Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijtje

Bijtje

02-07-2014 om 09:07

ernstige allergie voor pollen en medicatie vraag

Na bloedonderzoek kwam naar voren dat dochter van 12 last heeft van een ernstige pollen allergie. Het verklaard waarom haar neus de laatste tijd altijd verstopt zit. Ze een stekende pijn in haar keel voelt en tranende ogen. Ook last van benauwdheid. Nu heeft ze via de huisarts een recept gekregen van Aerius orodisp tabletten. Helaas worden die tabletten momenteel niet geleverd. Vreemd.... Wat nu.... Wat zou kunnen helpen om haar klachten te verminderen? Wie oh wie heeft ervaring met pollen allergie en wat zou te doen? Zijn er ook dingen die preventief helpen? Waar moet ik op letten. Het is voor ons allemaal nieuw dus graag tiips. Alvast bedankt!

Tante Tiny

Tante Tiny

02-07-2014 om 09:28

Terug naar de huisarts, even bellen

De huisarts kan vast iets anders voorschrijven.

Charis

Charis

02-07-2014 om 10:04

Medicatie

Bijtje, wat vervelend voor je dochter. Er zijn heel veel anti-histaminemiddelen op de markt tegen pollenallergie die allemaal een andere werkzame stof hebben. Wat bij jouw dochter werkt, is een kwestie van uitproberen. Als Aerius niet leverbaar is, kan de huisarts voor nu prima wat anders voorschrijven.

Voor acute benauwdheid kan de huisarts eventueel ook 'pufjes' voorschrijven (bijvoorbeeld Salbutamol), die verwijden de luchtwegen zodat je weer lucht krijgt.

Als je dochter door de hooikoorts echt zo benauwd wordt dat ze met enige regelmaat astmatische bronchitisaanvallen krijgt, zou je voor volgend jaar kunnen overwegen een paar weken voor de start van het graspollenseizoen al luchtwegbeschermers te gaan gebruiken (bijv. beclometason). Dit zijn corticosteroïden, die helaas bijwerkingen hebben. Maar in principe is de schade van regelmatige astma-aanvallen ernstiger dan de schade van tijdelijk gebruik van corticosteroïden. Maar dat is dus afhankelijk van hoe de allergie zich ontwikkelt.

Veel sterkte voor je dochter!

Wat

Wat

02-07-2014 om 11:18

idd

Even terugbellen met de praktijk en om een vervangend middel vragen.
Verwacht alleen niet dat ze daarmee klachtenvrij komt. Het kan wel, maar het kan ook de klachten alleen verminderen.

Tango

Tango

02-07-2014 om 14:05

Aerius

Aerius is er in diverse vormen. Er bestaan smelttabletjes van, en deze heb je waarschijnlijk voorgeschreven gekregen want die zijn inderdaad niet altijd leverbaar. Dochter hier slikte ze ook. Ik vind het vreemd dat de apotheek dan niet iets anders geeft dat ongeveer hetzelfde is. Dochter hier kreeg het een tijd in drank-vorm. Deze vond ze echter niet lekker. Ze is zowieso erg lastig met drankjes. Daarna kreeg ze gewone tabletten die we dan moesten splitsen (met zo'n apparaatje) omdat een hele een te hoge dosering had.
Inmiddels slikt ze gewoon cetirizine van de Lidl. Is volgens mij goedkoper, want bij de medicijnen van de apotheek moest ik altijd een deel betalen. Helpt bij haar net zo goed, maar ik moet zeggen dat zij ook niet zulke heftige klachten heeft, alleen wel als ze bijvoorbeeld in een weiland tussen de paarden heeft gelopen.

Is het ook bekend voor welke pollen je dochter het meest allergisch is? Berkenpollen zijn bijvoorbeeld vroeger in het seizoen aanwezig dan graspollen. Je kunt dan beter inschatten wanneer ze veel last heeft. Niet naar buiten gaan is voor een kind natuurlijk tamelijk onmogelijk. Je kunt natuurlijk wel proberen de ramen in huis zoveel mogelijk gesloten te houden zodat ze binnen minder last heeft.

Mijn man heeft ook behoorlijk hooikoorts, vooral in het begin van het seizoen (berkenpollen). Hij krijgt dan als het heel ernstig is een soort injectie die dan een aantal weken helpt. Meestal is dan de ergste piek voorbij.

wizzer

wizzer

02-07-2014 om 14:48

kleine tabletjes

De gewone aerius bestaat uit hele kleine tabletjes. Kan ze die niet gewoon slikken i.p.v. de dispergeerbare vorm? (en anders kun je ook nog een tabletvergruizer gebruiken of de aerius drank).

Diphenhydramine HCl

Na verschillende producten, nu alleen baat bij de antihistamine diphenhydramine HCl. Het heet EQuate. En is te vergelijken met Benadryl.
Maar, dit kopen wij bij de Wal-Mart in USA. (Hoewel de wal-Mart tegenwoordig ook in Duitsland zit.)
Even op Benadryl gegoogeld en kwam op dit forum zie link.

http://medicijn.startpagina.nl/prikbord/4428990/4428992/re-benadryl-allergy-relief#msg-4428992

Het is zonder recept, dus als je iemand kent die deze zomer die richting opgaat, vraag dan of die wat wilt meenemen.

Wal-Mart: Equate allergy medication 25mg diphenhydramine hydrochloride capsules ( kleine makkelijk door te slikken), CVS heeft ze waarschynlijk ook dan onder de naam Benadryl.. Potje van 100cap. Ook geschikt voor kinderen.

We weten hoe slopend allergie is. Vaak in begin voorjaar maar soms ook weer in het najaar een paar weken.

generiek

aerius is ook onder de stofnaam te verkrijgen. Niet de smelttabletten(orodisp) maar wel de gewone tabletten en ook nog goed leverbaar. Desloratadine 5 mg vanaf 12 jaar. Wel raar dat de apotheek je dit alternatief niet heeft aangeboden.

Marjoleine64

Marjoleine64

05-07-2014 om 16:34

Ik gebruik levocetirizine

en dat werkt voor mij prima. Heel weinig bijwerkingen, omdat ze zeggen dat je er een beetje slaperig van kan worden slik ik ze meestal 's avonds. Dan is de werking 's nachts optimaal (als ik ze niet slik slaap ik echt slecht) en overdag heb ik toch altijd minder last, zeker op kantoor. Diezelfde mag ik aan mijn (nu 14-jarige) zoon geven ingeval hij onverhoopt iets van pinda binnenkrijgt, vanaf 6 jaar mocht al een half tabletje indien nodig.
De gewone cetirizine of loratadine van de drogist werkt bij mij toch minder goed.

Puck

Puck

08-07-2014 om 09:54

Iets anders

Erg raar dat ze geen alternatief aangeboden krijgt. Die zijn er namelijk genoeg, ook met dezelfde werkzame stof. Als preventief middel zou ze haar neus aan de binnenkant kunnen invetten met bijv. vaseline. Daardoor kunnen de pollen niet bij de slijmvliezen komen in de neus en niet verder de longen in komen omdat ze blijven hangen. Vind ze dat onhandig dan kan ze Prevalin Direct misschien eens proberen. Dat doet hetzelfde: het legt een beschermend laagje op het neusslijmvlies. Ik vind het goed werken.
Behalve antihistaminica zijn er ook diverse neussprays en puffers met corticosteroiden, die werken in het algemeen ook goed, maar hebben soms wel vervelende bijwerkingen.
Overigens wil het niet zeggen dat de medicijnen goed werken. Mijn (uitgebreide) ervaring is dat het vaak een zoektocht is naar het meest effectieve middel. Dus als de nu voorgeschreven Aerius niet voldoende effect heeft dan gewoon over een paar weken terug om een ander middel te vragen.

Bijtje

Bijtje

14-07-2014 om 13:08

Inmiddels......

Ik heb de huisarts gebeld en weer een recept gekregen, hetzelfde maar dan in de vorm van een drankje. Ha,ha de apotheek was er nog steeds van overtuigd dat dat niet te krijgen was. Nadat er 3 medewerkers ernaar gekeken hadden was het toch wel in een drankje te krijgen gelukkig. Na een week proberen helpt het helemaal niets . Jammer. Dus wij gaan verder met zoeken. Bedankt voor alle reacties. Ik ga het zeker uitzoeken wat voor dochter zal helpen en het liefst met zo min mogelijk bijwerkingen....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.