Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

D

D

21-05-2020 om 08:45

Eigen kind en ander kind mee in auto

Mag ik i.v.m. de coronameetregelen een ander kind en mijn eigen kind (beiden onder de 12 jaar) meenemen in de auto? Ik zal dan het vriendinnetje van mijn dochter schuin achter mij plaatsen.

Volgens mij niet

Zie antwoord

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-05-2020 om 09:37

Apart

In het protocol van mijn werkgever staat dat je met twee personen in een dienstauto mag, mits je beide geen bezwaar hebt. Volgens die link zou dat niet kunnen omdat je dan geen 1,5 meter afstand houdt.
Ik kijk reikhalzend uit naar 1 juni. Dan kunnen we weer een beetje (nieuw) normaal doen.

Triva

Triva

21-05-2020 om 09:40

even de regels (let op wat een advies is en wat strafbaar is):

Mag ik met een vriend(in), familielid of collega (dus met 2 personen totaal) in één auto zitten als we geen huisgenoten zijn?
Het is erg onverstandig om met een vriend, buurman of collega in één auto te zitten. Doordat je zo dicht bij elkaar zit, loop je namelijk een grotere kans om het coronavirus te krijgen én om het te verspreiden. Ook als je maar met z'n tweeën bent. De basisafspraak is dat we áltijd 1,5 meter afstand houden als we niet tot één huishouden behoren. Je kunt er geen boete voor krijgen.

Mag ik met 3 mensen in één auto zitten als we geen huisgenoten zijn?
Het is onverstandig én strafbaar om met 3 personen (of meer) in een auto te zitten als je niet uit hetzelfde gezin komt. Het kan je een boete opleveren van 390 euro (of 95 als je tussen de 13-17 bent). Ben je 18 jaar of ouder, dan komt de boete ook als aantekening op je strafblad te staan.

Als twee mensen uit één huishouden (bv broer en zus) in één auto zitten, mag er dan nog een vriend meerijden?
Nee. Twee huisgenoten tellen dan niet ineens voor één persoon. Als er ook een vriend(in) in de auto stapt, zijn dit nog steeds drie personen uit verschillende huishoudens. En kun je dus alledrie een boete krijgen.

Mag mijn kind met een schoolbusje naar (speciaal) basisonderwijs?
Gezien het feit dat de overdracht van het virus tussen deze leerlingen minder voorkomt en de 1,5 meter eis daar minder streng is zullen we op dit vervoer niet actief handhaven.

Mijn werkgever wil dat we met 3 mensen in de werkbus naar het werk gaan. Mag dat?
De basisafspraak is dat we áltijd 1,5 meter afstand houden als we niet tot één huishouden behoren (dus een gezin of anderszins huisgenoten zijn). Met drie of meer mensen in een werkbus kun je nooit genoeg afstand houden. Hierdoor loop je een grotere kans om het coronavirus te krijgen én om het te verspreiden. Doe je dit ivm je werk, dan raden we je aan om met je werkgever te bespreken of er andere mogelijkheden zijn. Misschien met twee busjes rijden? Of een plexiglas afscheiding maken? Als je werkgever geen oog heeft voor de afstand kan er een boete gegeven worden van 4350 euro.

Triva

Triva

21-05-2020 om 09:41

Mijn zoon

zit dus ook regelmatig met twee in een busje voor het werk.

Ik vind het maf dat je een boete kan krijgen met 3 waarvan twee verschillende huishoudens en dat het ok is met 2 uit twee verschillende huishoudens.

Guera

Guera

21-05-2020 om 09:58

Ik zou het doen

Zeker als dat kind al over de vloer komt en ze samen spelen. Van de buitenkant ziet geen hond dat het geen familie/zusjes zijn. Dus ik zou gok wel durven

Watervrouw

Watervrouw

21-05-2020 om 10:00

Sommige werkgevers

Werkgevers die na al deze weken mensen nog dicht bij elkaar in een busje laten rijden staan er echt niet open voor om hier iets aan te doen. Lijkt me heel moeilijk voor die werknemers.

D

D

21-05-2020 om 11:02

Mogen versus verstandig

Naast of het wel of niet mag is het ook de vraag of het verstandig is.

D

D

21-05-2020 om 11:04

Andere regels voor kinderen

Ik vind de algemene regels niet duidelijk in combinatie met kinderen. Mijn dochter hoeft geen afstand te houden van haar vriendin en ik hoef geen afstand te houden van mijn dochter. Gaat er volgens mij alleen om dat ik afstand houd van her vriendinnetje.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-05-2020 om 11:57

Tuurlijk

Een op een stoel en de ander in de kofferbak!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-05-2020 om 12:37

Eigen keuze

Mijn werkgever houdt (heel) strikt vast aan het thuiswerken, maar we mogen wel weer naar buiten. Met twee in een dienstauto, alleen wie wil. Als mensen helemaal nergens heen willen is dat ook goed, niemand wordt daar op aangekeken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.