Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Een vraag voor Bieb63

Bieb 63, een tijd geleden ben jij een draadje gestart over gezonde en ongezonde vetten, een draadje waarin ik me toen ook heb gemengd.
Je man had hoog cholesterol, wilde geen pillen slikken, en toen was de vraag wat voor vetten je nu wel en niet moest gebruiken.
Nu vraag ik me af: jullie zijn een aantal maanden verder, ik neem aan dat je man onder controle staat - wat hebben jullie nou uiteindelijk gedaan, en wat zijn daar de effecten van geweest?
Nogal een impertinente vraag natuurlijk, maar ik ben gewoon nieuwsgierig. Maar ik begrijp het natuurlijk als je zegt dat dat mij (en mogelijke meelezers) geen biet aangaat.

Groeten,

Temet

bieb63

bieb63

15-02-2016 om 16:51

Hallo Temet

Man staat inderdaad onder controle en wil geen pillen (die hebben nl. nogal behoorlijk wat heftige bijwerkingen).
Zijn cholesterol is de afgelopen maanden langzaamaan wat gezakt (nog niet optimaal). Het is moeilijk te zeggen wat daar precies aan ten grondslag ligt, want hij is op het ruime vlak wat gezonder gaan doen. Meer groente en fruit gaan eten en meer bewegen.
Wbt vet: want dat was natuurlijk vooral je vraag, zijn we het gaan afwisselen: de ene keer dit, de andere keer dat. Wel zoveel mogelijk vermijden van vet uit vleeswaar. Ook minder varken/rund gegeten (overigens eten we dat altijd mager), vaker kip, vis of gewoon geen vlees. Toegevoegde vetten: op brood eigenlijk wat we altijd aten: Kuipje boter met omega3 (maar we eten niet erg veel brood en heel dun boter). Vet voor het avondeten: Soms vloeibare bak en braad indien jus belangrijk is. Verder zoveel mogelijk olie, en dat wisselen we dan af: de ene dag rijstolie, de andere olijfolie en soms zonnebloemolie.
Dus tja, wat het meest geholpen heeft is moeilijk te zeggen, maar we gaan vooralsnog door op deze wijze.

Temet

Temet

15-02-2016 om 18:27 Topicstarter

dank

Dank je, Bieb. Ik vroeg me vooral af of je nou aan de kokosolie was, en wat daarvan dan het effect was. Maar zo te zien heb je dat niet gedaan (alleen de prijs is al genoeg om een mens tegen te houden trouwens).

Fijn dat je man resultaat ziet van zijn inspanningen!

Groeten,

Temet

bieb63

bieb63

15-02-2016 om 21:29

temet

Die kokosolie was ik even vergeten. Die hebben we wel, en gebruiken die ook af en toe, maar inderdaad af en toe. De reden dat ik dat minder wissel met olijf/rijst/zonnebloemolie, is dat het, ondanks dat het geen kokossmaak/reuk heeft, toch minder lekker is bij een simpel iets (bijv. krieltjes in bakken, dan heeft heeft het toch een beetje een 'laffe' smaak), dat is veel lekkerder in die andere olien. Ik gebruik het wel eens voor sterkere (aziatische) gerechten, dan proef je het niet. M.a.w. we gebruiken het wel, maar wel maar een enkele keer. Dus het zal niet echt een invloed (positief of negatief) hebben op het geheel.

Nimbo

Nimbo

21-02-2016 om 19:32

bieb 63

Weet je dat er ook voedingsmiddelen zijn die sowieso cholesterol verlagend zijn? Walnoten en havermout zijn twee bekende in deze. Als je eens googelt kun je gemakkelijk wat vinden. En als je bakken leuk vindt: met havermout kun je heel wat gezonde soorten koekjes bakken. Ik ben er zelf momenteel mee bezig, dus vandaar.
Ik heb ook een hoog cholesterol en nu eindelijk een pilsoort waarbij ik geen last heb van mijn maag. Ik weet dat er veel verschillende bijwerkingen zijn, zoals spierpijn en moeheid en geheugenproblemen, maar bij mij speelt maag en darmen juist op.

bieb63

bieb63

22-02-2016 om 00:03

Nimbo

Ja, dat weet ik. We hebben ook standaard een schaaltje walnoten en ama delen (ongezouten) staan, waar we dagelijks een handje van snoepen. Dat havermout cholesterol verlagend is, wist ik niet (wel dat het gezond is). Ben niet zo van het koekjes bakken. Dus graag tips waar je het nog meer in kan doen, ben benieuwd.

Paddestoelen

In de link staan nog andere tips, ook in de reacties er onder!
Maar skiitake paddestoelen ipv vlees geeft een avondmaal iets vernieuwends.
Dat appels chloresterolverlagend zijn, wist ik ook niet.

Mogelijk dat je de website al kent.

http://50plusje.blogspot.nl/2010/06/11-voedingsmiddelen-die-helpen-om-je.html

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.