Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anoniem

Anoniem

01-07-2013 om 21:26

Essure sterilisatie lange termijn?

Hallo,
Ik overweeg me te laten steriliseren. Drie kids, vind het goed zo. Wil geen hormonen meer, voel me beter puur natuur. Wil dus essure laten doen. Maar lees alleen maar ervaringen over kort na de ingreep. Dat interessert me minder. Hoe bevalt het op lange termijn. Ben je erger ongesteld? Meer buikpijn? Hoe zit het met je hormonenhuishouding, verandert dat ook, of is dat gelijk aan niets gebruiken? Etcetera. Heb nl ook veel last van pms klachten. Hoor graag ervaringen!

Ik lees graag mee

Overweeg het ook.

Puck

Puck

02-07-2013 om 10:05

Geen veranderende hormoonhuishouding

Welke wijze van sterilisatie je ook kiest: het enige dat ze doen is de eileiders ontoegankelijk maken voor zaadcellen. Er verandert dus niets aan je hormoonhuishouding en dus zal er in principe ook niets aan je menstruatieduur of -patroon veranderen. ook je pms-klachten zullen er niet anders door worden.
In principe blijft alles zoals het is in vergelijking met niets gebruiken.

Hier

Ik heb twee jaar geleden essure ondergaan. Mijn menstruatie was tot een jaar na de ingreep lichter dan normaal, maar keerde daarna weer terug tot het normale niveau. Dit zou dus eigenlijk niet aan de essure kunnen liggen maar ik zou niet weten wat dit anders kan hebben veroorzaakt.

Verder merk ik eerlijk gezegd niets bijzonders. Ik heb nooit last gehad van PMS of ernstige buikpijn, en dat heb ik nu ook niet. Voel de veertjes ook niet zitten ofzo. Kan het je aanraden .

Mover

Mover

02-07-2013 om 12:36

Hier ook essure

Ruim twee jaar geleden ook Essure ondergaan. Heel lastig om te zeggen wat nu de gevolgen zijn. Want, omdat ik ben gestopt met de pil werd mijn cyclus weer natuurlijk (lees 11 dagen ongesteld). Heb daarom ook ballontherapie thermachoice toegepast gekregen (2x). Nu is mijn cyclus 7 dagen.
Geen PMS, ook nul andere klachten. Voel niks.
Maar wat nu de gevolgen zijn van wat, is voor mij dus moeilijk te zeggen, en kan voor jou dus heel anders zijn.

Googlen

Ik heb het ooit opgezocht, en ik vond dat er toch best wat fout kon gaan. Als je googled op 'essure complicaties', krijg je de dingen die mis kunnen gaan bij een essure-sterilisatie. (bijv perforatie van je eileider door het veertje, krampen in je eileider, ontstekingen)
Natuurlijk zijn dit uitzonderingen, maar je zal het maar zijn.
Je hormoonhuishouding verandert niet, dus als je nu last hebt van PMS, dan heb je dat met essure ook nog.

Mover

Mover

02-07-2013 om 16:01

@karin

Maar is het niet zo dat de slechte verhalen altijd veel breder worden genoteerd dan de goede verhalen? Tuurlijk ik begrijp wel dat er, in het geval van een medische ingreep, meer risico's zijn, en dat het dus belangrijk is de "gevaren" te benoemen. Maar toch, het gaat ook evenzovele of misschien wel vaker gewoon goed hoor!
Als ik in een restaurant lekker heb gegeten is dat bijna vanzelfsprekend, en zal ik (niet zo snel) dit op een website neerzetten. Of een vakantie/camping. Terwijl als ik slecht werd bediend in een restaurant, of de wc's waren vies op een camping, ik dat veel sneller met de wereld zal delen.
Nogmaals, het gaat met een essure ingreep om een gezondheidsrisico, maar, ik denk dat het wel meevalt met dat risico.

Medische bijsluiter

Ik heb toendertijd een medische bijsluiter gevonden op internet, voor artsen, waarin de risico's voor eileiderperforatie nogal benadrukt werden. Op de patientenbijsluiter was deze complicatie weggelaten. Dat vond ik toen zo onbetrouwbaar overkomen.
En het gaat niet zozeer over slechte ervaringen, maar meer over complicaties die je op medische sites kan vinden. Maar misschien ben ik wel te voorzichtig en gaat het bij bijna iedereen goed. (ik heb ook een Mirena geprobeerd, iedereen was er toen heel lovend over, maar ik had maandenlang doorbraakbloedingen, geen enkel libido meer, en continu een soort PMS. Pas later vond ik op internet veel meer mensen die dat soort bijwerkingen hadden, ondanks dat de gyneacoloog zei dat het niet kon)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-07-2013 om 20:28

Ik wilde essure

maar toen ik van de gyn begreep dat er weinig tot niets aan mijn pms en zware menstruatie zou veranderen heb ik het maar gelaten en gebruik weer de prikpil.

Biene M.

Biene M.

06-07-2013 om 13:11

Karin, je moet vergelijken

Mogelijke complicaties van essure op zich zeggen niets, je moet een vergelijking maken tussen de verschillende opties, zoals complicaties van andere sterilisatiemethodes, last van de hormonen van de pil of mirena, risico's van koperspiraal, geen anticonceptie, condooms (laatste twee hebben gewoonlijk geen bijwerkingen, maar wel meer gedoe en kans op ongewenste zwangerschap). O, en onthouding natuurlijk.

De vraag is hoe essure het in die vergelijking doet. Mijn inschatting is dat de risico's dan wel meevallen, maar dat is voor een groot deel natuurlijk een persoonlijke afweging.

Klopt

Je hebt gelijk. Maar ik vond de complicaties die zouden kunnen optreden, ook al komen ze maar sporadisch voor, eng genoeg om geen essure te nemen. Ik heb toen maar gekozen voor een koperspiraal.

Jip

Jip

28-07-2015 om 20:51

Essure kan wel impact hebben

In 2011 heb ik de Essure sterilisatie laten doen bij mij en drie maanden later de Novasure.
Omdat ik na m'n zwangerschappen m'n heftige menstruatieklachten (veel pijn en veel bloedverlies) wilde aanpakken. Volgens de arts was dit de juiste combinatie. Na Novasure - wegbranden van het slijmvlies van de baarmoeder is het gevaarlijk om zwanger te worden - dus vandaar ook de sterilisatie.

2 pijnlijke ingrepen, ze kunnen beide poliklinisch en dat had mijn voorkeur t.a.v narcose. Maar even doorbijten hoor, maar als snel vloeide ik niet meer.

Maar ... langzamerhand begon ik vage klachten te krijgen: duizelig, misselijk, buikpijn, darmklachten, hoofdpijn. Niet elke dag. Dit jaar werd het heel erg met een heftige pijnaanval tijdens de menstruatie met gigantische krampen. Ik kroop over de vloer en wist niet waar ik het zoeken moest. Sindsdien is het erger en neemt het toe.
Met deze klachten is het echt zoeken naar een ziekenhuis/arts die dit serieus neemt. Klinkt gek maar ik ben eerst van kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk waren alle onderzoeken goed dus zou ik gezond zijn. Maar toch klachten.
Gelukkig een lotgenoten groep op Facebook gevonden. https://www.facebook.com/groups/913324985397813/ Allemaal vrouwen die de Essure hebben en allemaal vergelijkbare klachten.

En ja ik zie ook dat negatieve zaken nu eenmaal sneller op internet worden gezet dan positieve. Maar voor vrouwen met klachten na een Essure is het echt vechten voor erkenning ervan. Gelukkig zijn er een aantal artsen die dit doen! En kan je goed geholpen worden. Al houdt dit vaak wel een baarmoeder en eileider verwijdering in.

Bij mij bleek de combinatie van Novasure en Essure erg ongelukkig omdat er nu eindelijk Adenomyose gediagnosticeerd is en dan zijn Novasure en Essure triggers die het eigenlijk alleen nog maar erger maken. Dus binnenkort wordt ik geopereerd. Maar hierbij toch een waarschuwing voor dames die Essure overwegen: laat je echt goed onderzoeken, doe een nikkelallergie test (zit nikkel in de veertjes van Essure), zeker als je voor het plaatsen van Essure al menstruatieklachten hebt of een auto-immuunziekte hebt, want dan wordt het afgeraden.

Goed artikel van een lotgenoot: http://www.purebodyandfood.nl/body/deel-2-essure-het-ware-verhaal/ En nee we verzinnen het niet ;(

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.