Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Niki73

Niki73

16-06-2016 om 09:50

Elisa (e.a.): te weinig serotonine?

Een vriendin van me vertelde dat ze onlangs voor de tweede keer een depressie had gehad. Ze was er nu snel bij en kreeg snel weer medicijnen, en ze was er snel weer bovenop. Haar huisarts suggereerde dat ze misschien wel haar hele leven een lichte dosis antidepressiva moest slikken. Ze heeft daar zelf best veel moeite mee, ze ziet het als falen, zwakte. Tegelijkertijd vertelde ze dat haar moeder en zus ook al jaren aan de AD zitten.

Elisa, vertelde jij niet een te laag serotonineniveau bij jou in de familie zit en dat je (jullie) daarom altijd een onderhoudsdosis AD slikt (slikken)? Mijn vriendin zou het graag willen uitzoeken of het bij haar ook zo zit, zodat ze voor haar gevoel een fysieke aandoening heeft in plaats van een psychische. Ik heb haar ervan proberen te overtuigen dat het in principe hetzelfde is en dat het niks is om je voor te schamen. Maar ze zou graag een of andere test doen. Weet jij of die bestaat?

Ze is overigens nog nooit bij een psychiater geweest, wat mij best wel verbaast, maar goed.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

16-06-2016 om 10:31

een leven lang aan de medicijnen

"Haar huisarts suggereerde dat ze misschien wel haar hele leven een lichte dosis antidepressiva moest slikken. Ze heeft daar zelf best veel moeite mee, ze ziet het als falen, zwakte."

Ik kan niet oordelen of levenslang AD wel of niet goed is, en of een huisarts dat moet voorschrijven of een psychiater. Als ze een test wil doen zal ze daarvoor naar een psycholoog/psychiater moeten, ik zou dat wel adviseren. Of is een psychiater ook al een vorm van falen voor haar?

Ik viel namelijk vooral over het zinnetje "ze ziet het als falen, zwakte".

Hele volksstammen gebruiken hun leven lang medicijnen. Denk aan diabetes, aan longziekte, hart- en vaatziekte. Dat is niet altijd leuk (injecteren, bijwerkingen). Maar wel noodzakelijk. Ik moet ook elke ochtend de pillenpot opentrekken en ik ben niet de enige.

Waarom ligt er bij psychofarmaca altijd zo'n extra stempel op? Ik zie het bij een kind dat een tijd Concerta kreeg en daar goed van opknapte (concentratieproblemen). Ik moest me telkens verdedigen dat ik niet zo'n moeder was die er maar een pil in propte omdat het kind niet perfect zou zijn. Had mijn kind een inhalertje gehad voor astma, dan was dat geen probleem geweest.

Je faalt niet als je insuline moet gebruiken. Of als je bloedverdunners moet slikken. Of als je de rest van je leven aan de harttabletten zit. Of de inhalers voor je longen. Of glaucoomdruppels in je ogen moet doen.

En ook niet als je de rest van je leven een vorm van psychofarmaca moet gebruiken.

Leuk is het niet. Maar die extra stempel op psychofarmaca helpt ook niet echt.

Jip

Jip

16-06-2016 om 11:33

Een poos geleden

Sprak ik een vrouw, Dymphia ofzo, bijzondere naam. Zij heeft een boek geschreven 'eet puur geluk' over hoe zij met eten haar serotonine gehalte positief heeft beïnvloedt. Ik heb het zelf niet geprobeerd maar wellicht is het voor jouw vriendin wel goed om zich daar eens in te verdiepen. Die dame had uitgebreid onderzoek gedaan en het klonk niet onlogisch wat ze zei.

Ik heb geen aandelen ofzo hoor, heb haar één keer ontmoet maar wie weet....

Mijntje

Mijntje

16-06-2016 om 11:44

erfelijk

Depressies zijn vaak erfelijk, maar ik denk niet dat een klinisch geneticus genoeg aanleiding vindt om dit bij haar uit te testen en haar dna uit te pluizen. Nog niet alle genen die dit veroorzaken zijn bekend. Maar als meer mensen dit in de familie hebben lijkt me dit erg aannemelijk.
Ik geloof dat het dan iets biochemisch is, in ieder geval bij mijn zeer prikkelgevoelige jongste: als er stofjes 'mis' gaan in je lijf kan je psychische klachten krijgen, of iets lichamelijks, of allebei.
Misschien moet ze nog een consult aanvragen bij de huisarts (of behandelend psychiater?) om eea nog eens goed uit te laten leggen? Als zij baat heeft bij een bepaalde 'onderhoudsdosis' dan is dat toch geweldig dat er medicatie is.

Hier ook

Mijn dochter slikt een lichte dosering AD. Ik heb een vriendin die er pas op oudere leeftijd achter kwam dat ze dat nodig had en het verder doorslikt. Dat verhaal heeft mijn dochter goed begrepen. En toen ze eindelijk aan de medicatie mocht heeft ze dat gewoon geaccepteerd.
Haar sombere stemmingen zijn weer toegenomen dus nu doen we eerst een traject met traumabehandeling en cognitieve therapie en als dat niet voldoende helpt gaan we weer naar de medicatie kijken. Vorig jaar hielp het niet voldoende om het te verdubbelen maar misschien binnenkort wel. Anders moet ze mogelijk veel meer medicatie of andere medicatie. Er speelt ook nog een neiging tot dingen zien en horen die er niet zijn en dat is heel lang weggeweest maar helaas weer terug gekomen.
Het is niet prettig om altijd bang en bezorgd te zijn. Vooral niet als je er wat aan kunt doen is dat onnodig.
Bij mijn dochter speelt ook een passende omgeving en genoeg rust en alleentijd. Balanceren van rust en activiteit.
Een periode kon ze wat lichte somberheid pareren met een blok chocola. Of een blokje fietsen of wandelen. Dat besef helpt haar ook om zichzelf op gang te houden. Ze voelt zich beter als ze in beweging is.
Ze heeft ook extra sport op school.
Ik denk ook dat voeding kan bijdragen.
http://www.depressie.org/behandeling/voeding1.htm
Je kunt gewoon wat proberen. Helaas lust mijn dochter geen linzen en kan niet tegen al teveel melkproducten, schaal- en schelpdieren. In de winter krijgt ze ook extra omega3capsules.

Ze krijgt ook een multivitamine.

Knurf

Knurf

16-06-2016 om 12:19

onderhoudsdosis

Ik slik citalopram vanwege een chronisch tekort aan serotonine. Ik beschouw het niet als falen, en ik doe ook geen experimenten met voeding. Dat vind ik net zo dom als mensen met een bril aansporen om gewoon meer worteltjes te eten en wat meer hun best te doen om zonder bril te kijken. Sommige dingen zijn nou eenmaal niet te verhelpen met een beetje wilskracht en Maanbestraalde bekertjes water.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

16-06-2016 om 12:50

Knurf

"Dat vind ik net zo dom als mensen met een bril aansporen om gewoon meer worteltjes te eten en wat meer hun best te doen om zonder bril te kijken. Sommige dingen zijn nou eenmaal niet te verhelpen met een beetje wilskracht en Maanbestraalde bekertjes water."

En daar ben ik het helemaal mee eens!

Gewoon normaal gezond eten moet voldoende zijn. Met nadruk op gewoon normaal. En sommigen hebben een chemisch hulpmiddel nodig. Niks falen. Wees blij dat het kan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-06-2016 om 14:18

Serotonine

Ja, dat klopt. Genetisch van mijn moeders kant is er sprake van een neurochemische serotonineheropnamestoornis die maakt dat we een chronisch tekort hebben aan serotonine en dus aan chronische/terugkerende depressies (in mijn zoons' geval uitte het zich in een angst- en dwangstoornis, wat gerelateerd is aan depressie) lijden tenzij we (mijn moeder, mijn zus, ik en dus ook mijn zoon) ons leven lang dagelijks antidepressiva in een lage onderhoudsdosering slikken. Kan je niks aan doen; is aangeboren. Gewoon een foutje in de bedrading zeg maar. Net als bij AD(H)D. Dus voeding en (orthomoleculaire)supplementen slikken helpt in dit geval geen zier zoals Knurf en Sally al zeiden. Net als bij ADHD. Je kan er in gooien en bewegen wat je wil, die serotonine wordt niet opgenomen/aangemaakt. Cognitieve therapie helpt dus ook niet veel. Het kan nuttige handvaten opleveren maar het is symptoombestrijding en neemt de oorzaak niet weg.
Het is niets om je voor te schamen want het is een lichamelijke ziekte. Een heel vervelende waar maar weinig mensen, ook artsen, genoeg over weten. Je moet een goede psychiater vinden met veel kennis van en ervaring met depressies en antidepressiva en dan een pad ingaan met veel experimenteren met verschillende soorten ad in verschillende doseringen. En dat kost tijd en geduld. In het begin zal je last hebben van bijwerkingen maar zodra je goed bent "ingesteld" niet meer en je leven zal zo veel beter worden! Dit heeft mijn leven en dat van mijn zoon gered. Dat dagelijks een pilletje slikken hoort er gewoon bij. Net als die inhaler bij astma, de bril bij slechtziendheid, de ADHD-medicatie en de insuline bij diabetes. Zonder kunnen we niet functioneren/leven.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-06-2016 om 14:26

Antidepressiva

Ik slik trouwens dagelijks 75mg Venlafaxine (Efexor XR) en mijn zoon sinds zijn 13e 37,5mg. Wat mijn moeder en zus slikken weet ik even niet. We nemen het 's avonds zodat het ook helpt om beter te slapen (in combinatie met 3mg melatonine). Slecht slapen hoort er ook bij. Melatoninetekort en serotoninetekort gaan vaak samen; het zijn dezelfde soort neurochemisch verwante stofjes. Degenen die mijn zoons verhaal hebben gevolgd, weten wat een lijdensweg die jongen had qua angst- en dwanggedachten en slapen en het is een godswonder dat hij er nu af is en het zo geweldig goed doet. Dankzij de ad en een hele goede neuroloog en kinderpsychiater die verder keken dan de gemiddelde arts en therapeut.

Innemen

Vanwege de bijwerking van slecht slapen in het begin neemt dochter de medicatie in de ochtend in. Ze zet er haar wekker voor zodat het elke dag op dezelfde dag ingenomen wordt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-06-2016 om 15:34

AnneJ

Hier gaf/geeft ad juist als bijwerking slaperigheid, vandaar dat we het 's avonds innemen, na het avondeten. 's Morgens neemt zoon zijn Strattera.

Niki73

Niki73

17-06-2016 om 09:51

Dank jullie!

Deze vriendin had, voordat ze aan de AD ging, ook enorme slaapproblemen. Zo erg, dat je nu uit angst voor de het verstoren van haar wankele slaapevenwicht haar hartsvriendin die naar de VS verhuisd is niet durft te bezoeken. Dat is toch jammer!
Ik ga de informatie doorsturen. Hopelijk gaat er een knop om en voelt ze zich er niet meer slecht over dat ze wat medicatie nodig heeft.

Jip

Jip

17-06-2016 om 17:17

Goh

Dat je geen zin of puf hebt om te kijken wat voeding je kan brengen kan ik me voorstellen maar deze reacties had ik niet verwacht. Voeding zal wellicht in de meeste gevallen niet veel of geen soelaas bieden maar ik vind het absoluut niet ondenkbaar dat het in sommige gevallen wel een positieve invloed kan hebben. Pillen, voeding, het is allemaal een kwestie van (bio)chemische processen in je lichaam die je (soms) kunt veranderen door iets wel of niet in te nemen.
Ik snap wel dat als je al jaren gewend bent bepaalde medicatie te slikken je huiverig bent die balans te verstoren maar om er nou flauwigheden bij te halen als maanbestraald enzo..... Nee, had ik hier niet verwacht, komt wat xenofoob over. Nou ja, enfin, gelukkig mag iedereen het lekker zelf weten, daar ben ik dan weer dankbaar voor

Alicia

Alicia

17-06-2016 om 19:07

nogmaals Jip

'Pillen, voeding, het is allemaal een kwestie van (bio)chemische processen in je lichaam die je (soms) kunt veranderen door iets wel of niet in te nemen.'

Je zult -7 hebben en dan van iemand horen dat zij ergens gelezen heeft dat worteltjes goed schijnen te zijn voor je ogen ...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-06-2016 om 19:16

Voeding

Het is net als die onzin dat een special dieet of visolie zou helpen bij kinderen met ADHD. Flauwekul. De bedrading in de hersenen verander je niet met voeding of visolie; alleen met chemische stoffen die lijken op wat er dus mist in die hersenen. Iemand met diabetes heeft insuline nodig; geen supplement of voeding die dit kan veranderen/verbeteren. Ja, gezonde, evenwichtige voeding is belangrijk voor iedereen maar de invloed van voeding op bepaalde aandoeningen/stoornissen wordt zwaar overschat. Als je vitamine B12 tekort hebt, valt daar niet tegen op te eten; je hebt suppletie nodig in de vorm van injecties.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-06-2016 om 19:23

Depressie

Wat depressie betreft en dan met name de genetische vorm: supplementen zoals Sint Janskruid en 5HTP helpen niet daarbij; hoe hard orthomoleculaire kwakzalvers en homeopaten ons willen overtuigen van het tegendeel. Deze middelen kunnen juist ook zeer schadelijke bijwerkingen hebben. Bananen eten helpt niet; voldoende bewegen en "lekker in de buitenlucht zijn" ook niet. Die goedbedoelde adviezen snijden geen hout. Het enige wat echt helpt is de chemische tekorten in de hersenen aan te vullen met medicijnen waar die stoffen in zitten. Idem geldt voor melatonine en medicatie bij ADHD. Simpel.

Lente

Lente

17-06-2016 om 20:04

Elisa, je gaat te snel

Er staat nergens dat het hier gaat om een genetische vorm. Alleen een vermoeden.
Sint Janskruid is wetenschappelijk onderzocht bij depressies en kan wel degelijk een soortgelijk effect hebben als antidepressiva. Dat is een heel andere categorie dan bananen. Geen idee of Sint Janskruid specifiek getest is bij de genetische vorm.

Gewenningsperiode

Van iemand met een lage produktie en zodoende aangewezen op hetzelfde middel als Elisa, vernam ik dat de gewenningsperiode een paar weken bedraagt. Hopelijk begint de vriendin op tijd aan haar nieuwe AD.

Die persoon heeft in moederslijn meerdere familieleden/ nichten die Efexor slikken.
Het begrip zwakte/schaamte werd vooral gevoed door de gedachte wat anderen van haar vonden. Dus niet zo zeer Het slkken van AD omdat ze het niet als AD ziet. Sinds haar man dagelijks een aspirine slikt voor hartproblemen is het ook geen probleem meer om een pilletje te slikken vanwege een te lage serotonineproduktie.

Ik hoor haar niet over slaapproblemen. Meestal is ze zo moe dat ze als een blok in slaap valt.

Lente

Lente

18-06-2016 om 12:51

Natuurlijk gebruik je Sint Janskruid niet zomaar

maar dat geldt ook voor antidepressiva.
Vriendin van mij heeft juist het advies van de psychiater gekregen om Sint Janskruid te gebruiken bij haar depressie. En natuurlijk is toen gekeken naar andere medicijnen die kunnen conflicteren en naar gezondheid.

Sukke

Sukke

18-06-2016 om 13:11

dan nog

is het een gevaarlijk advies te geven en het wordt hier nog wel eens gegeven bij bv overgangsklachten, vandaar mijn note. Het is ook bij een psychiater niet het eerste dat voorgeschreven wordt; ze werken een protocol af.

http://www.centrumintegralepsychiatrie.nl/wp-content/uploads/2013/09/201005_CAGprotocolTvP2010.pdf

Natuurlijke middelen

Gebruik zelf Griffonia, wat helpt om serotonine en melatonine aan te maken. Naast wat supplementen als magnesium en vitamine B en D. Dat soort stoffen zijn namelijk ook nodig om serotonine aan te maken.
Griffonina mag alleen niet in combinatie met bepaalde medicijnen, zoals antidepressiva en bij wisselende stemmingen is het ook niet aan te bevelen.
Heb zelf dat ik met een natuurlijk middel voor de hormonen, progesteroncrème, mijn humeur ook crescendo gaat.

Stenna

Stenna

28-07-2016 om 22:30

lichamelijk of psychisch kunstmatig

Dat vind ik altijd zo'n raar onderscheid. Wat iemand hierboven ook schrijft: waarom schaamt men zich voor het nemen van psychofarmaca of het hebben van een depressie en niet voor insuline of hoge bloeddruk? In mijn ogen is het ook een kunstmatig onderscheid, en is er eigenlijk geen tegenstelling tussen psychisch en lichamelijk. Psyche is een produkt van de hersenen en de processen daarin en dus ook lichamelijk. En kan dus net als andere lichaamsfuncties chemisch verstoord raken en weer gerepareerd door medicijnen. Of bij mildere dysfuncties soms iets verbeteren door veranderingen in leefstijl etc, net als andere lichamelijke klachten (bloeddruk!).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.