Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ervaringen Novasure


Vorig jaar september ben ik ook bij de gynaecoloog geweest, alle opties doorgenomen omdat ik ook heftig menstrueer. Ze stelde een spiraal voor, maar ik wil geen hormonen meer in mijn lichaam. De novasure behandeling raadt ze niet aan omdat ik 40 ben en het hevige bloeden mogelijk voor mijn overgang nog weer terug kan komen.  Dus nu sinds september vorig jaar aan de Tranexaminezuur, 4 x per dag 3 tabletten(3/4 dgn). Het bloedverlies is een stuk minder, maar toch blijf ik wel wat onzeker. Overweeg dus nog steeds de novasure. 

@Chantal83
Wat een vervelende situatie.
De medicatie werkt dus wel voldoende? Of zou je meer willen?

Mijn gynaecoloog heeft daar niks over gezegd en ik ben ook 40, apart 


😅
Ik ben tot nu toe erg blij met mijn beslissing voor de novasure maar het is nog vroeg om definitief een oordeel te vellen😊

Miriam78 schreef op 25-02-2023 om 13:43:

Hallo Mariet,
Ook ik heb een novasure behandeling gehad. Ik reageer ook slecht op alle hormonen en zwanger worden hoeft na 4 kinderen niet meer .
Mijn verhaal is alleen wat minder positief:
In 2020 de behandeling ondergaan. Met roesje, dus viel alles mee. Het herstel duurde bij mij wat langer dan de verwachte 2 dagen maar voor wat betreft de heftige ongesteldheid had ik het ook al jaren eerder moeten doen! Ik hield eindelijk weer wat energie over.

Maar toen... Na 8 maanden kreeg ik heel heftige pijn bij mijn menstruatie. Deze duurde ook ineens veel langer en was onregelmatiger. De gyneacoloog nam het serieus en hoewel de echo geen bijzonderheden liet zien, toch een hysteroscopie ingepland. Tijdens die kijkoperatie bleek ik veel verklevingen te hebben als gevolg van de novasure. (Uit onderzoek blijkt dat tot 12 weken na de novasure een spiraal dragen dit zou kunnen voorkomen, ik heb die optie geweigerd) Deze verklevingen werden tijdens de behandeling zo goed als dat kon weggeknipt. Dat was zeer pijnlijk. Helaas nam mijn baarmoederslijmvlies de maanden daarna al weer snel toe, van 2 dagen licht ongesteld ging ik alweer naar 7 normale dagen binnen 2 jaar na de novasure. Zo'n 1,5 jaar na de kijkoperatie kreeg ik weer buikpijn. Weer naar de gyneacoloog en weer een echo zonder zichtbare afwijkingen. Opnieuw onder het mes, dit keer gekozen voor een grotere operatie want dan zou er meer mogelijk zijn qua ingrepen. Helaas mocht dat niet helpen, de conclusie was dat de baarmoeder alsnog verwijderd moest worden... Drie operaties verder ben ik dus eindelijk van alles af. Of ik je daarmee wat gerust stel weet ik niet, maar je hoort vaak alleen de positieve verhalen van de vrouwen die net de novasure hebben laten doen en er is weinig terug te vinden over alle nadelen, of de langere termijn. Vandaar dat ik toch mijn verhaal met ieder wil delen.
Succes en sterkte met jouw traject!

Goedemorgen, ik ben wel met jouw eens, na 1,5 jaar begon bij mij de heftige pijn weer weer terug naar de gynaecoloog en hij kun niks vinden, zeker twee keer per jaar de pijn en helaas vannacht in de ziekenhuis beland omdat ik kun de pijn gewoon niet meer aan en ja hoor daar krijg ik te horen dat ik heb misschien toch mijn menstruatie gehad maar omdat ik heb ook de novasure gehad kan de bloed er niet uit en daar komt de pijn vandaan, het is nu weer een afspraak maken bij de gynaecoloog en ik gaat nu gewoon opstaan dat mijn baarmoeder kan eruit, ik wil nu echt een keer van de pijn af. Als je gaat de Novasure doen dan a.u.b. goed navragen over de langdurig klanten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.