Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ebola komt dichterbij

http://rt.com/news/196516-madrid-ebola-passenger-paris/

"An Air France plane carrying 183 passengers has been quarantined in Madrid’s Barajas Airport over a passenger showing Ebola-like symptoms. The airport has activated the emergency protocol, local media report."

Naast de andere berichten, bijvoorbeeld de hulpverleners die zelf besmet zijn in Texas, en dat het aantal slachtoffers over 2 maanden verdubbeld zal zijn, is dit weer een signaal waar ik best ongerust van wordt.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ebola
De rijksoverheid geeft voorlichting.

Je gaat toch nadenken of het nodig is dat je jezelf en je kinderen beschermt. Voorlopig maar even geen vliegvakantie? Zoon even niet naar dance events? Dochter de week na de kerstvakantie niet naar school? Weet je veel waar haar klasgenoten en leerkrachten zijn geweest in de vakantie?


Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-10-2014 om 15:30

Paniekzaaierij

Welnee, het is helemaal niet nodig om paranoia te worden. Natuurlijk moet men wel alert zijn en blijven maar om nu te denken en te roepen dat Ebola een pandemie gaat worden is nogal overdreven. En laten we niet vergeten dat de aandacht ook nog uit moet blijven gaan naar al die andere potentieel levensbedreigende ziektes die dichterbij (kunnen) zijn.
http://medischcontact.artsennet.nl/archief-6/Tijdschriftartikel/145987/Ebolaepidemie-in-Nederland-niet-mogelijk.htm

http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2089519/2014/10/14/5-ziekten-die-ons-meer-zorgen-moeten-baren-dan-ebola.dhtml

Barvaux

Barvaux

16-10-2014 om 15:36

probleem

Het probleem zit vooral in de leefwijze in die landen in Afrika. Ik hoorde iemand die afwisselend in Nederland woont bij zijn gezin en daar is bij de 'stam' waar zijn vader de leider is. Als er daar iemand doodgaat doen ze van alles met dat lijk en als de overledene ebola had is het lichaam op dat moment het besmettelijkst. Vervolgens komen ze na 1 dag, na een paar dagen, na een week, na nog wat weken etc steeds weer bij elkaar om de dode te herdenken en als er al iemand het heeft gekregen geef je het zo dus ook heel makkelijk door.

Deze man doet er alles aan om dit systeem te veranderen maar ja verander maar eens iets wat diep in je cultuur zit (ik denk maar even aan zwarte piet).

In de Europese landen is dat heel anders en als Ebola hier komt kunnen er best wel wat besmettingen komen maar de kans op een epidemie hier is ontzettend klein. Verder is iemand pas besmettelijk als er klachten ontstaan zoals koorts, hoofdpijn en spierpijn. Dus de 1-3 wk ervoor niet. Dan is het niet zo moeilijk om in Nederland de uitbraak tegen te houden.

Tine Winkel

Tine Winkel

16-10-2014 om 15:45

geen paniek

maar toch vind ik het wel zeer opmerkelijk dat ook in westerse landen besmettingen voorkomen. Je zou denken dat men hier wel voldoende persoonlijke beschermingsmaatregelen heeft en de procedures volgt, maar dat is blijkbaar niet afdoende (gezien de besmettingen in Dallas en Spanje).
Of als ik nieuwsberichten lees dat er sprake is geweest van besmettingskansen omdat iemand aangegeven heeft mogelijk met Ebola besmet te zijn (en koorts te hebben) en dan toch toestemming krijgen te vliegen - dan houd ik dus wel mijn hart vast...

Barvaux

Barvaux

16-10-2014 om 15:54

Tine

Tine, ik meen dat het in Amerika fout ging omdat ze iemand met koorts naar huis stuurden die later terug kwam en Ebola bleek te hebben.

We gaan op dit moment natuurlijk nog niet in volledige bepakking werken op de eerste hulp van een ziekenhuis en we raken nog niet in paniek als iemand met koorts binnen komt.

Leen13

Leen13

16-10-2014 om 15:59 Topicstarter

Schiphol en LUMC

http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3768230/2014/10/14/De-hoofdrolspelers-kennen-het-ebola-scenario-als-het-goed-is.dhtml

Leiden is blijkbaar aangewezen om zonodig zieke mensen met een verdenking op Ebola op te nemen.
Op Schiphol zelf wordt nog niet aan controle gedaan maar hopelijk is het cabinepersoneel wel goed geinstrueerd.

Ik snap ook niet dat die verpleegster in Texas gewoon in een vliegtuig stapte met koorts.

Nou ja, meer kans op een verkeersongeluk of ander onheil, maar het maakt je wel alert.

Stel je niet zo aan

"Dochter de week na de kerstvakantie niet naar school? Weet je veel waar haar klasgenoten en leerkrachten zijn geweest in de vakantie?"

Meen je dit serieus of wil je alleen een lekker sappig draadje genereren?

skik

Ik maak mij eerder zorgen

of verpleging bij mijn man dan alles goed volgens richtlijnen gaat opvolgen.
Mijn man ligt in isolatie in academisch ziekenhuis waar al twee verdenkingen zijn geweest. Gelukkig loos alarm.

Wat mij vooral verbaasd is de gekte rondom het fenomeen ebola. Waarom alle verdenkingen publiekelijk maken. Maak zoiets pas openbaar als er daadwerkelijk iets aan de hand is. Dan wordt het pas tijd dat mensen zich zorgen mogen of moeten maken. Tot die tijd is het een hausse.

Barvaux

Barvaux

16-10-2014 om 22:33

oja

Waar ik me druk over maak is dat die hond van die Spaanse vrouw belangrijker leek te zijn dan de 4000 doden in Afrika. Misselijk word ik daarvan!

Leen13

Leen13

17-10-2014 om 00:02 Topicstarter

besmettelijke ziekten

http://crofsblogs.typepad.com/h5n1/sars/
Inderdaad, andere infectieziekten zijn veel besmettelijker en maken ook veel meer slachtoffers.
In elk geval staat vaccinatie weer op de kaart maar ook globale afhankelijkheid.
En de noodzaak dat overheid en particulieren bijdragen aan het ontwikkelen van vaccins tegen ziekten die opkomen in meer onderontwikkelde gebieden.
Natuurlijk kan ik het wel relativeren maar je reptielenbrein wordt wakker.

Barvaux

Barvaux

17-10-2014 om 10:17

maar

Het heeft dus pas zin om na de kerstvakantie je dochter (waarom je zoon niet) drie weken thuis te houden! Verder heeft het weinig zin om je zoon bij een dance-event weg te houden omdat de mensen die besmettelijk zijn om dat moment ook al hoge koorts hebben. De kans dat je dan zin hebt in een feestje is klein.

Hortensia

Hortensia

17-10-2014 om 12:59

Ik onderschat de ziekte niet. Maar ik herinner me nog goed de paniek m.b.t. Mexicaanse en vogelgriep (vooral de discussies over verplicht inenten) en SARS.

Voor zover ik weet is een pandemonium uitgebleven.

Waarmee ik niet de situatie in Afrika wil onderschatten. Maar blaas het ook niet op.

Leen13

Leen13

17-10-2014 om 15:51 Topicstarter

Zo af en toe

Om de zoveel tijd komt er zo'n ziekte voorbij. Tsjernobyl weet ik nog, mocht je geen lamsvlees en spinazie eten. Gekke koeienziekt, toen ben ik gestopt met mergpijpjes voor de soep, ik durf nog steeds niet goed.
Mexicaanse griep inderdaad, hoewel ik daar zelf niet zo mee zat gek genoeg, Sars natuurlijk en nu Ebola.
Dan ben ik ook wel blij dat we in een land wonen waar we degelijke instituten hebben waar we geld aan betalen om het voor ons zo goed mogelijk in banen te leiden.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2014 om 13:16

Amerika

In Amerika schijnt men ook nogal paniekgevoelig te zijn rond dit soort zaken en daar is op tv duidelijk gemaakt dat je vooral niet in die paniek moet schieten, omdat je echt niet zomaar ebola hebt (vrij samengevat).

Persoonlijk zou ik momenteel niet naar zo'n land afreizen als het niet nodig is, dat lijkt mij dan toch wel zo veilig, maar in Nederland ga ik me voorlopig niet druk maken.

Wat de hond van de Spaanse verpleegkundige betreft, heb ik dat nieuws totaal niet als storend ervaren. Je zou het in dezelfde categorie kunnen plaatsen als van nieuws in Hart van Nederland. Nieuws wat 'de mens raakt' maar niet persé hoofdnieuws. Ik kijk daar nooit naar eigenlijk, maar goed dat is smaak. De hond was een sneue toevoeging aan een toch al sneu verhaal. Ik heb het nieuws over ebola in Afrika geen letter minder tot mij gekregen door die hond.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2014 om 13:23

AnneJ

Vergeet de Q-koorts niet. Best een groot probleem, wat vaak pas veel later naar boven komt dan de besmetting heeft plaatsgevonden.

Mijn man wil zich nog wel eens 'opeens heeft iedereen het erover en later niet meer' uitlaten over zaken die ooit enorm werden opgeblazen en in een latere periode totaal niet meer interessant lijken te zijn. Opeens heeft iedereen de ziekte van Lyme.... Ik zie dat fenomeen ook wel, maar ik heb er tot zekere hoogte begrip voor. Als je ongerust wordt gemaakt over iets waar je weinig verstand van hebt, kun je al snel bang zijn dat je het kunt krijgen of al hebt. En die ongerustheid zakt weer af als dat allemaal mee blijkt te vallen. Heel menselijk.

Leen13

Leen13

18-10-2014 om 14:31 Topicstarter

lyme inderdaad

Lyme. Ik ben op de camping wel voorzichtig en we hebben een tekentang en controleren, maar als je eenmaal gebeten bent en geinfecteerd heb je wel een probleem. Ook Pfeiffer is mogelijk. Beiden heb ik in mijn omgeving.
Gelukkig beseffen we meestal niet hoe kwetsbaar we in feite zijn.

Afrika is zo ver weg

Een verschil met bijvoorbeeld het mexicaanse griepvirus is, dat indertijd 1% van mensen overleed. Bij ebola is dat percentage verhoogd van 50 naar 70%.

Maar Afrika is ze ver weg. In de begintijd van Aids (dus voordat het de westerse wereld bereikte en er medicijnen kwamen) was die ziekte verwoestend. Iemand vertelde me, dat er veel vluchtelingen kwamen naar een kamp. Normaal gesproken werden mannen en vrouwen ingezet om de graven en te bouwen. Maar er waren geen mannen en vrouwen: er waren alleen oude mensen en kinderen. De hele middengeneratie was weg.

Een tweede 'nadeel' van ebola is, dat met name verpleegkundigen en artsen erdoor getroffen worden.

Ik heb ooit gehoord, dat ebola bij de eerste uitbraak mensen zo snel doodde, dat de uitbraak beperkt bleef: zieke mensen hadden niet de tijd of de mogelijkheid om te reizen. Dat lijkt nu anders te zijn: mensen kunnen nog van de ene naar de andere plaats gaan, reizen met het vliegtuig zelfs. Ebola lijkt iets minder snel te doden en daardoor is het juist gevaarlijker geworden. Dan is Afrika ineens niet meer zo ver, een paar uur vliegen.

Dan wordt het gevaar groter. Maar gelukkig ook de haast om medicijnen te vinden.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2014 om 13:23

Lyme en pfeiffer

Mijn dochter zit regelmaat onder de teken. Die is daar naar mijn gevoel wel eens te nonchalant over, maar ze weet wel wat ze moet doen. Wat ik niet wist, ja blond..., is dat ze niet uit bomen zomaar op je neerdalen, maar dat ze vooral uit lagere gewassen met je mee gaan liften. Dus mijn voorzichtige gedoe onder bomen was dus niet echt nodig en gelukkig zitten mijn onderbenen standaard in stevige steunkousen, knaag daar eerst maar eens doorheen als teek.

En dat pfeiffer niet zo onschuldig is, dat hebben wij helaas in extreme vorm mogen meemaken.

Teken en steunkousen

Ik zou niet teveel op steunkousen alleen rekenen. Als een teek een steunkous tegenkomt, klautert-ie net zolang omhoog tot-ie iets tegenkomt zonder steunkous. Kan je 'm tegenkomen in je lies of op je buik.

Zo'n virus als Ebola is best angstaanjagend. Maar als je kijkt naar het aantal verkeersdoden, is het eigenlijk ook best gevaarlijk om weer op de fiets te stappen.

Katniss

Katniss

22-10-2014 om 18:24

Nou

Vanmorgen stond in de krant een stuk over een huisartsenpost waar een grieperige Afrikaan binnen kwam, die in de wachtkamer in elkaar zakte. De assistentes renden er natuurlijk op af, en pas na een tijdje werd duidelijk dat de man net via Schiphol uit Afrika was gekomen. Alle toeters en bellen aangezet en de man werd door mannen in witte pakken afgevoerd naar het ziekenhuis. De man bleek uiteindelijk malaria te hebben, maar als het ebola was geweest had hij al allerlei treinreizigers en de medewerkers en patiënten in de huisartsenpost kunnen besmetten.
Bij ons op school is een moeder die werkt voor een liefdadigheidsorganisatie en ongeveer 8 maanden per jaar in Afrika verblijft met haar kinderen. Als ze in Nederland zijn gaan de kinderen hier naar school. De kinderen hebben al eens Afrikaanse hoofdluis meegenomen die bijna niet te bestrijden was, dus een virus is ook niet ondenkbaar.

die treinreizigers hoeven zich niet echt zorgen te maken

Katniss, dit plukte ik van de site van het RIVM:

"Mensen kunnen, als zij ziek geworden zijn, andere mensen besmetten via direct contact met bloed, ontlasting, urine, sperma, braaksel en zweet. Verspreiding van het virus via de lucht (bijvoorbeeld door niezen of hoesten), is nog nooit aangetoond"

En dat geeft meteen antwoord op de vraag die eigenlijk al wekenlang bij mij leefde: waarom verspreidt die ziekte zich nog niet veel sneller? Het is natuurlijk allemaal gruwelijk, maar het is nu niet direct de Zwarte Dood. Of zelfs maar de Spaanse Griep. Maar als je leest dat de ziekte niet door niezen of hoesten wordt overgedragen dan is dat ook wel weer logisch.

Zolang medereizigers niet worden ondergespuugd hebben ze weinig te vrezen. Leuk is het allemaal bepaald niet, maar geen reden tot paniek.

Zijvraagje - voor AMK misschien? - besmetting vindt kennelijk plaats via lichaamsvloeistoffen. Maar wat als die op een onbeschadigde huid komen (bloed op je hand ofzo), kan je op die manier besmet worden? Sommige vergiften dringen door de huid heen, maar hoe zit dat eigenlijk met virussen?

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

22-10-2014 om 21:22

Volgens mij wel

Een van die verpleegkundigen is besmet geraakt doordat zij per ongeluk haar bril onbeschermd had aangeraakt, dus het kan heel snel gebeurd zijn. De hulpverleners mogen maar beperkte tijd bij de patiënten in de buurt zijn, helemaal ingepakt in beschermende kleding. Nadat ze de quarantaineruimte verlaten worden ze helemaal afgesprayd met chloor en vervolgens moeten ze op een voorgeschreven manier al hun kleding uit doen. Die kleding wordt daarna volgens mij vernietigd.
Je raakt in de trein ook wel eens ongewild iemand aan, dus dan zou je besmet kunnen raken. Of als iemand niest met consumptie of zo.

amk

amk

22-10-2014 om 23:28

Temet

dit is er meer 1 voor Tinus, ik heb werkelijk geen idee. Maar volgens mij is Tinus niet mee verhuisd.

Katniss

Die beperkte tijd dat de hulpverleners mogen werken is niet direct vanwege het extreme infectiegevaar maar vanwege de oververhitting die het gevolg is van de beschermende pakken. Ze zweten als otters, dat hou je niet eindeloos vol, dat is meen ik de reden.

Ik vraag me dus af of het virus door een onbeschadigde huid kan dringen. Dat mensen besmet zijn door huidcontact kan ook betekenen dat ze besmet zijn via een wondje, of dat er contact van het virus met slijmvliezen is geweest (die volgens mij beter doorlaten. Maar ik heb er ook niet voor doorgeleerd).

Maar goed, er is overduidelijk een groot probleem, want die beschermende pakken zijn er natuurlijk niet voor niks.

Overigens, dat hoesten met consumptie: speeksel staat niet in het door het RIVM genoemde rijtje. Gelukkig maar.

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

23-10-2014 om 10:26

temet

Het gaat om ALLE lichaamsvloeistoffen en als zweet daar bij zit dan denk ik dat speeksel daar ook bij moet zitten.

amk

amk

23-10-2014 om 10:54

Barveaux

een belangrijke quote van Tinus: Assumption is the mother of all fuck-ups.

Niets zo maar aannemen in dit geval.

WHO

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs103/en/

Besmetting vindt volgens de WHO plaats door contact tussen lichaamsvloeistoffen van een zieke en beschadigde huid of slijmvliezen van de 'ontvanger'. Met Ebola besmette mensen worden zelf besmettelijk voor hun omgeving als ze symptomen krijgen.

http://www.nytimes.com/interactive/2014/07/31/world/africa/ebola-virus-outbreak-qa.html

Hier kan je een overzicht van het verloop van de uitbraak zien. Nigeria, waar zo'n 20 gevallen waren, is inmiddels Ebolavrij verklaard. Wat ik kan opmaken uit de gegevens is dat vooral de patiënten die het virus in Afrika hebben opgelopen en al ziek waren voordat ze in een Europees of Amerikaans ziekenhuis opgenomen werden aan Ebola overleden. De mensen die het virus opliepen bij het verplegen van deze patiënten en dus al voor of bij de eerste symptomen medische verzorging kregen, overleven de ziekte.

Het sterftecijfer voor deze Ebola-uitbraak ligt rond de 50%. Ik kan me voorstellen dat mensen met een matige conditie, die geen goede verzorging krijgen, eerder aan het virus sterven dan een gezonde, sterke westerling die meteen in het ziekenhuis aan een infuus gaat en koortsverlagende middelen krijgt.

Een ramp voor Afrika, maar een verwaarloosbaar risico hier in Nederland denk ik.

skik

Leen13

Leen13

23-10-2014 om 12:32 Topicstarter

De arts die Ebola in Nigeria in de kiem wist te smoren

http://www.volkskrant.nl/buitenland/de-vrouw-die-nigeria-voor-een-ebola-epidemie-behoedde~a3773060/

"De Wereldgezondheidsorganisatie heeft gisteren officieel het einde uitgeroepen van de ebola-uitbraak in Nigeria. Zeven Nigerianen zijn aan de ziekte overleden. Het hadden er veel meer kunnen zijn, als dokter Ameyo Adadevoh er niet met veel moeite in was geslaagd de eerste ebolapatiënt in haar ziekenhuis te houden. Het kostte de arts, die in Nigeria als een held wordt gezien, zelf het leven."

"Hoewel zijn zus enkele weken eerder aan ebola was overleden, beweerde de Liberiaan -Patrick Sawyer AJ- dat hij geen enkel contact had gehad met ebolapatiënten.

Adadevoh rook echter onraad, liet Sawyer testen op de ziekte, plaatste hem in quarantaine en luidde de alarmbel bij de autoriteiten. Bewust van de ellende die de Liberiaan kon aanrichten als ze hem in het dichtbevolkte Nigeria vrij liet rondlopen, weigerde ze in te gaan op Sawyers dringende verzoek om hem vrij te laten."

Ad Hombre

Ad Hombre

23-10-2014 om 12:55

Fuckups

"een belangrijke quote van Tinus: Assumption is the mother of all fuck-ups.

Niets zo maar aannemen in dit geval."

In dit geval zou ik voor de veiligheid vooral aannemen dat het *wel* een risico is. Err on the side of caution. (als je perse een Engelstalige quote wilt)

amk

amk

23-10-2014 om 12:57

Hombre

je bedoelt: keep on the safe side. ☺

Barvaux

Barvaux

23-10-2014 om 13:07

amk

Ik zei het omdat duidelijk is gezegd dat ALLE lichaamsvloeistoffen besmettelijk zijn. Juist omdraaien en denken dat het speeksel niet is omdat het er niet bij staat vind ik een 'Assumption'!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.