Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

@Emma

@Emma

31-12-2018 om 09:44

Ervaringen osteopathie?

Met mijn onderrugklachten ben ik inmiddels bij verschillende fysiothetapeuten geweest, bekkentherapeut, manueel therapeut en mensendieck.
De klachten verminderen vaak wel na behandeling, maar weg zijn ze nooit.
Onder het motto "baat het niet dan schaadt het ook niet" ben ik me aan het oriënteren op de wat alternatievere geneeswijzen.
Heeft iemand van jullie ervaring met osteopathie? En bij wie het niet baat, schaadt het dan ook niet? Ik weet dat er een beroepsvereniging is met een register. Dus een osteopaat die daar niet in staat wordt het sowieso niet.

Jackie

Jackie

31-12-2018 om 11:59

Ik zelf niet

Maar heb vroeger twee collega's gehad die er allebei heel veel aan hebben gehad. Allebei sportten ze vrij veel. Ze gaven aan dat ze met dank aan de osteopaat veel sneller van hun blessures af kwamen, ze vonden het echt een wonder-methode en raadden het echt iedereen aan. Dus ik ken in ieder geval twee mensen die er veel aan hebben gehad. Ik zou het gewoon proberen als ik jou was.

Daan

Daan

31-12-2018 om 12:42

Ik ook

Ik heb echt jaren heel veel last van bekkeninstabiliteit gehad en daarbij veel pijn aa het SI gewricht. Zoveel pijn dat ik niet kon werken en in een rolstoel kwam. Alle therapeuten bleven maar op dat SI gewricht behandelen en daar heel veel masseren en kraken. Dat gaf eigenlijk nauwelijks verlichting. Tot ik bij een osteopaat kwam. En die leerde me hoe ik zelf door mijn vingers diep in mijn buik langs mijn heupbot te duwen en de banden waar mijn baarmoeder mee aan het SI gewricht hangt, die wat op te rekken. Geniaal! Ik denk dat ik dat een half jaar elke menstruatie heb gedaan en bijna alle klachten zijn weg. En als het weer opspeelt dan weet ik wat ik moet doen.
Ook gaf hij tips over mijn eetgedrag. Ik was van herstellende van een niet erkende lactose intollerantie en hij gaf me de tip om niet te ver door te slaan. Pure chocolade en een glas wijn was voor mij belangrijk. En inderdaad, dat hielp mij er bovenop. Zes keer geweest. En vooral tips gekregen wat ik zelf kan doen. Hoef er niet meer heen.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-01-2019 om 11:32

Schaadt soms wel

"Onder het motto "baat het niet dan schaadt het ook niet" ben ik me aan het oriënteren op de wat alternatievere geneeswijzen."

Dat geldt wellicht voor homeopathie (al valt ook daar op af te dingen), maar voor osteopathie zeker niet. Lees dit maar even:

https://www.kwakzalverij.nl/behandelwijzen/overige-behandelwijzen/stop-osteopathie-het-is-geen-geneeskunde/

Lente

Lente

01-01-2019 om 12:36

Precies Ad Hombre, maar dan wel goed lezen

In dit artikel staat dat osteopathie voor lage rugpijn en nekpijn wel wetenschappelijk bewezen is. En TS heeft lage rugpijn.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-01-2019 om 14:59

Lente

Ik heb het gelezen en ik beweerde nergens het tegendeel. Slechts dat osteopatie wel degelijk schadelijk *kan* zijn.

PS: Voor digibeten: sterretjes om een woord staan voor nadruk.

Guppie

Guppie

01-01-2019 om 16:15

Aard van klachten

Zal liggen aan de aard en oorzaak van je klachten. Kan te maken hebben met overbelasting, verkeerde houding, tekort aan vitamine D. Magnesium werkt ontspannend op de spieren. Kaas is vanwege de tyramine erin, die op het zenuwstelsel werkt, niet goed voor je rug.
Bij osteopathie wordt breder gekeken. Zo kunnen spanningen in de buik zorgen voor onderrugpijn. In zo'n geval kan osteopathie helpen.
Verder kan een scheefstand van de atlas doorwerken in je hele rug. Beenlengteverschil, op één been hangen en een verkeerde beet kunnen daarop wijzen. Zelf een atlascorrectie ondergaan.
https://www.praktijkixchel.nl/1762-2/

Ad Hombre

Ad Hombre

01-01-2019 om 17:56

Keurmerk

Het heeft in ieder geval het Guppie keurmerk. FWIW...

@Emma

@Emma

02-01-2019 om 07:34

Reacties

Dank voor jullie reacties.
Ik ken de kwakzalverij-site. Het is echter iets ingewikkelder dan alleen goed/slecht of wel/niet evidence-based.
Mijn rugklachten verdwijnen niet met een evidence-based en reguliere behandelmethode. Ik wil weten waaróm het dan niet werkt, waar de oorzaak zit en wat je dan wel zou kunnen doen. Onderzoek en onderzoekende houding bij behandelaars staat meer in de belangstelling de laatste tijd. Ik zou graag zien dat er meer onderzoek wordt gedaan naar vage klachten als bijvoorbeeld pijn in onderrug. Ik word te vaak naar huis gestuurd met opmerkingen over "tussen de oren" of dat je moet "ontspannen". Die uitspraken zijn dan ineens weer niet evidence-based en dan kan het ineens wél en dat stoort me. Alternatieve methodes gaan verkennen is dan voor mij een logische stap.
Mensen zijn verschillend, klachten en effectieve methodes ook. Ik ga voor kritische behandelaars, reflectie, samenwerking en onderzoek, zowel bij de reguliere geneeskunde als de alternatieve. Het effect van osteopathie op (onder-) rugklachten klinkt hoopvol en er wordt onderzoek naar gedaan. Dat je die informatie van een kwakzalverij-site moet halen vind ik tekenend voor de slechte samenwerking.
Ik ga ervoor zodra mijn klachten weer toenemen.

@Emma

Andere tip, wellicht heb je het allang geprobeerd maar wie weet. Ik heb jaren last van pijn in mijn onderrug gehad. Na een autorit van een uurtje kwam ik amper mijn stoel uit.
Ben specifieke yoga-oefeningen gaan doen (zeker 5x per week) en de pijn is voor het eerst in jaren weg. Duurde wel een week of 6 voor ik er iets van merkte.
Je weet natuurlijk nooit zeker of het echt door die oefeningen komt, maar door omstandigheden heb ik ze een tijdje niet gedaan en ik voel de pijn weer af en toe opkomen.
Het gaat om de sprinkhaan, de kat-koe en de cobra (nog wel wat meer maar dit waren de belangrijkste). Simpele oefeningen die weinig tijd vergen, maar waarvan de uitvoering wel nauw luistert.

@Emma

@Emma

20-04-2019 om 15:05

Stand van zaken

Ik ben inmiddels 4x geweest omdat de klachten terugkwamen. De resultaten zijn wisselend. Ik heb nu 2x gehad dat na een behandeling ik 6 a 7 dagen helemaal geen pijn had. Het kwam daarna wel weer terug, in mindere mate, dat dan weer wel. Osteopaat zegt dat het waarschijnlijk zo is dat het zo kan gaan. Herkent iemand dit? Ik vind alleen maar juichverhalen op internet, of kwakzalverijverhalen (die ook niet helemaal waar zijn als het over rugklachten gaat)).

Ad Hombre

Ad Hombre

21-04-2019 om 19:57

Oefeningen

Ook bij mij (nek schouder) helpen oefeningen heel goed. Zodra ik wat voel doe ik een paar keer per dag oefeningen en eigenlijk is de pijn/stijfheid dan bijna direct weer weg.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-04-2019 om 19:58

Ad Hombre

Oh, en het staat nu in een draadje over ostheopatie, maar daar hebben die oefeningen geen bal mee te maken. Ze werken ook zonder hocus pocus.

@Emma

@Emma

21-04-2019 om 21:03

????

Wat een vreemde reactie

Hanne.

Hanne.

22-04-2019 om 08:48

Tijdelijk

"Ik heb nu 2x gehad dat na een behandeling ik 6 a 7 dagen helemaal geen pijn had. Het kwam daarna wel weer terug, in mindere mate, dat dan weer wel."

Dit wat ik bij mijn partner zie gebeuren. Het helpt tijdelijk (en als ik bij pech heeft doet het de eerste dag juist wat meer pijn).

Hij is laaiend enthousiast, roept dat het helpten adviseert iedereen te gaan. Aangezien hij na 5 jaar nog altijd klachten heeft en het hoogstens tijdelijk iets doet-net zoals de fysio- vind ik het vooral een duur alternatief voor de fysio.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.