Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zus

Zus

04-01-2017 om 19:39

Ervaringen behandelen spataderen?

Ik heb al jaren last van spataderen op mijn benen. Bij een jaarlijkse check bij een dermatoloog merkte deze op dat ze echt eens behandeld zouden moeten worden. Ik zie er alleen zo tegenop. Nu ben ik benieuwd naar ervaringen. Wat vinden jullie, valt behandelen mee of tegen en waarmee moet ik rekening houden?

mijn ervaring

Ik heb beide benen gelijktijdig laten strippen, dus operatief verwijderen van spataders. In beide benen, zowel onder- als bovenbeen.
Dat is met een dagopname in het lokale ziekenhuis gedaan. Ruggenprik verdoving.
Helaas een nabloeding in een lies gehad, zodat het iets langer duurde voor ik naar huis mocht, maar rond 9 uur 's avonds was ik weer thuis. Dagen daarna thuis gingen prima, ik kon goed bewegen/lopen zonder pijn.

Helaas kreeg ik 5 dagen na de operatie een ernstige infectie en lag ik toen daar weer een week mee in het ziekenhuis.

De operatie op zich is me erg meegevallen, het resultaat ben ik erg blij mee. Ik zou het zeker weer laten doen.

Man

Man heeft ze na een ziekenhuisopname met wondroos, bijna verplicht door de arts, laten laseren. Het was dat of altijd steunkousen Hij wilde er nooit wat aan laten doen, maar is nu blij dat hij t gedaan heeft. Viel mee met pijn en napijn. Had weinig last. Zijn broer en zussen hebben eerst laten strippen en daarna de rest laten laseren. Zus had er wel meer last van,ongeveer een week was t behoorlijk gevoelig.

Zus

Zus

05-01-2017 om 19:40

Dank

Bedankt voor jullie reactie. Ik zie er wel tegenop. Niet zozeer de pijn, maar de ruggenprik en eventuele complicaties.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2017 om 20:16

Zus

Ik heb heel veel ervaring met spataderbehandelingen, maar het gekke is dat ik zo diep moet graven naar hoe ik het ook weer heb ervaren, dat ik niet zo een twee drie veel kan vertellen. Bij mij zijn ze weggespoten, gestript, gelaserd... Ik weet nog wel dat ik na een van de laatste behandelingen merkte dat het allemaal minder ingewikkeld was geworden vergeleken met de eerste keer. Toen liep ik met zwaar ingezwachtelde benen. Dat was bij de laatste keer een stuk minder. Ik vond de nasleep bij de laatste behandeling dus meevallen ten opzichte van de eerste. Doordat ze er net even anders mee omgaan, is het voor jou als patiënt minder belastend.

Maar wat ik mij afvraag is of een ruggenprik verplicht is. Kan het niet met narcose? Als het even kan kies ik daarvoor. Dan maar wat meer last na de behandeling.

Het laseren is in een kliniek gebeurd en dat vond ik erg meevallen. Voor het strippen lag in in het ziekenhuis (ah, er komt weer wat boven). Omdat er toen nog twee ziekenhuizen in de stad waren, werden we (mijn lotgenoten) in een taxi gehesen voor een wegspuitsessie in dat andere ziekenhuis. Dat ging niet echt lekker met die ingezwachtelde benen in een taxi . Ik heb dat nog een keer meegemaakt, maar ditmaal waren alle behandelingen gewoon onder een dak.

Het speelt voor mij al bijna 26 jaar. Je leert ermee te leven. De laatste keer was bijna vijf jaar geleden, het lijkt nu goed te gaan. (Ik klop het nu even af.) Helaas is bij mij het probleem dusdanig dat ik evengoed altijd aan steunkousen vastzit. Ik voel me erg bloot zonder.

Bij man

Man had geen ruggeprik maar plaatselijke verdoving, een aantal prikjes

Kaaskopje

Kaaskopje

06-01-2017 om 01:16

Lillian

Kijk zo helpen we elkaar, jij mij door dit zo te zeggen, waardoor ik het opeens weer weet. Inderdaad ben ik bij het laseren plaatselijk verdoofd. Als dat kan is het helemaal prettig.

Zus

Zus

06-01-2017 om 16:16

Kaaskopje

Je spataderen waren er zoveel dat je meermalen behandeld moest worden of kwamen die krengen terug? Goed te lezen dat er ook (voor mijn gevoel) minder ingrijpende behandelingen mogelijk zijn. Een en ander zal ook wel afhangen van de grootte, kan ik mij zo voorstellen.
Bedankt voor de input, ik ga maar eens actie nemen dan. En hopen dat ik alleen maar plaatselijke verdoving nodig heb .

Bij man

Komen ze (nog)niet terug, zijn broer heeft eerder andere behandelingen gedaan en die kwamen wel terug? Mijn man had een brandplekje in zijn lies wat wel wat zeer deed achteraf maar verder geen last.
Je mag er na niet rijden dus regel wel vervoer. Je mag wel lopen. Volgens mij wordt er nu bijna alleen nog gelazerd dus dat zou fijn zijn.

Ps graag gedaan kaaskopje, ik help graag

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2017 om 01:44

Zus

Op verschillende plekken, net ernaast, ontstekingen... ellende. En dat allemaal in mijn linkerbeen. Ook trombose, wat amper opgevallen was, maar bij constatering van longembolieën toch als oorzaak aangewezen kon worden. Na lang nadenken herinnerde ik mij dat ik een paar dagen wat pijn in mijn kuit had gehad, maar ach dat vond ik niet alarmerend. ik piep en kraak wel vaker ergens. Later begreep ik dat pijn in de kuit een signaal kan zijn, maar dat wist ik op dat moment dus niet.

Rechts heb ik ook spataderen, maar die liggen dieper, daar wordt niets aan gedaan en hebben blijkbaar genoeg ondersteuning van de steunkousen. Het is bij ons erfelijk. Ik heb wel het gevoel dat ik wel erg in de prijzen val vergeleken bij anderen, dus ik zou mijn verhaal ook maar gewoon weer vergeten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.