Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ervaringen gezocht voor gebruik Primolut om menstruatie uit te stellen

In januari ga ik op wintersport, als ik nu de agenda erbij pak en begin te tellen zie ik dat ik precies in die week ongesteld zal zijn. Dat is bij mij te hevig om "zomaar" te laten gebeuren en door te skien alsof er niks aan de hand is helaas.
Nu bedacht ik me dat ik Primolut zou kunnen gebruiken om het een week uit te stellen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Veel bijwerkingen? Werkt het?
Kortom, ben benieuwd!
Sanneke*

Bijsluiter even opgezocht

Advies aan huisarts vragen!

Sanneke*

Sanneke*

27-12-2013 om 14:39 Topicstarter

Jasam

Dat klopt, ik moet er voor naar de huisarts. Maar die hebben vaak ook geen ervaring met het slikken van dit middel. Vandaar dat ik op zoek ben naar gebruikerservaringen voordat ik dit ga slikken. Volgende week heb ik een afspraak met de huisarts.
Sanneke*

Hadewich

Hadewich

27-12-2013 om 16:49

Positief

Ikzelf en mijn dochter hebben in het verleden primolut gebruikt. Ikzelf twee of drie keer een week achter elkaar, dochter één keer een week. Bij ons werkte het prima, geen last van bijwerkingen.

amk

amk

27-12-2013 om 16:59

positief

ik heb het regelmatig gebruikt en geen last van de bijwerkingen.

Sanneke*

Sanneke*

27-12-2013 om 23:28 Topicstarter

Hormoongevoelig en migraine

Iemand onder jullie die last heeft van hormoongevoeligheid? Ik word zelfs van een Mirenaspiraaltje enorm depressief helaas.
En daarnaast heb ik migraine, in de bijsluiter wordt gesproken dat dit een contra-indicatie is.
Ik neig steeds meer naar niet slikken, veel Allways en OB mee en 2 dagen iedere "stube" binnenskien richting wc
Dank voor de reacties tot zover, ik lees er graag nog meer!
Sanneke*

Jessica O

Jessica O

27-12-2013 om 23:45

euh

Bijwerkingen? Ik heb er op het moment zelf nooit last van, maar de menstruatie die de keer erop komt (dus niet de uitgestelde) dan heb ik juist extra buikpijn en extra gevoelige borsten.
Als ik op vakantie maar 2 dagen last zou hebben dan zou ik geloof ik ook niet wat slikken. Helaas hier meestal wel een dag of 5/6 en da's me op vakantie te lang.

Hadewich

Hadewich

28-12-2013 om 12:53

Migraine

Inmiddels heb ik wel regelmatig last van migraine rondom mijn menstruatie, maar daar had ik de keren dat ik primolut gebruikte nog geen last van. Die migraine kwam pas veel later.

Tesah

Tesah

31-12-2013 om 16:06

Ervaring

Ik slik geen pil en heb geen spiraaltje omdat ik migraine krijg van beide. Ik heb twee jaar geleden primolut geslikt omdat ik juist tijdens een strandvakantie van 1 week ongesteld zou zijn. Ik heb er vreselijke spijt van gehad. Ik verloor toch een klein beetje bloed, kreeg heel veel puistjes, kwam 3 kilo aan door vocht vasthouden en mijn menstruatie was pas na een maand of 4 weer normaal. Ik had geen hoofdpijn, dat dan weer wel

Nooit meer.

Tesah

Bellefleur

Bellefleur

31-12-2013 om 16:16

Mijn ervaringen

In eerste instantie goed. Ik was erg blij dat ik niet menstrueerde tijdens de vakantie. Wel had ik het idee dat ik daardoor wekenlang in mijn pms bleef hangen: snelle hartslag en humeurig. De laatste keer dat ik primolut gebruikte ben ik daarna extreem veel gaan bloeden. Maar dat doe ik ook wel vaker zonder primolut (leve de ijzertabletten in onze samenleving!!) dus ik weet niet zeker of het daarvan kwam. Ik zal het zeker weer doen mocht het beter uitkomen met vakanties.

Dalarna

Dalarna

31-12-2013 om 17:39

Hmm

Ik zou gewoon een pilstrip doorslikken en als je nu geen pil slikt nu dus starten en de laatste pil nemen een dag of zo voor je weer terug reist.

Jessica O

Jessica O

01-01-2014 om 16:30

dalarna

Persoonlijk neem ik liever een paar dagen primolut dan weer aan de pil te gaan. Heb ik minder vervelende bijwerkingen van en minder lang.

Sanneke*

Sanneke*

01-01-2014 om 20:39 Topicstarter

Hormonen

Dank voor alle reacties!
Ik ben heel gevoelig voor hormonen. Als ik een pilstrip zou slikken ben ik helaas gelijk humeurig/depressief. Dit had ik ook met de Mirena, hoewel het volgens de huisarts onmogelijk daarvan kon zijn. Raar hoor dat ik binnen 2 dagen na verwijderen Mirena opknapte en weer mezelf was.
Ik durf Primolut dus eigenlijk niet goed aan omdat dit ook op basis van hormonen gaat.
Dan toch maar liever 2 pittige dagen met flink bloedverlies. Veel OB en Allways mee, dubbel safe. En daarna nog wel een paar dagen ongesteld, maar dan niet meer zo hevig. Het moet maar.
Nogmaals, dank!
Sanneke*

Dalarna

Dalarna

02-01-2014 om 11:35

Weten jullie wel dat je met 1 primolut 5 mg progestageenhormoon slikt? Bij Marvelon is dat per pil maar 0,150 mg. Dus dit kiezen omdat je zo'n last van de pil hebt lijkt mij niet erg slim.

Sanneke*

Sanneke*

03-01-2014 om 12:42 Topicstarter

Dalarna

Precies de reden waarom ik nu besluit om het niet te slikken. Dank voor je reactie!
Sanneke*

Hadewich

Hadewich

03-01-2014 om 14:50

Dalarna

En toch, ik heb van primolut nooit last gehad, van de pil wel. Hoofdpijn, labiel zijn. In primolut zitten dan wel veel meer hormonen, maar ik heb het steeds maar maximaal één week gebruikt. De pil gebruik je langer. Ik denk dat het gewoon een kwestie van uitproberen is.

Dalarna

Dalarna

03-01-2014 om 15:28

Hadewich

Ik heb wel eens vreselijke verhalen hier gelezen van primolut waarbij die vrouwen altijd zeiden dat ze liever niets gebruikt hadden. De PMS was enorm en ze hadden er echt heel veel last van. Het kon nooit zo erg zijn dan bij de gewone pil.

Verder denk ik dat je zoiets eerst bij jezelf moet testen en dat kan niet meer bij de vraagsteller. Kijk eerst nu eens hoe je er op reageert want je kunt niet meer terug als je eenmaal bent gaan slikken (voor wat betreft de bijwerkingen).

ook een keer gedaan

Ik word ook depressief en opgeblazen van pil en mirena. Dus ook een keer Primolut gebruikt. Tijdens de vakantie was er niks aan de hand, maar toen ik ermee stopte kreeg ik zo'n heftige menstruatie dat ik letterlijk een hele dag op de wc heb gezeten. Het leek wel een bevalling, zoveel bloed verloor ik. Als ik opstond van het toilet met nacht-maandverband in mijn slip kon ik bij de deur alweer omdraaien omdat het doorweekt was. Ik doe het nooit meer.

amk

amk

06-01-2014 om 14:25

nuancering

het zijn bij werkingen. Bijwerkingen komen bij een beperkt aantal mensen voor. De OO gemeenschap is te klein om representatief te zijn. Verder reageren mensen vooral met negatieve ervaringen, positieve ervaringen worden onderbelicht dat is een algemeen kenmerk van Fora.

Daarom is het enige advies aan TO: zelf proberen dan weet je hoe je lichaam reageert.

Dalarna

Dalarna

06-01-2014 om 18:48

amk

Precies en dat zelf proberen is niet meer mogelijk vóór dat ze gaat en daarom kun je het beter niet doen, zeker niet als je al last hebt van de gewone pil.

Sanneke*

Sanneke*

07-01-2014 om 08:18 Topicstarter

Klopt

Zelf proberen gaat niet meer want over 2,5 week vertrek ik al
Toch lees ik met belangstelling deze berichten en begrijp ik dat vooral negatieve ervaringen worden gedeeld.
Ik wil het nog wel eens proberen, maar dan in een periode dat het eigenlijk niet echt hoeft, gewoon om de werking en eventuele bijwerkingen eens te ervaren.
Als ik dat heb gedaan reageer ik hier weer, hopelijk positief
Sanneke*

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.