Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dubbele rij tanden

Dochter (6,5) heeft twee volwassen tanden (laterale snijtanden) die achter de melktanden staan. Dit staat al een paar maanden zo. Ik heb destijds de tandarts erover gebeld en die zei dat dat vaak vanzelf goed komt en de melktanden er vanzelf uit gaan en anders zullen de melktandjes getrokken worden. Tot op heden staan de melktanden nog muurvast. Woensdag moeten we weer naar de tandarts en ik houd er rekening mee dat de melktandjes getrokken moeten gaan worden. Het is ook best lastig schoon te houden want de ruimte tussen de melktanden en volwassen tanden is niet heel groot en er loopt nog een stuk ijzerdraad tussendoor. 
Nu zie ik toch een beetje op tegen dat trekken. Een half jaar geleden is dochter onder narcose behandeld waarbij ze vier wortelkanaalbehandelingen en vier kronen heeft gekregen en alle acht haar melkkiesjes (kaaskiezen) zijn getrokken. Op zich heeft ze dit heel dapper doorstaan maar soms kan ze er nog steeds ineens even heel boos om zijn. Ik kan niet echt inschatten hoe ze gaat reageren en weet ook niet zo goed of ik haar al moet voorbereiden of dat juist aan de tandarts moet laten. Ik vind het lastig. Had zo gehoopt dat we voorlopig van alle ellende af waren wat betreft haar gebit. 

He wat naar. Het zit haar niet mee met haar gebit. Normaal worden de wortels van de melktanden geabsorbeerd ofwel afgebroken door de druk van de nieuwe tanden en zo kunnen ze losraken en plaatsmaken. Bij jouw dochter zijn blijkbaar de nieuwe tanden niet tegen de wortels aan gaan duwen, maar zijn ze erachter gegroeid.

het voordeel is dat melktanden van zichzelf al geen lange, stevige wortels hebben, dus dat het trekken meestal niet echt lastig is. Maar goed, ze moet wel verdoofd als de tandarts ze trekt en ze heeft al zoveel moeten doorstaan. veel sterkte weer. 

MamaE

MamaE

17-11-2021 om 21:43 Topicstarter

Klopt Rhonda, technisch gezien stelt het niks voor. Maar voor een meisje van zes is het toch heel wat. De tandarts heeft haar uitgelegd dat haar melktandjes er niet vanzelf uitvallen en dat het nu erg lastig schoon te houden is waardoor het beter is om de melktandjes te trekken. Dat het prikje hetzelfde is als bij boren en dat ze er waarschijnlijk niks of bijna niks van voelt omdat er geen ontsteking zit (haar voortandjes boven zijn twee jaar geleden getrokken vanwege een fikse ontsteking en daar is haar angst voor trekken ontstaan). De tandarts heeft haar toen de regie gegeven; meteen trekken of over een paar weken. Ze koos heel stoer voor direct trekken en heeft het super goed gedaan. Ze bleef rustig liggen, heeft geen kik gegeven, maar toen het voorbij was waren er dikke tranen en was ze even enorm overstuur. Begrijpelijk, ook al gaf ze aan dat ze geen pijn had. 
De rest van de middag was ze lekker rustig thuis bezig, wel heel knuffelig en aanhankelijk. In de avond is ze gaan turnen maar bij thuiskomst was ze volledig overstuur, heel boos op alles en iedereen, alleen maar huilen en ik begrijp er niks van volgens haar. Uiteindelijk heeft mijn man haar enigszins rustig gekregen. Het lijkt er op dat het een opeenstapeling van frustratie is want ze had nogal een onsamenhangend verhaal over allerlei dingen die ze niet kon en stom vond maar ik kon er eerlijk gezegd geen touw aan vastknopen wat haar alleen nog maar bozer maakte. Nou ja, morgen weer een dag. Hopelijk is ze dan tot rust gekomen en kan ze zich beter uiten.
Desondanks ben ik ontzettend trots op mijn dappere meisje. Ze doet het toch allemaal maar even. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.