Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mama van 2

Mama van 2

09-05-2016 om 17:19

Flapoorcorrectie kind 6 jaar

Onze dochter van 6 jaar heeft flaporen. Haar beide oren staan flink af, maar door haar kapsel (halflange bob op 1 lengte) valt het niet echt op. Ze klaagt echter regelmatig over pijn aan haar oren bij aan- en uitkleden en een enkele keer ook 's nachts als ze op haar zij ligt en èèn van haar oren (blijkbaar) dubbel zat. Ze vertelde vorige week dat een klasgenootje haar had uitgelachen omdat ze grote oren heeft en is zelf heel stellig over dat ze platte oren wil. vandaag ben ik met haar bij de huisarts geweest. Die snapt haar wens en wil een verwijzing geven voor de plastisch chirurg. Wij zijn echter een beetje ambivalent tav een flapoorcorrectie. Enezijds heeft ze zelf duidelijk de wens om platte oren te krijgen en vraagt ze daar al een jaar ofzo regelmatig om. Anderzijds vinden we haar goed zoals ze is en vinden we het nogal wat om haar te laten opereren terwijl ze niet ziek is. Ook ben ik bang dat het haar gaat tegenvallen (de operatie en de nasleep), ze zegt zelf dat ze zo graag platte oren wil dat ze het niet erg vindt om in het ziekenhuis naar de slaapdokter te gaan en achteraf pijn te hebben, maar in hoeverre ze echt overrziet hoe dat zal zijn is natuurlijk de vraag.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met flapoorcorrectie op jonge leeftijd? Doen of niet?

Wij denken er nu over om in ieder geval eens te gaan praten bij een plastisch chirurg en onze twijfels daar te bespreken.

maria

maria

09-05-2016 om 17:27

hier écht niet

Dochter is 13 nu en ik geloof niet dat ze haar oren mooi vindt, maar ik hoor haar nooit (meer) erover en over haar totaalplaatje qua uiterlijk is ze best tevreden! Voor zover een puber tevreden kan zijn dan met uiterlijk.

Maar eerlijk gezegd vind ik een zesjarige mee naar de huisarts tronen een duidelijk signaal naar haar. Heel lastig te snappen voor zesjarige nu nog lijkt me als je besluit er niets mee te doen.

maria

maria

09-05-2016 om 17:30

overigens

Ik snap het wel, maar dat uitlachen vind ik toch echt de slechtste reden/aanleiding ooit.

Flapmam

Flapmam

09-05-2016 om 17:57

jawel hoor

Natuurlijk is je kind goed zoals het is. Maar als je zelf ook constateert dat de oren flink flappen, dan is het echt niet gek er iets aan te laten doen. Bij onze zoon is het gedaan toen hij 7 was. Hij vond zichzelf echt niet mooi. Stond voor de spiegel en zei dat hij lelijk was. En ik moet zeggen dat die oren zijn smalle gezicht erg benadrukten. Dit heeft hij 2 jaar lang gezegd, dus toen hebben we de stap gezet. Het werd vergoed omdat de oren genoeg flapten. De ingreep vonden we allebei achteraf toch fors.
Maar hij ziet er nu écht beter uit, het klopt veel beter. Geen spijt dus. En nee we hebben het niet gedaan wegens pesters, hoewel ik dat als mede-aanleiding voor een operatie best een reden vind. Zelfvertrouwen had hij altijd al, dus daarvoor maakte het ook niet uit. Als je nog iets wilt weten, vraag maar.

Ik zou het doen.

Flaporen, scheel kijken, moedervlek, allemaal schoonheidsfoutjes die te verhelpen zijn als iemand dat wil. Je dochter wil het zelf heel graag, de huisarts is het met haar eens, die stuurt een kind niet door voor "niks".
Tuurlijk is je kind goed zoals ze is, maar ze vindt zelf van niet. Ik vind het juist goed dat je met haar naar de huisarts bent geweest, je neemt het serieus.

Flapoornichtje

Flapoornichtje

09-05-2016 om 20:05

Operatie

Mijn neef heeft het laten doen toen hij 6 was. Zijn ouders stonden er achter. Hij was doodongelukkig, kreeg een minderwaardigheidscomplex, werd gepest, dreigde een erg laag zelfbeeld te krijgen. Je kunt als ouders wel zeggen dat je kind goed is zoals hij is, maar kijk eens naar je kind en niet naar je zelf. Het leed moet je niet onderschatten en het doet meer met je kind dan een operatie.

Flapmam

Flapmam

09-05-2016 om 20:42

Goed zoals het is

Je wijst door je kind bij zoiets te steunen je kind ook absoluut niet af "zoals het is". Nee, je steunt het kind juist. Je laat zien dat je je knd serieus neemt. Ik denk dat zo'n operatie bij weinig kinderen zonder aanleiding wordt uitgevoerd. De verzekering vergoedt het niet eens zonder bewijs. Wij moesten langs de ziekenhuisfotograaf.

bloemetje

bloemetje

09-05-2016 om 20:46

wel doen

Ik zou het wel laten doen. Ze zal er haar hele leven mee worden geconfronteerd dat ze flaporen heeft. Jij kunt het dan wel geen probleem vinden, maar daar denkt zij zelf nu blijkbaar al anders over. Bovendien schrijf je zelf dat ze er regelmatig pijn door heeft. Om haar frustratie en leed te besparen, zou ik er nu direct werk van maken. En dus niet te lang wachten.
Ja, het is zuur om iets aan je uiterlijk te laten doen 'omdat anderen het niet mooi vinden'. Maar je moet als mensen wel heel heel sterk in je schoenen staan om alle opmerkingen en kritiek die je in je leven te verduren gaat krijgen te weerstaan. Ik zou haar dat niet aan doen.

Timo

Timo

09-05-2016 om 21:46

twijfel

Toevallig net vanmiddag met iemand gesproken wiens zoon het heeft laten doen, op iets oudere leeftijd dan hier genoemd.
De operatie gaf veel napijn en was niet goed genoeg gegaan, de oren flapperden nog steeds.
Nog een operatie waarbij nog meer kraakbeen werd weggehaald gaf evenmin het gewenste resultaat, al was het toen wel iets minder wijkend. Aangezien als het kraakbeen weg is, zei de plastisch chirurg daarop dat een 3e operatie hierdoor onmogelijk was en bij de stand van de oren en de situatie met kraakbeen het kind altijd enigzins flaporen zou houden.

Aan de andere kant is een neef van mij op tienerleeftijd geholpen en heeft wel het gewenste resultaat behaald met 1 operatie en een redelijk herstel, al blijft het een best ingrijpende operatie.

Praten kan altijd, dus een intake zou ik zeker doen. Alleen weet ik niet of ik haar door zo'n pittige operatie zou laten gaan als het niet heel hoognodig zou zijn.

familiair

familiair

09-05-2016 om 22:21

Laten doen

Als het echt zo heftig is dat het vergoed wordt zou ik het doen.
De verzekering vergoedt het alleen als het echt flinke flaporen zijn.
Bij mijn neef en 2 nichten is het gebeurd, het is bij hun erfelijk, en zij hebben ondanks de pijn, er geen spijt van gehad.
Een aantal van hun kinderen hebben ook weer flaporen, en die zijn ook geopereerd.
Dit waren allemaal echt flinke flaporen.
Het zijn beslist geen mensen die van alles en nog wat aan hun uiterlijk laten doen, maar dit was echt heel opvallend. Ze werden ook zo nu en dan op staat nageroepen door onbekenden.
Je kunt dan wel zeggen je bent goed zoals je bent, maar je mag ook van de middelen gebruik maken die er zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-05-2016 om 12:38

Doen

Onze mening was dat onze dochter zelf aan moest geven of ze er iets aan wilde laten doen. Bij haar was dat moment toen ze 12 was en van de basisschool naar de voortgezette zou gaan. Dan wisten ze daar niet beter, dan hoe ze er na de operatie uit zou zien.

Het is geen kleine ingreep. Je dochter zal de eerste paar dagen pijn hebben en ze moet ook nog een peirode met een strakke (haar)band om haar oren slapen. Het kan best zijn dat het haar tegen zal vallen, maar hoe jong ze ook is, kan ze daar vast wel mee omgaan.

Waar mijn dochter wel tegenaan loopt, is dat het dragen van een bril niet echt ideaal is. Er is weinig ruimte achter haar oor, waar een bril overheen kan en dat wordt gevoelig.

Wat ons in het ziekenhuis overkwam verdient ook geen schoonheidsprijs. Achteraf weet ik wat ik had moeten doen. Dit soort operaties vallen onder een dagbehandeling. Dus hop ziekenhuis in en 's middags er weer uit. Mijn dochter reageerde niet goed op de narcose en was de hele dag strontberoerd. 's Avonds ging de dag-afdeling echter dicht, dus dochter móest naar huis. Nu zou ik gezegd hebben dat ze dan maar een nachtje naar een andere moest worden overgebracht, toen overviel mij het eigenlijk. Het voordeel was, dat ze in haar eigen bed kon slapen, maar het arme kind zat zwaar misselijk in de taxi.

Mijn dochter wilde na een paar dagen dolgraag weer naar school. Met zo'n verband om haar hoofd was ze best interessant).

Wat jouw tegenwerping betreft "ze is mooi zoals ze is" is natuurlijk wel typisch voor blinde ouderliefde. Natuurlijk is ze de mooiste. Maar zij moet ermee leven en ze ondervindt er last van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.