Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fietshelm maakt fietsen niet veiliger

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/4185382/2015/11/13/Fietshelm-maakt-fietsen-niet-veiliger.dhtml

Jammer voor de voorstanders maar Canadees onderzoek heeft aangetoond dat op macroniveau een verplichte helm niets uitmaakt.

"De onderzoekers maakten voor hun studie gebruik van het feit dat in sommige Canadese gemeenten de fietshelm verplicht is, en in andere niet. Ze keken of dat ook leidde tot minder ziekenhuisopnames vanwege fietsongevallen.

Er bleken inderdaad verschillen te zijn tussen de gemeentes, maar die waren niet te verklaren door de verschillen in helmregelgeving: in de delen van het land waar die verplicht was, belandden niet minder fietsers in het ziekenhuis. Zelfs niet als werd ingezoomd op de specifieke blessures die een helm dient te voorkomen, zoals hoofdletsel."

Wat wel helpt.
"Wat werkt dan wel om minder fietsongelukken te krijgen? Simpel: meer fietsen met zijn allen. Hoe groter het percentage van het totale verkeer dat per fiets geschiedde, hoe lager het antal fietsongelukken."

mirreke

mirreke

13-11-2015 om 19:00

toch weer op de radio laatst

En nu vanwege het aantal ouderen dat al fietsende met hoofdletsel in het ziekenhuis belandt. Dat komt echter omdat zij steeds vaker op e-bikes fietsen die in verhouding erg snel gaan, maar het reactievermogen van de oudere daar niet zo op is ingesteld.

Deze psychiater die op de radio was bepleitte toch weer een fietshelmplicht, die dus niet werkt. Maar leg ze dat maar eens uit. Hopelijk werkt dit onderzoek...

Er is ook uit onderzoek (in Australië o.a.) gebleken dat een fietshelmplicht ervoor zorgt dat mensen ook weer minder gaan fietsen. En dat wil je juist niet.

Vogel

Vogel

14-11-2015 om 09:34

Canada

Ik vraag me af of de Canadese situatie vergelijkbaar is met de Nederlandse. We zijn toch vrij uniek met geïsoleerde fietspaden en een fietscultuur.

Mijn kinderen hebben tot ze een jaar of tien waren een helm gedragen. "Want de dokter kan wel een gebroken been maken, maar niet gebroken hersens" zeiden ze braaf. Ik had nl. een meisje in de klas dat door een ingeval meervoudig gehandicapt was geraakt. Elke dag dat ze 'm droegen was meegenomen, en voor nu hoop ik maar op zoveel mogelijk voorzichtigheid en geluk.

Nederland

Als het dragen van een helm averechts werkt omdat er in landen waar fietsen als vervoer naar school, werk en winkel geen gewoonte is nog minder gefietst gaat worden wil dat nog niet zeggen dat het in Nederland, waar fietsen diep verankerd in de samenleving is, we zou kunnen helpen het aantal hoofdletsels te verminderen omdat het dragen van een helm niet tot minder fietsgebruik zou hoeven leiden.

Mijn moeder is twee jaar geleden gevallen met de fiets. Zij had haar oogkas gebroken, haar jukbeen en haar kaak op drie plaatsen. En nog een rib, en een flinke snee in de wenkbrauw. Op de SEH drukten de artsen haar op het hart voortaan een helm te dragen. In eerste instantie zei ze dat ze dan niet meer zou fietsen omdat ze een helm stom en naar vond, maar inmiddels draagt ze haar fietshelm trouw, al is het maar voor dat ritje van nog geen kilometer van haar naar mijn huis.

Nou is N=1 niks waard, maar een helm zal de Nederlanders mijns inziens niet weerhouden om te fietsen. Dus is er in onze situatie wel winst te behalen door het dragen van een fietshelm. Die ik zelf echt niet van plan ben te gaan dragen overigens.

skik

mirreke

mirreke

14-11-2015 om 16:11

Je zou een helm voor ouderen tot advies kunnen maken

Mijn vader is ooit met de fiets gevallen. Geen hoofdletsel trouwens. Wel ouder en minder behendig.

Wat ik weet van Nld is dat hier de fiets een normale vanzelfsprekendheid is. Juist omdat je niet opgetuigd met vanalles en nogwat, speciale pakken en helmen, op die fiets hoeft te stappen, maar omdat het net zo gewoon is als lopen.

Ander voordeel in Nederland: iedereen fietst, ook de automobilisten. Iedereen weet wat het is om op die fiets te zitten. Wie weet dat er daarom zo goed rekening met fietsers wordt gehouden. Want die gescheiden fietspaden zijn er lang niet altijd.

In Duitsland, en bijv. net over de grens, zijn er ook gescheiden fietspaden, langs de grotere wegen, maar automobilisten houden nauwelijks rekening met fietsers die op hun weg rechtdoor rijden, en dus voorrang hebben, ook hier!

Doodeng om te zien. Mijn kinderen fietsen daar ook elke dag naar de bus...

Skik

Het belemmert toch enigszins. Je kan niet meer overal spontaan een fiets lenen of huren, want verdraaid, geen helm mee. Zelf huur ik regelmatig een OV-fiets: fiets van kantoor naar station, reis met de trein, huur OV-fiets op station van aankomst en fiets naar mijn eindbestemming. Dat soort ritjes wordt minder aantrekkelijk als ik naast mijn zware werktas ook nog een helm moet gaan meenenemen. Dus dan misschien toch maar de bus. En van dat soort situaties kan je er nog wel meer bedenken. O ja, deze bijvoorbeeld. Weekendje weg, alleen rugzakje mee. Als je er niet aan denkt een helm mee te nemen kan je niet spontaan besluiten een stukje te gaan fietsen (nou ja, dan kan je misschien een volledig doorgezwete helm erbij huren. Mwah).

De onderzoeken die in het verleden zijn geweest lieten geloof ik zien dat als mensen helmen dragen zowel zijzelf als de medeweggebruikers onbewust een tikje minder voorzichtig worden, waardoor er per saldo niet minder ongelukken plaatsvinden. Maar dat waren vziw wel onderzoeken in het buitenland, dus in hoeverre e.e.a. op de Nederlandse situatie toepasbaar is, is de vraag.

Groeten,

Temet

Bicycletta

Bicycletta

16-11-2015 om 01:02

advies fietsersbond: kinderen wel helm

Het advies van de Fietsersbond is inderdaad al heel lang om de helm niet verplicht te maken in N, om bovengenoemde redenen.
Wel raden ze aan om kinderen met helm te laten fietsen. Kinderhoofden zijn nl. erg kwetsbaar, en kinderen klein en onhandig.

Bedenk ook dat als je een kind achterop hebt, er maar iets kleins hoeft te gebeuren waardoor je zelf niet valt maar kind wel – van hoog. Ken iemand die het heeft meegemaakt, kind klapte met hoofd op de stoeprand.

Ik ben zelf ooit door onbekende oorzaak met mijn fiets gevallen (op een rustig stuk, ik reed niet hard) en met een zware hersenschudding in het ziekenhuis beland. Ambulance, buiten bewustzijn, de hele rataplan. EEG gemaakt, moest een paar dagen voor observatie en herstel in het ziekenhuis liggen.
Heb er uiteindelijk niets aan overgehouden (voorzover ik kan overzien

Mijn kind moet dus altijd een helm op, op de eigen fiets en ook op de Onderwater kindertandem. Soms vergeten we het, dat dan weer wel.
Zelf draag ik geen helm op de fiets.

Mijntje

Mijntje

16-11-2015 om 06:30

een helm maakt verschil

Een helm voorkomt geen ongelukken natuurlijk, maar maakt wel het verschil tussen zeer ernstig letsel en ernstig letsel, of dood en leven. Praat maar eens met een neuroloog, die zal dit onderzoek goed kunnen bekritiseren.
Ik heb genoeg ook kinderen met nah (niet aangeboren hersenletsel) gezien. Het is niet alleen fietsbeheersing, je kan altijd pech hebben.
Mijn kind heeft dus ook een helm op, op zijn eigen fiets. Hij vindt het zelf nog heel stoer.

MamavanSenH

MamavanSenH

16-11-2015 om 09:33

Helm

Ik heb geen verstand van helmen, maar ik heb bij die kleine fietshelmpjes die ik zie altijd de vraag: hoe gaan die helpen? Ze zitten zo bovenop het hoofd dat er nog genoeg hoofd over is om op te vallen aan de zijkanten en achterkant. Maar goed, ik heb dus geen verstand van helmen en de fabrikanten wel dus het zal wel oké zijn...

Ik roep overigens al vanaf het begin dat ik wil dat onze kinderen helmen dragen als we met ze op de fiets gaan. Ze fietsen nu nog niet zelf maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we niet kunnen vallen. De laatste keer dat ik van mijn fiets viel was 6 jaar geleden en dat kwam door gladheid waarin ik met een kind op mijn fiets echt niet zou gaan fietsen maar toch. Ongeluk zit in een klein hoekje.

Maar tot op heden dus nog steeds geen helm aangeschaft. Al honderd keer gezegd dat ik het ga doen maar het komt er niet van. En ik denk dat dat een gevolg is van dat het niet normaal is in Nederland. Als je overal fietshelmen zou zijn word je er constant aan herinnerd dat je er eentje moet kopen. Nu word ik er enkel aan herinnerd als er op internet bijvoorbeeld iets verschijnt zoals dit topic.

Misschien dat ik het vandaag dan wel onthoud en op jacht ga naar fietshelmpjes.

Lusithania

Lusithania

16-11-2015 om 11:35

Helmen

Man heeft altijd een helm op op de racefiets of de atb (en ik vroeger ook de racetandem).

Oudste was bijna drie en papa ging weer trainen. Hij wilde ook wel hard fietsen maar dat ging niet zonder helm, zei oudste.
Gelukkig had ik al een helm gekocht en vader en zoon deden samen nog een rondje. Zoon reed op zijn 12 inch fietsje met zijwieltjes een heel stuk wel 25 km per uur.
Tot ergens in groep 7 fietste hij altijd met helm. De jongste kreeg ook een helm en zij droeg hem tot ongeveer de zelfde leeftijd.

Jamie

Jamie

16-11-2015 om 12:22

Mijntje

'Mijn kind heeft dus ook een helm op, op zijn eigen fiets. Hij vindt het zelf nog heel stoer.'

En hoe oud is dit kind?

Mijntje

Mijntje

16-11-2015 om 12:27

Jamie

Dat kind is over 3 maanden elf en hij heeft een broer waarvan de hersens het wat minder doen, dus die ziet sowieso het belang ervan zijn hoofd te beschermen. Bovendien maakt het hem geen fluit uit wat anderen ervan vinden

Jamie

Jamie

16-11-2015 om 12:28

skik

'Nou is N=1 niks waard, maar een helm zal de Nederlanders mijns inziens niet weerhouden om te fietsen. Dus is er in onze situatie wel winst te behalen door het dragen van een fietshelm. Die ik zelf echt niet van plan ben te gaan dragen overigens.'

Ja, dus wel, enorm ook, zie wat hierboven al wordt gezegd en je eigen mening gaat er ook al aan voorbij.

Lees dit artikel eens en zie welk soort mensen slachtoffer worden van fietsongelukken: http://www.volkskrant.nl/opinie/stel-helm-verplicht-voor-oudere-e-bike-fietsers~a3873425/

En: In Nederland is het dragen van een fietshelm niet verplicht maar vrijwillig. In andere landen is de fietshelm wel verplicht; in een enkel land is gekeken naar de effecten bij de verplichting van het dragen van een fietshelm. In Australië is zo’n studie uitgevoerd toen de fietshelm wettelijk verplicht werd. Na verplichting steeg het fietshelmgebruik van 40% naar 90%, maar daalde gelijktijdig het fietsgebruik met bijna 30%. Burgers vonden het blijkbaar niet zo’n goed idee. Gelijktijdig daalde het aantal slachtoffers onder fietsers met 22%, wat een kleinere daling is dan het gedaalde fietsgebruik. De overgebleven fietsers bleken dus meer dan voorheen slachtoffer te zijn geworden. Het risico van fietsen met helm is dus ±10% hoger dan fietsen zonder helm.

Een vergelijking tussen het gebruik van de helm in 8 landen leidt tot de conclusie dat fietsers in landen met een hoger fietshelmgebruik ook een hoger risico lopen op een dodelijk ongeval. Uit figuur 1 is af te lezen dat bij een hoger gebruik van de fietshelm de kans om in het verkeer om te komen ook hoger is. De fietshelm lijkt niet effectief.
http://www.dirkdebaan.nl/is-de-fietshelm-niet-veilig.html

Overigens staat in dit artikel dat helm dragen verplicht moet zijn voor 10-14 jaar.

Jamie

Jamie

16-11-2015 om 12:32

mijntje

Mooi om te lezen!

mirreke

mirreke

16-11-2015 om 13:26

Ja als fietser een helm op heeft

hebben automobilisten blijkbaar onbewust de gedachte dat die fietser dus beschermder is en dat je er 'dus' minder voorzichtig mee hoeft te zijn. Zo maken ze bijvoorbeeld een meetbaar kleinere bocht om een fietser met helm, dan om een fietser zonder helm, en nemen ze bij bv. inhalen van een fietser met helm, grotere risico's dan bij een fietser zonder helm.

Nou moet ik wel zeggen dat dit onderzoek niet in Nld is uitgevoerd. En nogmaals, ik denk zelf dat het feit dat in Nederland elke automobilist ook fietst of dagelijks gefietst heeft, al was het maar als scholier, een enorm verschil maakt.

In DE bv. gaan de meeste kinderen met de bus naar school. Alleen in grotere steden fietst men veel, of als men dicht bij school woont. En dat is in een uitgestrekt land als Duitsland gewoon minder het geval.

Ik rij zelf (met de auto) dagelijks in Duitsland en in Nederland en ik merk dat in Nederland automobilisten veel vanzelfsprekender rekening houden met fietsers. Echt, ik zie in DE bijna elke dag wel een bijna-ongeluk met een fietser.
Het is bij Nederlanders veel meer ingebakken...

Helm

Helm

16-11-2015 om 16:32

Man heeft leven te danken aan zijn helm

Hij was op de racefiets en is over de kop geslagen, recht op zijn hoofd. Door zijn helm had hij "slechts" een zware hersenschudding.
Maar ja op de racefiets is een helm heel normaal, hij fietst ook in clubverband en daar is het ook verplicht. Op de gewone fiets draagt mijn man geen helm, en ik ook niet.
Kinderen hebben een helm tot hun 10e gedragen. Daarna kunnen ze gewoon goed fietsen (die van mij in ieder geval). Hebben ze ook erg veel commentaar op gekregen en ik ook (te overbezorgd) jammer dan.

Nu zitten ze op het VO en ik denk dat ze nu heel erg gepest zouden worden met een helm.

Die E-bikes zijn ook wel link. Mijn ouders hebben er een en mijn moeder heeft nu al 2x een rottige val meegemaakt. Met been- en polsletsel, dus dan helpt een helm ook niks.

Bicycletta

Bicycletta

16-11-2015 om 17:14

hier

dragen bijna alle kinderen een helm (8 jaar en jonger)

Bicycletta

Bicycletta

16-11-2015 om 17:17

draagwijze

Het schijnt heel belangrijk te zijn hoe de helm gedragen wordt. 2 cm boven de wenkbrauwen, dus niet achter op het hoofd.

Dit is moeilijk en gaat vaak mis. Een handiger model helm zou een uitkomst zijn.

MamavanSenH

MamavanSenH

16-11-2015 om 21:14

Model

Heb vanmiddag wat zitten rondzoeken op internet en er zijn een hoop verschillende modellen zag ik. Niet alleen die helmpjes die min of meer bovenop het hoofd liggen maar ook helmen die helemaal rondom het hoofd gaan van voren tot over het achterhoofd en langs de zijkanten.

Hm, kweenie

Zo'n helm weegt praktisch niks, het is alleen het volume dat het meenemen lastig maakt. Een afsluitbaar opbergtasje voor aan je stuur zou wel handig zijn, dan heb je je eigen helm altijd bij je fiets. Van een huurhelm zou ik niet vies zijn, het is één en al plastic en polystyreen, niks zweterigs aan en er is vast wel spuitspul dat die helm in elk geval placebo opfrist. Minder jakkie dan gehuurde bowlingschoenen.

Die helm moet ook niet verplicht gemaakt worden, want dan gaan mensen minder fietsen, de helm moet retehip worden, zodat je hem wil dragen als je de gelegenheid hebt. En die keer dat je hem dan niet tot je beschikking hebt je dat niet tegenhoudt de fiets te pakken. Als George Clooney nou steevast met fietshelm gespot wordt, en één of andere it-girl....

Gek trouwens dat ik in de VS kinderen die op een glad asfaltpaadje in een afgesloten parkje met een helm op zag fietsen op hun driewieler, terwijl je daar mag motorrijden zonder helm. Dat zou hier nou weer ondenkbaar zijn.

skik

Geen excuus meer

http://www.hovding.com/

skik

mirreke

mirreke

17-11-2015 om 00:03

Haha, wat grappig

een airbag voor je hoofd! Als dat echt goed functioneert, zou dat natuurlijk een prima oplossing zijn...!

Je draagt hem als een soort kraag, en zolang hij niet 'afgaat' kun je hem natuurlijk telkens opnieuw gebruiken.

Vraag is wel, want ik heb me er nog niet erg goed in verdiept, hoe robuust is het materiaal. Gaat het snel stuk, bijv. bij scherpe randen of zo...

Ook voor oudere mensen een oplossing zeg!

mirreke

mirreke

17-11-2015 om 00:17

oeioei!

Heb je de prijs gezien? Toch wel een excuus vrees ik, want 299 euries maar liefst.

Dan maar zonder hairbag...

Thursday Next

Thursday Next

17-11-2015 om 07:22

brrr

ik moet er niet aan denken zo'n ding om mijn nek te hebben, ik hou toch al niet van kragen en sjaals.
Helm vind ik trouwens ook niet prettig, wel noodzakelijk bij racefietsen en afdalingen in de bergen maar verder hoeft dat voor mij niet. Ja misschien als ik ook in de e-bike-leeftijd kom... Voorlopig doe ik het op eigen kracht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.