Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Margaretha

Margaretha

05-11-2013 om 17:29

dotterbehandeling versus bypassoperatie

Hallo,

Een familielid heeft een hartinfarct en diverse onderzoeken wijzen uit dat een bypassoperatie noodzakelijk is.

Dan komt het. Er is ook een mogelijkheid mee te doen aan wetenschappelijk onderzoek waarbij wordt onderzocht of een speciale stent net zo doeltrefffend is als een bypass. De computer bepaald, van te voren weten we dus niet welke optie het wordt. Omdat we gewend waren aan het idee van de bypass vragen wij naar de risico's van de stens. Vervolgens wordt uitgelegd dat de stentbehandeling of de bypass beiden veilig zijn.

Onze conclusie is dan dat de stentbehandeling het minst belastend is. De cardioloog geeft echter aan dat de stentbehandeling alleen een optie is als wordt meegedaan aan het onderzoek. Daar gelden andere richtlijnen voor. Zonder deelname aan het onderzoek is er geen keus, dan kan alleen de bypass. De cardioloog geeft aan ook geen stentbehandeling te willen doen als het niet onder de noemer van het onderzoek is. In verband met aansprakelijk en richtlijnen, zogezegd.

Wij zijn hier van in de war. Weet iemand of zo'n richtlijn inderdaad bestaat of worden wij op slinkse wijze richting het onderzoek gedirigeerd. Als een stentbehandeling even veilig, waarom dan als standaardbehandeling de bypass? Medeforummers uit de medische wereld? Iemand?

Vr.gr. Margaretha

Oplosbare stent?

Gaat het over het testen van de oplosbare stent? zie http://www.amc.nl/web/Het-AMC/Nieuws/Nieuwsoverzicht/Nieuws/Weg-voor-je-het-weet.htm

Wat ik ervan begrijp is dat die oplosbare stent beter/veiliger is dan een gewone stent.
In vogelvlucht: bij een gewone stent blijft er altijd risico op klonters in het bloed op die plek. Het bloedvat is hard en buigt niet mee op die plek. Met de oplosbare stent geneest de kwaal aan het bloedvat volledig. Dat stukje vat wordt als nieuw en zal nooit meer voor problemen zorgen.

Dat zou best nieuwe behandelmogelijkheden kunnen openen. Een stent plaatsten waar men dat nu nog niet doet omdat van die oude stents de nadelen bij precies die kwaal te groot zijn. Maar voordat die behandeling algemeen wordt, zal eerst onderzocht moeten worden of die nieuwe stent inderdaad betere resultaten geeft dan de nu nog gangbare bypass.

Ik gok en denk dat je familie in dat traject beland is.

Ja, richtlijnen bestaan. Ik ken niet precies de richtlijn voor de gangbare stents en bypass, maar het is goed mogelijk dat je in de gewone behandelomgeving niet in aanmerking komt voor een gewone stentbehandeling: te risicovol.

Margaretha

Margaretha

05-11-2013 om 19:12

Reactie

Het gaat om de resultaten stents versus bypass. Bypass moet het zijn volgens de richtlijn maar 50% kans op stents bij wetenschappelijk onderzoek. De computer bepaalt dan of de patient de stents krijgt of de operatie.

Los van het onderzoek wil de cardioloog geen stents plaatsen dan gaat hij voor de bypass om claims te voorkomen.

Je zou dan kunnen concluderen dat stents minder veilig zijn, maar dat werd bestreden. Vreemd toch dat de cardioloog dan toch de stentbehandeling weigert? We blijven maar in cirkeltjes redeneren. Het onderzoek wordt gepromoot (ten zeerste aangeraden om mee te doen)maar de stentbehandeling wil de arts niet op zijn verantwoording doen.

kernvraag

Ja, ik begrijp dat het om een onderzoek stents versus bypass gaat. Ik probeerde uit te leggen hoe dat wel zou kunnen passen, maar kennelijk komt het niet over.
De kernvraag: is het een gewone stent, of gaat het om de nieuwe zelf oplosbare stent?

Nog een keer proberen eigenlijk: Ik denk dat het om een type stent gaat die wel in onderzoek gebruikt mag worden, maar nog niet buiten onderzoek.

Margaretha

Margaretha

05-11-2013 om 19:46

gewone stent versus nieuwe stent

De te gebruiken stents geven een medicijn af wat de vorming van plaque in de stent tegengaat. Deze stents bestaan uit een buisje van gaas dat is gemaakt van kobalt en chroom, met daaroverheen twee laagjes van een kunststofachtig materiaal die een medicijn bevatten. Evaluatie van XIENCE PRIME of XIENCE V versus bypassoperatie heet het onderzoek. Wat ik er over vind worden beide stents wel al langer gebruikt.

Oke

Iets anders dan ik dacht, maar toch wel vergelijkbaar.
Het komt er volgens mij op neer dat dit type stent nog niet is goedgekeurd als standaard behandeling voor de specifieke kwaal die er is.
Om die goedkeuring te krijgen, is dat onderzoek.

Denk ik.

Je familie kan misschien uitleg bij de huisarts vragen?

Praten

Hoi Margaretha,

Ik begrijp niet helemaal goed uit je verhaal wie er precies met wie heeft gepraat. In dit soort situaties roep ik als chirurg altijd alle belanghebbenden bij elkaar om samen te praten - dat betekent dus meestal patient, ouders/kinderen patient en eventuele broers/zussen of hele goede vrienden patient en de patient zelf. Van mijn kant komen dan hoofd afedling, verpleegster en ikzelf in elk geval mee en meestal ook de anaesthesist en/of ICU arts. Op die manier kan je goed al je vragen kwijt en kun je samen tot een weloverwogen besluit komen.

Als zo'n 'iedereeen rond de tafel' gesprek nog niet is geweest zal ik er om vragen. Als het al wel is geweest kan de huisarts waaarschijnlijk ook mee denken. Overigens is er vast schriftelijke uitleg beschikbaar, neem die vooraal mee naar de huisarts.

Overigens is er veel informatie te vinden over stent versus bypass maar de uiteindelijke beslissing hangt toch van de patient zelf af; leeftijd, leeftstijl, andere ziektes, en natuurlijk de kransslagaderen zelf zullen de beslissing beinvloeden. Het is dus moeilijk om op afstand een mening te geven of de artsen een goede beslissing maken.

Mariel

Dotteren geen optie

Overigens begrijp ik uit de studie opzet (even snel het protocol gelezen) dat 'gewoon' dotteren geen optie is omdat het onderzoek juist is voor die categorie patienten met linker kransslagader ziekte die normaal gesproken een bypass zouden ondergaan omdat 'gewoon' dotteren hier bewezen geen goede optie voor is.

Ethisch gezien klopt he dus well dat ze jullie of gewoon een bypass of dit onderzoek aanbieden.

Mariel

Margaretha

Margaretha

06-11-2013 om 12:37

Bedankt

Er is een aanvullend gesprek geweest en nu is duidelijk dat de nieuwe stents, die met medicijnafgifte, dus nog niet zijn goedgekeurd voor deze aandoening. De resultaten van de studie tot nu toe zijn gunstig. Een behandeling met deze nieuwe stents is (nog) niet volgens de richtlijnen. Mijn familielid heeft zich aangemeld voor de studie met hoop op de stentbehandeling.

Bedankt voor jullie bijdragen!

Hartelijke groet,

Margaretha

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.