Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

exzeem op handen, jeuk bij aardappel

Ik had een paar maanden last van exzeem op 1 hand, op de muis van m'n duim. Dat begon als een klein plekje en werd groter en groter. Bultjes, branderig, jeuk, rood, schraal...Heb van de ha een cortizon zalfje gekregen. Hielp iets maar kwam terug, ook op andere plakken. Naar een andere ha geweest, andere cortizone zalf gekregen met ultra vette zeep en lotion. Ik smeer het allemaal braaf maar het blijft terugkomen. Inmiddels ook op m'n wangen, hals, armen, tenen...
Maar: ik heb vorige week én vandaag ook gemerkt dat m'n handen vréééselijk gingen jeuken/branden tijdens het schillen van aardappels. Alsof ik ze in de brandnetels had gehouden! Snel zalf erop gedaan, jeukte nog even door en na 20 min. kalmeerde het.
Ook als ik met de honden speel, duikt de roodheid op. Ik doe apporteerspelletjes in de tuin en heb dus vaak hun ondergekwijlde speeltje in m'n hand. Na een kwartiertje hou ik ermee op en was m'n handen.
Iemand bekend met exzeem/aardappels/honden(kwijl)?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-03-2016 om 22:41

Schimmel?

Je bent er natuurlijk al mee naar de huisarts geweest, maar ik krijg tegenwoordig altijd combinatiezalf hydrocortison/miconazol omdat vaak niet te zien is of het eczeem of schimmel (of beide) is.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-03-2016 om 22:42

Wat ik vergat te zeggen

Als het dus een schimmel is kun je smeren met cortison en vette zalf tot je een ons weegt, maar dan gaat het niet over.

ff langs de ha

Je kunt ook een allergie ontwikkeld hebben.

Charis

Charis

22-03-2016 om 10:43

Herkenbaar

Ik ben ook allergisch voor het schilvocht van aardappels! Je hoort het niet zo vaak, maar het bestaat echt. Ik koop bij DA altijd van die grootverpakkingen vinyl handschoentjes en die draag ik tijdens het aardappels schillen. Ziet er niet uit natuurlijk, maar het helpt wel. Het zijn eigenlijk wegwerphandschoentjes, maar ik doe er wel steeds een paar keer mee.

Het lost het exzeem op de rest van je lichaam niet op, maar het helpt in ieder geval om het exzeem op je handen rustig te houden.

Sterkte ermee.

Jesse_1

Jesse_1

22-03-2016 om 10:50

Als ik last heb van eczeem op mijn handen, heb ik ook extra last bij het aardappels schillen. Van wortels schrappen trouwens ook, dan krijg ik ook erge jeuk in mijn ogen, wat na ca een kwartiertje weer langzaam weg trekt.

Juno

Juno

22-03-2016 om 12:30

Aardappels schillen, doornen van bramen of rozen, krabbels van de poes. Herkenbaar. Bij mij is het allergie. Ik slik dagelijks antihistamine en vet mijn handen goed in, als ik erg veel last heb kan ik het verlichten door mijn handen te wassen.

hypo allergeen

Het internet staat vol met linken over 'hypoallergeen' bij baby's en dieren. Maar ook volwassenen kunnen zeer allergisch zijn.
Het kan de moeite waard zijn om dat uit te zoeken met een allergoloog.
En dan je huishouden aan te passen en geschikt te maken.
Het opvlammen van eczeem kan komen omdat er meerdere allergien zijn die elkaar versterken waardoor je in een negatieve spiraal terecht komt.
Het kan soms al helpen als je een aantal allergene voedingsmiddelen, die in het algemeen en waarvan je weet dat je er niet tegen kunt, uit je huishouden en je menu te schrappen.
Je kan ook blijven smeren.

Mina

Mina

23-03-2016 om 08:16

Voetschimmel

Er is ook een verband tussen voetschimmel en blaasjes op de handen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.