Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Eef

Eef

03-10-2017 om 11:28

Ervaring leven zonder milt

Mijn zoon moet binnenkort geopereerd worden aan zijn milt, vanwege een grote miltcyste. Hij is hier eerder aan geopereerd, maar de cyste is helaas terug gekomen. Een van de waarschijnlijke opties is dat zijn milt nu gedeeltelijk of geheel weggehaald zal worden. Ik vroeg me af of er ouders zijn die een soortgelijke ervaring hebben, of die een milt vanwege een andere reden kwijt zijn geraakt.

Ik begrijp dat leven zonder milt heel goed mogelijk is, maar dat er wel extra kansen zijn op gevaarlijke infecties. Welke impact heeft het voor hem/haar om zonder milt te leven en hoe gaan jullie daar mee om? Hoe gaat het bijvoorbeeld met vakanties buiten Europa? En wat doen jullie met huisdieren, een honden- of kattenbeet kan nl. ook al gevaarlijk zijn. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Alvast bedankt voor je reactie! Groet Eef

Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2017 om 17:34

Dochter

Mijn dochter heeft sinds 2012 geen milt meer tgv de ziekte van Pfeiffer. Ze kan een normaal leven leiden, maar moet wel altijd antibiotica bij de hand hebben of snel kunnen halen, voor als ze koorts heeft. Boven de 38,5 (meen ik) moet ze daarmee starten.

Dit is wel een duidelijke uitleg: http://www.isala.nl/patienten/folders/7894-leven-zonder-milt-slechtwerkende-milt

Misschien staat in dit stukje een herhaling van de tekst, maar dit is van een andere bron:

"Je kunt leven zonder milt, maar als je geen milt meer hebt of als je milt niet goed functioneert, loop je een hoger risico op ernstige infecties. In de eerste twee jaar na de splenectomie is het risico het grootst. Na een miltverwijdering krijg je dan ook het advies om je te laten inenten tegen een aantal bacteriën, zoals de pneumokok en meningokok. Daarnaast is een jaarlijkse griepprik en een noodvoorraad antibiotica in je medicijnkastje aan te bevelen."

Wij hebben zelf katten en honden gehad en nu nog 1 van beide soorten. Dat is geen probleem. Mocht er toch iets misgaan, hondenbeet bijvoorbeeld, dan moet je dus wel direct naar de dokter. Ik ben in mijn hele leven 1 keer door een hond gebeten en dat was per ongeluk. Als je van huisdieren houdt zou ik dat gewoon doen. Wat we hier niet zeker weten, maar dat is dus echt gebrek aan medische kennis, of er een link is tussen allergie en de ontbrekende milt. Ze is er nog niet nadrukkelijk op onderzocht, maar ze lijkt allergisch voor onze huisdieren. We weten dat ze ook stofallergie heeft, maar daar heeft ze in haar eigen kamer (student) niet nadrukkelijk last van. Bij ons gaat het direct mis. Het is dus zeker de bedoeling dat ze erop getest gaat worden. Ze houdt zelf erg van katten, dus kan het handig zijn om te kijken wat met allergie de mogelijkheden zijn.

Eef

Eef

04-10-2017 om 22:26

Kaaskopje

Bedankt voor je reactie en voor de link naar de website! Het helpt me een beetje een beeld te vormen van de impact. Eerlijk gezegd word ik best nerveus als ik eraan denk hoe het zal zijn. Dat je zo afhankelijk bent van antibiotica. Maar goed, er zijn veel meer mensen continu afhankelijk van medicatie. Daar zullen wij ook wel een draai in vinden. En... het is nog niet eens zover, misschien lukt het om de milt te sparen. Ben trouwens erg blij te horen dat jullie de huisdieren gewoon nog hebben. Het vooruitzicht dat mijn zoon dan misschien ook nog zijn allerliefste kat kwijt zou raken, dat zou ik heel erg voor hem vinden. Ben benieuwd of die allergie van je dochter komt door het ontbreken van haar milt. In ieder geval succes met het testen en nogmaals bedankt!

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2017 om 10:28

Eef

Dat leven met antibiotica valt in de praktijk erg mee. Het is een aandachtspuntje, meer niet. De griepprik hoort er ook bij.

Flierefluiter

Zo kende ik vroeger een vrolijke flierefluiter van ca. 20 jaar oud. Ze hield van disco's en roestte tijdens wintersport de berghellingen af, zonder angst. Ze had een deel van haar milt verloren tijdens een steekpartij. Ze slikte geen medicatie. En ze hadden thuis een kat.
(Een positieve bijdrage aan je twijfels.)

Eef

Eef

05-10-2017 om 12:10

Blij

Dankjulliewel! Het is weer eens zo'n geval van "Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest". ; )
We gaan het zien en ondertussen heel hard hopen dat het allemaal mee gaat vallen en dat z'n milt gewoon lekker blijft zitten. En zo niet, dan komt het ook vast goed. Dank x

Boink

Boink

06-10-2017 om 23:47

Flanagan heel offtopic

" en roestte tijdens de wintersport de berghellingen af"

hij is leuk

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2017 om 08:11

Eef

Als de milt mag blijven zitten, is dat natuurlijk het beste, dus ik hoop met je mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2017 om 08:16

Roestte

Had ie zóveel piercings ??

Het topje van de Mont Blanc (ot)

Tja, het inlevingsvermogen van sommigen steeg weer even boven het topje van een hoge berg uit..
Gelukkig kon ik Eef verblijden, en daar gaat het om.

Eef

Eef

07-10-2017 om 21:22

Flanagan

: ) gelukt!

Tips

Hallo allemaal,

Mijn dochter is net 12 jaar en ze heeft sferocythose. Met andere woorden, haar milt ziet de goeie rode bloedcellen als zieke bloedcellen en zo heeft ze regelmatig bloedarmoede. Ik heb dat trouwens ook.
Nu is haar milt 19 cm groot en komt 10cm onder haar ribben uit en is dus onbeschermd. Nu ze eenmaal 12 is zijn de dokters aan het bespreken om de milt eruit te halen. Maar ik lees zoveel enge dingen op internet en kwam op deze pagina uit.
Ik heb dus heel graag positieve tips of verhalen nodig.
Wat zijn jullie ervaringen.
Alvast erg bedankt

Groetjes kelly

Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2019 om 12:47

Geen arts

Ik ben geen arts, dus advies altijd bij de behandelaar halen, maar voor zover ik weet, kun je goed zonder milt leven, maar wel met een gebruiksaanwijzing. Zonder milt kan het lichaam minder weerstand bieden aan indringers. Daarom zal je dochter dan altijd antibiotica in huis moeten hebben. Bij 38,5 graden koorts meteen daarmee beginnen en vervolgens overleg met de huisarts. Verder merk ik niet echt veel verschil tussen voor en na de milt verwijdering van mijn dochter. Ze lijkt hooguit wat vatbaarder voor verkoudheden. Ze moet de jaarlijkse griepprik halen.

Jf

Jf

26-02-2020 om 17:21

Geen problemen

Hoi, ik snap je bezorgdheid.
Bij mij is de milt 3 jaar geleden verwijderd nadat ze kanker hadden ontdekt in de punt van mijn alvleesklier.
Ik ben een eigenwijs, en heb na de operatie principieel geen enkele injectie of pil gehaald.
Nu 3 jaar verder nog steeds geen nadelige gevolgen ondergaan dat ik geen milt meer heb.
Je kan hier prima mee leven hoor.
Ik denk dat als je dochter zich wel aan de medicatie houd, en wel alle prikken en pillen neemt, dat je je totaal geen zorgen hoeft te maken.
Ik heb in de laatste 3 jaar 1 keer een licht griepje gehad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.