Gezondheid
AGvds
03-01-2025 om 09:18
Er even doorheen zitten (tips gevraagd)
Hoi allemaal,
Ik schrijf dit bericht omdat ik gewoon even van me af wil schrijven/is er herkenning/heeft iemand misschien tips ?
Zal even kort mijn situatie uitleggen. Ik ben 29 jaar heb 3 kinderen 2 jongens, 1 meisje (6, 5 en 10 maanden) getrouwd, fijn huis, veel vrienden. Kortom opzich best goed voor elkaar allemaal.
Nu is het zo dat het afgelopen jaar behoorlijk druk is geweest. In maart bevallen van 3e kindje na een best pittig einde vd zwangerschap (zwangerschapsvergiftiging). Gelukkig mochten we na een week naar huis en konden we echt gaan genieten.
In juni ben ik ook mijn eigen bedrijf begonnen, praktijk aan huis, waar ik heel veel tijd/geld en energie in heb gestopt/nog steeds stop omdat ik nog startende ben. Verder fijn om schooltijden van de kinderen te werken enzo, er veel voor ze te zijn. Maar naast een huishouden ook gewoon mega druk.
Ook heeft iemand in mijn naaste omgeving te maken al 2 jaar met ernstige psychische klachten waar ik erg veel zorgen over heb en waar ook hele heftige dingen zijn gebeurd.(het heeft enorm veel impact gehad op ons enonze omgeving) Op dit moment gaat het wat beter , maar het blijft een onzekere factor en alles wat er gebeurd is blijft ook maar door mijn hoofd spoken.
Nu merk ik aan mezelf dat ik er echt doorheen zit, veel piekeren, extreem vermoeid. Kortom ik voel me helemaal opgebrand. Maar op dit moment naar mijn idee te weinig mogelijkheden tot ontspanning. (Kan me niet even ziekmelden ofzo omdat ik voor mezelf werk) Mijn man doet al heel veel in huis en met de kinderen, ook hebben we opzich veel hulp uit onze families.
Ben bijvoorbeeld ontzettend toe aan vakantie, maar juist nu we al ons geld in mijn praktijk hebben gestopt moeten we een jaar echt even een pas op de plaats maken financieel.
Heeft er iemand herkenning/tips hoe ik hier doorheen kan komen ? Wordt erg gewaardeerd
tsjor
03-01-2025 om 09:25
En dan is het ook nog winter, korte dagen, te weinig zonlicht; en je moet nog ontzwangeren. Waar kun je je rust pakken? Mijn advies zou zijn: een half uurtje buiten lopen voordat iedereen wakker is.
Tsjor
tsjor
03-01-2025 om 09:27
Nog een tip: neem een app op je telefoon die vogelgeluiden kan detecteren. Zo geweldig, zeker dadelijk als het lente wordt.
Tsjor
IMI-x2
03-01-2025 om 09:37
Misschien kun je eerst de huisarts eens vragen om je bloed na te kijken. Denk aan gebrek aan ijzer, vit D, B12, schildklier, en verder alles wat de huisarts maar kan bedenken.
Verder zou ik toch ergens in de dag een rustmoment voor jezelf inbouwen. Kun je een middagdutje van een halfuur doen? Een halve dag per week niets doen (slapen/lummelen, geen klussen)? Elke week 1 avond voor jezelf om te sporten, met een vriendin te kletsen, of te niksen (en gun je man ook zo'n avond)?
Sterkte, en vergeet niet dat je nu dubbele tropenjaren hebt: jong gezin én jong bedrijf. Daar zou iedereen uitgeput van raken, dus heb een beetje compassie met jezelf.
IMI-x2
03-01-2025 om 09:38
tsjor schreef op 03-01-2025 om 09:25:
En dan is het ook nog winter, korte dagen, te weinig zonlicht; en je moet nog ontzwangeren. Waar kun je je rust pakken? Mijn advies zou zijn: een half uurtje buiten lopen voordat iedereen wakker is.
Tsjor
Wandelen in het donker is niet echt motiverend. Dan beter rond 11-12 u, als de zon op zijn hoogst staat. Dan heb je tenminste het voordeel dat je ook nog wat daglicht vangt.
AGvds
03-01-2025 om 10:08
IMI-x2 schreef op 03-01-2025 om 09:37:
Misschien kun je eerst de huisarts eens vragen om je bloed na te kijken. Denk aan gebrek aan ijzer, vit D, B12, schildklier, en verder alles wat de huisarts maar kan bedenken.
Verder zou ik toch ergens in de dag een rustmoment voor jezelf inbouwen. Kun je een middagdutje van een halfuur doen? Een halve dag per week niets doen (slapen/lummelen, geen klussen)? Elke week 1 avond voor jezelf om te sporten, met een vriendin te kletsen, of te niksen (en gun je man ook zo'n avond)?
Sterkte, en vergeet niet dat je nu dubbele tropenjaren hebt: jong gezin én jong bedrijf. Daar zou iedereen uitgeput van raken, dus heb een beetje compassie met jezelf.
Ik zit er wel aan te denken om idd bloed te laten prikken. Krijg al injecties voor een b12 tekort dus dat is op orde. Wel heb ik vaker ijzertekort gehad dus ga dat even laten checken.
DIe rustmomenten zijn ergens wel in te plannen, alleen merk op dit moment dat ik op elk vrij uurtje alleen maar kan slapen, geen energie om iets te gaan ondernemen, ondanks dat ik weet dat dat juist zo goed is. Ik wandel wel al geregeld 's avonds een uurtje.
Ik weet idd ook gewoon dat het nu tropenjaren zijn en dat er een einde aan komt , maar op dit moment vraag ik me regelmatig af waar ik allemaal aan begonnen ben 🫣.
Thanks voor je berichtje!!
elledoris
03-01-2025 om 11:23
"Ben bijvoorbeeld ontzettend toe aan vakantie, maar juist nu we al ons geld in mijn praktijk hebben gestopt moeten we een jaar echt even een pas op de plaats maken financieel"
Vakanties die veel kosten worden overschat. Je kan ook gewoon 2 weken vrij nemen en lekker niks doen, of het tempo wat vertragen. Daar rust je meer van uit dan van verre reizen.
IMI-x2
03-01-2025 om 12:40
elledoris schreef op 03-01-2025 om 11:23:
"Ben bijvoorbeeld ontzettend toe aan vakantie, maar juist nu we al ons geld in mijn praktijk hebben gestopt moeten we een jaar echt even een pas op de plaats maken financieel"
Vakanties die veel kosten worden overschat. Je kan ook gewoon 2 weken vrij nemen en lekker niks doen, of het tempo wat vertragen. Daar rust je meer van uit dan van verre reizen.
Dat is helemaal waar.