij) niet of of maar en en.

Bennikki

Bennikki

13-10-2014 om 21:58

Airfloss

Hier ook terugtrekkend tandvlees. Ik gebruik 2 keer per dag de airfloss van Philips, dat vind ik nog wel leuk om te doen, voor tandenstokers en dat soort dingen mis ik de discipline helaas. In combinatie met 2 keer per jaar mondhygienist blijft het nu keurig op zijn plek.

tante Sidonia

tante Sidonia

14-10-2014 om 09:53

ik ook waterpik...

Maar deze gebruik ik na het ragertje als naspoel. Want als er echt iets zit spuit je dat niet altijd weg.

Julia64

Julia64

14-10-2014 om 20:50

ragertjes

Hier al jaren dagelijks ragertjes (of raggertjes? hm). Ik heb een tijdje erg last gehad van bloedend en ontstoken tandvlees, dus tja, toen moest ik wel. Het heeft echt wel geholpen. En als ik zie wat er nog tussen mijn kiezen vandaan komt, is het wel nodig ook; dat red ik echt niet met tandenpoetsen alleen. Flossen doe ik alleen op plekken waar ik met ragertjes niet bij kan, Nu kan ik er niet meer buiten; het voelt echt schoner en ik heb ook het idee dat ik anders niet echt een frisse adem heb.
Ik rager trouwens altijd onder de douche; dan sta ik er toch

nou..

Ik neem het me wel heel regelmatig voor om het wat vaker te doen, zou dat ook helpen?

jds

jds

01-11-2014 om 23:24

hangt idd wel van de stand van je tanden/kiezen af

Bij mijn 4 onderste voortanden kon ik nergens bij, en ivm enorme ontstekingen en zelf onmogelijk kunnen reinigen (flapoperatie was zelfs zonde geld volgens paro) uiteindelijk die tanden laten trekken en nu een plaatje...
Tussen mijn 2 voorste boventanden flos is af en toe (staan zo dicht naast elkaar, dat er niet eens een tandenborstelhaartje tussen kan).
Alleen daar waar een rager tussen kan rageren. Anders verbuigt het ragertje iedere keer en dat schiet niet op.
En dan idd stokeren of flossen, maar dan wel op de goede manier.

Jasmijn

Jasmijn

02-11-2014 om 13:23

soms

Ik heb hier bij mijn computer in de buurt van de tv wel wat doosjes tandenstokers liggen. Soms stoker ik dan ook (vaak wat fanatieker in de maand dat ik naar de mondhygieniste moet) Heb wel het gevoel gehad dat ik door dat stokeren meer ruimte tussen mijn tanden krijg en dat er daardoor juist sneller wat tussen kan zitten. Maar volgens de mondhygieniste is dat niet zo.... (ik ben nog steeds niet overtuigd, ze zijn natuurlijk commercieel genoeg om te zorgen dat je minstens 2x per jaar naar hun toekomt, daar verdienen ze immers aan) Flossen doe ik alleen als er iets tussen mijn tanden zit wat er niet tussenuit wil.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.