Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

een vraag over de term differentiaaldiagnose

Is er een dokter (oid) in de zaal? Ik ben beroepshalve met een dossier bezig waarin de term differentiaal diagnose voorkomt. Nu ben ik zelf niet medisch geschoold, dus dan is er internet, en ik begrijp dat dd eigenlijk betekent "dit zou het ook kunnen zijn". Maar betekent het dan: als die dd juist is, is de eerste diagnose *dus* fout, of betekent het dat die tweede diagnose juist kan zijn *naast* de eerste? Is het bij de dd of-of, of kan het ook en-en zijn?

In dit specifieke geval gaat het overigens om de combinatie 'diagnose psychotische stoornis NAO, dd autistische stoornis'. Heeft meneer dan het een of het ander, of kan een combinatie van beide ook?

Groeten,

Temet

Doktersassistente

Doktersassistente

12-03-2017 om 11:38

mij is geleerd

Dat de differentiaal diagnose een lijstje is met alle mogelijke diagnoses. Dus als je wel eens de serie House hebt gekeken: die zet op een bord een rijtje mogelijke ziektes en aandoeningen en per aandoening kijkt hij of die weggestreept kan worden als je nieuwe informatie krijgt. Dus zolang de dd uit 2 mogelijke aandoeningen bestaat is het de één of de ander. Pas als je door onderzoek er nog eentje weg kan strepen is dat dus hoogstwaarschijnlijk de diagnose omdat er nog maar 1 overblijft.

Doktersassistente

Doktersassistente

12-03-2017 om 11:40

maar

dat neemt niet weg dat het in jouw voorbeeld van alles kan betekenen. Dus dat het waarschijnlijk de diagnose psychotische stoornis NAO is maar dat de autistische stoornis nog een mogelijkheid kan zijn alhoewel minder waarschijnlijk. Tegelijkertijd geef je niet aan als dd.

Dokkie

Dokkie

12-03-2017 om 11:59

House

Goed voorbeeld assistente, dat maakt het duidelijk denk ik. Een differnetiaaldiagnose is een rijtje mogelijkheden, en met verder onderzoek probeer je dat rijtje kleiner te maken.
In dit geval kan de diagnose zijn psychotische stoornis NAO maar ook autistische stoornis. Welke minder waarschijnlijk is zou ik niet durven zeggen, meestal staat wat men het waarschijnlijkste acht bovenaan in de dd en het minst waarschijnlijk onderaan (en die kan het dan nog best blijken te zijn!), maar in een rijtje van twee kunnen ze best even waarschijnlijk worden geacht.

Psychose bij autisme

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2928288/

Door angst en gebrek aan vanzelfsprekende realiteitstoetsing kan iemand met autisme ook psychotische verschijnselen laten zien.
Dan is behandeling voor de psychose anders. Bij mijn dochter is dit aan de orde. Ze krijgt dan bij voorkeur ook gewoon angstmedicatie en geen antipsychotica. Zoals vaak bij dit soort beelden is het soms wat uitproberen en niet uit te sluiten.
Voorkomend verschijnsel bij autisme.

Temet

Temet

12-03-2017 om 21:26 Topicstarter

Dank

"Een differentiaaldiagnose is een rijtje mogelijkheden, en met verder onderzoek probeer je dat rijtje kleiner te maken." Dokkie, zo zie ik dat gek genoeg dus nooit in dossiers staan (ik ben dit vaker tegengekomen, alleen nu pas is de vraag of-of dan wel en-en van belang). Er staat altijd een diagnose genoemd, met dan DD iets anders, dus niet dd en dan een lijstje, maar DD alsof dat het alternatief is voor de eerst genoemde diagnose.
In dit concrete geval is er overigens geen nader onderzoek naar het alternatief, maar dat is mogelijk omdat meneer een zeker evenwicht heeft gevonden en geen medicijnen meer gebruikt.

AnneJ, dat mensen met autisme een verhoogde kans op een psychose hebben, had ik ook gevonden. Dat gaf ook aanleiding tot mijn vraag, omdat het mij nu niet meer duidelijk was of de diagnose autisme de diagnose psychotische stoornis uitsloot (met het idee dat de psychoses - kennelijk wordt niet betwijfeld dat meneer er meerdere heeft gehad - niet werden veroorzaakt door een psychotische stoornis, maar door een ASS).

Groeten,

Temet

mirreke

mirreke

13-03-2017 om 12:17

Je zou bijna kunnen proberen of het omgekeerde geldt

Namelijk: meneer heeft ASS en heeft binnen die ASS (meerdere malen) een psychose gehad.

Vaak wordt, zeker bij volwassenen, een diagnose ASS fout of te laat gesteld. Mensen krijgen ondertussen vaak veel problemen: http://www.aspergersyndroom.nl/index.php/forum-1/12-asperger-en-diagnose/111334-te-vaak-eerst-onjuiste-diagnose.html

Dokkie

Dokkie

13-03-2017 om 19:21

Temet

Als er een diagnose staat met daarbij een dd dan heet die diagnose vaak een werkdiagnose. Zo van we denken dat het A is maar mogelijk kan het ook BCD zijn. We zetten de behandeling in op A totdat andere info of voortschrijdend inzicht (bv de reactie op de behandeling) ons toch meer aanBCD doet denken. Dan komt er een andere werkdiagnose.
ASS en psychose gaan natuurlijk wel vaker samen. De werkdiagnose bepaalt de aanpak, zoals AnneJ beschrijft. Is er een ASS met een pychose erbij? Of iser een psychose NAO die door de verschijnselen daarvan aan ASS doet denken?

Dokkie

Dokkie

13-03-2017 om 19:28

Aanvulling

Omdat het allemaal niet binair 0-1 is en er overlappen kunnen zijn kan er ook gekozen worden voor een gemengde aanpak, als een soort haarlemmerolie. )

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.