Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

tandergernis

tandergernis

10-09-2014 om 12:58

fistel naar wortelkanaal (behandeling)

hallo; binnenkort moet ik naar de kaakchirurg voor een volgens de tandarts 'eenvoudige ingreep' ten behoeve van een ontstekinkje onder / in? de wortelkanaal; er heeft zich een fistel gevormd naar het tandvlees.
Wat kan ik verwachten? Is het gevaarlijk? (doorgaan infectie naar bloedbaan-sepsis???) en dat 'doem' verhaal over kanker na wortelkanaalbehandelingen??? lijkt dan wel een beetje wat in te zitten: er vormen zich bacteriën die niet worden gezien.
Maak ik me voor niets zorgen?
moet eind sep. ergens.

wat zou je tegen die zorgen willen doen?

Dat ontstekinkje zit er en dat gaat niet vanzelf weg.

Ik heb in mijn 55 levensjaren al verscheidene van dergelijke incidenten meegemaakt, laatste jaren is het rustig, het begon toen ik 18 was.

Of die doemverhalen kloppen, geen idee of er een kern van waarheid in zit. Maar je hebt er niks aan om je zorgen te maken over iets waaraan je niets kunt veranderen.
Het enige wat je kunt doen is nog betere mondhygiëne. Verder is het nu eenmaal zo dat de een voor dit gevoelig is, de ander voor dat. Zo is het leven.

Sterkte, zoek een aardige en kundige kaakchirurg uit en heb vertrouwen.

tandergernis

tandergernis

10-09-2014 om 13:28

ik heb er dus al een wortelkanaalbehandeling ingehad.
er is een foto gemaakt.
heb wel wat gedoe met tanden, maar met name laatste paar jaar.

Annet

Annet

10-09-2014 om 14:24

Speciale tandarts

Dochter is voor zoiets naar de endotandarts doorverwezen in plaats van de kaakchirurg. Het ging bij haar om een voortand. En de tandarts vond een kaakchirurg te grof werken voor deze zichtbare plek.

Ze is hier geweest: http://www.endotandarts.nl/
Hij werkt met een camera en hele fijne apparatuur. Het is niet goedkoper dan de kaakchirurg, wel prettiger.

mama2

mama2

11-09-2014 om 11:09

optie

de andere optie die je hebt is de kies laten verwijderen....

Ik begrijp uit je verhaal dat er geen wortelkanaal behandeling reeds is gedaan op de kies. Dat is raar omdat je voor een apex verwezen wordt. In je tandvlees wordt een klein sneetje gemaakt en via die weg wordt de ontsteking weg gehaald. Tevens het topje van je wortel, waarschijnlijk is de zenuw niet helemaal verwijderd en zodoende is de ontsteking gekomen, verwijderd en opgevuld. Voor kaakchirurgen idd een "lopende band behandeling".

Is er echt geen eerdere wortelkanaal behandeling gedaan zou ik ook liever naar een endodontoloog gaan. Inderdaad, de kosten liggen behoorlijk hoog (hou het rond de €400), maar deze heeft wel de precisie en de apparatuur.

Tja, kanker en wortelkanaal behandelingen....er zijn voor onderzoeken, maar ook weer tegen onderzoeken. Zoals ik al schreef, dan is de beste optie de kies te laten verwijderen....

Angela67

Angela67

12-09-2014 om 10:46

ik mis twee kiezen

en het is prima te doen. bij mij allebei afgebroken en niet vervangen. een rechtsboven, ander linksbeneden.
gr Angela

Angela67

Angela67

12-09-2014 om 10:46

ik mis twee kiezen

en het is prima te doen. bij mij allebei afgebroken en niet vervangen. een rechtsboven, ander linksbeneden.
gr Angela

mama2

mama2

15-09-2014 om 10:09

sorry

je stukje over het hoofd gezien dat er wel een wortelkanaal al op is gebeurt....in dit geval is een kaakchirurg prima!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.