Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
06-03-2025 om 19:44
Goedenavond,
Ik heb sinds begin vorig jaar last van Rosacea. Ik ben 33 jaar oud. Oorspronkelijk had ik altijd wel wat rode wangen na het douchen maar sinds begin vorig jaar werd de roodheid permanent. De huidarts liet mij eerst enkele cremes proberen (Rozex, solaantra,...) maar zonder resultaat. Vervolgens werd ik doorverwezen naar een andere dermatoloog welke een excel V laserbehandeling op mijn gezicht heeft toegepast. Ondertussen heb ik 2 sessie (oktober en december vorig jaar) ondergaan op de langste golflengte (zachtste stand) maar de symptomen zijn nog erger geworden. De roodheid heeft zich nu verspreid over mijn volledige gezicht en op mijn voorhoofd zijn ook enkele puistjes te vinden. Nu weet ik niet goed of het verergeren te maken kan hebben met de Excel V behandeling of de symptomen gewoon toevallig nog verergeren. De dokter zei dat de resultaten pas na een aantal behandelingen merkbaar zijn en dat zij het nog nooit gezien heeft dat de symptomen erger kunnen worden door dergelijke behandeling.
Heeft er iemand ervaring met deze behandeling? Ik heb volgende week een 3de sessie vandaar dat ik het hier even wil aftoetsen.
Alvast bedankt voor jullie reactie!
07-03-2025 om 09:38
Moet je huid niet eerst genezen van de behandeling? Bel gewoon de arts als vragen hebt of als je denkt dat het niet goed gaat.
07-03-2025 om 10:56
"De dokter heeft nog nooit gezien dat de symptomen erger kunnen worden door deze behandeling".
Nou bij jou blijkbaar wel. Dat je huid moet genezen na een behandeling lijkt me normaal maar je klachten worden steeds erger en de laatste behandeling was 2 maanden geleden. Ik zou eerst overleggen of de behandeling komende week wel slim is en of deze reactie van je huid wel "normaal" is.
07-03-2025 om 12:06
Ik twijfel niet aan je verhaal hoor, maar je hebt sinds begin vorig jaar last van rosacea en je bent gelijk doorverwezen naar een dermatoloog? De door jou genoemde behandeling ken ik niet, is er geen kuur met doxycycline geprobeerd?
Als het zo slecht gaat na 2 behandelingen, dan zou ik overleggen om te stoppen en zo'n zware kuur proberen. Is wel 'slecht' voor je en kan niet samen met zwangerschap of borstvoeding, maar ik ken iemand met hardnekkige rosacea die er sindsdien voorgoed vanaf is.
(Zelf smeer ik 1x per jaar een paar maanden in de winter met metronidazol en dat is afdoende om het de rest van het jaar ook weg te houden - hoopte dat het definitief weg was, dus een jaar overgeslagen en nu is het weer terug ).