Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Frisbee

Frisbee

24-09-2017 om 20:28

Ervaring met 5HTP?

Mijn psycholoog attendeerde mij hier op, omdat ik zo slecht slaap, last heb van stemmingswisselingen en een algeheel gevoel van gedeprimeerdheid. Ik heb maar vast een potje gekocht, alles beter dan de slaapmedicatie die ik van de huisarts kreeg en waarvan ik zo suf werd.
Is hier iemand die dit al langer slikt of gebruikt heeft? Ben benieuwd naar ervaringen.

Lind

Lind

28-09-2017 om 10:52

Depressie

5 HTP kan inderdaad heel goed helpen tegen alle vormen van depressie en ook bij slecht slapen. Ik heb het vorig jaar genomen toen ik met een scheiding geconfronteerd werd. En het heeft me er wel goed doorheen geholpen. Het is wel geen slecht idee om ook eens wetenschappelijke artikelen te lezen over 5htp.
Je kan er namelijk wel heel misselijk van worden als je er teveel van neemt.

http://www.umm.edu/health/medical/altmed/supplement/5hydroxytryptophan-5htp (Engels)
https://gezonderleven.org/depressie/5-htp/ (Nederlands)

Frisbee

Frisbee

28-09-2017 om 13:11

Dank

Ja, ik had ook al diverse artikelen bij elkaar gegoogled, maar was vooral benieuwd naar persoonlijke ervaringen.
Goed om te lezen dat het jou zo geholpen heeft. En goed om te weten dat misselijkheid een signaal voor overdoseringnis, dat wist ik niet.

Guppie

Guppie

31-12-2017 om 20:07

Brede aanpak

Ik zou bij slecht slapen allereerst beginnen bij de basis. Vooral evenwichtige voeding, met zo min mogelijk geraffineerde suikers. Bij elk eetmoment zorgen voor complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, vetten en vezels, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Daarnaast natuurlijk zorgen voor voldoende lichaamsbeweging - met name wandelen - en daglicht.
Daarnaast kunnen allerlei vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren de aanmaak van neurotransmitters als serotonine en melatonine bevorderen. Onder andere magnesium en vitamine B en D.
Dan kan je nog aanvullende middelen gebruiken. bij sterk wisselende stemmingen kan 5htp die nog erger maken dus uitkijken. Zelf heb ik er wel goede ervaringen mee trouwens maar ik heb niet zozeer wisselende stemmingen.
Ben je vrouw? Bij veel vrouwen speelt oestrogeendominantie. dan is het oestrogeen relatief te hoog ten opzichte van het progesteron. Als je dit aanpakt met evenwichtige voeding, xeno-oestrogenen en gebruik van natuurlijke, aanvullende middelen, dan kunnen de wisselende stemmingen ook minder worden. Gebruik zelf natuurlijke progesteroncrème, wat goed is voor je hormonen en humeur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.