Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anniek

Anniek

29-09-2015 om 10:52

doorzichtige 'wratjes'

Hallo,
mijn zoon heeft sinds een half jaar vreemde bultjes op zijn schouderblad. Ik dacht eerst dat het wratten waren maar ze zijn niet zo stug als een wrat. Bovendien zien ze er uit als pareltjes, een beetje transparant. Hij heeft er 1 grote (0,5cm.), 2 kleinere en ik zie dat hij er steeds meer kleintjes bij krijgt, ook in zijn hals nu. De huisarts heeft er gisteren naar gekeken en wilde ze meteen even 'uitlepelen', maar daar had zoonlief zich nog niet op ingesteld en sprong meteen van de onderzoekstafel, LOL! Onze huisarts is niet erg tactisch met kinderen en dus stelde hij voor om naar een dermato te gaan. Hij schreef ook meteen Emla zalf voor. Nu ben ik even vergeten hoe hij die bultjes noemde. Het is iets viraals en moet echt behandeld worden, anders blijft het zich maar verspreiden. Weet iemand wat dit is en of het pijnlijk is om ze weg te laten halen?

Christel

Christel

29-09-2015 om 11:10

Waterwratjes?

Bij een van mijn kinderen zijn ze weggehaald, die had er erg last van. Bij de andere twee zijn ze vanzelf weg gegaan, duurt even (vaak zelfs lang), maar als ze gaan ontsteken dan verdwijnen ze.

Christel

Christel

29-09-2015 om 11:11

overigens

was het geen feest hoor, dat weghalen. Zelfs niet met Emla. Bij weglepelen blijven er ook vaak littekens over. Als ze vanzelf verdwijnen zie je er niets meer van.

vlinder72

vlinder72

29-09-2015 om 12:06

waterwratten

Als het waterwratten zijn verdwijnen ze vanzelf. Met alle vier de kinderen meegemaakt. Het kan wel lang duren maar op een gegeven moment worden ze rood en lijkt het alsof ze ontstoken zijn daarna gaat het snel. En als ze eenmaal weg zijn komen ze nooit meer terug.

Wij hebben nooit iets laten uitlepelen. Wij hebben er ook nooit iets opgesmeerd. Bij een van mijn kinderen duurde het wel 2 jaar voordat alles weg was. Bij de jongste duurde het maar een paar maanden. Ze zaten niet in het gezicht op op handen misschien had ik dan wel iets gedaan.

behandelen

Heeft geen zin. Waterwratjes worden veroorzaakt door een virus en blijven terugkomen tot het lichaam het virus heeft overwonnen. Je kunt ze weg laten halen (wat pijnlijk is en lelijke littekens kan geven) maar dan komen er gewoon weer nieuwe.

Dus: geduld. Het gaat vanzelf over, al kan het inderdaad zomaar een jaar of zelfs een paar jaar duren.

Paddington

Paddington

29-09-2015 om 13:26

En opletten

Als het waterwratjes zijn dan zijn ze besmettelijk als ze open gaan.
Bij mijn dochter op sommige momenten (ze had ze op haar been) er pleisters overheen geplakt om te voorkomen dat ze stuk gaan. Verder niets aangedaan. Alles is nu weg. Heeft een paar maanden geduurd.

Pien

Pien

29-09-2015 om 13:46

Waterwratjes

Wat je omschrijft zijn duidelijk waterwratjes. Alledrie mijn kinderen hebben ze, de oudste is er nu vanaf, de jongste twee hebben ze nog. Ze verdwijnen vanzelf, alleen duurt dat nogal lang.

Op een gegeven moment gaan ze ontsteken (worden rood) en dat is juist goed! Dat betekent dat het lichaam genoeg antistoffen heeft aangemaakt om de waterwratjes aan te vallen. Je kan ze evt dan insmeren met Betadine en afdekken met een pleister, maar als het wratje geen pijn doet, is dat niet nodig.

Wat écht helpt om ze te laten indrogen en wegtrekken: dode zeezout in bad. Dit kun je kopen bij de goede drogist, bijv van het merk Zarqa.

Bij jouw zoon is het dan wel belangrijk dat hij languit in bad gaat liggen, met zijn schouderbladen onder water. Een minuut of 10 en dan een paar dagen later weer.

Maar het allerbelangrijkste is dat je wacht tot het lichaam antistoffen aanmaakt, anders kun je ze terug verwachten.

bloemetje

bloemetje

29-09-2015 om 13:58

inderdaad

Inderdaad, waterwratjes.
En zoals je hier al leest, komen ze vaak voor. Wel bijzonder om de verschillen te lezen en de daarbij horende overtuigingen. Ontstekingen goed? Gaat vanzelf over? Was het maar zo.

Nou ja, mijn zoon is er vanaf, heeft minstens twee jaar geduurd. Hij had ze in zijn knieholten, en het waren er heel veel. Dagelijks gingen er wratjes open en ook altijd waren er ontstekingen. Soms met opgezette klieren en koorts tot gevolg. Dus nee, ontstekingen zijn niet goed.
Broeken schuren langs de waterwratjes, het jeukt, kind gaat krabben etc. Gevolg was dat de huid eromheen ook continu rood en geïrriteerd was en dat kregen we alleen onder controle met hormoonzalf. Houd de boel dus echt goed schoon en in de gaten.

Wij zijn inmiddels alweer vele jaren verder en de vele littekens van de ontstekingen zijn nog duidelijk zichtbaar.

Anniek

Anniek

29-09-2015 om 14:54

Dan laat ik ze zitten

Bedankt voor de tips. Ik annuleer de afspraak bij de dermato.

Charis

Charis

01-10-2015 om 11:33

idd

Waterwratjes dus. Mijn beide kinderen hebben ze gehad en best veel. Is vanzelf weggegaan zonder littekens.

Zelf had ik er in die tijd ook opeens twee, op mijn pols. Die heb ik wel laten weghalen door de huisarts. Een heeft hij weggesneden om te laten testen of het wel echt om een waterwratje ging en niet iets anders. Toen bleek dat het echt om een waterwratje ging (is ongebruikelijk op volwassen leeftijd) heeft hij de ander verwijderd met stikstof.

Aan beide heb ik een klein littekentje overgehouden, van het wegsnijden meer dan van de stikstof.

Jouw huisarts is duidelijk van de overactieve aanpak, dat ie je meteen naar een dermatoloog wilde sturen!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-10-2015 om 12:46

Waterwratjes

gaan vanzelf weg. Er aktief iets aan doen betekent littekens.
Onze zoon van 6 is er nu bijna vanaf. Onze dochter kreeg er vorig jaar 2 op haar been en dat vond ze nietvleuk, want ze ging toen net naar de venhuizen. Daar heb ik wel wat voor gekocht, iets met een zuur erin. Dat hielp absoluut, maar er zitten nu wel 2 deukjes

four

four

02-10-2015 om 13:03

tja

De meeste kinderen hebben er niet echt last van. Dan is uitzitten tot ze weggaan geen probleem. Jongste hier had er wel last van (combinatie met eczeem en ontstekingen). Bij haar zijn ze dus uitgelepeld, volgens huisarts was het niet 100 % zeker dat dat zou helpen, maar als ze allemaal tegelijk aangepakt zouden worden was er wel een goede kans dat ze weg zouden blijven. Dat was inderdaad ook zo. Uitlepelen zelf was niet leuk, maar daarna was ze er wel vanaf. (en ze heeft geen littekens).

bloemetje

bloemetje

02-10-2015 om 13:51

Dendy

Dendy, speak for yourself. Ze gaan gewoon niet altijd vanzelf weg. En wat je zegt over littekens gaat gewoonweg ook niet altijd op. Sommige kinderen hebben ontstoken waterwratjes (zie mijn eerdere posting) en geloof mij: daar kun je echt liittekens van krijgen. Terwijl het gebruik van een zalfje van de dokter (of zelfs medicijnen) echt niet per definitie voor littekens zorgen.

(meer in het algemeen: een persoonlijk ervaring is niet een waarheid die dus voor iedereen opgaat, was het leven maar zo simpel).

Yaron

Yaron

02-10-2015 om 15:25

litteken

Hier een groot litteken na het uitlepelen van de waterwrat, gelukkig in de knieholte, dat valt niet zo op. Maar dochter heeft nog nooit zo hard geschreeuwd, zoveel pijn deed het. Het moest wel want de wrat was erg ontstoken, hij was bijna zo groot als een knikker. De rest van de waterwratten zijn bij de kinderen vanzelf weg gegaan na een half tot twee jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.