Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tessa

Tessa

21-05-2020 om 12:24

Even bevestiging nodig

Mijn buurvrouw is nogal eenzaam en vraagt mij steeds mee om te gaan kienen. Bingo voor boven de rivieren 🤣 Prima, ik vind dat ook niet erg. De laatste maanden is het uiteraard afgelast maar de buurvrouw kwam stralend vertellen dat ze in juni weer zouden beginnen.

Even een situatieschets: het kienen is in een redelijk grote zaal in een buurthuis. Normaal gesproken is de zaal vrij vol is, met 2 damestoiletten en geen natuurlijke ventilatie, wel een ventilatiesysteem. De gemiddelde leeftijd tijdens zo'n avond is minstens 80 jaar.

Ikzelf heb astma en zit al sinds begin maart in vrijwillige quarantaine.
Ik denk dat gaan kienen voor mij geen goed idee is. Anderhalve meter afstand heeft weinig zin als je met zoveel mensen in een zaal zit, denk ik en een hele avond met een mondkapje op lijkt me niet haalbaar. Ik krijg toch kriebel aan m'n neus of wil het rechttrekken. En wat ik er van begrepen heb beschermt zo'n kapje mij niet dus ik schiet er niks mee op. De kans dat ik corona heb en iemand besmet is natuurlijk nihil maar de kans dat iemand zijn mondkapje niet goed gebruikt en mij besmet lijkt mij wel groter (in verhouding dan, ik weet dat de kans op besmetting klein is)

Waar mijn twijfel in zit, is dat ik merk dat veel mensen vinden dat ik overdrijf. Als ik ergens niet naar toe wil of vertel dat ik al zolang thuis ben dan hoor ik dat het allemaal wel meevalt en dat zij dat allemaal wel doen.

Dus ja, wat nu? Overdrijf ik en zal ik gewoon met de buurvrouw gaan kienen? Ben ook wel toe aan een uitje. Al is kienen niet echt mijn idee van een topavond 🤣
Of neem ik het zekere voor het onzekere en blijf ik in mijn veilige huis? Dan stel ik de buurvrouw nogal teleur. Al is dat natuurlijk dan gewoon jammer voor haar, meer niet.

Maro

Maro

21-05-2020 om 12:31

Tessa

Ja nou gewoon echt niet doen hoor. Veel te groot risico.
Ik zelf behoor ook tot een risicogroep en zit ook al sinds begin maart in isolatie. En ik merk dat er nu veel meer sociale druk komt en dat je makkelijker een aansteller gevonden wordt.
Dat vind ik best kortzichtig want de besmettingsgraad is vele malen hoger dan begin maart toch?

Het vraagt van ons nu niet om redenen van sociale preferentie en bang zijn de ander te kwetsen toe te gaan geven.

Ik zou het heel goed uitleggen. Het is namelijk voor haar ook gevaarlijk. En gewoon iets anders leuks samen voorstellen. Picknicken in een parkje bijvoorbeeld

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-05-2020 om 12:34

Wat jij wil

Ik zou zelf wel gaan, mits ze voorzorgsmaatregelen hebben genomen (max 30 personen indien 1,5 meter afstand mogelijk is). Maar als je het niet aandurft, dan toch niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-05-2020 om 12:38

Tessa

Zeker weten dat dat een hoogrisico-activiteit is (als het al doorgaat), of je nou 1.5m afstand houdt of niet.

Kunnen ze niet lekker buiten gaan kienen?

D

D

21-05-2020 om 12:46

Niet gaan

Ik zou niet gaan, zeker in jouw situatie.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

21-05-2020 om 12:55

Je mag

natuurlijk kiezen voor je eigen veiligheid. Jammer dat anderen vinden dat je volgens hun ideeën moet versoepelen.
Als ik in jouw situatie zou zitten en aan versoepelingen van maatregelen zou denken, zou ik denk ik allereerst vooral een afweging maken tussen wat moet en wat je kunt vermijden. En naar wat meer en minder risico geeft. Ook zou ik kijken naar waar je jezelf na zoveel maanden een plezier mee doet.

"Never explain..."

"...your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway."

Je schreef: "Als ik ergens niet naar toe wil of vertel dat ik al zolang thuis ben dan hoor ik dat het allemaal wel meevalt en dat zij dat allemaal wel doen."

Jij zegt simpelweg: ik ga niet, ik zit in een risicogroep.

Klaar. Meer uitleg ben je iemand niet schuldig.

Niet erbij vertellen hoe lang je al thuis zit of hoe erg je astma is. Nee: "Ik ga niet, ik zit in een risicogroep."

Er zal misschien een boel ja-maar op je afkomen.

"Ja, maar wat heb je dan?" Dan zeg je dat je dat liever privé houdt, want ze hebben vást wel ergens een aangetrouwde achternicht van de buurvrouw van de bakker die ook astma heeft en wel gewoon overal heen gaat.

"Ja, maar ik ga wel gewoon." Dan wens je die persoon veel plezier toe.

"Maar je bent nog jong, dan word je minder snel ziek." Dan zeg je: fijn, maar ik ga niet.

"Ik ga niet, ik zit in een risicogroep." Meer hoef je niet te vertellen en niemand heeft het recht om jou onder druk te zetten om toch te gaan. Als mensen vinden dat je overdrijft is dat hun probleem en niet jouw probleem.

Mijntje

Mijntje

21-05-2020 om 13:02

Nee

jij wil toch ook oud worden? Dat zij het niet erg vindt om risico te lopen is haar pakkie an.

Niet doen

Je weet helemaal niet of dat wel veilig genoeg is. De komende tijd wordt spannend of al die losgemaakte afspraken niet zorgen voor een toename van besmetting.

Met jou risico wil je safe spelen.

Nou ja, iedereen gaat zelf over zijn gezondheid. Ik vind het ook spannend. Mijn vrijwilligers werk gaat mogelijk ook weer 'naar binnen'. Ik weet het niet. Ik ben bang voor de luchtcirculatiesystemen en de kleine foutjes die mensen beginnen te maken in het afstand houden.

Dus ik heb me voorgenomen om in elk geval niet als eerste mee te gaan in de verruiming. Ik kijk het even aan.

Buiten eten

Kun je niet een gezelligheidsafspraak buiten maken met de buurvrouw? Om de beurt koken en buiten eten of zo? Met afstand. En als dat teveel is, elke week even koffiedrinken?

Dan heb je toch haar eenzaamheid wat verdreven.

Mijntje

Mijntje

21-05-2020 om 13:10

maw

Met andere woorden: ik vind het niet nodig dat je je moet verantwoorden. Het is gewoon nee, ik wil geen risico lopen.
Je moet je niet laten meeslepen in wat anderen (mogelijk) vinden, want het gaat om jouw gezondheid. Je zit niet voor niets al maanden in quarantaine.

Maro

Maro

21-05-2020 om 13:14

wat ik nog dacht

Je kan natuurlijk wel een jonge gezonde vrijwilliger regelen die met haar mee wil. Op buurt.nl wat je vast ook voor jouw gemeente hebt, een oproep doen en dan zijn er vast mensen die zich opwerpen.
En inderdaad wat AnneJ en ik al zeiden: gewoon iets anders leuks organiseren, koffie met taart in een park op 2 meter afstand

Angela67

Angela67

21-05-2020 om 13:41

nu nee zeggen

en inderdaad, zonder al te veel uitleg. En aangeven dat je in de toekomst graag weer mee wilt gaan als de risico's voor jou acceptabel zijn.
Het is makkelijker om nu nee te zeggen en later wel mee te gaan dan andersom (je gaat wel en je voelt er toch niet goed bij / er gebeurt iets / de situatie ziet er daar slechter uit dan je dacht). En het is daarbij een prima oefening in assertiviteit .
gr Angela

Watervrouw

Watervrouw

21-05-2020 om 14:19

Nee joh

Geen risico lopen voor iets dat je toch niet zo leuk vind. Neem de tijd om je te oriënteren op iets nieuws of vraag of buurvrouw zin heeft in een wandeling.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

21-05-2020 om 14:23

Buiten

Het seizoen is er uitermate geschikt voor, en in de buitenlucht verkeren is het veiligste. Buiten kienen moet ook lukken met een goede geluidsinstallatie. We zijn ook al gewend aan balkongym en allerhande serenades, dus waarom niet. Kienen op het terras!

Ja leuk!

'Jumbo!' roepen in plaats van 'bingo'. Vanwege al die Jumboprijsjes. En personeel van de Jumbo dat vrijwillig het spel komt spelen.

Ik wacht nog steeds op iemand dat elke dag voor mijn flat Tai Chi komt doen zodat we allemaal op het balkon mee kunnen doen. Is ook iets stiller dan die versterkte geluiden.

Sommige rennen weer terug naar 'vroeger' nu het even lijkt te kunnen. Maar ik wil dit nog wel even blijven cultiveren. We zijn er nog niet.

juf Ank

juf Ank

21-05-2020 om 22:34

ik snap sowieso niet

dat je met haar gaat kienen omdat ze eenzaam is. Ze gaat op zo'n kienavond toch wel anderen ontmoeten.
Of gaat het om vervoer?

Maar hoe dan ook. Als jij niet wil ga je niet. Het is een risico; het wordt afgeraden, dus het is ook beslist niet overdreven.
En je kunt ook met haar een bakkie doen toch? Een persoonlijk gesprek is juist beter tegen de eenzaamheid, lijkt mij.

Tessa

Tessa

22-05-2020 om 11:06

Vrijwilligerswerk

Dank allemaal. Jullie reacties lezend bedacht ik dat voor mijn vrijwilligerswerk natuurlijk hetzelfde geldt. Daar ligt de gemiddelde leeftijd veel lager maar het is ook in zo'n zaal.
Zucht.
Buiten kienen ga ik zeker voorstellen. Er is een binnenplaats én een geluidsinstallatie dus wie weet.
Buurvrouw woont al heel lang hier en heeft zeker wel aanspraak maar ze vind het gezellig als ik meega. Zeker toen ik hier net woonde was ik blij dat zij me onder haar vleugels nam en overal mee naar toe sleepte. Het ging me toen niet zo goed en dit is een hele moeilijke buurt om in te aarden. Voor mij dan.
Maar jullie hebben me wel op een idee gebracht. De eerste de beste zonnige dag weer bak ik iets en dan gaan we op straat thee drinken. Tuinstoelen erbij. Ga ik toch nog in deze buurt passen 🤣
Maar kienen ga ik dus zeker niet doen. Het is inderdaad een afweging tussen wat wel en wat niet nodig of leuk is. Gister moest ik naar de tandarts omdat er een kies afgebroken was en ik er pijn aan had. Dat was niet leuk maar nodig. Kienen en vrijwilligerswerk is leuk maar niet nodig.
Blij met jullie. Fijn om even wat meedenkers te hebben 😊

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.