Gezondheid
Qwenn
27-06-2012 om 19:39
Doktersassistenten
Vorige week een afspraak voor mijn dochter gemaakt. Dochters en vader hebben een andere huisarts als dat ik heb- De doktersassistente vroeg letterlijk:" Wat zijn de klachten voor qwenndochter"? Nu hebben ze sinds dit jaar een andere huisarts, dit was de eerste keer dat ik een afspraak maakte. Is dit normaal om te vragen waarvoor je naar de huisarts komt?
Qwenn
Sahara
27-06-2012 om 19:46
Hier ook
Op die manier kunnen de assistenten inschatten of iets spoed heeft of kan wachten tot morgen. Hoelang iets duurt ivm afspraaktijd.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Leen13
27-06-2012 om 19:48
Kan wel
Kan me er wel iets bij voorstellen. Voor sommige afspraken heb je meer tijd nodig en dan wordt het een dubbelconsult. Bovendien kan ik me ook voorstellen dat de arts er dan even de informatie bij wil halen als het om chronische zaken of medicatie gaat. En misschien zit er ook nog wel iets van beoordeling in: kan een vraag beantwoord worden door een praktijkassistent of een huisarts-in-opleiding. Voor sommige zaken moet je dan toch naar je eigen huisarts. Maar misschien kun je de volgende keer vragen: waarom vraagt u dat? En dan krijg je hopelijk wel een soort antwoord daarop.
Brianna F
27-06-2012 om 20:47
Altijd
De assistentes doen de triage zodat ze kunnen beoordelen hoeveel tijd de arts nodig heeft en of er spoed bij is. Daar hebben ze een opleiding voor gehad.
Roosje Katoen
27-06-2012 om 21:16
Ja natuurlijk
Wilde je je klachten geheim houden voor de huisarts? Zal de behandeling (en doorlooptijd in de wachtkamer) niet ten goede komen.
Fiorucci
27-06-2012 om 21:41
Ligt eraan
Alsik bel voor iets wat geen haast heeft, zeg ik zelf weleens: Doe maar over een week ofzo. Dan krijg ik die afspraak zonder vragen, omdat dat voor hen ook niet relevant is, als het gaat om een afspraak over een week.
Wil ik dezelfde dag, dan stelt men die vraag wel.
liora
27-06-2012 om 22:19
Hier
Bij mij vragen ze het altijd en soms wil ik het niet zeggen. Het stoort me ook wel een beetje. Laatst belde ik voor mijn jongste zoon die hoge koorts had en keelpijn, waarop de assistente zei dat het een virus was. Dat irriteerde me enorm, ik zei dat ik toch wilde dat de huisarts hem zou zien.
Liora
oregano
27-06-2012 om 22:25
Bij ons altijd
Vraagt de assitente: mag ik vragen waarom je een afspraak wilt maken. En dat vind ik altijd prima.
Groeten oregano
neteret mut
27-06-2012 om 22:34
Geen dokterass.
onze huisartsenpraktijk heeft geen assistenten. Om een afspraak te maken zijn er meerdere manieren, oa via internet, doen wij meestal. Keuze uit een enkel of dubbel consult, tijd die jou het beste uitkomt (voorzover er nog open plekken zijn) en de mogelijkheid om aan te geven waar het over gaat. Ik meen dat gewoon bellen ook kan, via sms en een afsprakenkaartje halen ( in de hal hangen kaartjes met tijdstippen die nog vrij zijn, daar haal je er 1 van weg en komt dan later daarmee terug, moet je dus wel 2x naar de praktijk).
eni65
27-06-2012 om 23:23
Nooit
Ik bel, zeg dat ik een afspraak wil voor kind of mijzelf en er wordt mij nooit gevraagd waarom. Kan ook een voorkeur aangeven: heb je vandaag nog een tijd...... of mag ik voor donderdag een tijd.... Laatst konden we op korte termijn niks plannen, lukte gewoon niet en toen vroeg ze voor het eerst: wat is er met je? Toen kon zij gelukkig advies geven.
Tink
28-06-2012 om 00:54
En...
... als je het echt liever niet zegt dan zeg je zoiets als: dat bespreek ik liever met de huisarts zelf. Hier vraagt de assistente dan nog wel even door hoe dringend het is maar je krijgt verder zonder zeuren een afspraak.
albana
28-06-2012 om 09:01
Ook: "mag ik vragen.."
Hier zegt de assistente ook: "Mag ik vragen waarom het gaat.." Ik heb wel eens gezegd dat ik dat niet wilde zeggen en liever met de arts besprak en geen enkel probleem hoor.
groeten albana
Kreeg zo een afspraak.
mix
28-06-2012 om 10:08
dat is normaal als je op korte termijn geholpen wilt worden.
1.in de agenda zijn per dagdeel meestal nog 2 keer 5 min vrij (als de arts werkt met 5 min afspraken)Deze worden gebruikt voor gevallen die niet tot morgen kunnen wachten of voor uitlopen.
2.soms beseft een patient niet dat een bepaalde klacht/afspraak iets meer tijd nodig heeft, zodat de assistente een dubbele afspraak kan plannen.
3.soms zegt de patient: kan wel wachten tot morgen terwijl de assistente het gevoel heeft dat de patient vandaag moet worden gezien.
4.soms heerst er een griep waarbij het zinloos is om langs te komen en uitzieken de enige manier is met een advies van bv neusspray en paracetamol. Als de patient dan "pas" 2 dagen koorts heeft, is het advies van de dokter (die assistente daarvoor instructies geeft)om het even aan te kijken mits.........(rijtje symptomen waarbij patient moet terugbellen om alsnog gezien te worden)
5. de assistente filtert op instructie van de arts. Als je dus klachten hebt over de assistente: spreek vooral je arts aan. Probleem is vaak dat patienten wel de assistente verbaal te lijf gaan en bij de arts onderdanig zijn. Draai het om en spreek je arts aan waarover je niet tevreden bent; hij is de eindverantwoordelijke.
Cicade
28-06-2012 om 15:41
Wordt hier ook altijd naar gevraagd
En als ik het niet wil zeg ik gewoon ook dat ik het liever met de huisarts bespreek en da's dan geen probleem.
Maar nu nog eens iets anders, zo raar..
Vorige week belde de assistente mij en vroeg of ze mijn dochter (12 jaar) mocht spreken. Ik zeggen dat ik haar moeder ben en vragen waar het over gaat. En dat wou ze toch niet zeggen! Ik voelde me zo raar. Nog een keer uitgelegd dat ik graag wilde weten waarom ze mijn minderjarige dochter wilde spreken. En pas na een hoop heen en weer gepraat werd het me iets duidelijker. Eerlijk gezegd snap ik nog steeds niet helemaal waarom het zo ging, maar kan wel begrijpen dat het voor de assistent lastig was. Ik had nl. een consult gehad paar weken daarvoor over de opvoedproblemen met mijn dochter en dat ik daar hulp voor zocht en daarbij werd geopperd dat het raadzaam zou zijn dochter wat onderzoeken en testen te laten ondergaan.
Daarover belde ze me, want de huisarts had de doorverwijzing terug gekregen omdat die te weinig info bevatte voor de behandelende instantie. Dus ze wilden uiteindelijk mij nogmaals spreken.
Oef, dat was echt een heel raar telefoongesprek met de assistente...