Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lotje

Lotje

26-04-2013 om 19:28

Emdr-therapie

Voor bepaalde klachten ging ik naar een psycholoog. Toen bleek dat het raadzaam was om eerst EMDR-therapie te gaan doen voor traumatische beelden. Deze onderdruk ik al een poos, en dat kost heel veel energie. Maar ik ben ook te bang om er iets mee te moeten doen, vooralsnog durf ik er echt niets mee, en zeker niet hardop vertellen wat er zoal op mijn netvlies gebrand is.
Wie heeft ervaring met EMDR? En vooral: hoe zwaar is het? Kun je na een behandeling gewoon weer terug naar werk, boodschappen of gezinnetje? En wordt het daarna echt beter?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lies

Lies

26-04-2013 om 20:08

Emdr

Ik heb ervaring met EMDR. Goede ervaring, kan ik wel zeggen.

Hoe het ging:
- dubbele tijd ingepland bij de psycholoog
- ik moest een "filmpje" maken in mijn hoofd van de traumatische ervaring en haar het filmpje vertellen.
-uit dat filmpje moest ik één beeld nemen dat de eravaring het best weergaf. Als een foto,
- ook deze foto moest ik uitvoerig beschrijven, zij stelde er ook vragen over (hoe stond je, zie we je vanaf de rug of vanaf de voorkant etc)
- daarna gaf ik een cijfer van 1 tot 10 voor de emotie die het beeld opriep (een 8 was het toen, eigenlijk al iets minder dan voor de behandeling)
- vervolgens startte de emdr beweging: met mijn ogen moest ik haar vinger volgen en stelde ze vragen
- aan het einde van de sessie voelde de emotie als een 3.

Ik vond het een gekke, wonderlijke ervaring. Het voelde voor mij echt alsof er een enorme lading was verdwenen en ik kon gewoon naar de "foto" kijken zonder daar veel bij te voelen.

Ik had na de sessie nog ruim een uur voor mezelf vrijgepland om even te wandelen of zo. Dat vond ik ook wel fijn. Daarna ben ik gewoon gaan werken.

Sterkte en succes!

Henriette123

Henriette123

26-04-2013 om 21:35

Veel aan gehad

Heb ongeveer dezelfde ervaring als Liesje.
Ik ben een keer of 6 a 7 voor een sessie geweest, en
he is daardoor bij mij veel beter geworden.
Wel zei psycholoog eerlijk dat het bij mij zo goed gewerkt had, omdat ik voordat ik het trauma opliep nooit ook maar iets van psychische klachten had gehad; en door een eenmalig trauma in de problemen was gekomen.

nu zo

nu zo

27-04-2013 om 18:29

Ook positief

beste Lotje

ik heb ook een positieve ervaring met EMDR

voor mijn depressieve klachten was ik al onder behandeling bij een psycholoog, maar toen liep ik nog een extra trauma op door een aanval/beet van een hele enge hond. Ik durfde de deur niet meer uit, sliep niet meer enz.

ik heb toen twee EMDR behandelingen gedaan, en dat hielp heel goed voor het hondentrauma. En het werkt nu nog steeds.

Dus ook als je nog andere klachten hebt, kan EMDR effectief zijn. Wel is het zo dat je zult moeten uitspreken wat je allerergste beeld aan die herinnering is, ik denk niet dat je daar onderuit komt

dus als je dat niet kunt, dan wordt het lastig, denk ik

overigens was ik de dag na een EMDR behandeling niets waard, heel erg moe en naar. De tweede dag kon ik weer functioneren.

ik ben blij dat ik de EMDR gedaan heb!

veel sterkte!

Nu zo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.