Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

enge benauwdheid

Ik werd vanochtend om 4u wakker door een nare kuch van mijn dochtertje (5); ik wist meteen dat ze moeite had met ademhalen. Ze liep al over de overloop richting mijn kamer en ik nam haar vlug naar beneden waar het warm is, zette haar op de bank en zei dat ze rustig moest proberen te ademen. Ze was lichtelijk in paniek en daarom lukte het haar niet meteen om regelmatig te ademen. Haar hoest klonk als een holle zeehonden-blaf. En die hoest maakte het ademen juist moeilijk. Ik gaf haar Nurofen siroop en hield haar 10 min. goed tegen me aan en wreef met ronde bewegingen over haar rug, totdat ze haar ademhaling weer onder controle had. Zodra ze weer wat begon te praten of bewegen, kwam die benauwde, onregelmatige ademhaling en zeehondenblaf weer op. Ik heb de stretcher uit de kast gehaald en naast haar bed gezet; ik wilde bij haar blijven. Ze is na 10 minuten weer in slaap gevallen maar ik was echt wel geschrokken. Dit heeft ze 1x eerder voorgehad, ook 's nachts, toen ze verkouden was. Maar nu was ze dat gisteren nog niet. (Vandaag wel een loopneus en hese stem) Wat is dit en wat lokt dit uit? Ik vond het echt heel naar, vooral omdat dit 's nachts gebeurt.

brugklasmoeder

brugklasmoeder

24-01-2015 om 20:54

Pseudokroep

Klinkt als pseudokroep. Dan kun je beter in de badkamer gaan zitten met de hete douche aan. Het warme stoom helpt.

Zwelgje

Zwelgje

24-01-2015 om 21:02 Topicstarter

Dat is het!

Even gegoogled en dat klinkt exact zoals het is. Weet ik dat ook weer. Bedankt!

Linde

Linde

24-01-2015 om 21:18

inderdaad

Inderdaad, pseudo kroep. De zeehondenhoest is kenmerkend.
Mijn kinderen hebben het ook een paar keer gehad, heel naar. Overdag is er meestal niets aan de hand, het is echt iets van de avond/nacht. Kan wel een paar avonden achter elkaar terugkeren!

Als het écht niet gaat, kun je naar de dokterspost gaan, daar kunnen ze evt. iets geven. Maar meestal gaat het gewoon vanzelf over. Rustig blijven, rechtop laten zitten, is een vochtige badkamer (hoewel dat laatste inmiddels geloof ik al weer achterhaald is, maar hier werkte het wel goed).

niet in de badkamer

Dat is inderdaad een zeer achterhaald advies. Wat wel goed helpt is om je kind een dikke jas aan te trekken en naar buiten te gaan, de frisse lucht in. Rustig rondlopen met je kind op de arm (en vooral dus zelf ook rustig blijven!)

Je ziet bijvoorbeeld ook vaak dat kinderen die naar de huisartsenpost gaan eenmaal daar aangekomen al weer goed kunnen ademen, door die frisse buitenlucht dus.

Zwelgje

Zwelgje

24-01-2015 om 21:44 Topicstarter

wat als...?

Ik zit 'm toch wel een beetje te knijpen.. Vannacht slaapt ze bij een vriendinnetje (de 1e keer dat ze er logeert) want wij (ouders) werken vanavond tot 23:00. Ik ben een beetje bang dat ze het vannacht weer krijgt. Kan het in sommige gevallen uitdraaien op een serieuze ademnood met flauwvallen e.d.? Aangezien het een beetje een last-minute geregeld was (onze vaste oppas belde af), heb ik nog in m'n haast tegen de moeder gezegt dat ze een pijnstiller mocht geven als ze denkt dat 't nodig is.

Evanlyn

Evanlyn

24-01-2015 om 22:19

Wat wij van de kinderarts kregen...

Bij ons was het in de winter ongeveer elke maand raak. Wat hielp was een soort baby-inhalator met een medicijn dat ook voor astma wordt gebruikt. Dat hielp echt direct.

Ze kan het best vannacht weer krijgen, maar waarschijnlijk minder erg. Wel goed om de ouders van het vriendinnetje te waarschuwen.

Bij ons begon het meestal om 11 uur 's avonds.

Fiorucci

Fiorucci

24-01-2015 om 23:34

en....

Ik kreeg van de huisarts de tip om wel gelijk te bellen, als deze klachten gepaard gaan met koorts.

Cucu

Cucu

25-01-2015 om 01:08

pseudokroep

Pseudokroep is op zich geen gevaarlijke aandoening, maar de belemmering bij het ademen kan natuurlijk wel gevaarlijk zijn. Bij kleine kinderen is het luchtkanaal nog zo smal. Met pseudokroep zwelt het weefsel rond de stembanden op waardoor het ademen moeilijk gaat. Hoe ouder het kinder, hoe minder heftig het wordt.

Als het heel erg is, moet je naar de huisartsenpost of eerste hulp gaan. Mijn kind heeft wel eens een nacht in het ziekenhuis moeten doorbrengen (met mij erbij) vanwege pseudokroep. Ook wel eens 's avonds een paar uur op de eerste hulp verbleven met kind aan kapje met spul dat de luchtweg moest openen. Dat was bij de eerste aanval, die een kleine week duurde (het kwam toen iedere avond terug, overdag weinig last). Later hadden we een spray in huis om de zwelling in de keel wat te verminderen. Bij het ouder worden werd het steeds minder heftig. Vanaf een jaar of zeven geen last meer gehad.

Een inhalator is niet nodig, want het probleem zit niet diep (in de longen), maar juist dichterbij de mond (de stembanden). Vandaar dat een spray wordt gebruikt. (Een kind goed laten inhaleren is sowieso een kunst op zich, voor volwassenen is dat al moeilijk. En laat staan een kind in paniek zoals bij pseudokroep. Gelukkig is echt diep inhaleren dus niet nodig.)

Door de moeite met ademen krijgt kind angst en paniek, waardoor de aanval nog erger wordt. Geruststellen en rustig maken is dus heel belangrijk tijdens de aanval. En na de aanval uitleggen wat er aan de hand was en dat het nog een keer kan gebeuren. Dat het niet gevaarlijk is, maar wel belangrijk om rustig te blijven ademen.

De eerste keer schrok ik verschrikkelijk, ik had nog nooit van pseudokroep gehoord. Ik belde de huisarstenpost met kind op schoot, telefonist hoorde via de telefoon mijn kind ademen, ik hoefde niets uit te leggen, ze zei dat we onmiddellijk moesten komen ( normaal houden ze bezoek af). Aldaar bleek de huisarts niet het juiste spul in huis te hebben om de aanval te temmen, toen moesten we naar de eerste hulp. Toen lange tijd ademen in een kapje niet voldoende hielp (was verschrikkelijk, kind was zo bang), moesten we daar de nacht blijven.

Kind was toen nog erg klein trouwens. De aanvallen werden steeds minder sterk. Toen hij ouder was, wist hij precies wat het was en kwam dan naar ons bed met de mededeling "ik heb pseudokroep". Herkenbaar door de piepende inademing en de zeehondenblafhoest.
Naarmate kind ouder werd, kwamen de aanvallen ook steeds later (en steeds minder heftig). Eerst vanaf 23h00 (het typische "pseudokroepuur", vertelden ze ons in het ziekenhuis), op het laatst wat zeehondenhoesten en piepen in de vroege ochtend.

Pseudokroep komt vaak de volgende nacht terug, dus ik zou mijn kind dan niet uit logeren laten gaan, tenzij kind goed zelf vertrouwd is met pseudokroep en de aanvallen niet heftig zijn.

In nood schijn je Xylometazoline (neusdruppels) in de mond/keel te kunnen sprayen, dit doet de zwelling ook afnemen, las ik. Als je kind normaal die neusdruppels krijgt, dan kun je dat wel proberen lijkt me.

Puck

Puck

26-01-2015 om 10:56

Ook bekend mee

Onze kinderen hadden vroeger ook. Wat hier het beste hielp was om idd het kind rustig te krijgen. Dat deden wij door het tussen ons in in bed te leggen.
Stomen in de badkamer hiep niet en is zoals al gezegd een achterhaald advies.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.